Re: Velomobiel.nl uusi kinneri - ”Snoek”
https://velomobiel.wordpress.com/
Velomobiel.nl blogissa Snoekin yksityiskohdista juttua. Kolme pyörää valmistunut. On se pieni Quest xs:n vieressä - kaponen.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
https://velomobiel.wordpress.com/
Velomobiel.nl blogissa Snoekin yksityiskohdista juttua. Kolme pyörää valmistunut. On se pieni Quest xs:n vieressä - kaponen.
Snoek on tilattu jo yli 60 kpl.
Jos Hauen haluaisi, niin kunnolla ajamaan pääsisi käytännössä vasta 2023 keväällä.
Uusinta hinnastoa ei löydy valmistajan sivuilta, joten laitan sen tähän.
Velomobiel.nl ilmoitti että isompi L kokoinen Snoek on teon alla: https://en.velomobiel.nl/nieuws/129/er- ... snoek.html
Uusia malleja putkahtelee nyt niin kuin sieniä sateella
Jos/kun tässä jossain vaiheessa tulee uusi kinneri hankittua, niin valinnanvaraa ainakin on. Mielenkiinnolla odottelen mihin järjestykseen nämä uudet kinnerit etenemistehokkuudessa asettuvat ja kuinka selkeitä eroja sieltä löytyy. Olin jo ajatustasolla päätynyt M9 malliin, mutta katsotaan nyt miten tilanne elää.
Yllättävän "edullinen" uudeksi malliksi tuo Snoek. Daniel Fennin luomukset maksavat itämaisia mattoja Velomobiel Nl:n uutuuksiin verrattuna. Quattrovelokin oli ihan tavallisen kuolevaisen ostettavissa kun se tuli myyntiin.
Minä en niin tarkasti ole näitä uusi kinnerimalleja seurannut, mutta olisi mukava tietää, onko näissä uusissa kinnerimalleissa jotain teknisiä uutuuksia, vai onko kyse perinteisestä kolmipyöräisestä, eli vanhan Questin rakenneperiaatteilla: toispuoleinen heiluri takakiekolle, McPhersonit edessä ja ketju kiemurtelee pohjalla urassa keulasta taakse ja takaisin.
Mä en ole hirveästi seurannut, mutta olen siinä käsityksessä, että näissä on sama tekniikka uudessa kuoressa. Insinööreille ei siis mitään uutta. Turhaa kokoa noissa lienee kuitenkin vähennetty eli nopeuden tavoittelijat hyötyvät pienentyneestä otsapinta-alasta
jooseha kirjoitti: ↑20 Tammi 2022, 11:44Mä en ole hirveästi seurannut, mutta olen siinä käsityksessä, että näissä on sama tekniikka uudessa kuoressa. Insinööreille ei siis mitään uutta. Turhaa kokoa noissa lienee kuitenkin vähennetty eli nopeuden tavoittelijat hyötyvät pienentyneestä otsapinta-alasta
Tuo on minullakin mielikuva, mutta kiinnostaa, josko johonkin suuntaan olisi tekniikkapuolikin kehittymässä.
Etupää taitaa kaikissa olla sama. Kuorirungon sisäpuolelle laminoitu apurunko, jonka yläkulmiin kiinnitetään joustintukien yläpäät ja alapäät apurungon keskelle ja lokasuojan etureunaan kiinnitettyihin tukivarsiin. Tämä rakenne näyttää olevan niin hyvä, että sitä ei kyseenalaista enää kukaan, tehtiin sitten kolmi- tai nelipyöräistä kinneriä.
No ei välttämättä ylivertainen, mutta turvallinen (ei kuskille, vaan valmistajalle) ratkaisu, jota on paljon testattu.
Nelipyörässähän tuo eturenkaiden sijainti ei ole paras mahdollinen.
Näyttäs Snoekissa yks parannus olevan ainakin, jota Jori muistaakseni ehotti. Monissa uusissa malleissa on huoltoaukko tehty "konepeltiin", kevyt luukku joka tarranauhoilla kiinni. Snoekissa on jalka-aukkojen kohdalla luukku, jota voi kai käyttää huoltoaukkona - pyörä kylelleen tai ylösalaisin.
Muuten kehitys näyttäs olevan, keventämistä, pienentämistä, ilmanvastuksen vähentämistä - virtaviivasia peilejä ym.
Onkos tuo luukkumateriaali elastista materiaalia, jollaista silloin ehdotin. Ainakin pinta on tuollainen mattapinta, joka viittaisi elastomeeriin. Onkos tuossa kuvassa etualalla toinen luukkuversio.
Mahtaa olla Snoekissa pohjaluukku pelkkää hiilikuitua. Kaksi eri versiota on käsittääkseni saatavilla. Toisessa versiossa on syvemmät kyhmyt - lisää tilaa isokenkäisille.
Quattroveloon on saatavilla jostain kumimaisesta materiaalista tehdyn pohjaluukun, joka saa ottaa vähän osumaa ilman että tulee vaurioita: https://youtu.be/FRFlJ9a2NRo
Saukki kirjoitti: ↑20 Tammi 2022, 13:46Quattroveloon on saatavilla jostain kumimaisesta materiaalista tehdyn pohjaluukun, joka saa ottaa vähän osumaa ilman että tulee vaurioita: https://youtu.be/FRFlJ9a2NRo
Vesireiän sijasta muutaman sentin viilto? Siitä saisi sormen sisään asentamista helpottamaan.