Sivu 11/13

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 19 Joulu 2023, 15:18
Kirjoittaja ukram2

Löysin tuommoisen "EVE" LiFePO4 akun, joka on 20Ah, 11 kpl sarjassa olisi ladattavissa 40.15V jännitteeseen, ja 704 Wh olisi kapasiteetti, ja paino 4.11 kg. Ja kasattavissa M6 ruuveilla. NKON myy noita, mutta kuitenkin kai kiinalainen, lieneekö kapasiteetti oikein?

f77b3ccc0bec50b46ba68a1eea18de0.jpg

https://eu.nkon.nl/eve-c40-40135-20ah-3-2v.html


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 21 Joulu 2023, 11:36
Kirjoittaja Polkumies

Nkon on käsittääkseni luotettava. Voihan sieltä kysyä, ovatko mitanneet kapasiteettia

Noista saisi kohtuullisen halvalla ja helpolla ison akun.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 21 Joulu 2023, 17:47
Kirjoittaja samuel

On tullut pari kertaa tilattua akkuja ja hyvin on pelannut.
Just tuli 168kpl 21700 kennoja sähkömopoa varten.
Näissä oli edullisin €/ ampeeri.

Olishan se ollut paljon helpompi laittaa näitä 20Ah kennoja pari rinnan mutta olis mun tarpeeseen tullu 100€ kalliimmaks, lisäksi olis tarvinnut hommata uusi suojapiiri ja laturi.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 27 Joulu 2023, 22:52
Kirjoittaja ukram2

Kysyin Nkonilta tuosta akusta, lähettivät speksipaperin, jossa sanottiin että 20 Ah... Tilasin 15 kpl, ei ole vielä tullut.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 16 Tammi 2024, 17:50
Kirjoittaja Polkumies

Sanokaapa, minkä takia sähköpyörään ei laittaisi lyijyakkuja? Neljä tällaista sarjassa antaisi 48V ja 2160Wh, hinta 240€ ja paino 40kg. Vain 0,11€/Wh.

101229344bc94bc961e57a9d7556600b.jpg
101229344bc94bc961e57a9d7556600b.jpg (34.82 KiB) Katsottu 2484 kertaa

https://www.puuilo.fi/akku-45-ah-54015

Jos unohdetaan paino ja tilavuus, niin miten muuten lyijyakku häviää litiumille?


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 16 Tammi 2024, 18:31
Kirjoittaja jori

Lyijyakun sisäinen vastus on korkea. Tämä mahdollistaa hyvät kylmäkäyttöominaisuudet, mutta heikentää hyötysuhdetta aika rajusti. Litiumakun hyötysuhde ladatun ja puretun sähkön määrissä on yli 90% vaikka lataisi korkeallakin virralla. Lyijyakkua ei voi ladata suurilla virroilla / tehoilla, koska elektrolyytti kiehuu normaalilla 80 Ah auton akulla jo 25 A latauksella, eli 0,3C virralla. Sen hyötysuhde jää alle 50%. Litiumakkua voi purkaa suurilla virroilla, mutta ennen kaikkea ladata 1C virroilla. Joitain vieläkin suuremmilla.

Tässä kuvassa näkyy selvästi, miten rajusti lyijyakun hyötysuhde huononee isommilla virroilla kuormitettaessa. Kuvassa eri käyrät kuvaavat akun jännitettä kun sitä kuormitetaan 1C=yhdessä tunnissa akun tyhjäksi kuluttavalla virralla. O,5C tästä puolet jne. Akusta ulos saatava energia vastaa kuvassa kyseisen käyrän sisälle jäävää pinta-alaa. Suurimmilla virroilla akusta saa siis ulos vain murto-osan siitä sähköstä, joka sinne on ladattu. Valtaosa menee sisäisiin vastuksiin niin ladatessa, kuin purkaessakin.

Typical discharge curves of lead-acid as a function of C-rate.png
Typical discharge curves of lead-acid as a function of C-rate.png (52.04 KiB) Katsottu 2473 kertaa

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 16 Tammi 2024, 20:37
Kirjoittaja Polkumies

Eli pitäisi purkaa akkua hyvin hitaasti ja tasaisesti, usean tunnin aikana, jotta hyötysuhde olisi parempi. 45Ah akkua esim. 20%:lla eli 9A:lla, jolloin neljästä akusta saa 4x9Ax12V=432W, miinus häviöt. Mutta kuinka isoja häviöt ovat tuolla 0,2C:lla?

Miten tuosta kuvaajasta pitäisi tulkita, missä on kaikki akussa oleva energia? Mikä pinta-ala?


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 16 Tammi 2024, 20:47
Kirjoittaja ajarmala
Polkumies kirjoitti: 16 Tammi 2024, 17:50

Jos unohdetaan paino ja tilavuus, niin miten muuten lyijyakku häviää litiumille?

Tässä video: https://www.youtube.com/watch?v=6grGxCXwqOQ


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 16 Tammi 2024, 23:59
Kirjoittaja jori
Polkumies kirjoitti: 16 Tammi 2024, 20:37

Miten tuosta kuvaajasta pitäisi tulkita, missä on kaikki akussa oleva energia? Mikä pinta-ala?

Käyrän jokainen piste kertoo käyrän nimeämän virran ja pisteen pystyakselikorkeuden avulla Voltit. Vaaka-akselilla virtaavat tunnit. Käyrä antaa siis pinta-alana Volttitunteja. Nämä pitää vielä kertoa käyrän nimellisellä virralla, jotta saadaan vertailukelpoinen Wattituntitieto.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 17 Tammi 2024, 05:48
Kirjoittaja Polkumies
ajarmala kirjoitti: 16 Tammi 2024, 20:47

Tässä video: https://www.youtube.com/watch?v=6grGxCXwqOQ

Jos litium (ainakin LiFePO4) kestää lyijyyn verrattuna viisinkertaisesti lataussyklejä ja jokaisesta syklistä saa lisäksi isomman osuuden energiaa hyödynnettyä, niin litium tulee tosiaan halvemmaksi pidemmän päälle.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 17 Tammi 2024, 10:56
Kirjoittaja Vilijami

Litiumin teoreettisilla purku- ja latausvirtojen maksimeilla ei ole mitään merkitystä sähköpyöräkäytössä. Esimerkiksi normaalit laturit ovat niin rauhallisilla amppeereilla kun vain mahdollista ja maksimipurkuvirralla akku loppuu jo naapurin postilaatikon kohdalla.

Mistäs tuo litiumin 5000 sykliä on repäisty? Tesla lupailee 1500 sykliä.

Itse olen miettinyt myös tuota lyijyakkutavarapyörää tai ”kevyttä” sähköajoneuvoa. Hyväksyis heti lähtiessä painon ja eläis sen kans, kunhan sais riittävän kantomatkan järkevillä euroilla.

Jos jollain on esittää ajatusta -mistä vaan- alle 500€ akusta, mikä kuljettaa oman painonsa ja tarvittavan ajoneuvon pyörätiellä 100km matkan kelillä kuin kelillä, niin olen kiinnostunut painavammastakin ratkaisusta.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 17 Tammi 2024, 11:20
Kirjoittaja Vilijami

Kontio cruiser ym. kevyet sähköajoneuvot ovat kuuminta hottia. Miksen hyödyntäisi moottoripyörää tällaiseen käyttöön? Sopivan ikäisenä moottoripyöriä saa satasilla. Nopeus 25km/h, saa ajaa pyörätiellä, eikä tarvi vakuutuksia. Kuvassa esimerkki.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 17 Tammi 2024, 12:53
Kirjoittaja Jarcco

Jos lyijyakkuja meinaa käyttää, eikö olisi parempi valita syväpurkausakku, joka on tarkoitettu kestämään alhaista alle 20% varaustilaa? Sellaisia käytetään trukeissa.
AGM- akut ei välttämättä ole paljoakaan käynnistysakkuja kalliimpia:
https://akkunetti.fi/tuote/agm-geeliakk ... rkausakku/


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 17 Tammi 2024, 13:48
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 17 Tammi 2024, 10:56

Mistäs tuo litiumin 5000 sykliä on repäisty? Tesla lupailee 1500 sykliä.

Miten lie "syklit" määritelty. Lyijyakkukin kestää normaaleja käynnistyksiä ja sen jälkeen lataamisia erittäin monta. Jos taas puretaan tyhjäksi ja sitten ladataan täyteen kestää tavallinen lyijyakku niitä noin 30 "marine" malli 600 (liekö sitten se syväpurkausmalli).
Kuva
Sama pätee litiumakuissa. 5000 sykliä, jopa paljon enemmänkin on mahdollista saavuttaa, kun akkua puretaan ja ladataan vain vähäisesti akun kapasiteettialueen keskiosalla. Näin minulle kerrottiin Paraisten lossin akkuja käytettävän.

Aina kannattaa siis hommata vähän suurempi akku kuin tarvitsee, jotta käyttö on suhteessa kapasiteettiin vähäisempää ja "kuluminen" sitä myöten myös.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 17 Tammi 2024, 15:59
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: 17 Tammi 2024, 13:48

Aina kannattaa siis hommata vähän suurempi akku kuin tarvitsee, jotta käyttö on suhteessa kapasiteettiin vähäisempää ja "kuluminen" sitä myöten myös.

Aivan! Tätä olen koittanut jankuttaa. Se mua hiertääkin akkuhommassa, kun kapasiteettia pitäis olla huomattavasti enemmän kuin varsinainen tarve. Sitten hinta (ja paino) karkaa käsistä.