Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

On siellä pihalla putkia ristiin rastiin, emäputki haarukoineen, luistimien aihiopalikka ym. Että, jotta ehkä tästä jotain syntyy - sutta tai sekundaa :mrgreen:
On keli vaan aikas märkä - työläisen kuivattamiseen menee pitkät ajat :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »


Kuivattelutauon youtubelöytöjä - tää on tehty ihan omasta päästä, ei oo muita kopioitu ;) Purjeillako se tuota yrittää ohjata kun "peräsintä" ei näy ollenkaan?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »


Tää menee taas sarjaan "Isot pojat isot lelut" :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:


Kuivattelutauon youtubelöytöjä - tää on tehty ihan omasta päästä, ei oo muita kopioitu ;) Purjeillako se tuota yrittää ohjata kun "peräsintä" ei näy ollenkaan?

Keulapurjeella tuota on tarkoitus ohjata. Kohdassa 3:02 näkyy selvästi, kun kippari yrittää kääntää myötäiseen vetämällä fokan kireälle. Alus ei ehdi kääntyä, vaan kaatuu tuon seurauksena. Olisi varmaan toiminut paremmin, kun olisi ollut vähän leveämpi, jopa kenties kolmisuksinen, jolloin painon siirtyminen purjeen kiristyksen yhteydessä suojan puolelle ja löysätessä tuulen puolelle olisi tehostanut kääntymistä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

222020153438.jpg

Poikkirunko hepattuna, keulassa kolmiomaiset paksut levyt päällä ja alla - emäputki näiden etupuolella. Keula vielä hitsaamatta. Maassa olevasta levystä meinasin leikata luistimen. Taas olis se hetki kun tartteis isoa rälläkkää, eli pitäs saada se jumissa oleva laikka irti :?
Pyörävaihtoehdon sais tietyst tuohon emäputkeen myös, runko vaan nousee korkeemmalle - sekään ei välttämättä haittaa, tästä siis saattaa tulla hybridi.
Tuohon kolmioon aattelin virittää jostain purjeesta "makuualustan", siihen mahtunee helpost kaksikin immeistä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

Pyöreään poikkiputkeen saa helposti luistimet kiinni sisään, tai päälle menevällä putkella, johon on hitsattu luistinrauta kiinni. Pyörii putkessa nivelellisesti ja luistinosaan kiinnitetty maston vantti pitää luistimen kiinni paikoillaan ja kääntää oikeaan asentoon. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1637
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Härski »

Se rälläkän mutteri kaipaa lämpöä auetakseen. Tökkää vaikka hitsipuikko hetkeks oikosulkuun siihen mutteriin ja ja sitten pikapikaa aukaiset sen kunnon avaimella.

Mulla oli pariviikkoa sitten sama vaiva ja läksi hitsipillin avustuksella kuin itsestään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

Härski kirjoitti:

Se rälläkän mutteri kaipaa lämpöä auetakseen. Tökkää vaikka hitsipuikko hetkeks oikosulkuun siihen mutteriin ja ja sitten pikapikaa aukaiset sen kunnon avaimella.

Mulla oli pariviikkoa sitten sama vaiva ja läksi hitsipillin avustuksella kuin itsestään.

Joo, tuo konsti on vielä koittamatta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Pyöreään poikkiputkeen saa helposti luistimet kiinni sisään, tai päälle menevällä putkella, johon on hitsattu luistinrauta kiinni. Pyörii putkessa nivelellisesti ja luistinosaan kiinnitetty maston vantti pitää luistimen kiinni paikoillaan ja kääntää oikeaan asentoon. :)

Joo, tommosta oon päässäni pyöritelly mutta eikös vantti vedä luistimet aurausasentoon?
Suoraan poikkiputken päähän vois laittaa 406mm kiekot toispuoleisesti - joko laakerit putken sisään tai jotenkin muuten. Ehkä luistimet saa samaan akseliin - katotaan nyt mihin ymmärrys riittää ja viitseliäisyys.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Pyöreään poikkiputkeen saa helposti luistimet kiinni sisään, tai päälle menevällä putkella, johon on hitsattu luistinrauta kiinni. Pyörii putkessa nivelellisesti ja luistinosaan kiinnitetty maston vantti pitää luistimen kiinni paikoillaan ja kääntää oikeaan asentoon. :)

Joo, tommosta oon päässäni pyöritelly mutta eikös vantti vedä luistimet aurausasentoon?
Suoraan poikkiputken päähän vois laittaa 406mm kiekot toispuoleisesti - joko laakerit putken sisään tai jotenkin muuten. Ehkä luistimet saa samaan akseliin - katotaan nyt mihin ymmärrys riittää ja viitseliäisyys.

Joo, vetää, jos sisäpuolisen putken laittaa. Siinä tietenkin pitää tuo sisälle menevä osa olla tarpeeksi pienivälyksinen ja riittävän pitkä. Muutenkin voisi olla hyvä idea tehdä kaulalle ja päätyyn peltirengas, joka toimii laakerina. Helpottaa purkamista ja kokoamista, kun ei ole koko matkalta tiukka. Ulkopuoliselle riittää, kun laittaa vantin lenkin keskelle limittäin olevaa osaa. Siinä ei välys niin haittaa, mutta varmaan hyvä siihenkin laittaa renkaat.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »


Tuosta näkee vähän Isabellapurren purjehduskuntoon laittoa. Runko nostetaan poikkirungon päälle, narulla vai jollain nippelillä kiinni - yksinkertanen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

Luistin
Luistin

Näinkö Jori tarkoitit luistimen kiinnityksen? Nuo holkit menee vielä putkien väliin, silti on vähän väljä mut katotaan.
Samalla tavallahan tuohon voi laittaa 406mm kiekon, hitsaa putken päähän vaan haarukan. Vaihdettavissa luistimet tai kiekot.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

Just noin. Katsotko vielä, että tuo luistimen jäässä istuvan osan keskikohta on enintään nivelen kohdalla, mieluummin n. 10% sen etupuolella. Nyt näyttäisi kuvassa, että nivel olisi tasaisen osan etupuolella. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Just noin. Katsotko vielä, että tuo luistimen jäässä istuvan osan keskikohta on enintään nivelen kohdalla, mieluummin n. 10% sen etupuolella. Nyt näyttäisi kuvassa, että nivel olisi tasaisen osan etupuolella. :?

Eiks luistimen pitäny olla takapainonen?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Just noin. Katsotko vielä, että tuo luistimen jäässä istuvan osan keskikohta on enintään nivelen kohdalla, mieluummin n. 10% sen etupuolella. Nyt näyttäisi kuvassa, että nivel olisi tasaisen osan etupuolella. :?

Eiks luistimen pitäny olla takapainonen?

Voi harmi, kun ilmaisin itseäni huonosti. :(
Painon luistimella piti olla takapainotteinen, jotta luistimen keula ei kynnä jäätä. Retkiluistimilla tämän helposti huomaa, jos laittaa siteet liian eteen, niin ei luista mihinkään.

Retkiluistin.jpg
Retkiluistin.jpg (71.98 KiB) Katsottu 2322 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin