Sivu 2/4

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 25 Kesä 2020, 07:22
Kirjoittaja jviirret

Niille saa joten kuten säältä suojattuja sulakepesiäkin:
https://www.wandamotor.fi/sulakepes-lat ... 20075.html


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 25 Kesä 2020, 09:13
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Autohifihommista löytyy tällaisia jämerämpiä sulakepesiä.

Tuommosta mä hypistelin Partcossa. Isohan se on, mutta jos ei riitä, sitten pitänee vaihtaa tuommoiseen.

Näyttää b-kaupasta saavan 30a lattasulakepesiäkin.


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 25 Kesä 2020, 09:33
Kirjoittaja samuel

Mätänetissä on diesel-sulakkeen nimellä hehkun sulakkeita, mutta alkavat 30A:sta. Ruuviväli 30mm. Sitten on MEGA-sulake, joka on tavallisen lattasulakkeen näköinen mutta n., 25mm leveä. En löytöänyt sille jännitteen kestoa.


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 25 Kesä 2020, 12:23
Kirjoittaja jooseha
janx kirjoitti:

Lattasulaketta ei voi laittaa, koska ATO (kuulemma) on vain 32Vdc.

Esson baarissa saa olla kovin lähdekriittinen. Tuossakin on totta vain toinen puoli. Peruslattasulake on tuollainen, mutta alan liikkeistä saa paljon muutakin kuin bulkkikamaa. Esim sieltä Partcosta olisit todennäköisesti löytynyt korkeampi jännitteiseen asennukseen sopivia ;)


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 25 Kesä 2020, 20:43
Kirjoittaja ukram2

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 25 Kesä 2020, 22:48
Kirjoittaja ukram2
ukram2 kirjoitti:

Sain yhden kiinalaisen? lipo akun, siis 7.4V ja 20 Ah, kyllä siihen ainakin menee virtaa, saa nyt nähdä paljonko purkaessa tulee takaisin :mrgreen:

mittauksen mukaan akussa oli noin 6 Ah, vaikka piti olla 20 Ah. No oli se vähän sinne päin.


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 25 Kesä 2020, 23:24
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti:

Näyttää b-kaupasta saavan 30a lattasulakepesiäkin.

Sen maksimi on 32VDC. Akun jännitteet vaihtelee 36-42VDC. Toki voidaan kysyä, että kuinka merkittävä tuo ylitys on...

jviirret kirjoitti:

Niille saa joten kuten säältä suojattuja sulakepesiäkin:
https://www.wandamotor.fi/sulakepes-lat ... 20075.html

Kuten on tämäkin.

ukram2 kirjoitti:

Autoissa käytetään lattasulakkeita, kai semmoisen saa laittaa pyöräänkin. Menee ehkä suoraan lattaliittimiin?

Niin saa laittaa, mutta se on speksattu vaan 32VDC.

jooseha kirjoitti:

Esson baarissa saa olla kovin lähdekriittinen. Tuossakin on totta vain toinen puoli. Peruslattasulake on tuollainen, mutta alan liikkeistä saa paljon muutakin kuin bulkkikamaa. Esim sieltä Partcosta olisit todennäköisesti löytynyt korkeampi jännitteiseen asennukseen sopivia ;)

Ei ollut Partcossa kahvikone auki, vaikka niin toivoin, koska korona, mutta siellä me tätä juuri mietittiin. Lattasulakkeita löytyi yli 32VDC kestolla, mutta ei niille speksattuja sulakepesiä.

Kerta vielä. 32VDC. :mrgreen: Ei mulle selvinnyt, että mihin ne isommat sulakkeet sitten tungetaan. Oletettavasti johonki laitteeseen, mutta ei tuollaiseen pieneen sulakepesään.

Edit: Radioduosta löytyy näemmä paremmin. https://www.radioduo.fi/kauppa/tarkenne ... ulakepidin mutta ei selkeää osumaa sielläkään.


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 06:27
Kirjoittaja jviirret

Mikä merkitys sulakkeessa yleensäkkin on virtapiirin jännitteellä? Eikö se pala riittävän nopeasti poikki kun virtaa kulkee valokaaressa vielä pienen ilmaraon ylikin? Vai onko kyse turvallisuudesta, 32V sulake voi olla sellainen jossa jännitteemlisiin osiin voi koskea mutta 230v ei?


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 07:46
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Mikä merkitys sulakkeessa yleensäkkin on virtapiirin jännitteellä? Eikö se pala riittävän nopeasti poikki kun virtaa kulkee valokaaressa vielä pienen ilmaraon ylikin? Vai onko kyse turvallisuudesta, 32V sulake voi olla sellainen jossa jännitteemlisiin osiin voi koskea mutta 230v ei?

Kysymys on wateista. Voltti kertaa amppeeri on watti. Esim. 42v x 25a = 1050w joten 1050w/32v = 32,8a eli tuo speksattu 42volttia 25a sulakkeella pystyy siirtämään 1050wattia ja käänteisesti 32vdc sulake pitäisi olla 32,8amppeerin suuruinen samaan wattimäärään. Janxilla ei kuitenkaan käsittääkseni ole yli 1000w moottoria, joten 32vdc 30a sulakkeet riittävät mainiosti tuohon max 42vdc (piikissä 500w?) systeemiin.


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 08:17
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mikä merkitys sulakkeessa yleensäkkin on virtapiirin jännitteellä? Eikö se pala riittävän nopeasti poikki kun virtaa kulkee valokaaressa vielä pienen ilmaraon ylikin? Vai onko kyse turvallisuudesta, 32V sulake voi olla sellainen jossa jännitteemlisiin osiin voi koskea mutta 230v ei?

Kysymys on wateista. Voltti kertaa amppeeri on watti. Esim. 42v x 25a = 1050w joten 1050w/32v = 32,8a eli tuo speksattu 42volttia 25a sulakkeella pystyy siirtämään 1050wattia ja käänteisesti 32vdc sulake pitäisi olla 32,8amppeerin suuruinen samaan wattimäärään. Janxilla ei kuitenkaan käsittääkseni ole yli 1000w moottoria, joten 32vdc 30a sulakkeet riittävät mainiosti tuohon max 42vdc (piikissä 500w?) systeemiin.

:shock: No ei todellakaan näin. Ampeeri on ampeeri ja sulake palaa sen mukaan jännitteestä riippumatta. Sulakkeen jännitteenkesto kertoo maksimijännitteen, jonka sulake pystyy luotettavasti katkaisemaan.


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 08:26
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

:shock: No ei todellakaan näin. Ampeeri on ampeeri ja sulake palaa sen mukaan jännitteestä riippumatta. Sulakkeen jännitteenkesto kertoo maksimijännitteen, jonka sulake pystyy luotettavasti katkaisemaan.

Arvasin tämän. :wink: Ei se ihan suoraan nuin mene, mutta tarpeeksi lähelle. Ei ampeeri ole ampeeri jännitteestä huolimatta. Eihän sulakkeille muuten määritettäisi voltteja ollenkaan. Tuon volttirajan jälkeenkin sulake kyllä palaa.


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 09:23
Kirjoittaja Vilijami

Tämä ei ole eka kerta kun olen keskustellut opettajien, sähköasentajien jne. kanssa aiheesta "Onko ampeeri aina ampeeri?" Vastaus on aluksi aina selvä, mutta tarpeeksi perusteltuani lopputulema onkin epäilevä molemmin puolin pöytää.
Sulakehan on vain metallinen johdin ja jonkin paksuinen, siis tarkemmin poikkipinta-alainen.
Paksulla johtimella voi käyttää isompaa tehoa (watti) kuin pienemmällä. Eikö näin?
Voltti kertaa ampeeri on watti. Eikö jälleen näin?
Miten tuosta yhtälöstä voi yhtäkkiä pudottaa watin pois? Jos voi, niin ollaan taas askeleen lähempänä ikiliikkujaa?
Jos se watti voidaan unohtaa, niin eihän eri johdon paksuuksia tarvita tai koko sulakkeita yhtään mihinkään?

Miten järjestän tämän kyseisen "Onko ampeeri aina ampeeri"-testin kotioloissa?


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 10:17
Kirjoittaja jviirret

Voltti kertaa ampeeri on watti. Eikö jälleen näin?

Ehyen sulakkeen jännitehäviö on 0volttia, eli sulakkeella ei ole tehoa. Se on kuin lyhyt pätkä johtoa.

Isommat amppeerit vaatii paksumman johdon. Isot voltit voivat olla hyvinkin ohuessa johdossa, esimerkiksi sytytys puolat, jännite kymmeniä kilovoltteja mutta johto hiuksen ohutta.


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 10:33
Kirjoittaja samuel

Sulake-aiheesta väännettiin sukelluspuolella n. 15V sitten, koska sulake on yksi vikakohde lisää harrastuksessa jossa varusteista riippuu harrastajan henki. Kohteena oli vanhan koulukunnan ns. kanisterivalo, eli 1 tai 2 akkua rinnankytkennässä ja halogen-valopää reilu metrin johdon päässä.

Akkuliike testasi:
"7Ah lyijyhyytelöakku jonka oikosulkuvirta n.200A, lähtöjännitteellä 13.1V.
2m pitkä, 1,5mm2 johto, meni n. 5 sek kun lattaliittimen tinaus suli pois ja kaapeli irtosi, kaapeli ennätti lämmetä jonkun verran. Eli heikon lenkki petti. Heikoin lenkki on yleensä katkaisin tai liitin tai tinaus - akun rakenne kestää. Kaapelin kuori (kumi) ei vioittunut. Oikosulkemisen jälkeen akusta tuli 220 A."

Nyt kun akkujen suojana on BMS niin ei se sulake taida niin välttämätön olla näissäkään. Jos ei ole BMSää niin li-akut kuiteskin sen verran virtaa antaa että piuhat / juotokset taitaa sulaa ennen isoa vahinkoa.
Mutta tämä on vain omaa mietintöä ja silleen.


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 10:36
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Voltti kertaa ampeeri on watti. Eikö jälleen näin?

Ehyen sulakkeen jännitehäviö on 0volttia, eli sulakkeella ei ole tehoa. Se on kuin lyhyt pätkä johtoa.

Isommat amppeerit vaatii paksumman johdon. Isot voltit voivat olla hyvinkin ohuessa johdossa, esimerkiksi sytytys puolat, jännite kymmeniä kilovoltteja mutta johto hiuksen ohutta.

Näin on, eli tehontarve (watti) on määrittävä tekijä. Se mulla just oli se pointti. Miten se unohdetaan "ampeeri on ampeeri" teoriassa?