Sivu 3/3

Lähetetty: 19 Joulu 2007, 16:23
Kirjoittaja Jarcco

Haarukka oli valmiiksi taipunut, siitähän koko projekti lähti kun mietin olisko sille mitään käyttöä :) . Offsettia on 110 mm, mikä on lähellä Stratus XP:n vastaavaa. Jotenkin näyttää kuvassa vähemmältä, johtunee siitä että on taipunut kruunun kohdalta. Jättöä on 75 mm. Ei haukkaa vauhdissa, kävelynopeuden tuntumassa jonkun verran.


Lähetetty: 01 Kesä 2008, 11:42
Kirjoittaja Jarcco

Möhkönojakki sitten vihdoin valmistui:
http://personal.inet.fi/koti/muurman/LWB/index.htm
Laitetaanpas tähänkin samat liirumlaarumit mitä kirjailin sivulle:
Tämä tuli tehtyä lähinnä siksi kun löytyi sopivat runkoaihiot romuista. Kannatti kuitenkin tehdä, sillä soratie ominaisuudet on paremmat kuin edellisessä pienellä etupyörällä varustetussa versiossa. Mitä kovempaa ajetaan sen parempi isopyöräinen on, mutta ketteryys ei ole aivan yhtä hyvä. Ajoasentoa joutui hieman etsimään ettei penkin ja tangon etäisyys kasva liian suureksi. Siksi selkänoja on noin pysty. Tähänastisen kokemuksen mukaan ison pyörän edut voittavat haittapuolet joten toistaiseksi ajetaan tällä.


Lähetetty: 01 Kesä 2008, 19:21
Kirjoittaja Pastori

Pysty penkki auttanee mäkien nousussa?


Lähetetty: 01 Kesä 2008, 19:55
Kirjoittaja jviirret

Hienon näköinen, mutta pitkä akseliväli pakottaa yläohjauksessa käyttämään epämukavan näköisen pystyä selkänojakulmaa. Tai sitten pitää siirtää tankoa vielä taaksepäin ja totutella siihen että se siirtyy enemmän sivusuunnassa ohjatessa. Paljonko tuossa muuten on akseliväli?

Jukka


Lähetetty: 01 Kesä 2008, 22:46
Kirjoittaja Jarcco
Pastori kirjoitti:

Pysty penkki auttanee mäkien nousussa?

Kyllähän se antaa paremmin tukea kun tulee tiukka paikka. Oikein jyrkässä mäessä yläselkä irtoaa penkistä, ristiselkä painuu selkänojaa vasten ja käsillä vedetään sarvista, tällöin yläkropan lihakset saa peliin mukaan.

jviirret kirjoitti:

Hienon näköinen, mutta pitkä akseliväli pakottaa yläohjauksessa käyttämään epämukavan näköisen pystyä selkänojakulmaa. Tai sitten pitää siirtää tankoa vielä taaksepäin ja totutella siihen että se siirtyy enemmän sivusuunnassa ohjatessa. Paljonko tuossa muuten on akseliväli?

Isolla etupyörällä sarvet siirtyvät kauemmas eteen, mikä on tietysti epäedullista. Ohjausakselin ja tangon kädensijojen kohtisuora etäisyys tulee olla alle 30 senttiä. Tämä on joskus tullut kokeiltua ja siedän mielummin pystyssä ajamisen kuin pitkän "heiluritanko" ohjauksen. Pientä hienosäätöä on vielä mahdollista tehdä. Akseliväli on 180 cm.


Lähetetty: 01 Kesä 2008, 23:06
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Isolla etupyörällä sarvet siirtyvät kauemmas eteen, mikä on tietysti epäedullista. Ohjausakselin ja tangon kädensijojen kohtisuora etäisyys tulee olla alle 30 senttiä. Tämä on joskus tullut kokeiltua ja siedän mielummin pystyssä ajamisen kuin pitkän "heiluritanko" ohjauksen. Pientä hienosäätöä on vielä mahdollista tehdä. Akseliväli on 180 cm.

Piti omasta LWB:stä mitata kans tuo sarvien etäisyys ohjausakselin linjasta. On ehkä hieman yli 30cm, mutta kuitenkin varmuudella alle 35cm. Vähempi olisi parempi, mutta onhan tuolla jo joku tuhat tullut noin ajettua :wink: Pystympi asento ja vähemmän heiluriliikettä olisi talvella suuri helpotus.

Jukka


Re: LWB rakentelua

Lähetetty: 28 Elo 2014, 18:15
Kirjoittaja Jarcco

Löysinpäs tämän vanhan aiheen. Oli hatara muistikuva että oli täällä lwb- rakentelujuttuja joskus. Olihan niitä, 6 v sitten. :roll: Minne se aika oikein menee... No kuitenkin, on tämä keihäsrunkoinen taas laitettu ajokuntoon, koska lähtee pian uudelle omistajalle. Kävin testaamassa ja kyllä tuli mieleen että onkohan virhe luopua siitä. On vaan niin mukava ajaa. Kammet on juuri sopivasti alempana penkkiä. Selvästi kevyempi polkea kuin vaikka tadpole trike. Olenkin sitä mieltä että monet jotka pitävät lyhyitä 2-pyöräisiä nojapyöriä liian vaikeana ajaa, ajelisivat ongelmitta pitkärunkoisella.
Uusi omistaja kuuluu yli 0,1 tonnisten sarjaan. Hiukan epäilen että runko saattaa joustaa liikaa, se on 50x1,5 putkea. Siinä tapauksessa pitänee laittaa ohut putki keskiöstä takakolmioon kuten kuvassa.


Re: LWB rakentelua

Lähetetty: 28 Elo 2014, 18:51
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Olenkin sitä mieltä että monet jotka pitävät lyhyitä 2-pyöräisiä nojapyöriä liian vaikeana ajaa, ajelisivat ongelmitta pitkärunkoisella.

Samaa mieltä, kun kammet ovat vielä noin alhaalla niin voi vaikeissa paikoissa ja opettelu vaiheessa ajaa selkä irti nojasta. Helpottaa pystäriin tottuneella tasapainoilua huomattavasti

Jarcco kirjoitti:

Uusi omistaja kuuluu yli 0,1 tonnisten sarjaan. Hiukan epäilen että runko saattaa joustaa liikaa, se on 50x1,5 putkea. Siinä tapauksessa pitänee laittaa ohut putki keskiöstä takakolmioon kuten kuvassa.

Ei kai se joustaminen mitään haittaa? Enemmän epäilisin kiertojäykkyyttä, mutta koska takahaarukka on mun pyörästä poiketen kolmirakenteinen niin niiltä osin ainakin on kiertojäykkyyden suhteen parempi.

Jukka


Re: LWB rakentelua

Lähetetty: 29 Elo 2014, 16:56
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:

...

Ei kai se joustaminen mitään haittaa? Enemmän epäilisin kiertojäykkyyttä, mutta koska takahaarukka on mun pyörästä poiketen kolmirakenteinen niin niiltä osin ainakin on kiertojäykkyyden suhteen parempi.

Jukka

Pieni jousto on etu, mutta liika on liikaa ja voi jopa myötöraja ylittyä isossa pompussa. Esikuva Easy racers Javelinissa on nähty vastaava lisätuki.
Kuva


Re: LWB rakentelua

Lähetetty: 30 Elo 2014, 19:09
Kirjoittaja jupet

Hoi, hianoo hei pitkäpyörät on kliffoja hei. Mä sain painittua omani myös tänä kesänä ajokuntoon.
Ajokokemusta on viellä tosi niukasti tosin, mutta kyllä näin on että tod. lököisä ajoneuvo on tuommonen.

Mun tekele on ainakin tarpeeksi jäykkä, en tiedä onko hyvin tehdyissä saatu aikaan semmosta toivottua flexiä.
Jokin jousituksen tapainen ei varmasti pahitteeksi olisi.
Mun omassa on erikoisuutena tuo ohjaus. Ohjaustangon tuominen riittävän lähelle on pitkäraajaisena kenties haaste. Ainakin jos haluaa loivempia nojakulmia käyttää myös.

Taisi olla niin, että ohjauskulmassa oli jotain hienosäädön tarvetta sen perusteella mitä jotkut sitä Nokialla kokeilivat.
Itse pystyn ajamaan ihan tyydyttävän rennosti, joillakin oli se hitaalla nopeudella ajo hankalaa. Ehkäpä se jyrkennys tarvii kokeilla jossain vaiheessa vielä.
Haaveilen hieman, semmosesta springer keulasta tohon. http://www.classic-cycle.de/en/Forks-an ... shaft.html Kenties avittaisi jousitusongelmaa vähäsen, plussaa tietysti ulkonäöstä.

hmm eipäs ole tuoretta kuvaa lähettyvillä, tässä jokin vanha.


Re: LWB rakentelua

Lähetetty: 30 Elo 2014, 20:58
Kirjoittaja tm
jupet kirjoitti:

...Taisi olla niin, että ohjauskulmassa oli jotain hienosäädön tarvetta sen perusteella mitä jotkut sitä Nokialla kokeilivat.
Itse pystyn ajamaan ihan tyydyttävän rennosti, joillakin oli se hitaalla nopeudella ajo hankalaa. Ehkäpä se jyrkennys tarvii kokeilla jossain vaiheessa.

Eiköhän se ohjauksen "haukkaavuus" johtunut tuosta haarukan taivutuksen vähyydestä. Eli kun ohjauskulmaa pienentää (=kallistaa ohjainputkea taaksepäin), niin haarukkaan pitäisi samalla lisätä taivutusta, jotta jättö pysyy siedettävänä. Jos tuo sun etuhaarukka on normaali, niin taivuta lisää (sori jos on mainittu jo aiemmin, en alkanut tarkistaa viestiketjun vanhemmista viesteistä).