Re: Quest Carbon #536
Taka-akselin kanssa temutessa tuli takahaarukkakin irrotettua, kuvia siitäkin...
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Taka-akselin kanssa temutessa tuli takahaarukkakin irrotettua, kuvia siitäkin...
Oli tuossa aiemmin puhetta, että miten ohjaustangosta pidetään kiinni.
Tässä pari kuvaa, yksikätisesti tosin:
Kulkuaukon reunaan laitoin kanttinauhaa ("reunalista" på Biltema). Oli jäljellä vain pätkä, joka ei riittänyt koko aukon ympäri -> ostoslistalle...
Mukavampi nostella kinneriä aukon reunasta, kun sormia vasten ei ole kapea terävä reuna. Vastaavasti ajaessa itsellä hartiat on lähellä ko. reunaa, ja möykyissä välillä tulee osumaa -> ei tunnu nyt niin pahalta.
Ei tuo ihan täydellisesti pysy paikoillaan, joutuu välillä korjailemaan.
Hyvät kuvat taas.
Onko tuo takapyörän napa kokonaan -myös hammastuksen kohdalta- alumiinia?
Taittopyörän putsasin ketjunvaihdon yhteydessä, ja laitoin uudet o-renkaat (toinen oli jo hävinnyt ja toinenkin heikossa hapessa). Voimansiirto hiljeni kummasti tuon jälkeen.
Tässä vielä pari kuvaa penkin etukiinnikkeistä:
PW:n esimerkin innoittamana puuhastelin minäkin viimasuojat jalka-aukkoihin. Kun ei ollut varmuutta, paljonko kantapäät tulee aukoista ulos, niin leikkelin demoversiot multasäkistä ja kiinnitys jesarilla. Toimi ainakin lyhyen testilenkin ja viileällä kelillä mukavuus lisääntyi.
Partcolta tilaamani jännitesäädin saapui:
https://www.partco.fi/fi/teholaehteet/d ... &results=1
Kinnerin alkuperäinen NiMH-akku on aikomus korvata 5 voltin varavirtalähteellä ("powerbank"), ja tuolla step-up/boost-säätimellä jännite nostetaan kinnerin sähköjärjestelmän noin 6 volttiin. Potikalla säädettävä ulostulo -> n. 6,5 voltilla ajattelin kokeilla.
Osa autoilijoista kun on tunnetusti vähintäänkin puolisokeita, niin ajattelin kokeilla tällä kertaa lisätakavalon sijoittamista aiempaa leveämmälle (keskelle perään on tulossa lisäksi samanlainen lisävalo kuin Jeren QV:ssä). Jemmalaatikosta löytyi yksi kuoriltaan rikkoutunut takalamppu, johon laitoin uudet patterit sisälle ja teippailin kasaan demoilua varten. Kiinnitys kinnerin kylkeen tarranauhalla. Tarvii kysellä Jereltä kommentit seuraavalla yhteislenkillä, että kuinka näkyy taaksepäin liikenteessä.
Jos näkyvyys/huomioarvo on tuollaisella paikoituksella ok, niin varsinaisen teen varmaankin diy-tyyliin tehokkaammalla ledillä ja sähköt paristojen sijaan kinnerin akulta/lisäakulta. Ja samanlainen myös toiselle puolelle. Sekä vastaavat valot valkoisina häikimään eteenpäin. Ja vielä vilkutkin...
jori kirjoitti:...Onko tuo takapyörän napa kokonaan -myös hammastuksen kohdalta- alumiinia?
Yhdestä alumiinipalikasta koneistettu koko napa -> eli vastaus on kyllä.
Tosi hyvät kuvat tm! Hyvä että toiset jaksaa ropatessakin kuvata niin jää sitten hyvää aineistoa tallelle kun tulee jotain ongelmia ratkottaviksi. Tutun näköisiä palikoita, Stradassa oli aikanaan ihan vastaavat, mikä sinänsä ei ole ihme kun tuo Quest taitaa olla samaa vuosimallia.
Johan tässä rupee olemaan pari kiloa teippiä!
Pastori kirjoitti:Johan tässä rupee olemaan pari kiloa teippiä!
Vähän taitaa tulla lisää kun TM asentaa multa saatavat led-pitkät punaisten kylkivalojen kaveriksi.
Kolariautosta yli jäänyt W-Light neptune, josta irti sahatut heijastinkuupat. 10W Cree ledit, n. 900 lumenia kappale.
Heijastinkuuppa 5x6cm, tarkkarajainen leveä ja matala valokeila.
Vielä pitää sopiva draiveri ettiä ledin kaveriksi.
Lisätakavalokin saapui viimein. Samanlainen kuin takakenolla QV:ssa.
Paketissa oli kylkiäisenä mukana minimaalinen Haribo-karkkipussi, joka tyhjenikin nopsaan lampun kiinnitystä pohtiessa. Päädyin lopulta alumiiniseen 30x30 mm L-kulmalistaan, ja sahailin siitä kannakkeen. Kiinnitys lamppuun ruuvilla ja kinneriin tarranauhalla (3M Dual Lock). Ei kaikkein kaunein kiinnike, mutta tarkoituksenmukainen .
Tänään ajeltiin takakenon kanssa retkityylinen 120 kilsan ajelu. Sää oli mitä mainioin, mitä nyt ajoviima oli vielä vilpoisen puolella.
Quest alkaa pikkuhiljaa olla säädöissään. Tilaamani "olkatoppaukset" ja kyynärtuet saapuivat Velomobiel.nl:ltä, tuli jälleen pykälä lisää mukavuutta ajamiseen.
Hankin Questin myötä nyt viimein pyöräilykengät pelkästään nojapyöräkäyttöön, aiemmin on tullut käytettyä samoja kenkiä niin pystäreillä kuin nojakeilla. Siispä ruuvasin näihin uutukaisiin klossit nyt niin taakse kuin normikiinnityksiin sai. Pieni lisä mukavuuteen.
Kaupassa sovittaessa kengän muoto ja koko tuntui hyvältä, mutta ajossa vasemman jalan kenkä alkoi tuntua aavistuksen kapealta/ahtaalta päkiän tienoilta, ja tämä johti jalkapohjan ja varpaiden puutumiseen.
Eilen mieleen hiipi ajatus, että jospa kenkää pystyisi hieman "venyttämään". Tuumasta toimeen: taittelin fillarin sisärenkaan (taisi olla joku paksumpi alamäkirenkaan sisuri) kengän pituiseksi "nipuksi", jonka sujautin muovipussin, ja koko komeus sisälle kenkään. Sitten kengän jalka-aukon teippaus umpeen = monta kierrosta ilmastointiteippiä. Näkyviin jätetystä venttiilistä jalkapumpulla paineet sisään ja kenkä muotoutumaan muutamaksi tunniksi.
Ensimmäinen yritys heikolla ilmastointiteipillä onnistui epä, kun teippi petti painetta lisättäessä. Paremman teipin + useamman teippikerroksen jälkeen kesti jo hyvin. Paineen joutui arvioimaan näppituntumalla, kun venttiilin sielu oli liian syvässä, jalkapumppu eikä erillinen painemittari ylettäneet sitä painamaan. Painetta oli siis "sopivasti" .
Lopputulos oli juuri sitä mitä kaipasin: kenkä muotoutui juuri sopivasti, eikä puristanut enää tämän päivän ajelulla. Reilun kuuden tunnin jalassa olon jälkeenkään ei tuntunut puristavalta kuten aiemmin.
Toki samaan lopputulokseen olisi varmaan päässyt ajan eli kilometrien myötä, eli kengän muokkautuessa käytössä...
No eipä tarvinnut nyt "kärsiä" sitä odotellessa .
Varoituksen sana loppuun: tällaisten temppujen kokeilu on kunkin omalla vastuulla! Liikaa painetta, ja kenkäosa voi alkaa irrota pohjasta, tai tarranauhat aueta/hajota. Itsellä ensimmäisen yrityksen heikko teippaus hajosi kovaa paukahtaen, onneksi oli kuulosuojaimet päässä.
Mitään suurta muodonmuutosta tällä tavalla tuskin saa aikaiseksi, ainakaan "keinoaineiseen" kenkään, ilman lämmitystä. Nahkakengät sitten erikseen, kasteltuna sellaisen voisi saada hyvinkin venähtämään (märät sukat jalkaan ja kävelemään...).