Sähköpyörä tulee -ja menee?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jori kirjoitti: 17 Tammi 2024, 13:48

Aina kannattaa siis hommata vähän suurempi akku kuin tarvitsee, jotta käyttö on suhteessa kapasiteettiin vähäisempää ja "kuluminen" sitä myöten myös.

Jos verrataan akun käyttöä esim. välillä 70%-30% ja 90%-10%, niin saako ensimmäisestä yli tuplamäärän syklejä kuin toisesta, jotta elinkaaren aikana akusta saa enemmän wattitunteja?

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Jarcco kirjoitti: 17 Tammi 2024, 12:53

Jos lyijyakkuja meinaa käyttää, eikö olisi parempi valita syväpurkausakku, joka on tarkoitettu kestämään alhaista alle 20% varaustilaa? Sellaisia käytetään trukeissa.
AGM- akut ei välttämättä ole paljoakaan käynnistysakkuja kalliimpia:
https://akkunetti.fi/tuote/agm-geeliakk ... rkausakku/

Hintaa on noin tuplasti verrattuna siihen Puuilon perus 45Ah akkuun. Saako siitä kuitenkaan tuplamäärää wattitunteja irti per lataus? Laatueroista en sitten tiedä. Lisäksi painoa on 50% enemmän. Trukeissa, saksilavoissa yms. painosta on tietysti vain hyötyä, sähköpyörässä eri asia.

Onko akkupaketti sitten 40kg vai 60kg... ehkä sillä ei ole enää väliä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 17 Tammi 2024, 19:56
Jarcco kirjoitti: 17 Tammi 2024, 12:53

Jos lyijyakkuja meinaa käyttää, eikö olisi parempi valita syväpurkausakku, joka on tarkoitettu kestämään alhaista alle 20% varaustilaa? Sellaisia käytetään trukeissa.
AGM- akut ei välttämättä ole paljoakaan käynnistysakkuja kalliimpia:
https://akkunetti.fi/tuote/agm-geeliakk ... rkausakku/

Hintaa on noin tuplasti verrattuna siihen Puuilon perus 45Ah akkuun. Saako siitä kuitenkaan tuplamäärää wattitunteja irti per lataus? Laatueroista en sitten tiedä. Lisäksi painoa on 50% enemmän. Trukeissa, saksilavoissa yms. painosta on tietysti vain hyötyä, sähköpyörässä eri asia.

Onko akkupaketti sitten 40kg vai 60kg... ehkä sillä ei ole enää väliä.

Ostin juuri viime viikonloppuna Puuilosta tällaisen Marine-akun traktoriin asennettavaksi. Kuva
Tämä 80 Ah akku maksoi 109€. 100Ah tavallinen starttiakku maksoi 119€, jota pidin toisena vaihtoehtona. Kun kylmäkäynnistysvirroissakaan ei ollut ero kuin 40A (730-690), päädyin tuohon kymppiä halvempaan, mutta teoriassa 20% kapasiteetiltaan pienempään akkuun juuri siksi, että se kestää paremmin tyhjäksi purkamista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eikö nuo marine & freetime akut oo vähän huonoja traktorin starttaukseen?
Itselläni on asuntovaunuhommista kokemusta sen verran, että 12->230v invertterikäytössä hetkellinen virranantokyky tulee aika äkkiä vastaan. Ens kesänä kokeilen starttiakkua, oisko se parempi?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 17 Tammi 2024, 21:30

Eikö nuo marine & freetime akut oo vähän huonoja traktorin starttaukseen?
Itselläni on asuntovaunuhommista kokemusta sen verran, että 12->230v invertterikäytössä hetkellinen virranantokyky tulee aika äkkiä vastaan. Ens kesänä kokeilen starttiakkua, oisko se parempi?

En tiedä hetkellisistä virranantokyvyistä muuta kuin tuon akun kylkeen merkityn kylmäkäynnistysvirran, joka oli vain 30 A pienempi tuossa 80 Ah hupiakussa (690) kuin 80 Ah starttiakussa (720).
Kylmäkäynnistysvirtaero oli vain 4,3%
Kuva
Kuva
Reilun tuplahinnan jos maksaa, saa käynnistymisvirtaan vielä 10% lisää, eli 235€ saa Vartan 80Ah akun, joka antaa 800A EN kylmäkäynnistysvirtaa. Tuplahinnalla saa 15 % lisää starttivirtaa.

Varta starttiakku 80Ah.png

Näyttäisi olevan selvästi suurempi kuin nuo edelliset. Onhan se tämäkin tapa saada parempia starttivirtoja. Nimeää ison akun kapasiteetiltaan pienemmäksi, niin saa paremman vertailuaseman muihin nähden. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mulla oli tasan sama plääni viime vuonna kuin jorilla ja menin ostamaan marinehupiakun traktoriin, samoista syistä.

Noh.. Vaivalloisesti lähti syysviileällä ja pakkasella ei enää mihinkään.. Kunhan saan karvaat haavani nuoltua otan karvahatun kauniiseen käteen ja kävelen nöyränä poikana takaisin akkukauppaan ja sellaisen akun kuin kuuluukin valmettiin laittaa :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Minä olen myös auton/traktorin akuista oppirahani/vaivani maksanut ja oppi on aika selkeä: Talvikäyttöön EI osteta tuntemattoman merkkistä akkua tarjoushallista, vaan ostetaan tunnettu merkki akkutalosta.

Täällä on paikallinen akkutalo erittäin asiantuntevalla omistajalla. Olen 25 vuoden ajan monta kertaa mennyt sinne loistoideani kanssa -vaikka kuten jori ja härski- ja Markukselan Esko on myynyt minulle ihan jotain muuta kuin olin suunnitellut. Kertaakaan hän ei ole ollut väärässä, enkä ole joutunut pettymään hänen suosituksiinsa. Tietenkin akkuteknologian puitteissa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Viesti Kirjoittaja jori »

Mikä siis on tuo kylmäkäynnistysvirtamerkintä, jos se ei pärjää mutulle?

Akkula kirjoitti:

Kylmäkäynnistysvirta (CCA) - Kylmäkäynnistysvirta kertoo paljon akun kylmäkäynnistyskyvystä. Se on virtamäärä (A), jonka akku voi luovuttaa -17,8 °C:ssa 30 sekunnin ajan alittamatta käyttökelpoista jänniterajaa.

Mitä siis on se starttiakun antama mystinen lisä, joka ei tuossa näy. Vielä kovemmassa pakkasessako se sitten hyytyy jotenkin erityisesti ja epälineaarisesti, jos siinä lukee Marine&Freetime?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mulla on kemian opinnot vahvasti vaiheessa, niin en voi muuta tarjota kuin käyttökokemuksia.
Halpisakkujen ilmoitetut tehot eivät tällä kokemuksella vastaa merkkiakkujen vastaavia kylmissä olosuhteissa (molempia yhteensä luokkaa 100kpl?) ja tunnettujen merkkienkin marine-hupiosasto toimii hyvin kesäkelillä ja pienellä kulutuksella.

Olen tässäkin asiassa mielellään väärässä, jos kyseiset akut on huimasti parantuneet ajan saatossa. Puolet kokemuksista on kuitenkin 20-30 vuoden takaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 18 Tammi 2024, 13:50

Mulla on kemian opinnot vahvasti vaiheessa, niin en voi muuta tarjota kuin käyttökokemuksia.
Halpisakkujen ilmoitetut tehot eivät tällä kokemuksella vastaa merkkiakkujen vastaavia kylmissä olosuhteissa (molempia yhteensä luokkaa 100kpl?) ja tunnettujen merkkienkin marine-hupiosasto toimii hyvin kesäkelillä ja pienellä kulutuksella.

Olen tässäkin asiassa mielellään väärässä, jos kyseiset akut on huimasti parantuneet ajan saatossa. Puolet kokemuksista on kuitenkin 20-30 vuoden takaa.

Oletko siis sitä mieltä, että akun kylkeen kirjoittelevat numeroita, ihan vaan mitä sattuu huvittamaan. En minä noista mitään sen enempää tietä, mutta jotenkin kuvittelisin, että ihan puuta heinää lupailemalla voisi jäädä kilpailijalle kiinni huijauksesta. :?
Tässä on sitä paitsi vertailtu nyt vapaa-ajan akun ja starttiakun käynnistämiskykyä kylmässä. Kalliiden ja halpojen välinen vertailu on ihan toinen asia.

En muista tuota kylmäkäynnistysvirtaa ilmoitetun vielä ainakaan 80-luvulla. Nyt se siinä kuitenkin on ja se on kohtalaisen helppo mitata, joten huijauksesta jää helposti kiinni. :|

Tämä on siis amerikkalainen kylmäkäynnistysstandardi. EN antaa samalle akulle noin 10% pienemmän Ampeerimäärän.
Tämä on siis amerikkalainen kylmäkäynnistysstandardi. EN antaa samalle akulle noin 10% pienemmän Ampeerimäärän.

Kylmäkäynnistysstandardeja on tietenkin kahta laatua, eurooppalainen ja amerikkalainen. Ja taas kerran amerikkalainen antaa samalla kapasiteetilla suuremman numeron. Aivan kuten esim. englantilaisen gallonan ja amerikkalaisen gallonan tapausessa. :roll:

Jos siis akun kyljessä on suuri numero ja perässä EN, on se noin kymmenen prosenttia parempi akku kuin se, jossa on sama numero ja perässä CCA. Euroopalainen EN-standardin mukainen mittaustapa vaatii, että akun jännite säilyy startissa yli 7,5 Volttia, kun amerikkalainen CCA-standardille riittää 7,2 Volttia.
Tässä linkki kiinnostuneille. https://growenergy.com.au/news/15616-cc ... -batteries

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Jos sähköpyörään laittaisi lyijyakut, niin mitenkäs sen valtavan virran kanssa tehdään? 48V li-ion-akku on esim. 13S-4P, ja jos yhdestä kennosta saa esim. 10A niin koko akusta 40A. Lyijyakku antaa kuitenkin kymmenen kertaa suurempaa virtaa.

Vai puhutaanko litiumakkujen kohdalla yleensä jatkuvasta virrasta ja lyijyakuissa hetkellisestä käynnistysvirrasta?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo CCA tai EN normi on kylmäkäynnistysvirta, joka mitataan maksimitehona 30 sekunnin ajan -17,8°C asteen (= 0°F) lämpötilassa. Kyllä litiumakustakin saa kovia virtoja tuolla tavalla, mutta ei sitä kannata tehdä, koska syö akun ikää. Eihän akku anna sen enempää virtaa kuin siltä pyydetään. Eikä starttiakutkaan tavallisessa startissa haukkaa satoja Ampeereja virtaa kuin sekunnin tai kaksi, eikä lämpimällä koneella sitäkään.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 18 Tammi 2024, 15:50

Oletko siis sitä mieltä, että akun kylkeen kirjoittelevat numeroita, ihan vaan mitä sattuu huvittamaan. En minä noista mitään sen enempää tietä, mutta jotenkin kuvittelisin, että ihan puuta heinää lupailemalla voisi jäädä kilpailijalle kiinni huijauksesta. :?

En tiedä, mutta kiinan merkittömissä tuotteissa on kohtuullisen joustava omatunto speksien osalta. Onhan litiumkennojakin ollut, mitkä eivät ole olleet teholtaan lupauksien mukaiset. Täällä on ennenkin keskusteltu niistä.
Luulen ettei Exideä tai Vartaa paljon kiinnosta ”no brand” china akkujen tekstit. Energie batteryllä ei ole nettisivuja, eikä oikein mitään tietoa löydy valmistajasta. Tai en osaa etsiä?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tässä esim. Litium akkuja testissä. Lupaukset on osassa aikamoista puppua
https://youtu.be/qMZuHMlRw_0?si=SZlpsXAf2tj9Mvk5
Tämä kanava on testannut myös mm. starttiakkuja ja sormiparistoja

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Viesti Kirjoittaja jori »

Youtuben jumala laittoi tietenkin kommentin tähän keskusteluun liittyen.
Tässä "puistokemistit" elvyttävät starttivirraltaan heikentyneen akun. Ennen käsittelyä akku antoi starttivirtana 400 A. Käsittelyn jälkeen 1000 A.
Homma tehtiin hitsauskoneella virtasäädöllä (puikkohitsausasetus).
Akkua ladattiin kolmessa jaksossa ylikovalla virralla.
Ensin 5 minuuttia 50 A virralla (16,6V-18,0V)
Sitten 5 minuuttia 80 A virralla (18,2V-18,5V) ja
viimein 3 minuuttia 100 A virralla (18,0V-18,4V).
Aika jännä. Akkku tosiaan tokeni ihan priimakuntoon.

Toimisikohan tämä sulfatoitumisen purkaminen vähän miedommalla ylivirralla ladaten, jos sitä tekisi usein, vähän miedommilla virroilla. :?
Hienoimmissa akkulatureissa on nämä sulfatoitumisen purkkujaksot lataussyklin alussa, mutta missään ei kerrota, millaisilla virroilla ne olisivat riittävät, mutteivät vielä haitalliset niin ettei tarvitsisi availla akkukennojen korkkeja. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin