Pelastuskortit
Saksalaiset puuhasivat tällaiset pelastuskortit kinnereihinsä. Pitäisikö meidänkin?
Onko pelastustoimella riittävästi tietoa?
TorVelo
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Saksalaiset puuhasivat tällaiset pelastuskortit kinnereihinsä. Pitäisikö meidänkin?
Onko pelastustoimella riittävästi tietoa?
TorVelo
Vaikuttavat hyviltä ohjeilta.
Mä voin järjestää kuvat ja graffat, jos joku hoitaa tekstit.
Pastori kirjoitti:Mä voin järjestää kuvat ja graffat, jos joku hoitaa tekstit.
Ok, tehdään sellaiset. Minä voin kyhätä tekstejä. Nehän voi vaikka aluksi kääntää tuosta suoraan suomeksi.
Saksassa oli foorumilla tilausketju josta hankkivat laminoidut kortit. Ne sitten ripustettiin kinnerin sisäpuolelle ja ulkopintaan tuli opastava tarra.
Olisi hyvä saada joku pelastustoimen aktiivi mukaan. Olin kauan sitten kyllä kotikyläni pelastuslautakunnassa, mutta kontaktini taitavat olla kaikki jo eläkkeellä.
Tiedossani on yksi kirjapaino, joka pystyisi laminoidut kortit tekemään.
Yritin saada tanskalaista velomobiilikauppaa, Velomobilcenter.dk, aktivoitumaan. Hehän edustavat lähes kaikkia velomerkkejä, ja pohjoismaisena toimijana tehtävä oikeastaan kuuluisikin heille. Taidetaan kuitenkin elää aika niukkoja aikoja. Joku sponsori voisi kyllä hyötyä pienestä mainoksesta.
Kuva-ainesto voisi olla joko yleisluonteista niin, että kelpaa kaikkiin kinnerimalleihin, tai sitten eri perustyypeille voisi olla omat kortit.
Siitä Velowagonin tapauksesta tuli pelastajien tietämättömyyteen liittyviä kauhukuvia mieleen. Mitäs jos Saukki tekisi videon aiheesta "Pelastus- ja ensiapu velomobiilionnettomuuksissa? Tuo klossien irroitus ja rankalaudan käyttö uhrin siirrossa pääkohtina.
TorVelo
Pitäis varmaan erotella jalkareiälliset (Quest, Strada, QV...) ja sitten ne missä on huoltoluukku keulalla (DF, Alpha7) Mun mielestä sen keulaluukun voi opastaa särkemään. Siis esim. sairaskohtauksen tapauksessa, jos kinneri ei ole valmiiksi pillunpäreinä kolarin takia ja halutaan välttää sitä, että palokunta leikkaa koko vekottimen halki klosseja etsiessään.
Mahe kirjoitti:Pitäis varmaan erotella jalkareiälliset (Quest, Strada, QV...) ja sitten ne missä on huoltoluukku keulalla (DF, Alpha7) Mun mielestä sen keulaluukun voi opastaa särkemään. Siis esim. sairaskohtauksen tapauksessa, jos kinneri ei ole valmiiksi pillunpäreinä kolarin takia ja halutaan välttää sitä, että palokunta leikkaa koko vekottimen halki klosseja etsiessään.
Milläs se keulaluukku tavallisesti avataan?
Siinä on 10 kuusiokoloruuvia. Sen aukasee kyllä nopeasti jos on oikea avain, hätätilanteessa ei välttämättä löydy.
Itse asiassa, Alpha7:ssa taitaa olla velcro & magneetit, tai jotain, eli sen luukun saa auki ilman työkaluja, jos oikein muistan. Noita ei taida suomessa olla vielä yhtään.