Onkohan vinkkejä/kokemusta missä kannattaisi yrittää ladata sähköpyörän akkua, jos haluaa ajaa pitempiä matkoja? Huoltoasemilla kai onnistuu, jos on oma laturi mukana? Hampurilaisravintolassa? Nakkikioskilla? Kauppakeskuksissa joskus näkee kännykän lataamiseen tarkoitettuja pistorasioita, niitäkin ehkä voisi käyttää? Lataamis-sähkö maksaa jotain 7 sentin paikkeilla, eli ei liene paha ongelma.
Sähkäautojen lataamiseen on harvakseen latausasemia, mutta ei taida piuha sopia?
Toistaiseksi varmaan voi ladata melkein kaikkialla siellä missä pistorasioita on ja niitä saa käyttää. Noita mainitsemiasi paikkoja juurikin. Suomessa ei ole vielä näkynyt lokerollisia lataamiskaappeja kuin puhelimelle. Voisivat olla myös isommille akuille sopivia. Harmi, mutta ehkä ne eivät vielä kannata.
Charging stations.JPG (18.69 KiB) Katsottu 4953 kertaa
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Pikalatausta ei taida olla missään sähköpyörässä? Liekö syynä teknisiä rajoitteita. Sähköautojen pikalaturit syöttää tasavirtaa ja tietysti niissä on erilainen pistoke.
Pikalatausta ei taida olla missään sähköpyörässä? Liekö syynä teknisiä rajoitteita. Sähköautojen pikalaturit syöttää tasavirtaa ja tietysti niissä on erilainen pistoke.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Perus aggregaatti olisi standardiratkaisu, mutta se painaa jotain 18 kg, ei oikein pyöräilykamaa. Periaatteessa Trangia-tyylinen ratkaisu kai tuottaisi tarpeeksi lämpötehoa, mutta miten suunnitella/tehdä höyryturbiini, joka toimii edes jotenkuten järkevällä hyötysuhteella? Mikroturbiineista joskus näkyy juttuja, mutta saako kaupasta halvalla? Tilapäiseen pyöräkäyttöön riittäisi yksinkertainen versio, ei tarvi olla miljoonabudjetilla suunniteltu.
Turhaa niitä sähkön teko vehkeitä on mukana raahata vaikka pääkaupunkiseudun ulkopuolelle matkaa. Täällä on kätevästi johdot ilmassa, niitä kun seurailee niin löytyy pistorasioitakin
Perus aggregaatti olisi standardiratkaisu, mutta se painaa jotain 18 kg, ei oikein pyöräilykamaa. Periaatteessa Trangia-tyylinen ratkaisu kai tuottaisi tarpeeksi lämpötehoa, mutta miten suunnitella/tehdä höyryturbiini, joka toimii edes jotenkuten järkevällä hyötysuhteella? Mikroturbiineista joskus näkyy juttuja, mutta saako kaupasta halvalla? Tilapäiseen pyöräkäyttöön riittäisi yksinkertainen versio, ei tarvi olla miljoonabudjetilla suunniteltu.
Yritätköhän sä mennä hieman perse edellä puuhun tässä sähköpyörä hommassa? Oon seurannu tätä jo jonkin aikaa hieman huvittuneen ja hämmentyneen välimaastossa.
Jos lähtee tuohon bensiiniaggregaattilinjalle, niin paremman hyötysuhteen saa, kun jättää akut ja sähkömoottorit pois monimutkaistamasta rakennetta. Tällainen on "pienitehoinen mopo". Ei tarvi rekisteröidä, teho max 1kw, polkimet on oltava, max nopeus 25km/h. Saksasta näitä löytyy "mofa" (motor fahrrad?) hakusanalla.
Oma ajatus on kokeilla tandemiin aurinkopaneelia jolla ladataan akkua ajon aikana. Tää on aika simppeli pl tilantarve ja aika pieni wattimäärä antaa kuitenkin suhteellisen paljon rangea.
Tosin nytkin taitaa jo range olla 150km luokkaa ni en tiedä onko tuolle oikeesti tarvetta
Oma ajatus on kokeilla tandemiin aurinkopaneelia jolla ladataan akkua ajon aikana. Tää on aika simppeli pl tilantarve ja aika pieni wattimäärä antaa kuitenkin suhteellisen paljon rangea.
Tosin nytkin taitaa jo range olla 150km luokkaa ni en tiedä onko tuolle oikeesti tarvetta
Minkälaista paneelia? Yleisesti käytössä olevat paneelit on käsittääkseni 18v jännitettä tuottavia. 36v on täynnä 42v, eli tarvittais kolme paneelia sarjaankytkettynä? Entä mikä säädin? Vai yhdestä paneelista invertterin kautta puljaus verkkovirtalaturille 18->230->42v? Vai miten ihan kokonaisuutena? Itseänikin tämä aihe jossain määrin kiinnostaa.
Jos lähtee tuohon bensiiniaggregaattilinjalle, niin paremman hyötysuhteen saa, kun jättää akut ja sähkömoottorit pois monimutkaistamasta rakennetta. Tällainen on "pienitehoinen mopo". Ei tarvi rekisteröidä, teho max 1kw, polkimet on oltava, max nopeus 25km/h. Saksasta näitä löytyy "mofa" (motor fahrrad?) hakusanalla.
Jotenkin huvittavaa että täällä tarjotaan mopoa vaihtoehdoksi, en ole vielä nähnyt markkinoilla yhtään nojapyörämallista sellaista . Mopoautot ehkä lähimpänä ajoasennon puolesta...