Vilijami kirjoitti:terppa kirjoitti:
Ihmiset kysyvät minulta usein, että mikä auto kannattaa ostaa?
Jos ihminen ei osaa/halua tutustua tekniikkaan, niin ehdotan järjestyksessä: polkupyörää, taksia ja yksityisleasingiä. Jos uudesta pikkuliisariautosta maksaa 200€/kk, niin mielestäni tuo ei tuu kallimmaksi kuin omistaminen.
Jos taas on intoa tutustua tekniikkaan, niin tilanne on jo toinen ja hyvin monivivahteinen....
terppa kirjoitti:Kuulema ihan normaalia Audi A4 automaatissa, että 200tkm ajetussa joku vaihdelaatikkoa ohjaava boksi hajoaa. marmoritiskillä asioiminen kustantaa 2000€, jos laitat käytetyn osan itse niin se pitää koodata ko. autoon sopivaksi ja se maksaa 500€. Hilpeä oli auton omistaja...
Kiinankura koodauslaite maksaa joitain kymppejä ja parempi tuon 500€ (mikä järki koodauttaa merkkiliikkeessä, kun tarjontaa on?), eikä ilman sellaista tahdo nykyautojen kanssa pärjätä. Siis suht pakollinen hankinta kuitenkin.
Edelleen: Jos ihminen ei osaa/halua tutustua tekniikkaan, niin ehdotan järjestyksessä: polkupyörää, taksia ja yksityisleasingiä. Jos uudesta pikkuliisariautosta maksaa 200€/kk, niin mielestäni tuo ei tuu kallimmaksi kuin omistaminen.
terppa kirjoitti:Ranskanpatongeissa on omat murheensa (merkistä ja vuosimallista riippumatta ainakin koiranluut ja etupyöränlaakerit) mutta öljyä ei ole yhteenkään tarvinnut välillä lisätä. Tiettyyn taka-akselityyppiin olisi pitänyt heti uutena laittaa rasvanipat niin 10v kohdalla säästää tonnin 
Eihän ranskikset maksa kuin tonnin 10v iässä?
Olen ehkä väärä henkilö arvioimaan autojen vikoja, kun mulla on toleranssi niin korkealla, mutta minulla on ollut noin puolensataa eri merkkisiä autoja, eikä yhtään huonoa. Huonosti pidettyjä autoja on ollut paljon ja huonosti korjattuja, mutta ei huonosti valmistettua. Käytetyt autot ovat yleensä jo muutaman vuoden iässä kolaroituja, mittaria pyöriteltyjä, takapihalla rautalankapatenteilla korjattuja jne. Varsinkin autoliikkeestä näitä "helmiä" löytyy, kun ei kehdata suoraan yksityiselle myydä. Ihmiset sitten ostaa auton mielummin "luotettavalta" autoliikkeeltä kuin yksityiseltä
Ruukaankin sanoa, että voi kun sais rikkinäisen auton, mutta ei korjattua. Vianhaku on aika helppo silloin kun kukaan ei oo päässyt räpeltämään. Räpelletyissä onkin sitten ollut työtä enemmän. Harrastan vianhakua mielellään, varsinkin silloin kun merkkiliike nostaa kädet pystyyn tai tarjoilee jotain älytöntä hintaa. Kaikki on tahtonut tulla kuntoon. Budjetista riippuen joko vippaskonsteilla tai kunnolla, kuitenkin marmoritiskiä merkittävästi halvemmalla 
Näytti halvin 10v sitikka olevan 2490€, c3 picasso 363 tkm ajettu, voisin kuvitella ostavani jos olisin semmosta dieseliä vailla, kuvien perusteella siistimpi kun oma vaikka oma on 240 tkm vähemmän ajettu
ostaessani tarkistin, että on erityylinen takajousitus kun 206 pösössä
silti vaikka oma maksaisi tonnin ja siihen tulisi tonnin vika niin mieluummin sen korjaisin kun lähtisin katselemaan toista tonnin ihmettä jonka historiasta ja kunnosta ei ole mitään tietoa.
Silloinkun vielä kiinnosti ropata niin isoimmat kiksit sai 50€ ooppelilla, ihan paras auto käydä treffeillä ja päräyttää hienompien sukulaisten juhliin.
Ton automaattiaudin korjasi omistajan sukulainen joka teki työtä autokorjaamossa mutta se koodattiin merkkiliikkeessä, ehkä se ei sittenkään ole niin helppoa? ylipäätään on kieroa tehdä tehtaalla tommosia "patentteja" ettei kahta identtistä osaa voi vaihtaa ristiin.
Minulta ei onneksi enää juuri kysellä neuvoja auton ostoon, onhan työkaverit autoalan ammattilaisia, isoja Audeja ja Bemareita on paljon, ja vikaa ja kallista on autoilu 
Yksi ystäväpariskunta jota ei autot ja tekniikka kiinnosta kyseli mitä ostaa 7000 eurolla, suosittelin reilu satkun ajettua Yarista tai Ford Fusionia, ystäviä ollaan edelleen vaikka Yaris tuli pihaan 
niille jotka meinaa uutta niin huoltosoparilla, 6 vuotta saa ennakoitua korjaus- ja huoltokulut. (ei ole tutut ostanu kun ranskiksia uutena, käytettynä en suosittele mutta itse ostaisin
jos vielä bensa/diesel auton joudun ostamaan niin kai se Berlingo/picasso -tyylinen olisi)
mutta ei varmaan 95% kiinnosta sen syvällisemmin, osaa lähinnä se, että näyttää komialta
eikä loput 4% osaa/pysty tekemään juuri mitään. mutta sie vilijami olet sitä prosenttijengiä joka tekee mitä tahtoo
muut vaihtaa merkkejä tai latoo pelimerkkejä tiskille 
Sääli on sairautta ja auto on tavarankuljetusta varten mutta kyllä sitä kannattaa huollattaa semmoisella jota kiinnostaa 