Kolmipyörä ketjussa heräsi jääpurjehdusinnostus, kerään tähän ideoita, linkkejä, vinkkejä ja suunnitelmia. Ehkä päädyn jopa rakentamaan - tuleeko valmista, saati toimiva, en takaa.
Suomalainen sivu Isabella jääpurresta,
https://aninaisabella.wordpress.com/isabella-jaapursi/
Ruotsalaiset sivut Isabella purresta, rakentelua ym.
http://www.isabella-iceboat.com/isabella.html
Isabella ei ole virallinen luokka ja ajatuksena on yksinkertainen ja halpa rakenne, siksi niissä on käytetty yleensä purjelaudan rikejä, joita on ilmeisesti saatavana halvallakin (ainakin vanhoja malleja).
Maailman yleisin jääpursiluokka on DN, jonka mitat ja luokka säännöt lienevät tarkemmat. Suomessakin ilmeisesti kilpailutoimitaa järjestävät.
http://www.icesailing.fi
Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Jääpursihan on helppo. Aloitetaan luistimista ja sitten vain tikkua ristiin.
Tavallisesti jääpurren luistimet ovat tuollaista 6-10 mm plootua, johon on hiottu v-pohja. Omassa jääpurressani aikanaan oli luistinten terät tehty kulmaraudasta, jonka kiinnitin puisen luistimen pohjaan. Varmaan kevyempi olisi tullut alkuperäisellä mallilla, mutta tuo tuli vähällä työllä.
Tuo taka-alselilankku pitää olla aika suorasyistä. Sen tarkoitus on joustaa pois liiat tärinät ja kantaa kuorma. Huomaa, että yhden puoliskon pitää kantaa koko kuorma, kun pursi tuulessa kallistuu. Meillä oli aikanaan alumiiniputkirunko keskellä ja nämä puiset lattajouset lähtivät noiden putkien päistä. Taka-akselilankuksi voi valita vähän ohuemmankin, kun laittaa toisen lyhyemmän sen päälle tueksi samalla tavalla kuin lehtijousipakassa.
Meillä oli muistaakseni polkupyörästä vohkittu emäputki, haarukka ja taisi olla myös etupyörän napa, joka oli sitten kiinnitetty etuluistimeen. Kannattaa huomata, että sivuvoimat ovat melko suuria, eikä luistimen Pitch-akseli voi olla liian lyhyt. Lyhyen akselin välykset ja suuret sivuvoimat tekevät ohjaukseen välystä.
Tuossa noita, jota tuli heti mieleen. Kiva kun rupeat rakentamaan jääpurtta. Voin näin itsekin palautella mieleen lähes 40 vuoden takaisia asioita.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Kestäsköhän runkomatskuna tuo nojapyörärakentelusta tuttu 50*1,5mm alusinkitty putki? Sitä olis vieläkin varastossa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
PW kirjoitti:Kestäsköhän runkomatskuna tuo nojapyörärakentelusta tuttu 50*1,5mm alusinkitty putki? Sitä olis vieläkin varastossa
Kestäähän se, mutta sitten ei kannata yrittää tehdä kovin suurta. EIpä toisaalta noilla halvemmilla purjelaudan purjeilla kovin suurta kannata tai tarvitse tehdäkään, sillä eivät 5 m² purjeen voimat niin suuria ole. Sanoisin, että tuo putki kestää, mutta enintään kaksi metriä leveänä kelkkana. VOihan siihen tietysti tehdä keskelle tukea, jos tuntuu liian huteralta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Kestäsköhän runkomatskuna tuo nojapyörärakentelusta tuttu 50*1,5mm alusinkitty putki? Sitä olis vieläkin varastossa
Kestäähän se, mutta sitten ei kannata yrittää tehdä kovin suurta. EIpä toisaalta noilla halvemmilla purjelaudan purjeilla kovin suurta kannata tai tarvitse tehdäkään, sillä eivät 5 m² purjeen voimat niin suuria ole. Sanoisin, että tuo putki kestää, mutta enintään kaksi metriä leveänä kelkkana. VOihan siihen tietysti tehdä keskelle tukea, jos tuntuu liian huteralta.
DN-pursi näyttäisi olevan 2,42 m leveä ja siinä 6,5 m² purje, joten tuo kaksi metriä näyttäisi riittävän hyvin 5 m² purjeelle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Tuossa näyttäs olevan "nuijapääjääpursi" , takaohjattava kai. Onkohan takaohjattava purressa yhtä hankala ku pyörissä?
Nälkä kasvaa syödessä, kakspaikkanen olis kiva, ei tartteis yksin seilata
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Niin noita purjelaudan purjeita on kai kovin eri kokoisia.
Leveempi kestäs paremmin pystyssä - purjeen koko tietyst vaikuttaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
PW kirjoitti:
Tuossa näyttäs olevan "nuijapääjääpursi" , takaohjattava kai. Onkohan takaohjattava purressa yhtä hankala ku pyörissä?
Nälkä kasvaa syödessä, kakspaikkanen olis kiva, ei tartteis yksin seilata
Kyllä takaohjattavassa sama ongelma on kuin maallakin, Purje ja vesi kesällä toimivat vain niin hyvänä vaimentimena, ettei epästabiilisuusongelmasta yleensä ole haittaa. Nopeimmat jää- ja maapurrret ovat kuitenkin aina etuohjattavia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
PW kirjoitti:Niin noita purjelaudan purjeita on kai kovin eri kokoisia.
Leveempi kestäs paremmin pystyssä - purjeen koko tietyst vaikuttaa.
Älä turhaan huolehdi tuosta pysytyssä pysymisestä. Se on epäolennaista ja rajoitaa vain kovimpia tuulia.
Leveä purje ei ole jääpurressa niin hyvä, sillä jääpursi liikkuu itse niin kovaa, että tuulen suunta on kaikkiin suuntiin hvyin kapealla kulmalla etuviistosta. Kapea tulokulma-alue tarkoittaa aerodynamiikan kannalta samaa kuin korkea liitoluku. Matala ja leveä purje päästää tuulen yläkautta ympäri, jolloin purje tuottaa suuren "kärkipyörteen" = indudoitunutta vastusta, mikä lisää purren vastusta, joka toisin kuin vedessä, muodostuu valtaosin ilmanvastuksesta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Laitoin kaks putkee pihalle ristiin mut rupes mietityttään tässäkin tuo liitos - epäilyttämään, millä kestää Mieluiten tekis purettavan, ihan roudaussyistä - klemmariliitos pitäs tehdä vaarmaan aika järee kun purjetta olis taas enemmän ku tuossa kolmipyörässä.
Vai sidonko narulla?
Tukevuutta sais jos tekis poikkirungolta maston juureen kolmion muotosen kahdella putkella ja mastolta eteen päin yhdellä. Vähän niinku noi vaneriset jääpurret.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
PW kirjoitti:Laitoin kaks putkee pihalle ristiin mut rupes mietityttään tässäkin tuo liitos - epäilyttämään, millä kestää
Mieluiten tekis purettavan, ihan roudaussyistä - klemmariliitos pitäs tehdä vaarmaan aika järee kun purjetta olis taas enemmän ku tuossa kolmipyörässä.
Vai sidonko narulla?
Tukevuutta sais jos tekis poikkirungolta maston juureen kolmion muotosen kahdella putkella ja mastolta eteen päin yhdellä. Vähän niinku noi vaneriset jääpurret.
Tee ihmeessä vähän suuremmasta putkesta hitsaamalla ristiliitospala tuohon rungon ja akselin liitokseen. Sehän voi olla vaikka vähän leveämpikin, jolloin luistinosat voisi olla erilliset omilla puolillaan. Sitten vaan työnnät vakioputkiosat tuon ristin haaroihin ja virtiät vantit paikoilleen. Ei tarvitse muuta kiinnitystä, paitsi keulaosan kiertyminen pitää estää. Sehän taas onnistuu tuolla kaksiputkirakenteella.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
jori kirjoitti:Purje ja vesi kesällä toimivat vain niin hyvänä vaimentimena, ettei epästabiilisuusongelmasta yleensä ole haittaa.
Mutta onhan se näyttävää, kun purjeveneen perä irtoaa kunnolla. Kyljelleen mennään ja miehistö on vaarassa pudota mereen
https://www.youtube.com/watch?v=aE6d1-BQIZM
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Tuossa purressa aika simppelin näkönen rakenne, puurakenteinen.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Juniorit vetää hirmu kyytiä jää Optimisteilla
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Kakspaikkanenkin kulkee. Tuostakin näkee rakenteen aika hyvin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.