Lenkkiä Milanilla Ojakkalan ympäri. Vanha tuttu iltalenkki eikä siis mitään erikoista. Mukavaa neljääkymppiä Nummitietä länteen klv:tä pitkin, koska siinä on sileämpi asfaltti kuin itse tiellä. Mutta mikäs törppö tuolla klv:n reunassa on? Tietyö? No, vauhti pois ja silmä käteen ja katsomaan... Juu, siinähän on jyrsitty ja klv:n päällyste katki. Pujottelin kelviltä tielle ja valokuvaamaan. Lyhyesti sanottuna: Ei näin! Yksi tietyökartio ei riitä, jos kestopäällyste on katkaistu kuvan osoittamalla tavalla. Siitähän voisi joku pyöräillä vaikka neljääkymppiä ylitse, jos ei ole tarkkana...
Pitääkin antaa palautetta Vihdin kunnossapidolle...
asfaltti.jpg (206.3 KiB) Katsottu 4560 kertaa
Ja paikkahan on (ehjänä) ja tulosuunnasta katsottuna seuraava:
Eihän pyöräteillä mitään neljiäkymppejä saa päästellä.
Ja ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään näkyvällä tien osuudella.
Tiellä on neljänkympin nopeusrajoitus, joka koskee myös tien rinnalla olevaa kelviä. Ja ajoneuvo pysäytettiinkin tien näkyvällä osalla! Ja pysäytyksen jälkeen rupesi tulemaan kommenttia vaarallisen vähäisistä tiemerkinnöistä kyseisessä tietyön kohdassa. Jos tietyökartioita on käyttää vain yksi, niin se kannattaisi asettaa keskelle kelviä eikä reunaan. Jos kyseinen remontti olisi ollut autojen ajoradalla, niin siitä olisi ollut tyhmimmänkin käsitettävissä olevat ziljoona varoitusmerkkiä ennen kuin tien asfaltti on katkaistu.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Pyörätiellä kulkevia polkupyöriä koskevat samat nopeusrajoitukset kuin ajoradallakin kulkevia ajoneuvoja.
Moottorilla varustetun polkupyörän, sähköavusteisen polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon suurin sallittu nopeus on 25 kilometriä tunnissa silloin, kun moottoria käytetään ajoneuvon nopeuden lisäämiseen tai ylläpitämiseen. Sähköavusteisella polkupyörällä voi siis ajaa kovempaakin, jos nopeus saadaan aikaan polkemalla."
Aika ympäripyöreä määritelmä. Pyörätiellä ei ole nopeusrajoitusmerkkejä, katsotaanko rajoitus lähimmästä autotiestä? Moottoritien varressa kulkevalla pyörätiellä saa siis polkien ajaa 120km/h ja se on kaikille ihan jees?
Ja miten on turvallisempaa ajaa polkien kovempaa nopeutta kuin sähköllä?
Viimeksi muokannut Vilijami, 10 Heinä 2020, 09:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Se on maantapa tehdä noin On se vaarallinen ja ikävä vaikka siihen ajais kahtakymppiä - pimeellä vielä vaikeempu havaita.
Kun noita työkseen tekevät, voisivat siihen kehitellä jonkinlaisen irtoluiskan siksi kunnes on paikattu. Tykkäävät tehdä noin, ett revitään ensin auki ja asfaltti porukka tulee myöhemmin paikkaamaan useamman kohdan kerralla. Kartiotötsä ei todellakaan ole riittävä varoitus mutta jos ei muuta ole, keskelle miekin sen laittasin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pyörätiellä kulkevia polkupyöriä koskevat samat nopeusrajoitukset kuin ajoradallakin kulkevia ajoneuvoja.
Moottorilla varustetun polkupyörän, sähköavusteisen polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon suurin sallittu nopeus on 25 kilometriä tunnissa silloin, kun moottoria käytetään ajoneuvon nopeuden lisäämiseen tai ylläpitämiseen. Sähköavusteisella polkupyörällä voi siis ajaa kovempaakin, jos nopeus saadaan aikaan polkemalla."
Aika ympäripyöreä määritelmä. Pyörätiellä ei ole nopeusrajoitusmerkkejä, katsotaanko rajoitus lähimmästä autotiestä? Moottoritien varressa kulkevalla pyörätiellä saa siis polkien ajaa 120km/h ja se on kaikille ihan jees?
Ja miten on turvallisempaa ajaa polkien kovempaa nopeutta kuin sähköllä?
Epäselvyys johtuu siitä että tuo on pyöräliiton tulkinta ei laki.
Tieliikennelaissa sanotaan että pyörätie on tien osa ja nopeusrajoitus asettaa rajoituksen tielle eikä pelkästään ajoradalle.
Kevyillä sähköajoneuvoilla ja sähköavusteisilla polkupyörillä taas on ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus. Kovin on selkeää ellei siitä tee itselleen vaikeaa
Pitääkin antaa palautetta Vihdin kunnossapidolle...
Tämä lienee oikeampi osoite kuin nojapyöräfoorumi. Näin kun toimisi jokainen kelveillä epäkohtia havaitseva niin ehkä niidenkin turvallisuuteen alettaisiin suhtautumaan vakavammin. Käytetään vielä sitä virallista ilmoitusreittiä josta jää jälki sähköisiin järjestelmiin eikä vain kilauteta työajan ulkopuolella tutun siviili puhelimeen joka on kunnalla töissä
-klip klip -
Tieliikennelaissa sanotaan että pyörätie on tien osa ja nopeusrajoitus asettaa rajoituksen tielle eikä pelkästään ajoradalle.
Kevyillä sähköajoneuvoilla ja sähköavusteisilla polkupyörillä taas on ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus. Kovin on selkeää ellei siitä tee itselleen vaikeaa
Sähköavusteisella polkupyörällä saa ajaa sen mitä nopeusrajoitus sallii kuten tavallisellakin pyörällä. Avustuksen pitää kuitenkin loppua 25km/h nopeuteen.
Leppävaarassa on kauppakeskuksen tienoilla blokattu melko huolellisesti normaalit pyöräreitit, joskin kertämällä pääsee etenemään. Siis ei mitään asfalttikuoppia vaan koko pyörätie katkaistu ja aidoilla estetty kulku. Samoin Pohjois-Leppävaarassa pyörätie poikki parista kohtaa ja kehäI:n varrella Tapiolan ja Leppävaaran väli poikki siten että joutuu ajelemaan jotain sokkeloisia pikkuteitä.
https://vayla.fi/keha-i-laajalahti tuossa on selitetty tietyötä, siis arvion mukaan 30 miljoonaa euroa maksaa, ja sillä saadaan pari liikennevaloristeystä muutettua ramppiliittymiksi, ja kahdeksi vuodeksi pyörätie katkaistua.
Viimeksi muokannut ukram2, 11 Heinä 2020, 14:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-klip klip -
Tieliikennelaissa sanotaan että pyörätie on tien osa ja nopeusrajoitus asettaa rajoituksen tielle eikä pelkästään ajoradalle.
Kevyillä sähköajoneuvoilla ja sähköavusteisilla polkupyörillä taas on ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus. Kovin on selkeää ellei siitä tee itselleen vaikeaa
Sähköavusteisella polkupyörällä saa ajaa sen mitä nopeusrajoitus sallii kuten tavallisellakin pyörällä. Avustuksen pitää kuitenkin loppua 25km/h nopeuteen.
Nykyisessä tieliikennelaissa asia on sanottu otsikon ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset alla. Eri sanat, mutta ajatus sama.