Happonen lowracer

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Happonen lowracer

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä se maitoautokin on ihan tuota perinteistä austeniittista ruostumatonta terästä AISI 304.
Autojen kolarienergiaa sitovissa osissa käytetään duplex terästä sen voimakkaan myötölujittumisominaisuutensa takia todella suureksi kasvavan energian sitomiskyvyn vuoksi. = Menee haitarille erittäin nätisti, koska venynyt kohta muuttuu lujemmaksi, jolloin myötymä siirtyy venymättömälle tai vähemmän venyneelle alueelle.
Tuo 304 on lujuudeltaan normaalin rakenneteräksen luokkaa, mutta rosterin ongelma on, että sillä ei ole väsymisrajaa, jota pienemmät jännitysvaihtelut eivät kasvattaisi säröä, vaan särö kasvaa kaikilla jännitysvaihtelun tasoilla. Pienillä jännityksillä tietysti hitaammin, mutta aina kuitenkin vähän. Ei tuon pitäisi mikään ongelma olla, kun muodot ja ennen kaikkea hitsit sijoitetaan pois suuren jännitysvaihtelun alueelta.
Tuo takahaarukan liitos vaikuttaa juuri tässä suhteessa näppärältä. Siinä on tilaa hitsata ja osat tosiaan pysyvät paikoillaan. Lisäksi tuo liitos on runkoputken sivussa, joten raskaammin kuormitetuille ala- ja yläpinnoille ei tule hitsejä. Tuollainen haarukka voisi siis lähteä myös takapuolen kohdalta heikentämättä runkoa. (jos se rakenteen kannalta olisi tarpeen.)

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Happonen lowracer

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Hyvä kuulla ettei ei suoraan sudeksi julistettu tota rakennetta.

Tänään aloin sit kasaamaan tota etukiekkoa. 90-luvun alun XTR:n etunapa ja mavicin pomminkestäväksi todettu 20" kehä.. Eiköhän noista vielä suht suoran saa, kunhan jaksaa aikansa hieroa.

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Happonen lowracer

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Taas homma valuu pikkuhiljaa eteenpäin. Sain just noi POM-holkit sorvarilta, ja vaikuttaa hemmetin hyviltä. Holkit on nyt 120mm pitkiä, joten mittaa on varmasti riittävästi.

Illalla jos sais hitsattua noi takapään putket. Sitten tarttee tehdä se takavaihtajan/ketjunkiristäjän korvake, se kun pääsi unohtumaan aiemmin. Toivottavasti jostain löytyy M10x1 kierretappi.

Kuva
Tuon kuvan mallin innoittamana meinasin tehdä yksipuoleisen rihtauspukin.

Tossa romulavalta löyty 50x50mm kulmarautaa pätkä. Pituutta 28" vanteen halkaisijan verran (tupla verrattuna kuvaan). Puoleen väliin kulmarautaa poraa 9, 10, (11?) ja 12mm reiät eri akselikokoja varten. Sitten päihin tekee urat, joihin saa pultit kiinni. Sitten ei tarvi sitä työkalua erikseen, millä se vanteen offsetti haetaan kohdilleen.. Pultin avulla saa katsottua paljonko vanne heittää ja uran ansiosta pultin paikkaa saa säädettyä eri vannekokoja varten. Niin ja tohon kulmarautaan oli hitsattu toinen pätkä -> koko komeuden saa kiinni ruuvipenkkiin (ei tarvi painavaa jalustaa, joten helpompi säilyttää).

Tämän jutun perusteella tommonen on ihan toimiva systeemi.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Happonen lowracer

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Kuva
Tuossa on nyt se rihtauspukki, joka on mitoitettu 20" - 28" vanteille sopivaksi.

Kuva
Tuosta näkee että ketjujen kanssa en onnistunut ihan täysin ja toi on ihan liian korkea. Lisää kuvia siellä kansiossa..

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Happonen lowracer

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Runko on nyt hapotettu (peitattu) ja punnittu. Painoa pelkälle rungolle tuli noin 4,6kg, eli läski mikä läski. Onneksi sentään ei tarvi maalata, joten siinä säästi kymmeniä ellei jopa satoja grammoja :lol: Penkin kiinnikkeet tarvii tehdä, sitten ois hienosäätöä, kasaamista ja ohjainkannattimen+tangon tekeminen. Varmaan paino jää ajokunnossa tonne 14kg korville. No, seuraavasta tarvii tehdä keveämpi ja kaikinpuolin parempi... tämän kanssa jo joutu melko aikasessa vaiheessa toteamaan, että protoiluksi meni 8)

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Happonen lowracer

Viesti Kirjoittaja jviirret »

visiopetteri kirjoitti:

Varmaan paino jää ajokunnossa tonne 14kg korville.

No jos tuohon pääset, niin kevyt on omavalmisteiseksi ja teräsrunkoiseksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Happonen lowracer

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
visiopetteri kirjoitti:

Varmaan paino jää ajokunnossa tonne 14kg korville.

No jos tuohon pääset, niin kevyt on omavalmisteiseksi ja teräsrunkoiseksi.

Jukka

Ja mainostamasi läski vähenee kilometrien myörä :D

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Happonen lowracer

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Dodii, nyt alkas olemaan jarrujen asennusta, ohjaustangon tekoa yms pientä vaille valmis.
Kuva
Onhan tuossa vielä säätämistä, mutta kaippa tuosta vielä ihan toimivan saa. Ja sit se seuraava onkin jo huomattavan paljon parannettu versio tästä :roll:

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Happonen lowracer

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Ohjaustanko tehty ja koeajot ajettu! Ei se aivan susi ole.. Hallin käytävällä ajaessa meinas usko pettää, vaan pihalla huomas että kyllä toi sittenkin on ihan hieno laite. Jarrut yms pientä puuttuu vielä, mutta ei ole enää paljosta kiinni että vois sanoa olevan valmis.Kuva ja toinenkin löytyy linkin takaa. Pientä säätöä vielä tarvii, vaan eiköhän ne jaksa kuitenkin tehdä.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Happonen lowracer

Viesti Kirjoittaja jori »

Onneksi olkoon, se ehti ennen lumia valmiiksi :)
Tuollainen pienipyöräinen lowraceri on hitaassa vauhdissa melko vaikea ajettava kokeneellekin kuskille. Sisätiloissa ajettavassa pyörässä pitää olla korkeutta riittävästi tai kahta useampi pyörä.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Happonen lowracer

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jep, ei paljon kropalla tasapainoteta. Minulla oli jännä ilmiö muutenkin kun ajelin välillä muillakin pyörillä. Tankoa tahtoi vaistomaisesti kääntää, vaikka ohjaaminen tapahtuu tankoa sivuttain siirtelemällä. Aina oli aluksi muutama sata metriä melko hapuilua, kunnes tottui.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Happonen lowracer

Viesti Kirjoittaja irakas »

(Niin, kyllä alaohjaus olisi tässäkin suhteessa parempi.)

Mutta onnea minunkin puolesta uudelle muhevan näköiselle nojakille! :lol:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Happonen lowracer

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Tuo yläohjaus on mielestäni suht onnistunut, koska kädet on sylissä (pienentää poikkipinta-alaa ja tuulenvastusta). Ainut mikä mietityttää on saranan tarve, eli nyt tuon tangon voi saada naamaansa tjsp kun kaatuu, mutta auttaako se sarana mitään??? Toisaalta tuo on helppo osa tehdä ja vaihtaa, joten pitää tehdä tuotekehitystä tarpeen mukaan =) Ai niin, löysin eilen ne maantiekammet, eli kohta alkaa löytyyn vauhtia! ...tietty ne jarrut pitäs kans laittaa. Meinasin muuttaa sitä taaeman ketjuohjurin paikkaa, niin että ketju ei osu penkkiin.
Huomaa että tässäkin harrastuksessa saa suurta mielihyvää siitä kun itse tehty rakennelma toimii.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Happonen lowracer

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kuinka paksu akseli noissa rissarullissa on?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Happonen lowracer

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Kuinka paksu akseli noissa rissarullissa on?

Samaa minäkin tässä huolestuneena katselin. Näyttää kahdeksan millin kuusiokoloruuvilta. Eikös noiden ketjujen järjestys pitäisi ainakin vaihtaa toisin päin. Eteenpäin kulkevan vetävän ketjun paikka lähempänä tyveä ja löysän paluuketjun ulompana, niin ei joudu rissan akseli liian tiukalle. Onhan nuo taittokulmat tosin pienet, mutta ketjuvoimat on vetävällä puolella helposti 3kN luokkaa. Taittopyörän akseli saa siitä noilla kulmilla ehkä noin kolmanneksen tai nejänneksen, joten taittopyörän akseli on tuolla istuimen alla melko tiukilla.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin