Tuumasin että olisi mukavaa jos tällä foorumilla olisi enemmän nojapyörä- aiheista keskustelua. Ei siinä, hyvähän se että ajankohtaisia asioita puidaan, mutta politiikka yms. aiheet tuppaa menemään hedelmättömäksi sanoisinko väittelyksi. Samaa löytyy muiltakin foorumeilta.
Mutta pitäähän sitä itse tehdä jotain ennenkuin kehtaa vaatia muilta. Onneksi on sentään mahdollista touhuta pajalla normaalisti koronasta huolimatta. Siispä vaimolle uuttaa pyörää tekemään. Ensin meinasin jos vanhaa kunnostaisi, mutta kun siinä on 20 v. vanhaa tekniikkaa, Fauberin keskiötä ym. Nurkkiin on kertynyt rungonpalasia, joista sai yhdisteltyä varsin tyypillisen pitkärunkoisen mallin. Rengaskoot 406/559. Ajattelin ensin tehdä ilman piirustuksia, mutta ei vaan osaa kun on niihin tottunut. Mitoitus hoituu kätevämmin Cadillä. Tein skissin jota yritin noudattaa, en nyt ihan orjallisesti. Tärkeintä on että runko on suora, siis kiekot ja keskiö linjassa. Tällä kertaa tein "jigin" pelkälle rungolle ilman kiekkoja.
Lockdown LWB- projekti
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Lockdown LWB- projekti
- Liitteet
-
- LDLWB.png (51.3 KiB) Katsottu 5924 kertaa
-
- 20200413_113400.jpg (322.29 KiB) Katsottu 5924 kertaa
-
- 20200413_102124.jpg (270.4 KiB) Katsottu 5924 kertaa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Lockdown LWB- projekti
Kuten näkyy vähän putkea vielä uupuu. Hitsaan ne ja loput saumat sitten kun rungon suoruus on tsekattu. Valmiiden runkojen kanssa toimiessa hankalinta on vanhan maalin poisto. Mitään hyvää konstia ei taida olla, mutta käytin RK-maalinpoistoainetta ja yksivaihdefoorumin testivoittajaa, kuppiharjalaikkaa:
http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/ ... 107&page=5
Re: Lockdown LWB- projekti
Kivan näköinen. Tulee mieleen että mitähän sille sinun tekemälle LWB:le kuuluu, se päätyi varsinaissuomeen pari vuotta sitten Se oli kiva pyörä.
Meinaatko lyhentää etuhaarukkaa vai jääkö noin korkeaksi?
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Lockdown LWB- projekti
Jarcco kirjoitti:Valmiiden runkojen kanssa toimiessa hankalinta on vanhan maalin poisto.
Minä en yleensä edes yritänyt. Vanha maali on hyvä pohjamaali ja kun hioo näkyvistä kohdista sen reunan jouhevaksi niin ei juuri erota valmiissa pyörässä.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Lockdown LWB- projekti
Mä olen hoitanut sauman ympärystän maalinpoiston vasta heppauksen jälkeen. Hitsauksessa lämmennyt maali lähtee sen jälkeen teräsharjalla käsin pyyhkäisemällä. Tämän puhdistuksen jälkeen on helppo hitsata loput saumasta. Muualta en ole vaivautunut.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Lockdown LWB- projekti
Mahe kirjoitti:Kivan näköinen. Tulee mieleen että mitähän sille sinun tekemälle LWB:le kuuluu, se päätyi varsinaissuomeen pari vuotta sitten
Se oli kiva pyörä.
Meinaatko lyhentää etuhaarukkaa vai jääkö noin korkeaksi?
Kun vaan olisin tehnyt siitä silloin 10 senttiä pitemmän. Olisi ehkä jäänyt myymättä. Oli tosiaan kiva ajella, etenkin soralla. Mun pituiselle (190) akseliväliksi laittaisin nyt isoilla pyörillä noin 190 cm ja 406 etupyörällä 180.
Etuhaarukka on taivutettu sopivalle jätölle, eli jää tollaseksi.
Maalinpoisto on muuten turhaa, mutta pakollinen jos vie jauhemaalaukseen. Saa nähdä tuleeko vietyä. Tulis kyllä parempi kuin kilikalipullolla.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Lockdown LWB- projekti
Eilen oli pyöräpäivä, aamulla lenkki ennen sadetta ja sitten ehdin tämän kimppuun. Otettu penkki ja ohjausosat toisesta pyörästä. Niissähän ei ole mitään vikaa, vähän käytettyjä.
Vanhasta kelpasi jopa ketjut, ei olleet paljon venyneet. Kyllä siitä ajettava tuli, ihmeen ketterä noin pitkäksi pyöräksi. On mukavan kevyt, noin turhista osista riisuttuna. No ehkäpä jarrut ei ihan turhat ole
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Lockdown LWB- projekti
Korkeus ja pysty nojakulma parantaa hallittavuutta ja tuo ketteryyttä.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Lockdown LWB- projekti
Paluuketju tarvinnee jonkun pidikkeen puoliväliin että ei heilu liikaa, mutta tän varmasti tiesitkin jo.
Kivan näkönen. Tuollainen LWB on letkeydessään ihan omaa luokkaansa, kruisailupeli
Sitä mietin että jos ton keskimäisen pystyputken korvais pitkällä diagonaalisella niinkuin näissä aika usein näkee, lisäisikö liikaa rungon joustoa, vai mahdollisesti sopivasti ja tulisi mukavampi peli? Penkki kyllä näyttää riittävästi pehmustetulta että on varmasti mukava ajaa.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Lockdown LWB- projekti
Mahe kirjoitti:Paluuketju tarvinnee jonkun pidikkeen puoliväliin että ei heilu liikaa, mutta tän varmasti tiesitkin jo.
Kivan näkönen. Tuollainen LWB on letkeydessään ihan omaa luokkaansa, kruisailupeli
Sitä mietin että jos ton keskimäisen pystyputken korvais pitkällä diagonaalisella niinkuin näissä aika usein näkee, lisäisikö liikaa rungon joustoa, vai mahdollisesti sopivasti ja tulisi mukavampi peli? Penkki kyllä näyttää riittävästi pehmustetulta että on varmasti mukava ajaa.
Mietin myös miksi pitkää diagonaaliputkea paljon käytetään, mutten keksinyt syytä. Niinpä korvasin pitkän putken lyhyellä
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Lockdown LWB- projekti
No nyt jätkät oikeesti...
Kolmiot ovat jäykkien ja kevyiden rakenteiden perusta. Katsokaa miten sillat ja torninosturit ym. on tehty.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: RE: Re: Lockdown LWB- projekti
Vilijami kirjoitti:No nyt jätkät oikeesti...
Kolmiot ovat jäykkien ja kevyiden rakenteiden perusta. Katsokaa miten sillat ja torninosturit ym. on tehty.
Arvelin emäputken ja keskiön tienoon jäykistävän tarpeeksi. Niinkuin tekeekin. Turhaa tehdä liian jäykkää.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Lockdown LWB- projekti
Joo, kyllä pyöristä saa riittävän lujia ilmankin kolmiorakenteita, mutta tarkoitin sitä että ihan oikea rakenteellinen peruste on olemassa nelikulmion diagonaalijäykisteelle.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: RE: Re: Lockdown LWB- projekti
Vilijami kirjoitti:Joo, kyllä pyöristä saa riittävän lujia ilmankin kolmiorakenteita, mutta tarkoitin sitä että ihan oikea rakenteellinen peruste on olemassa nelikulmion diagonaalijäykisteelle.
Taisit kommentistani saada väärän käsityksen. Tarkoitin nimenomaan tätä kyseistä runkotyyppiä easyracer. Toki tiedän miksi diagonaalia käytetään. Ja olen käyttänytkin, viimeksi lisäsin tavarapyörään sellaisen.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Lockdown LWB- projekti
Minusta tämän pyörän profiili on saatu tyylikkääksi useilla yhdensuuntaisilla osilla. Yksikin diagonaaliputki rikkoisi kokonaisuuden. Hieno tulee.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26