Sivu 1/1

Kumpaan päähän sähkömoottori (ICE Vortex FS trike)

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 17:47
Kirjoittaja VPKetola

Kolmipyöräinen nojakki (ICE Vortex FS) on, sähköistää pitäisi. Kuka tekee ja missä? Ja kumpi on suositeltavampi: keskiömoottori ja akku edessä vai napamoottori ja akku takana?

Hankala valinta, kun toiset sanoo toista ja toiset toista. Itse en tiedä mitään. Napamoottori tuntuu fiksummalta, tarakka-akun asentaminen Vortexiin on sitten toinen juttu.


Re: Kumpaan päähän sähkömoottori

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 17:59
Kirjoittaja janx

Laitatko otsikkoon, että kyse on trikestä. :)

Minulle on tulossa sähkötrike, jossa moottori on edessä eli vetää ketjusta takakiekkoa. En osaa sanoa sen paremmuudesta vielä verratuna takamoottoriin, joka minulla on Paseossa (2-pyöräinen). Takamoottorin etu trikessä voisi olla, että sen paino tulee vetävälle pyörälle. Ketjusta vetävä myös kuluttaa voimansiirron osia enemmän kuin napamoottori.


Re: Kumpaan päähän sähkömoottori

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 18:27
Kirjoittaja Nojanalle

https://pendix.com/ Itse laittaisin keskiömoottorin ja olen harkinnut tätä vaihtoehtoa. Muitakin vastaavia on jo markinoilla.
Tvarapyörä kuskit kehuuvat , että hyvä moottori . Helpo asentaa , lähes joka pyörään .


Kumpaan päähän sähkömoottori (ICE Vortex FS trike)

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 19:05
Kirjoittaja ajou

Minä kyllä laittasin keskimoottorin ja akun penkin alle. Telineet löytyy ICE:ltä ja on se tietysti helppo tehdä itsekin.
Bafangin 750W ku laitat niin johan tulee peli! Asennukseen menee vartti, mutta tartten pari erikoistuökalua, että saat nätisti.


Re: Kumpaan päähän sähkömoottori (ICE Vortex FS trike)

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 19:06
Kirjoittaja ajou

Keski-Uudenmaan elektroniikka Keravalla, mutta on tosi helppoa asentaa itsekin.


Re: Kumpaan päähän sähkömoottori (ICE Vortex FS trike)

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 19:52
Kirjoittaja sv

Ajou, ehdottama keskiömoottori ja taakse Alfine 11 kappavaihde niin saat kunnon ja huolettoman ajopelin.

Seppo


Re: Kumpaan päähän sähkömoottori (ICE Vortex FS trike)

Lähetetty: 16 Maalis 2020, 06:35
Kirjoittaja Ralii

Muista poiketen mä laittaisin taakse vaihteellisen ja vapaakytkimellisen napamoottorin. Omistan molemmat moottorityypit, pystärissä keskimoottorin ja nojakissa napamoottorin.

Saat vetävälle renkaalle enemmän painoo, ei kuormita ketjuja ja rattaita joiden kunnosta keskimoottori tarkempi ja esim vaihtaminen sujuu ilman antureita aina mukavasti myös kuorma päällä. Tollanen moottori ei myöskään vastusta käytännössä yhtään mikäli sitä ei käytä ja ainakin mulla napamoottori nousee myös vauhdissa mäet kovempaa ylös. Tosin keskimoottori on sitten ihan hitaassa vauhdissa parempi maastosta puhumattakaan.

Mikäli taas etsit helppoutta niin tosiaan aiemmin mainitut Bafangin keskimoottorit on lähtökohtaisesti tosi nopeita ja helppoja asentaa mikäli runko on sille sopiva ja ainakin Bafang BBSHD on erittäin kestävä (lähes 20 000km takana ja toimii kuin uusi). Muista versioista ei oo omakohtaista kokemusta.

Kävin oman napamoottorini pinnauttamassa vanteelle Akkutehtaalla http://www.akkutehdas.com


Re: Kumpaan päähän sähkömoottori (ICE Vortex FS trike)

Lähetetty: 16 Maalis 2020, 10:03
Kirjoittaja kuparinen

Minulla on Savenmaan trikessä planeettavaihteellinen ja vapaakytkimellinen takapyörämoottori ja tarakka-akku, jonka kiinnityskisko on laitettu alkuperäisen tarakan päälle. Säädin on kiskon päässä olevassa kotelossa. Alkuperäiset piuhat olivat sen verran lyhyitä, etten asentanut ollenkaan poljinanturia, koska johto ei ulottunut keskiölle asti. Kaasukahva ja näyttö tulivat normaalisti ohjaussauvoihin. Säätimen olisi tietysti voinut tuoda edemmäs omaan koteloonsa, mutta en viitsinyt, kokemukseni mukaan pelkkä kaasukahva riittää, vaikka systeemi olikin silloin laiton. Katkaisijallisia jarrukahvojakaan en asentanut.

Aihetta aikoinaan pohtiessa oli Bafangin keskiömoottori vaihtoehtona, mutta vielä niin kallis, että hommasin saksalaisesta liikkeestä kiinalaisen setin, jossa oli valmiina 559-kokoinen moottoritakakiekko.


Re: Kumpaan päähän sähkömoottori (ICE Vortex FS trike)

Lähetetty: 17 Maalis 2020, 20:05
Kirjoittaja TMS

Itselläni on ollut keskiömoottorinen pystymaastopyörä talvipyöränä työmatkoilla ja asiointikäytössä, ja sen korvasin täksi "talveksi" takanapamoottorisella pystyläskipyörällä. Ja olihan mulla aikanaan etunapamoottori toisessa läskipyörässä. Omien kokemusten perusteella laittaisin ehdottomasti napamoottorin nojapyörään, ja muihin tiellä ajettaviin pyöriin. Maastossa ajettavaan maastopyörään voi keskiömoottori sopiakin, mutta muuten pysyisin niistä erossa. Keskiömoottori kuluttaa voimasiirtoa aivan järjetöntä tahtia ja nojapyörien löysillä ja joustavilla rungoilla keskiömoottorin myötä lisääntyvä ketjuvoima ei ole mielestäni hyvä idea.


Re: Kumpaan päähän sähkömoottori (ICE Vortex FS trike)

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 16:31
Kirjoittaja VPKetola

Otin yhteyttä ICE:hen, ja vastaus oli tällainen:

Fitting a hub motor will likely be simpler for the person doing the installation and it means you can keep all of your gears so if you plan to ride often with the motor switched off this would be the better choice.
A mid drive or bottom bracket motor uses the trike’s rear gearing to multiply power or torque so it can feel more powerful and it puts the motor under less strain at low speeds as you can gear down so it is often less prone to overheating. This makes it better suited to riders who have lots of mountains to climb.

Koska mäkiä ei paljon ole ja tarkoitus on pistää moottori usein pois, napamoottori vaikuttaa sopivammalta. Mielipiteitä?


Re: Kumpaan päähän sähkömoottori (ICE Vortex FS trike)

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 21:24
Kirjoittaja kristiansalikoski

Suosittelen myös napamoottoria. Momentin tunnistavan keskiön liittäminen
tuo luonnollisemman ajotuntuman, tosin myös paljon aika paljon lisähintaa.

Keskimoottorin kanssa kehotan välttämään alfine 8 tai 11. Ne kun eivät vaihda kun vähänkin kuormaa ketjulla.

Napavaihteisista keskimoottorin kanssa toimii paremmin Nexus 5, Enviolo tai Rohloff.

Pendixin tai muiden pienempien firmojen "suljetuissa systeemeissä" on riskinsä.
CAN-väylän vuoksi olet sidottu ko. firman ekosysteemiin ja yrityksen kaatuessa
voi tulla hankaluuksia. Lisäksi akut ja muutkin osat ovat kalliita.

Mikäli mainostaa saa omaa firmaa, niin Fillarivelho Sörnäisissä toteuttaa jos jonkinmoiset
sähköistysprojektit.


Re: Kumpaan päähän sähkömoottori (ICE Vortex FS trike)

Lähetetty: 27 Elo 2020, 13:14
Kirjoittaja VPKetola

Laitatin trikeen 500 watin napamoottorin, ja nyt mäet nousee tuskattomasti. Akku sen kun kestää, ei tarvitse latailla joka lenkin jälkeen. Hintaa kyllä tuli, ei voi mitään!


Re: Kumpaan päähän sähkömoottori (ICE Vortex FS trike)

Lähetetty: 27 Elo 2020, 14:01
Kirjoittaja Ralii
VPKetola kirjoitti:

Laitatin trikeen 500 watin napamoottorin, ja nyt mäet nousee tuskattomasti. Akku sen kun kestää, ei tarvitse latailla joka lenkin jälkeen. Hintaa kyllä tuli, ei voi mitään!

Mulla oli Mxus 500w (etunapamoottori) kontrollerin, pinnojen, kehän ja pinnauksen kans noin 200€.

Siihen tosin kun laskee oman akun 850wh, kunnon laturin ja toimitukset YHT 600€ ni hinta nousee. Tosin akku ollu vuosia käytössä ja käytännössä samalla akulla mennään useammassa pyörässä joista löytyy yhteensopiva telakka.


Re: Kumpaan päähän sähkömoottori (ICE Vortex FS trike)

Lähetetty: 27 Elo 2020, 17:49
Kirjoittaja ajou
kristiansalikoski kirjoitti:

Keskimoottorin kanssa kehotan välttämään alfine 8 tai 11. Ne kun eivät vaihda kun vähänkin kuormaa ketjulla.

Ainakin Bafangiin saa sellaisen välipalikan, joka tunnistaa vaihdevaijerin liikkeen ja katkaisee heti moottorin vedon, kun vähänkin kääntää vaihtajaa.