Sivu 2/5

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Lähetetty: 25 Kesä 2020, 23:34
Kirjoittaja tm
jvuotila kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Jotenkin epäilen että jos vain maantielenkin nopeus ratkaisee on quattro väärin valittu kulkupeli.

Quattro on minulle monestakin syystä juuri se laite joka kiinnostaa eniten. Ei tässä ole siitä kyse.

Mun mielestä ihan mielenkiintoista pohdintaa sulla... olisihan tuo hauska tietää, vaikkei sillä omaan kinnerinvalintaan mitään merkitystä olisikaan.

Mutta kuten tuossa edellä on käynyt ilmi, niin vertailussa riittää muuttujia. Juuri siellä omilla ajoreiteillään ja omalla vauhdillaan/tehollaan pitäisi päästä ajamaan vertailua, jotta saisi jonkinlaisen käsityksen eroista.


Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 00:01
Kirjoittaja TMS

Perstuntumaa tähän hommaan Suomessa harvalla on, takakeno kun on ajanut Mangolla ja QV:llä ihan kunnolla niin hän varmaan osaa jotain sanoa. Mango tosin ei ole Alpha7 ihan verrattavissa tietenkään. Mutta mitä olen Saksan velomobiilifoorumilta lukenut, niin sellaisen käsityksen olen muodostanut että QV on hieman Questia raskaampi noin yleisesti jos ajatellaan jotain tiettyä tehontarvetta kun ajetaan tiettyä vakionopeutta. Ja Quest puolestaan aika selkeästi raskaampi kuin DF/Milan/Alpha luokka.

Mutta sitten päästään siihen että kun ajetaan jokin oikea reitti mäkineen, risteyksineen, mutkineen, liikennevalineen ja niin edelleen, niin asia ei olekaan enää niin yksinkertainen. Reitti merkkaa tosi paljon, hitaalla reitillä ero ei ole iso. Pitäisi oikeastaan kaivaa esimerkiksi nopeusero DF:n ja Stradan välillä vaikka Nokian kisoista ja sitten työmatkalta, joka kulkee osin kaupunki/taajama-alueella.


Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 00:12
Kirjoittaja TMS

Nokialla tunnin ajossa Stradalla 55 km/h ja DF XL 63 km/h, ero siis noin 15 %. 12 h ajossa Stradalla 500 km ja DF XL 622, eroa siis peräti noin 25 %, yllättävän iso ero jos vertaa tuohon tunnin ajon eroon, suoritukset eivät varmaan ole täysin verrattavissa.


Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 00:25
Kirjoittaja TMS

Noin 27 km työmatkalla Stradalla keskinopeus noin 36 km/h, ja DF XL:llä noin 38 km/h, eli ero noin 5 %.

Stradan voisi varmaan ajatella olevan karkeasti QV:n nopeusluokassa, joten näistä voi jonkinlaista arviota varmaan hahmotella. Että riippuu mistä roikkuu :)


Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 02:43
Kirjoittaja rutunen

Ja sit toki sekin vielä että jos nopeuksista puhutaan niin on kans tosi tärkeää miettiä missä sillä yleensä tulee ajeltua ja minkä kuntoinen tie on (maavara). Hirmukilpurilla ei kovin kovaa uskalla mennä jos on epätasaisuuksia tai pääsee ketjutunnelia maalailemaan ahkerasti. Sen sijaan hitaammalla mutta maavareisemmalla voi nuo osuudet ollakin nopeampia :)


Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 07:02
Kirjoittaja Saukki

Näissä nopeus keskusteluissa aina tuntuu, että se nopeus on tärkeää, koska nopeus. Mutta oikeasti se nopeus on tärkeää, koska se on seurausta hyvästä hyötysuhteesta. Ja se hyvä hyötysuhde on tärkeää, mikäli kinneriä käyttää kulkuvälineenä paikasta toiseen. Silloin sitä haluaa, että kinneri on mahdollisimman kevyt, mahdollisimman aerodynaaminen ja vierintävastus on mahdollisimman pieni. Silloin mahdollisimman suuri osa käytetystä tehosta menee eteenpäin liikkumiseen, eikä pala kitkaan, ilmanvastukseen tai ylimääräisen massan nostamiseen mäen päälle. Tällöin jaksaa ajaa kerralla pidemmälle, tai jaksaa paremmin ajaa toistuvan työmatkan päivittäin.

Tämä nyt siis lähinnä vaan huomiona niille, jotka ihmettelevät miksi tästä nopeudesta aina puhutaan.


Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 07:41
Kirjoittaja jviirret

Mutta jos nopeuden alttarilla uhrataan liikaa ketteryyttä, näkyvyyttä, hiljaisuutta, kuljetuskapasiteettia, pehmeyttä, huoltojen helppoutta, käyttövarmuutta yms. niin vie sekin mielekkyyttä pyöräilystä.

Nopeus on helppo suure vertailla. Se on helppo mitata ja jokainen ymmärtää kumpi kahdesta eri numerosta on parempi. Siksi siitä on helppo puhua. Toki noita muitakin voisi jollakin tasolla mitata, mutta huomattavasti vaikeampaa saada vertailukelpoisia tuloksia ja todella vaikea saada yhdistettyä kaikkia yhden numeroarvon alle jolla paremmuutta voisi vertailla. Vaatisi luultavasti Tekniikan Maailma lehden toimittajien tasoisen ammattitaidon :)


Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 08:40
Kirjoittaja TMS

Tosi hyviä kommentteja, saukki osasi hyvin kirjoittaa auki tämän nopeusasian ja miksi sitä kannattaa tavoitella, ei siis pelkästään vain sen nopeuden itsensä takia.

Tuli mieleen että Nokiallahan ajettiin myös se lentävä 200m, Stradalla 70 km/h, DF XL 82 km/h, eroa noin 17 %. Nokiallahan molemmat pyörät oli ns. kisavarustuksessa katteineen ja kisarenkaineen, joten ero normi käyttöön ei ole niin suoraviivainen.

Sellaisilla kuntoilumielellä ajetuilla maantielenkeillä, joissa hidastuksena on lähinnä mäet, (ilman koko katetta ja kisarenkaita ajettuna, voisi sanoa että niin kuin arjessa yleensä) Stradalla tuli yleensä jahdattua 40 km/h keskinopeutta ja siinä silloin tällöin onnistuen. DF XL:llä tulee vastaavasti jahdattua 50 km/h keskinopeutta, joskaan sitä en vielä ole tainnut saavuttaa. Mutta jos vertaa vaikka 41/49 km/h lukuja olisi eroa noin 20 %.


Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 09:12
Kirjoittaja Saukki
jviirret kirjoitti:

Mutta jos nopeuden alttarilla uhrataan liikaa ketteryyttä, näkyvyyttä, hiljaisuutta, kuljetuskapasiteettia, pehmeyttä, huoltojen helppoutta, käyttövarmuutta yms. niin vie sekin mielekkyyttä pyöräilystä.

Nopeus on helppo suure vertailla. Se on helppo mitata ja jokainen ymmärtää kumpi kahdesta eri numerosta on parempi. Siksi siitä on helppo puhua. Toki noita muitakin voisi jollakin tasolla mitata, mutta huomattavasti vaikeampaa saada vertailukelpoisia tuloksia ja todella vaikea saada yhdistettyä kaikkia yhden numeroarvon alle jolla paremmuutta voisi vertailla. Vaatisi luultavasti Tekniikan Maailma lehden toimittajien tasoisen ammattitaidon :)

Aivan, käyttöpyörää valitessa pitää tosiaan kiinnittää huomiota myös muuhun, kuin pelkkään nopeuteen. Se omalle kohdalle paras pyörä on aina jollakin tavalla kompromissi.

Ja nopeutta on tosiaan helppo vertailla.

TMS:n Strada - DF nopeus vertailut on kyllä mielenkiintoisia.


Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 10:31
Kirjoittaja ajarmala
TMS kirjoitti:

Stradalla tuli yleensä jahdattua 40 km/h keskinopeutta ja siinä silloin tällöin onnistuen. DF XL:llä tulee vastaavasti jahdattua 50 km/h keskinopeutta, joskaan sitä en vielä ole tainnut saavuttaa.

Mutta eikös vasta viime kesänä joku kehunut ajaneensa Räyskälästä kotiin Veikkolaan 54 km/h keskinopeudella?


Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Lähetetty: 26 Kesä 2020, 12:05
Kirjoittaja TMS

Joo mutta silloin oli tuo ns.kisavarustus käytössä, katteet käytössä ja nopeammat renkaat tavanomaisesta ajovarustuksesta poiketen.


Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Lähetetty: 28 Kesä 2020, 20:01
Kirjoittaja takakeno

Mikähän on nopein velomobiili tällä hetkellä ?
Olisiko edelleen Milan SL.


Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Lähetetty: 28 Kesä 2020, 21:37
Kirjoittaja jviirret
takakeno kirjoitti:

Mikähän on nopein velomobiili tällä hetkellä ?
Olisiko edelleen Milan SL.

https://www.google.com/amp/s/mobile.eng ... 13253.html


Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Lähetetty: 28 Kesä 2020, 21:47
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
takakeno kirjoitti:

Mikähän on nopein velomobiili tällä hetkellä ?
Olisiko edelleen Milan SL.

https://www.google.com/amp/s/mobile.eng ... 13253.html

Osuikohan väärä linkki. Tämä meni Aerovelon streamlinerin ME-uutiseen. Erittäin paljon kiinnostaisi, jos joku olisi näitä kaupallisia velomobiileita vertaillut keskenään. :P


Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Lähetetty: 28 Kesä 2020, 21:55
Kirjoittaja jviirret

Ihan oikein meni. Tuo on tällä hetkellä nopein velomobiili. Sitten kun aletaan laittamaan keinotekoisia rajoja valmistusmäärien, renkaiden määrän tai vaikka värin, maavaran, valmistusmaan yms. mukaan niin jokainen saa sellaisen vastauksen kuin itse haluaa :)