Sivu 11/18

Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 23 Elo 2020, 19:36
Kirjoittaja Mahe

Seuraa sekava selostus ilman kuvia päivän projektista (en muistanut ottaa kuvia) :)

Koska kinneri alkoi kuulostaa perjantain kaljanhakulenkillä siltä, että ketjujen vahaus ja polkimien voitelu olisi joka tapauksessa syytä tehdä, eikä luottamus oikella puolella edessä olevaan kuluneeseen kojakkiin ole suurensuuri, päätin alkaa renkaanvaihtoon. Eturipustuksen uudet alumiiniprofiilit ja penkin takatuki ei vielä tulleetkaan postissa, joten ohjausgeometriamuutokset jäänee myöhempään ajankohtaa, se penkin tuki pitää asentaa erikseen, koska nykyinen alkaa osoittaa hajoamisen merkkejä.

Tarkoitus oli myös tässä yhteydessä ottaa elastomeerit ulos etujousituksesta ja laittaa niiden alle 3D-tulostettu muoviosa estämään niitä painumasta joustinputken alaosassa olevaan kapeampaan koloon.

No, ne elastomeerit on painuneet sinne koloon ja ovat niin jumissa, että en keksinyt millä ne saisi pois. Paineilma alakautta ei auttanut (8bar), eikä pyöränpinnan ruuvaaminen elastomeerin sisään ja sillä vetäminen. Annoin sitten olla.

Päädyin kuitenkin lisäämään jousien männän alapäähän 3D-tulostetun muovirenkaan siellä olevan pultinkannan ympärille, joloin elastomeeria vasten tuleva männän pää on tasainen eikä törröttävä pultinkanta painu elastomeeriin. Lisäsin myös 15mm pätkät pehmeää elastomeeria korvaamaan painumisen aiheuttamaa maavaran menetystä.

Vaihdoin kaikki renkaat, alla on nyt Continental Contact Speedit joka puolella (edessä 28mm, takana 32mm). Samalla tuli opeteltua myös takarenkaan vaihto, helppo nakki kun takaripustus on yksipuolinen. Speedit meni kaikille vanteille helposti ja nousi paikalleen nätisti.

DFXL:n alkuperäiset hiilikuituvanteet on ilmeisesti tubelessit, ainakin niissä on selkeä koukku reunassa eikä syvää keskiuraa. Seuraavalla ulkorenkaan vaihdolla voisi jättää sisurit pois. Varastossa ei ollut presta-venttiileitä tubeless-asennukseen eikä muutenkaan viitsinyt riskeerata tiistain työmatkapyöräilyä vuotavilla ja kumeilla jos ne ei heti alakaan pitää ilmaa.

Säädin jarrut, vahasin ketjun ja laitoin vähän öljyä nitkuviin lukkopolkimien jousiin.

Tähän itselleni muistiin pyörän kilometrilukema renkaiden vaihtuessa: 23900


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 24 Elo 2020, 10:29
Kirjoittaja jori

Elastomeeri pehmenee lämmitettäessä ja sen kitka noudattaa ns. kumikitkailmiötä.

Tämä tarkoittaa, että jumiittunut kumi luistaa irti hitaasti ryömimällä ja lämpö helpottaa ilman pääsyä suuremman pinta-alan työntöasemiin.

Lämmitä siis iskari hiustenkuivaajalla pahvilaatikossa, tai saunassa 80 asteeseen ja puhalla reikään painetta usean minuutin ajan, niin irtoamismahdollisuus paranee merkittävästi.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 24 Elo 2020, 16:30
Kirjoittaja Pastori
Mahe kirjoitti:

Samalla tuli opeteltua myös takarenkaan vaihto, helppo nakki kun takaripustus on yksipuolinen

Suosittelen lämpimästi myös sen taka-akselin irroittelua - ettei ole jumissa kuten meillä muutamilla. Siihen on tosin helppo tehdä se huoltoaukko sitten myöhemmin, mutta sen voi toki välttää.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 25 Elo 2020, 20:21
Kirjoittaja Mahe

Työmatkaan (115km yhteensä) on mennyt aika minuutilleen saman verran useammalla kerralla nyt kesäloman jälkeen. Tänään meni kuitenkin 10 min nopeammin vaikka en mielestäni sen enempää puristanut kuin yleensä. Eli jotain tuo uusi rengastus teki. Ensimmäinen 4h alitus.

Contact Speedit tuntuisi ohjautuvan tarkemmin kuin Kojakit. Koska ne on kapeammat, tuli kääntösäteeseen pientä parannusta eikä rengas hankaa mihinkään edes ääriasennossa. Kyyti on vähän kovempaa mutta kyllä tuon kestää, olen jo otttunut noihin koviin elastomeereihinkin.

Selvästi äänekkäämmät nuo kyllä on.

Jotain taisi jäädä löysälle eturipustuksessa, koska jokin kolisee edessä. Myöskin toinen etujousi alkoi narista, taisin rasvata niitä uusia elastomeeripalasia ja muovirenkaita liian vähän. Pitänee siis tässä joku päivä tiputella vähän öljyä jousiin ja käydä kaikki pultit läpi.

Tänään tuntui taas, että kamerat oli ojossa joka suunnalla, laskin ainakin 4 kännykkävideokuvaajaa :D


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 29 Elo 2020, 10:04
Kirjoittaja Mahe

Uusi penkin takatuki ja ohjauksen osat tuli. Ohjausosien asennus jää myöhemmäksi, mutta penkin tuen laitoin paikalleen saman tien. Helppo homma, koko hässäkkä on kolmella pultilla kiinni, vanha irti ja uusi tilalle, valmis.

Uudessa on ristikkäistuki molemmin puolin kun vanhassa se oli vaan toisella puolella:

IMG_20200828_162442.jpg
IMG_20200828_162442.jpg (356.06 KiB) Katsottu 3630 kertaa

Vanhasta oli siis yksi hitsisauma murtunut:

IMG_20200828_164643.jpg
IMG_20200828_164643.jpg (278.51 KiB) Katsottu 3630 kertaa

Koko höskä oli hapettunut jumiin, kaikkia ruuveja ei saanut edes auki eikä mikään liikkunut.

IMG_20200828_164357.jpg
IMG_20200828_164357.jpg (259.31 KiB) Katsottu 3630 kertaa

Taannoin tuli askarreltua myös se narupyyhkijä kuupan visiiriin. Irortin visiirin, porasin päihin pari reikää ja vedin pyöreän parin millin kuminauhan niiden kautta. Vetonaru on paksua ongensiimaa.

IMG_20200828_164803.jpg
IMG_20200828_164803.jpg (183.71 KiB) Katsottu 3630 kertaa
IMG_20200828_164809.jpg
IMG_20200828_164809.jpg (162.3 KiB) Katsottu 3630 kertaa

Toimii OK ainakin sumuisina aamuina kun visiiri huurtuu ulkopuolelta, sateella en ole vielä päässyt kokeilemaan. Narua voisi vielä kiristää niin pyyhkijä palauttaisi paremmin.

Video toiminnasta. Anteeksi pystyvideo, kännykkää oli helpompi pidellä näin samalla kun käytti pyyhkijää toisella kädellä.

Tarkotus olis hommata uusi visiiri pinlock-tuplalasilla, minkä pitäisi vähentää sisäpuolen huurtumista joka on ihan kunnon ongelma viileinä aamuina ja sateella myös. Tää nykyinen on vähän jo naarmuilla ja lisäksi siihen on asennettu asennon säätötappi sisäpuolelle sellaiseen kohtaan, että pinlockin asennus ei onnistu.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 29 Elo 2020, 10:50
Kirjoittaja jviirret

Tuossakin ongelmana lasin(muovin) naarmuuntuminen jos esim. pyyhkii edellä ajavan auton/pyörän viskaamaa kuravettä :(


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 29 Elo 2020, 13:46
Kirjoittaja Mahe

Niinjoo, eilen noita penkin osia asennellessa tarkistin samalla takavaihtajan, koska sieltä on kuulunut välillä epämääräisiä ääniä ajaessa. Huomasin, että ketju lähti kummallisen vinosti takavaihtajalta ja tuli etupäässä myös vinossa asennossa putkesta ulos.

Ilmeisesti olen ajanut ainakin n. 2000 km möbiusketjulla :oops: Ainakin ketjurullat kuluu tasaisesti joka puolelta :mrgreen:

Katkaisin ketjun ja käänsin toista päätä puoli kierrosta, nyt se ainakin näyttäisi kulkevan suorassa.

Takarattaat näyttää siltä, että taitaa mennä ketjun lisäksi takapakka uusintaan kun nykyinen ketju on käytetty loppuun. Ei hypi hampailla, joten vielä kärsii ajaa.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 29 Elo 2020, 14:06
Kirjoittaja jori

Hauska ja kuvaava tuo Möbiusketju. :D


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 30 Elo 2020, 17:10
Kirjoittaja Vilijami

Voisko tuo möbiusketju olla jopa suoraketjua kestävämpi pitkässä tarkkailussa?


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 30 Elo 2020, 22:58
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Voisko tuo möbiusketju olla jopa suoraketjua kestävämpi pitkässä tarkkailussa?

Teoriassa tuo voisi ollakin totta, sillä vetävällä puolella ketju on kuitenkin suorassa ja paluupuolen kierre aiheuttaa kulumiskulman vaihtumisen joka kierroksella. Tämä tarkoittaa, että kulutettavaa holkkia/akselia on tuplasti enemmän. TOisaalta pitää huomata, että kierteellä oleva ketju myös kuluttaa samoja osia sivusuunnassa hieman suoraa enemmän.

Riittävän pitkät ketjut ovat ilman muuta möbiuskierteellä palauttamalla kestävämmät kuin suorat, mutta kuinka pitkä tämä "riittävän pitkä" on, onkin sitten epäselvää, ennen kuin joku uhrautuu kokeilemalla mittaamaan ketjun kestävyyttä molemmilla tavoilla.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 31 Elo 2020, 07:31
Kirjoittaja Mahe

Lisäksi se puolikierre aiheuttaa löysässä paluuketjussa myös sivuttaisen "aallon", jolloin ketju lähtee takavaihtajan päästä ihan silmin havaittavasti vinoon. En nyt tutkinut tarkemmin mutta luultavasti alarissa kuluu nopeammin.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 31 Elo 2020, 10:25
Kirjoittaja Vilijami
Mahe kirjoitti:

Lisäksi se puolikierre aiheuttaa löysässä paluuketjussa myös sivuttaisen "aallon", jolloin ketju lähtee takavaihtajan päästä ihan silmin havaittavasti vinoon. En nyt tutkinut tarkemmin mutta luultavasti alarissa kuluu nopeammin.

Anteeksi saivartelu, mutta ketju ei "lähde" vaan "saapuu" vaihtajan päähän. Tämä on tärkeää ajatustasolla siksi, ettei ketjulla voi työntää ja näin löysän ketjun kuluttava vaikutus on hyvin pieni, olkoonkin hieman kierossa saapuessaan.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 31 Elo 2020, 10:34
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Riittävän pitkät ketjut ovat ilman muuta möbiuskierteellä palauttamalla kestävämmät kuin suorat, mutta kuinka pitkä tämä "riittävän pitkä" on, onkin sitten epäselvää, ennen kuin joku uhrautuu kokeilemalla mittaamaan ketjun kestävyyttä molemmilla tavoilla.

Minun mielestäni "riittävän pitkä" etäisyys saadaan siten, että tason päälle aseteltuna ketju pysyy tukematta möbiuskierteellä ja se ei ole hirmu pitkä etäisyys. Heittäisin hatusta (LWB tadpole kokemuksella) noin puolitoista metriä. Jopa alle?


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 31 Elo 2020, 14:38
Kirjoittaja Mahe

Ihan hyvä täsmennys :D

Ketjuja tutkaillessa tulee monesti pyöritettyä ketjua taaksepäin, mikä voi aiheuttaa tän tapasia ajajtusvirheitä :)


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 31 Elo 2020, 15:54
Kirjoittaja Wacky
Vilijami kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Lisäksi se puolikierre aiheuttaa löysässä paluuketjussa myös sivuttaisen "aallon", jolloin ketju lähtee takavaihtajan päästä ihan silmin havaittavasti vinoon. En nyt tutkinut tarkemmin mutta luultavasti alarissa kuluu nopeammin.

Anteeksi saivartelu, mutta ketju ei "lähde" vaan "saapuu" vaihtajan päähän. Tämä on tärkeää ajatustasolla siksi, ettei ketjulla voi työntää ja näin löysän ketjun kuluttava vaikutus on hyvin pieni, olkoonkin hieman kierossa saapuessaan.

Kuluttava vaikutus on kohtalaisen pieni, mutta vastusta se tuottaa ihan kunnolla jos se ei jollain tukevalla suoralla alustalla tai pystysuunnassa sen kiertymän matkalla koska ketju ihan omasta painostaan roikkuu jonkin verran, mutta kierteellä ketju ei pääse tekemään sitä kunnolla.