Ensimmäinen ja viimeinen nojapyörä
Joo.. Olen jonku aikaa lueskellut tätä foorumia takarivistä kirjautumatta ja hetken myös omalla nimimerkillä.
Nojapyörää ei ole ollut tähän asti ollut ja ainoa nojapyörä minkä olen luonnossa nähnyt on Vilijamin tekemä Papan Jopo.
Nuukan tuntuu olevan vaikiaa ostaa mittää, kun pitäis ilman saada pyörän lisäksi mielellään vielä hieman rahaa kaupan päälle.
Muutamien pyörien puihin menneiden ostoyritysten jälkeen päätin koettaa itse hitsata pyörää kasaan.
Lähtökohdat olivat loistavia:
-Budjetti mahdollisimman lähellä 0 euroa
-Käytössä muutama romupyörä
-Puikkohitsikone ilman hitsaustaitoa
Yleisesti ottaen olisi ehkä ollut viisainta testailla erillaisia pyöriä ennen rakentamis/ostohommaa, mutta koska oli korona-aika pahimmillaan ja kun on ujo luonne, niin sitten ei testattu etukäteen. Mennään läpi harmaan kiven.
Olisin ehkä halunnut ensin koettaa rakentaa jotain matalaa pyörää jossa maataan aika selällään pyörien välissä, mutta rakentamisen haasteet ja laiska luonne pyrkivät menemään sieltä mistä aita on matalin.
Ensimmäinen yritys oli 28 tuumasilla nastarenkailla oleva naisten pyörä johon hierasin levyn penkiksi ja etuvedon.
Etuveto oli ensiksi hitsattu haarukkaan kolmioksi siten että polkimet kääntyivät mukana. Tässä mallissa oli huomattavia stabiliteettiongelmia ja puomi vaihtu äkkiä kiinteään. Nämä ongelmat jatkuivat osittain myös kiinteällä etupuomilla ja etuhaarukkaa väänneltiinkin edestakaisin tätä ratkottaessa. Ei tullut valmista.
Kiinteässä etupuomissa ja etuvedossa oli myös ongelmana: Jalkajarru ja kääntymisestä johtuvan ketjun elämisen vuoksi ketjunkiristin. Erittäin toimimaton ratkaisu. Mutta kulki jokatapauksessa nastarenkaillakin ihan mukavasti.
Tämä sitten kannusti koettamaan seuraavan aihion kanssa. Eka yrityksessä oli havaittavissa takajousituksen puutteesta ikävä selkään potkaisun tunne kanttareita ja kuoppia ylitettäessä ja seuraavaksi aihioksi valikoitui kokojousitettu doberman -maastopyörä.
Tämän aihion hyväksi puoleksi havaittiin myös normaalipyörästä poikkeava runkogeometria josta johtuen runkoa tarvitsi muokata vain vähän. Yläputki on leikattu rälläkällä pois ja jäljelle jäävään rungon osaan hitsattu muutama poikkiputki penkkiä varten. Ja polkimille etupuomi.
Vetotapa aiheutti mietintää. Mielellään olisin pysynyt etuvedossa, mutta käytännössä tuo jousihaarukka vesitti vetävän renkaan istuttamisen eteen.
Mistä helpoin ratkaisu takavedolle? Viedään vasemmalla puolen perus vaihteettoman pyörän osilla veto alkuperäiselle kampikeskiölle. Varmasti raskas ratkaisu ainaskin. Ainoa hyvä puoli tässä on, että sai välitettyä vetoa helposti nopeammaksi, jolloin maastopyörän rattaissa riittää taas välitys maantiellä. Ja ennenkuin joku kysyy, että pyöriikö polkimet auki väärällä puolen - pyörii ainakin jos erehtyy öljyämään kierteet ennenkuin laittaa polkimet paikalleen.
Ja siitähän tämä sitten alkoi muotoutumaan:
Ketjun taittopyörinä on potkulaudan renkaat, joihin on rälläkällä ajettu ura keskelle(Työtapaa en suosittele, itse taittopyörää tuntuu toimivan. Ainakin on hiljainen).
Pyörän paino oli jossain 27 kilon luokassa. Tällä on tarkoitus kokeilla työmatka-ajoa täältä Tupoksesta Ouluun 20 km/suunta tasaisia teitä pitkin.
Penkki vaatii vielä muotoilua ja jonkin vettä pitävän käsittelyn.
Tähän vielä tarakka ja myöhemmin lokasuojat. Tarvittaessa perään jo aiemmin hyväksi havaittu Bob Yak kopio, eli Qeridoo Qx:
Pyörällä on aavistuksen haastava lähtä liikkeelle ja varsinkin pysähtyä. Istuin on aika ylhäällä johtuen minimaalisista runkomuutoksista, 26" renkaista ja jousituksesta. Hitaasti ajo on kiemurtelua, mutta hölkkävauhdista ylöspäin menee ihan mukavasti.
Pyörässä on moni asia tehty tyhmästi tai raskaasti tai muuten epäkäytännöllisesti, mutta käytettävissä olevilla osilla ja työmenetelmillä ei parempaa nyt syntynyt. Pyörä on ennemminki testiversio kun lopullinen pyörä ja tarkoituksena on kokeilla onko nojapyöräily minun juttu ja jos on, niin onko minun nojapyörä tämäntyyppinen vai pitäisikö jonkin olla toisin.
Pyörään on toistaiseksi mennyt rahaa 3 perus ketjun verran eli 10-20 euroa ja takajarruvaijeri < 10 euroa.
Tilauksessa on kapeat renkaat alle, jos tuo rullaavuus parantuisi maastorenkaisiin verrattuna.
Hieman arkailin tätä tänne lisätä, kun olen katsonut toisten työnjälkeä. Mutta lopulta rohkaisin mieleni, jonkunlainen nojapyörä tuokin on huolimatta rujosta ulkoasustaan.
Toivottasti kuvat nyt näkyvät. En nyt löytänyt specsejä, mitä liitettäviltä kuvilta vaadittiin. Tiedän että ne kyllä löytyvätä täältä foorumilta jostain.,..