The Sun Trip 2020 Ranskassa
Suurin aurinkopyörien kokoontumisajo Ranskassa käynnissä. Taas on monenlaista ajopeliä matkassa.
https://www.thesuntrip.com/carte-interactive/
Ensi vuonna olisi sitten vuorossa Lyon - Kanton (Kiina).
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Suurin aurinkopyörien kokoontumisajo Ranskassa käynnissä. Taas on monenlaista ajopeliä matkassa.
https://www.thesuntrip.com/carte-interactive/
Ensi vuonna olisi sitten vuorossa Lyon - Kanton (Kiina).
Tässä video, jossa näkyy ajokkien rakenteita. Kiva musiikki myös.
Saiskohan jostain kätevästi tommoisen paneelisetin?
Pastori kirjoitti:Saiskohan jostain kätevästi tommoisen paneelisetin?
https://www.aurinkopaneelikauppa.fi/
Tässä pieni ja tässä suurempi elementti.
jori kirjoitti:Tässä video, jossa näkyy ajokkien rakenteita. Kiva musiikki myös.
Mikähän määrä paneleita on ylimitoitusta ja mikä alimitoitusta tommosella retkellä? Näyttää vaihtelevan panelien määrä suurestikin. Kokonaismassa lienee yksi oleellisista seikoista.
Pastori kirjoitti:Saiskohan jostain kätevästi tommoisen paneelisetin?
Kiinasta saa myös, mutta laatu ja toimitusaika vaihtelee.
janx kirjoitti:Kiinasta saa myös, mutta laatu ja toimitusaika vaihtelee.
Kiinasta ei tunnu saavan nyt yhtään mitään, ilmeisesti koronan takia. Jonnekin välille ne romut juuttuu?
Olen nyt kuukausikaupalla taistellut rahoja takaisin tulematta jääneistä kiinan tilauksista
janx kirjoitti:jori kirjoitti:Tässä video, jossa näkyy ajokkien rakenteita. Kiva musiikki myös.
Mikähän määrä paneleita on ylimitoitusta ja mikä alimitoitusta tommosella retkellä? Näyttää vaihtelevan panelien määrä suurestikin. Kokonaismassa lienee yksi oleellisista seikoista.
Sopiva aurinkopaneeli on sen kokoinen, että sen alle pääsee kokonaan varjoon.
1700 x 900 paneelista lähtee keskipäivällä n. 300W, mikä kuljettaa kyllä polkupyörää vaikka kuinka. Ideahan noissa lienee, että ajoon ja muuhun kulutetaan sama energia, kun varjostimena toimiva paneeli tuottaa. Koko valoisaa aikaa ei kuitenkaan jaksa ajaa, joten akkuja voi latailla sillä aikaa, kun lepäilee ja syö. 10 kWp tehon paneelisto tuottaa Rauman seudulla näillä keleillä 64 kWh joka päivä. Tuo tarkoittaisi, että tuo 300 paneeli tuottaisi 2 kWh, mikä siis tarkoittaisi samaa kuin 200W kymmenen tunnin ajan, eli nelinkertaisesti sähköpolkupyörän akun verran.
Yksin pyöräilevä ei tarvitse noin paljon sähköä, mutta varjoa ehkä. Siksi monikidepaneeli, jonka teho on pienempi, ehkä noin 200 W/ sama pinta-ala, mutta jonka paino on vain viidesosa yksikidepaneelin painosta lienee paras ratkaisu.
https://wolfstreet.com/wp-content/uploa ... 05-26-.png
Jotain lentotilastoja voi katsella, ei kulje kiinan paketitkaan niin hyvin kuin viime vuonna.
Tässä juttua Alven kinnerin aurinkokennoperäkärrystä. Hän käyttää kallista, muta ilmeisen laadukasta ruotsalaista kennoa.
https://www.sunbeamsystem.com/solar-pow ... henricson/
Tässä vielä linkki Alven käyttämään paneeliin.
https://www.sunbeamsystem.com/tough_plus_plus_series/
Pastori kirjoitti:Saiskohan jostain kätevästi tommoisen paneelisetin?
Meillä on Janxin kanssa suunnitteilla aurinkokennokinnerit. Tervetuloa mukaan suunnittelemaan.
jori kirjoitti:Sopiva aurinkopaneeli on sen kokoinen, että sen alle pääsee kokonaan varjoon.
![]()
1700 x 900 paneelista lähtee keskipäivällä n. 300W, mikä kuljettaa kyllä polkupyörää vaikka kuinka.
Tuo tuotto pätee vain silloin, kun paneeli on suunnattu aurinkoon eli käytännössä tropiikissa. Kotimaassa kulman tulisi olla noin 40 astetta, joka ei ole fillarissa mielekäs. Parempi tinkiä tuotosta ja asentaa paneeli vaakaan.
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Sopiva aurinkopaneeli on sen kokoinen, että sen alle pääsee kokonaan varjoon.
![]()
1700 x 900 paneelista lähtee keskipäivällä n. 300W, mikä kuljettaa kyllä polkupyörää vaikka kuinka.Tuo tuotto pätee vain silloin, kun paneeli on suunnattu aurinkoon eli käytännössä tropiikissa. Kotimaassa kulman tulisi olla noin 40 astetta, joka ei ole fillarissa mielekäs. Parempi tinkiä tuotosta ja asentaa paneeli vaakaan.
Ei se tuotto niin kovin paljon vähene pienten kulmavirheiden takia. 45 astetta väärä kulma vähentää vain n. 30%. Teho kyllä riittää, mutta varjoon pääsemisen takia pitää tuo ripustaa nivelellisesti niin. että sen voi kallistaa sivuttain auringon suunnan räystäältään alas, jolloin samalla paranee myös tuo kulma.
tuo nivel olisi varjon kannalta parempi vähän alempana, jolloin paneeli siirtyisi kallistuessaan myös auringon tulosuuntaan, jolloin varjo paranisi ja olisi miellyttävämpi istuskella, kun ei olisi aivan olkaa vasten.
Siinä on muuten Samuelin "Pitkän" moottorinasennustapa.