Sivu 1/1

Azub 5 konversio ja kunnostus

Lähetetty: 04 Elo 2020, 11:20
Kirjoittaja Pastori

No niin.

Jori kielsi tuon Kuudee Minin silppuamisen MBBksi.

Jotain tarttis tehdä kun on intoa. Päätin vihdoin tarttua tähän Azub vitosen romun kunnostukseen käyttikseksi.

Kuva

Idea on samalla konvertoida rakkinen 559 kiekolle myös etupäästä.

Ensihätään tarvitsisin apua tuon jouston ja etupään ohjauslaakerin kanssa.

Oliko jollain kokemusta tästä koneesta?

Saukilta jo eilen utelin ja hän oli sitä mieltä että ohjainlaakeri on 1 1/8” threadless ZS44. Tälle tarttisi varmennuksen ja toki kelpaisi vinkki mistä edullisesti tämän saisi.

Sitten tuo takapään joustoelementti - mimmoinen siihen kannattaisi hankkia?

Eipä muuta tällä kertaa vielä. Raportoin illalla miten tuon puomin välyksen saan hoideltua. Sain ihan idiksen millä se voisi kivuttomasti hoitua.


Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Lähetetty: 04 Elo 2020, 13:01
Kirjoittaja Härski

Monta välystä on shimmattu kaljatölkillä tai kovan paikan tullen vaikkapa säilykepurkin pellillä..


Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Lähetetty: 04 Elo 2020, 13:14
Kirjoittaja Pastori
Härski kirjoitti:

Monta välystä on shimmattu kaljatölkillä tai kovan paikan tullen vaikkapa säilykepurkin pellillä..

Joo. Näin on tehty. Tässä on reilumpi välys - pari milliä. En jaksa juoda niin montaa olutta. Työkaveri vinkkasi että laittaisi siihen ison kutistesukan - voisi toimi kätevästi. Käyn kattomassa muovikaupassa.


Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Lähetetty: 04 Elo 2020, 13:23
Kirjoittaja jviirret

Ämpäristä leikattu muovisuikalekkin käy. Jos ostettu ämpäri on liian paksua niin kertakäyttöisistä saa ohuempaa.
Luulen että kutistesukka on liian kumimaista, eli puristuu kasaan kun kiristetään.


Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Lähetetty: 04 Elo 2020, 14:02
Kirjoittaja jooseha

Itse olen tuollaiset hoitanut muovisuikaleella ämpäristä tai jostain muusta sopivasta muoviastiasta. Iso etu metalliin verrattuna on maalipinnan säilyminen ehyenä :)


Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Lähetetty: 04 Elo 2020, 15:16
Kirjoittaja Pastori

Näin toimii nojaoyöräfoorumi - en osannut ajatella tuota kertisämpäriä. Meen kattoon onko täällä keittiöllä joutavia.


Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Lähetetty: 04 Elo 2020, 23:04
Kirjoittaja Pastori

Nonniin. Etenee.

559 konversio näyttäisi satunnaishaarukalla tehtynä aika asialliselta. Suattaapi kyllä olla että tästä tuleekin yläohjauksella varustettu pyörä.

Kuva

Hydrauliikkafirman halpisstoppari toimii:

Kuva

Kertisämpäristä sai hyvän täytteen etuputkeen:
Kuva


Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Lähetetty: 04 Elo 2020, 23:13
Kirjoittaja jori

Katsoitko ketjulinjaa. Kannattanee laittaa kaasujousi (tai puupalikka) takaiskariksi, jotta sen saa viritettyä jäykäksi normaaliajossa, jottei ketjuvoima pompota takapäätä. Kaasuiskarin saa pumpattua kivasti ylikovaksi, jolloin se makaa tavallisesti ääripitkänä vastetta vasten eikä pompota lainkaan, mutta äärimmäinen töyssy tulee kuitenkin iskarilla nielaistuksi, eikä riko paikkoja. :?


Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Lähetetty: 05 Elo 2020, 07:47
Kirjoittaja Saukki

Eiköhän tuossa ole sama ketjulinja, kuin mun Maxissa. Runko ja takahaarukka näyttää lähes identtisiltä. Takahaarukan nivelen akselin päähän tulee ketjun taittopyörä, eli ketju kulkee melko läheltä nivelpistettä, joten ei pompota mitenkään pahasti.


Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Lähetetty: 05 Elo 2020, 09:55
Kirjoittaja jori
Saukki kirjoitti:

Eiköhän tuossa ole sama ketjulinja, kuin mun Maxissa. Runko ja takahaarukka näyttää lähes identtisiltä. Takahaarukan nivelen akselin päähän tulee ketjun taittopyörä, eli ketju kulkee melko läheltä nivelpistettä, joten ei pompota mitenkään pahasti.

Ai jaa, siinä on vetävän ketjun taittopyörä. Se estää kyllä pompotuksen, mutta pitää meteliä ja syö hieman polkemistehoa. Jos laittaa tuon taittopyörän takahaarukan nivelen viereen, voi takahaarukan korkeudella säätää suuremman etupyörän tuoman asentomuutoksen aiheuttaman jätön kasvun pois ja ohjauskulman haarukan mukaiseksi. Tämä tarkoittaa, että etupyörän haukkailutaipumuksen kompensoimiseksi pitää pyörän perää nostaa alkuperäisten kiekkojen 559-406 säteiden erotuksen verran (77 mm). Levällä eturenkaalla vähempikin riittää.


Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Lähetetty: 05 Elo 2020, 10:08
Kirjoittaja Härski

Myös etuhaarakan käännöllä saa muuneettua jättöä. Jos haluu oikein menevän asennon, niin kasvaneen jätön voinee korjata kääntämällä haarukan ympäri. Siis jos käy säkä mittasuhteiden kanssa, sillä aika karkea säätöhän se on.

Voi olla että teen nuorison pyörään sillai, kun siitä tarttis saada perää [satulaa] alemmas..

Eikun hitto.. Sehän menee väärään suuntaan. Unohdetaan edellinen! :D


Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Lähetetty: 05 Elo 2020, 21:35
Kirjoittaja Pastori
AZUB5KONVERSIO.png
AZUB5KONVERSIO.png (277.21 KiB) Katsottu 2972 kertaa

Vanerisuikuralla säädetty jättöä konversioon sopivaksi.

Takahaarukka nousee aika pystyyn. Mites toi ketjulinja nyt kuljetellaan? Tuon nivelen tapin kautta?