Ei ole maailma muuttunut miksikään reilussa viidessäkymmenessä vuodessa. Kun olin pikkupoika ja olin vanhempieni kanssa lomamatkalla jossain päin Suomea. Kun tapasin siellä muita lapsia ja minuta kysyttiin, mistä olen kotoisin, vastaisin Helsingistä. Siihen vastattiin heti "mikä sinäkin luulet olevasi", joka aiheutti itsessäni aina hieman ihmetystä. Ymmärsin nopesti, että Helsigistä kotoisin olemisessa on jotain pahaa, ja opin vastaamaa, että olen kotoisin Malmilta. Se tuntui olevan neutraali paikka, eikä aiheuttanut huonoa vastakaikua. Jos joku kysyi "missä se Malmi on" vastaisn, Etelä-Suomessa, sekään ei yleensä herättänyt samaa reaktiota kuin Helsinki.
Sama henki tuntuu elävän vieläkin. Ihminen saa olla ylpeästi pohjaalainen tai kainuulainen, mutta kun kerrot olevasi ylpeästi helsinkiläinen, olet röyhkeä. Yllättävintä mitä minulle on sanottu on, että "mitä sinäkin tiedät kotiseuturakkaudesta kun olet täältä (Helsingistä) kotoisin" -tämän sanoi toiselta paikkakunnalta tullut opiskelijakaveri. Hän mielestään olemalla Helsingistä kotoisin oli ilmeisesti sama kun ei ole mistään kotoisin.
Onhan täälläkin tietysti näitä "mä olen stadista, olkaa te hiljaa juntit -tyyppejä, mutta heidän kohdallaan kyse on samasta uhosta ja heikosta itsetunnosta, joka johtaa maalaisia haukkumaan Helsinkiä ja helsinkiläisiä.
Mikähän tässä kaupungissa niin ärsyttää, että kaikki paska tuntuu olevan meidän helsinkiläisten, tai vähintään pääkaupunkiseutulaisten syytä? Niillä Helsingin herroillakin, jotka niitä huonoja päätöksiä tekevät, taidetaan tarkottaa eduskunnassa istuvia kansanedustajia. He taas ovat tasaisesti kaikkialta Suomesta valittuja edustajia, ei siellä helsinkiläiset ole mitenkään yliedustettuina. Parasta mitä tosiaan voitaisiin tehdä, olisi eduskuntatalon siirtäminen johonkin toiseen kaupunkiin. Siellä täysin saman kansanedustajat tekisivät samoja huonoja päätöksiä, mutta niistä voitaisiin syyttää jotain muuta kaupunkia tai kuntaa.
Onhan täällä tietysti myös virastoja. Niitäkin on yritetty siirtää muualle, kuten esimerkiksi lääkeviraston siirto Kuopioon reilu kymmenen vuotta sitten. Sinne ei ole vieläkään taidettu saada täyttä henkilökuntaa, mutta se ei taida olla Helsinkilästen vika. Niin kuin ei ole se markkinatalouskaan joka siirtelee ihmisiä ja yrityksiä kasvukeskuksiin.
No, meni vähän vuodatukseksi eikä liity Koronaan mitenkään. Rauhaa kaikille täältä spitaaliselta Uudeltamaalta