Sivu 1/2

Kinnerin vaihteista

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 14:23
Kirjoittaja Mahe

DF-ketjussa on pitkähkösti sepustusta kinnerin välityssuhteiden problematiikasta. Tälle voisi olla ihan oma ketju paikallaan, jos jotakuta kinnerin hankintaa mietiskelevää nämä jutut sattuu askarruttamaan.

Ongelma on tiivistetysti se, että koska kinnerin nopeusalue on paljon suurempi kuin avofillareilla, jolloin normaalien ketjuvaihteiden takavaihtajista loppuu kapasiteetti, kun toisaalta tarvitaan joku pienehkö eturatas jyrkkien mäkien nousuun, ja toisaalta iso eturatas jotta saadaan pidettyä kova vauhti jonka kinneri mahdollistaa. Takavaihtajan liikerata ja jousi eivät riitä vetämään ketjua kireälle pienen eturattaan raskaimmilla välityksillä ja osa mahdollisista välityksistä menetetään.

Ihan parhautta (minusta) olisi jos kinneriinkin voisi laittaa taakse napavaihteen + ketjunkiristimen (esim. takavaihtaja jonka sivuttaisliike on lukittu). Tällöin eturattaiden kokoero voisi olla koko ketjunkiristimen kapasiteetin suuruinen.

Tämä ei vaan onnistu niissä joissa on yksipuolinen takahaarukka.

Jos miettii eri kinnerimalleja, niin Wawissa ja Milanissa taitaa olla kaksipuolinen haarukka, Mangossa ja Hilgossa(?) on vaihteet väliakselilla joka on tuettu molemmin puolin?

QuattroVelossa on sitten ihan omat systeeminsä, saako siihen napavaihteen halutessaan vai onko ratasvaihteisto ainoa vaihtoehto?

Quest, DF, Strada(?), Alpha7-8 taitaa olla kaikki yksipuolisella takaripustuksella, joten niissä ketjuvaihde on ainoa vaihtoehto. Lisäksi koppa rajoittaa takavaihtajan häkin pituutta ainakin Questissa ja DF:ssä, ihan mikä vain takavaihtaja ei toimi.

Oma lukunsa tässä asiassa ovat erilaiset kampipään vaihdesysteemit, kuten Pinion ja Schlumpf mountain drive.


Re: Kinnerin vaihteista

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 14:29
Kirjoittaja Mahe

Mitäs kaikkia vaihderatkaisuja suomalaisista kinnereistä löytyy?

Omassa DF XL:ssä on edessä rattaat 36T ja 61T, takana pakka 11-34T. Ja tuolla yhdistelmällä siis nimen omaan realisoituu se ongelma, että pienellä eturattaalla ainakin n. 11-15 eli kolme pienintä takaratasta päästää ketjun niin löysälle että takavaihtaja ei jaksa kiristää tarpeeksi.

Toki kyse voi olla takavaihtajan jousen kuoleentumisestakin, pitäisi tutkia asiaa. Pyörällä on ajettu se 5 vuotta ja 20000 km edellisen omistajan toimesta.


Re: Kinnerin vaihteista

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 15:34
Kirjoittaja Wacky
Mahe kirjoitti:

Mitäs kaikkia vaihderatkaisuja suomalaisista kinnereistä löytyy?

Omassa DF XL:ssä on edessä rattaat 36T ja 61T, takana pakka 11-34T. Ja tuolla yhdistelmällä siis nimen omaan realisoituu se ongelma, että pienellä eturattaalla ainakin n. 11-15 eli kolme pienintä takaratasta päästää ketjun niin löysälle että takavaihtaja ei jaksa kiristää tarpeeksi.

Toki kyse voi olla takavaihtajan jousen kuoleentumisestakin, pitäisi tutkia asiaa. Pyörällä on ajettu se 5 vuotta ja 20000 km edellisen omistajan toimesta.

Veikkaan et se on tehtaalta asennettu noin koska missään vakio takavaihtajassa ei riittä kiristysvara noin suuren eturattaiden koko erolla kun takana on rattaiden väli pitää myös kiristää.
Sä oot pitkälti ostanut pyörän jossa tuo on ominaisuus johtuen siitä lajasta nopeus skaalasta.
Melkein suosittelisin harkitsemaan jotain schluffia tai sit vaan joudut opettelee käyttää nykyisiä vaihteita.


Re: Kinnerin vaihteista

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 15:51
Kirjoittaja jviirret

Voi kai siihen paluuketjuun laittaa toisenkin kiristimen?


Re: Kinnerin vaihteista

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 15:55
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Mitäs kaikkia vaihderatkaisuja suomalaisista kinnereistä löytyy?

Omassa DF XL:ssä on edessä rattaat 36T ja 61T, takana pakka 11-34T. Ja tuolla yhdistelmällä siis nimen omaan realisoituu se ongelma, että pienellä eturattaalla ainakin n. 11-15 eli kolme pienintä takaratasta päästää ketjun niin löysälle että takavaihtaja ei jaksa kiristää tarpeeksi.

Toki kyse voi olla takavaihtajan jousen kuoleentumisestakin, pitäisi tutkia asiaa. Pyörällä on ajettu se 5 vuotta ja 20000 km edellisen omistajan toimesta.

Veikkaan et se on tehtaalta asennettu noin koska missään vakio takavaihtajassa ei riittä kiristysvara noin suuren eturattaiden koko erolla kun takana on rattaiden väli pitää myös kiristää.
Sä oot pitkälti ostanut pyörän jossa tuo on ominaisuus johtuen siitä lajasta nopeus skaalasta.
Melkein suosittelisin harkitsemaan jotain schlumffia tai sit vaan joudut opettelee käyttää nykyisiä vaihteita.

Eikös tuohon saa pidempää häkkiä takavaihtajaan. :?

Minulla on piirustuspöydällä jo pidempään :oops: ollut vaihteensiirtäjävipu, joka liikuttaa suoraan takavaihtajaa ja tietyn vaihteen kohdalla vaihtaa saman vivun liikkeella etuvaihtajan rattaan niin, että pärjätään lyhyemmällä häkillä ja ketjulla. Tällainen mahdollistaisi riittävän suuren vaihdealueen kaikkiin tarkoituksiin.

Idea siinä on se, että etuvaihtajaa siirretään takavaihtajan vivun kynsillä, jotka ovat muutaman vaihteen päässä toisistaan. Toiseen suuntaan voi siis muuttaa takavaihtajan vaihdetta siihen asti, kunnes vaihdevivun kynsi liikuttaa kitkalla paikoillaan pysyvää etuvaihtajavipua ja vaihtaa eturattaan sopivaan suuntaan niin, ettei ketju kiristy liikaa, eikä toiseen suuntaan myöskään löysty.

Tällainen järjestely mahdollistaa eturattaille erittäin suuren kokoeron ja laajentaa vaihdealueen niin, että takarattaan välitysalue saadaan jopa kaksinkertaistettua. Kolmirattaisella kampisetillä tuo toimisi myös. Kynsisysteemi vain estäisi, ettei suurimman takarattaan kanssa voisi käyttää suurinta eturatasta ja pienimpien takarattaiden kanssa pienintä eturatasta.


Re: Kinnerin vaihteista

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 16:02
Kirjoittaja PW

Mutta onko niitä tarkotuskaan käyttää, kaikkia takarattaita, kaikilla eturattailla? Isoimmalla eturattaalla ei tarvii ketjun ylettää isommille takarattaille, vai?
Itsellä vähän sama tyyli, en tiedä mikä vaihde on päällä - varsinkin kun on kitkavaihde. Ymmärrän siis tuon ongelman mutta ehkä kannattaa kuitenkin opetella vaihtamaan etuvaihde vähän ennen. Etuvaihteesta pysyy helpommin kärryillä, mikä siellä on päällä tai voi kurkata. Jos ei näe pimeeseen kampikaioon, voi asentaa kampikammionkattovalon ;)


Re: Kinnerin vaihteista

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 16:06
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Mutta onko niitä tarkotuskaan käyttää, kaikkia takarattaita, kaikilla eturattailla? Isoimmalla eturattaalla ei tarvii ketjun ylettää isommille takarattaille, vai?
Itsellä vähän sama tyyli, en tiedä mikä vaihde on päällä - varsinkin kun on kitkavaihde. Ymmärrän siis tuon ongelman mutta ehkä kannattaa kuitenkin opetella vaihtamaan etuvaihde vähän ennen. Etuvaihteesta pysyy helpommin kärryillä, mikä siellä on päällä tai voi kurkata. Jos ei näe pimeeseen kampikaioon, voi asentaa kampikammionkattovalon ;)

Noinhan tuo tietenkin toimii, kunhan ei liian kovalla kadenssilla vaihda yhdistelmälle, jolle ei ketju riitä, jolloin jotain voi mennä rikki. :shock:


Re: Kinnerin vaihteista

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 16:39
Kirjoittaja Mahe
jviirret kirjoitti:

Voi kai siihen paluuketjuun laittaa toisenkin kiristimen?

Tätä olen mietiskelllyt.

Jos nyt joku sai näistä mun kirjoituksista sen käsityksen että kyse olis ihan hirmuisesta ongelmasta joka tekee pyörästä käyttökelvottoman niin kyse ei ole siitä :) Pistää vaan miettimään että voisko ärsyttävästä pikkuongelmasta päästä jotenkin eroon ja parantaa käyttömukavuutta.


Re: Kinnerin vaihteista

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 19:18
Kirjoittaja Vilijami

Oisko väliakseli ratkaisu tuohon? Silloin etu- ja takaketjulla ois omat kiristimet, eikä ne haittais toistena toimintaa. Muutenkin olen tullut siihen tulokseen, että liian pitkästä yhtenäisestä ketjusta on enemmän haittaa, kuin väliakselista.


Re: Kinnerin vaihteista

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 19:42
Kirjoittaja MikaH

Miten olisi Sramin Dual Drive tai vastaava takanapa? Ajarmalalla taitaa Milanissa olla.


Re: Kinnerin vaihteista

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 20:53
Kirjoittaja TMS

Sama tilanne on omassakin DF:ssä kuin Mahella, pienellä eturattaalla ei pysty käyttämään pienimpiä takarattaita, kun ketju lahaa ilman kiristystä. Sinänsä en koe asiaa suurena ongelmana, sillä juuri nämä pieni eturatas - pieni takaratas yhdistelmäthän ovat päällekkäisiä iso eturatas - iso takaratas yhdistelmien kanssa välitysmielessä. Itse en käytännössä koskaan aja pienellä eturattaalla, takapakassa on suurin ratas muistaakseni 36 hampaiden ja sen kanssa on pärjää aika hyvin, ainostaan jyrkimmissä kinkamissa väsyneenä kaipaa pienempää vaihdetta, mutta käytännössä nämä oman pääasiallisen ajoympäristön mäet on niin lyhyitä, että useimmiten tulee vaan voimalla väännettyä ylös eturattaan vaihtamisen sijasta.

Sinänsä tämä välitysasia on mielestäni jo ratkaistu ainakin Daniel Fennin uudessa Alpha velossa, sillä siihen mahtuu nämä maastopyörien uuden ajan pakat, joissa isoin ratas on luokkaa 50 (tai vissiin ylikin) hampaiden, sen kanssa pitäisi kyllä pärjäillä jo hieman isommallakin eturattaalla. DF:ssä tilaa taitaa olla niukemmin, joskin on niihinkin vissiin jonkin verran isompia pakkoja laitettu, en vain nyt tarkemmin muista että millaisia. Tämä tilanpuute estää myös jorin mainitseman pidempihäkkisen takavaihtajan asentamisen, vaikka eipä niitä juuri pidempiä häkkejä taida muutenkaan saada kuin itse tekemällä.


Re: Kinnerin vaihteista

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 21:51
Kirjoittaja takakeno

Mountain driven saa DF:ään. Onhan se vähän kallis, mutta helppo käyttää ja välitykset riittää varmasti.
Takavaihtaja toimii yleensä hyvin, mutta tavallinen etuvaihtaja ei aina.
Kestävyydestä paha sanoa mitään näillä kilometreillä.
T:Jere


Re: Kinnerin vaihteista

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 22:00
Kirjoittaja PW
MikaH kirjoitti:

Miten olisi Sramin Dual Drive tai vastaava takanapa? Ajarmalalla taitaa Milanissa olla.

Milanissa on kakspuoleinen takahaarukka, Df:ssä ei ja siksi napavaihteet ei käy Df:ään tai muihin kinnereihin, joissa on ykspuoleinen takahaarukka.


Re: Kinnerin vaihteista

Lähetetty: 16 Maalis 2020, 06:08
Kirjoittaja jviirret

Nämä jotka tekee käsillään muutakin kuin nenänkaivuuta voisivat olla erimieltä :mrgreen:

http://www.ollierkkila.com/Site/?page_i ... gallery=70

Jalkajarrullinen takanapa muutettu yksipuoliseksi, eiköhän tuo onnistuisi vaihdenavallakin.


Re: Kinnerin vaihteista

Lähetetty: 16 Maalis 2020, 07:59
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

Nämä jotka tekee käsillään muutakin kuin nenänkaivuuta voisivat olla erimieltä :mrgreen:

http://www.ollierkkila.com/Site/?page_i ... gallery=70

Jalkajarrullinen takanapa muutettu yksipuoliseksi, eiköhän tuo onnistuisi vaihdenavallakin.

No, joo kaikkihan on mahollista kunhan vähän askartelee.