Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tällaiset 3-4mm rautalangasta väännetyt lokasuojan kiinnikkeet näyttävät löystyvän itsestään. Kickbikessä piti kiristää etusuojan kiinnikkeitä jo toistamiseen kun alkoi suoja rämisemään.
Muutenkin kannattaisi aina selvittää mistä sivuäänet johtuu, ettei tule ikäviä yllätyksiä :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Muutenkin kannattaisi aina selvittää mistä sivuäänet johtuu, ettei tule ikäviä yllätyksiä :roll:

Jukka

Jep. Mä edustan ajatusta että kaikki ylimääräinen härpäke pois kuleksimasta - vähenee kilinät ja kolinat ja irtoamisen riskit.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jos on pakko olla lokareita ja muita itsekseen irtoilevia varusteita niin käyttäkää niitä nylon-muttereita tai jos eo löydy niin Loctite sinistä ruuvilukitetta jokaisessa ruuvissa.

Itse joudun sillä kiristämään lowracerin penkin etukiinnityksen emäputkeen tulevat pultit, tahtoo yhtenään löystyä ja penkki alkaa ottaa alkuperäistä suurempaan vetopuolen rissaan kiinni :-/

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Mulla on pari kertaa mennyt ketju poikki. Se tuntuu olevan melko vaarallista nojiksessa, jossa etupyörä on suoraan ketjun alla, on melkein varmaa että ketju jumittaa etupyörän ja tästä seuraa ainakin kaatuminen ja mahdollisesti vauriota... Miten voisi suojata ketjun niin että tätä ei voi tapahtua?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja irakas »

ukram1 kirjoitti:

Mulla on pari kertaa mennyt ketju poikki. Se tuntuu olevan melko vaarallista nojiksessa, jossa etupyörä on suoraan ketjun alla, on melkein varmaa että ketju jumittaa etupyörän ja tästä seuraa ainakin kaatuminen ja mahdollisesti vauriota... Miten voisi suojata ketjun niin että tätä ei voi tapahtua?

Tämä on tärkeä pointti! :shock:

Ennemmin tai myöhemmin voi käydä näin jokaiselle. Arvelisin, että asentamalla ketju suojaputken sisään vältetään tuollaiset vauriot. Samalla putki suojaa ketjua lialta. :mrgreen:

Niinkuin olen tällä foorumilla aikaisemmin sanonut, hyvää, mustaa suojaputkea voi ostaa kuorma-autojen varaosaliikkeistä. Kulkee nimellä öljynpaineputki. Sitä myydään n. 1 m:n kierteellä. Putken voi oikaista taivuttamalla sitä riittävästi vastakkaiseen suuntaan. Hommaa voi jouduttaa lämmittämällä.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ne kerrat kun ketju on katkennut , on se ollut siististi tiellä pitkänä vana kun on suojaputkee myöten tielle valunut. Ei muuta kuin käsineet käteen ja ketju paikalle. Eniten on harmittanut että sen putsaamiseksi ei koskaan ole mitään liotinta ja ylimääräisiä rättejä . On sen verran likasta puuhaa. Ylimääräsiä varalukkoja kannattaa aina pitää matkassa ja ketjunkatkasimet. :oops:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

ukram1 kirjoitti:

Mulla on pari kertaa mennyt ketju poikki. Se tuntuu olevan melko vaarallista nojiksessa, jossa etupyörä on suoraan ketjun alla, on melkein varmaa että ketju jumittaa etupyörän ja tästä seuraa ainakin kaatuminen ja mahdollisesti vauriota... Miten voisi suojata ketjun niin että tätä ei voi tapahtua?

Käsittääkseni jumittuminen edellyttää, että ketju pääsee etuhaarukan ja -kiekon väliin ja kiertyy useamman kierroksen etupyörän mukana ja kiilaa navan ympärille. Rohkenen epäillä, ettei tämä aivan tavanomainen tapahtuma ole. Edellyttää mm. että katkenneen ketjun päähän jää koukkumainen muoto, joka saa ketjun pään tarttumaan pinnoihin.

Ettei tule väärää käsitystä ketjun katkeamisen yhteydessä tapahtuvasta etupyörän jumittumisen todennäköisyydestä, pyytäisin heitä, joilta on mennyt ketju poikki nojakissa ja tämän seurauksena etu- tai takapyörä jumittunut, ilmoittamaan tapahtumasta tällä palstalla mahdollisimman yksityiskohtaisella raportilla viestiketjun periaatteen mukaisesti. Jos näitä kertyy useampia, voimme listata myös ne tapaukset, joissa ketju on katkennut, mutta jumittumista ei ole tapahtunut.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Tai siis mulle on kai käynyt niin että ketju on katkeamisen jälkeen tullut eturattaan yli kun polkeminen on jatkunut. Ehkä tässä käy niin että kun päästään ketjun loppuun niin se viimeinen pää putoaa maahan tai pinnoihin tai etupyörän alle. Käytännössä kerran on käynyt niin että napadynamon liittimistä meni sähköpiuha poikki kun ketju kiertyi akselin ympärille ja toisella kertaa kaaduin, arvatenkin etupyörä lukittui. En oikein ehtinyt tajuta mitä tapahtui, mutta pyörä pysähtyi ja kaatui ja tanko meni vinoon (tuntui kuin koko pyörä olisi mennyt palasiksi ja hajonnut alle...) Ketjun korjaamisen ja tangon oikomisen jälkeen kuitenkaan ei ollut muuta vahinkoa kuin kipua selässä ja pari verijälkeä jalassa. Mulla on ketju ilman etupylpyröitä, ehkä sekin vaikuttaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jälleen pisteitä LWB/CLWB pyörille, niissähän katjennut ketju ei mene etupinnoihin :wink:
Pari kertaa on CLWB:ssä ketju katkennut, ei ole aiheuttanut vaaratilanteita.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Ketjujen katkeamisen aiheuttama kaatuminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Minua hämmentää tämä ketjun joutuminen pinnoihin. Miten se on mahdollista.
Luulisi, että jos ketju katkeaa, katkeaa se vetävältä puolelta. Polkemisen jatkuessa katkospaikka lähtee siis kulkemaan kohti eturatasta paluupuolen muodostaessa yhä pahemmin riippuvaa lenkkiä eturattaa takapuolelle. Katkoksen takarattaan puoleinen pää valuu takapyörän vapaanapa siristen alas tielle ja häntäpää kiertää eturattaan kautta, jos polkeminen jatkuu. Pinnoihin kiertymään pääsevä ketjun pää pitäisi siis olla vasta se ketjun jälkipää. Senkin joutuminen pinnojen ja haarukan väliin tuntuu aikamoiselta ihmeeltä.

Jotenkin todennäköisempänä pitäisin kaatumisonnettomuuden syynä katkenneen ketjun eturattaassa vielä kiinni ollessaan muodostaman eturattaalta alas päin riippuvan lenkin, joka estää etupyörän kääntymisen oikealle ja tällä tavoin aiheuttaa kaatumisen. Tai ketjun riippuvan lenkin joutumisen etupyörän alle, mikä jalkojen ollessa polkimilla nykäisee rajusti polkimista, mutta hyvin nopeana tapahtumana pysäyttää etupyörän ja aiheuttaa kaatumisen.

Vika ei siis niinkään olisi katkenneen ketjun pään joutumisessa etuhaarukan ja -kiekon väliin, vaan löystyvän paluuketjun lenkissä, joka riippuu etupyörän tiellä. Puoli kierrosta eturattaan ympärillä kiinni oleva ketju on myös sivusuunnassa aika jäykkä ja saattaa pahassa tapauksessa estää ohjaamisen; lyhytakselivälisessä oikealle ja pitkäakselivälisessä vasemmalle.

Jos tämä ajatuskuvio pitää paikkansa paluuketjun ohjauksen poistaminen onkin ollut onnettomuuden edesauttaja. Käsittääkseni muut eivät ole kaatuneet ketjujen katkeamiseen. Mitä sanot Markku, voisiko tässä päättelyssä olla järkeä kokemuksesi valossa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Tuo lenkkijuttu on mahdollinen. Löysin myös yhden katkenneen pinnan etupyörästä, mutta se saattoi olla jo aiemmin poikki.

Katselin vielä etupyörää: näköjään pikalinkku muodostaa ylöspäin suuntautuvan koukun, johon löystynyt ketju voi pudota. Eli tässä olisi syy laittaa linkku näyttämään alaspäin, jolloin ketju pääsee paremmin putoamaan pois etupyörän akselin seudulta. Tästä voisi päätellä että ketju on ensin pudonnut pikalinkun koukkuun ja sen jälkeen loppupää on jäänyt heilahtelemaan ja pinnat ovat pyöräyttäneet sen navan ympärille, jonka jälkeen ketjuruoska on valmis ja pyörä pysähtyy kun ketju loppuu (toinen pää kuitenkin jumittaa jonnekin).

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Jossain muinaisissa naisten pyörissähän on ollut hameverkko. Tästä voisi modifioida jonkunlaisen hieman modernimman version, joka pysäyttää ketjun? Kokonaan katetuissa "aerokiekoissahan" on kai vähän sivutuuliongelmaa?

http://huntteri.fi/tuote/1567/ct-hameverkko-musta

Löytyi googlettamalla, eli onhan noita...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Minulla on aina ollut tapana laittaa pikalinkut aina vedon vastaiselle puolelle. Sekä vetävässä että ei-vetävässä pyörässä. Ja aina niin että pikalinkun kahva on "suojassa" etuhaarukan takana tai takahaarukan putkien luona. Pointti on se että jos jostakin syystä pyörä tökkää johonkin tai tulee kasoja kanssa-ajelijoiden kanssa niin ei ainakana pikalukot aukea.

Aika outoa että ketju noin nopeasti katkeaa, ilman mitään varoituksia joita polkiessa huomaisi. Ehkä ajatte niillä aivan liian pitkään ?

Itselläni ei yli 100t km kilpapyöräilykokemuksella ole yhtään ketjua katkennut ajossa. Vaihdoin ketjut vähintään kerran tai kahdesti vuodessa, vaikka olisin ajanyt vähemmänkin. Parhaillaan kilsoja tuli jotakin 20-30t vuodessa jolloin ketjuja meni 2-5 kappaletta, siis pystärillä. Ja kertaakaan ei ole ainakaan kisat menneet plörinäksi tekniikkahuoliin. Ennakointi kannattaa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jostain syystä en yhdy tähän ihan. Kilpapyörässä ei minullakaan ole koskaan mennyt ketjuja poikki. Vaikka paljon vuodessa ajoin. Mutta tässä muutama vuosi sitten kun Kiinan pojat rupes valmistamaan näitä shimanon ketjuja ja myymään niitä erimerkeiläkin. En ole löytänyt heiltä kestävää ketjua. Tänä kesänä kokeilen SanRasen vahvistettuja seiskalle tehtyjä ketjuja ja katsotaan miten on loppukesään mennessä käynyt.
Shimanot venyivät ainakin älyttömän pian ja tulivat aivan letkuiksi nopeasti. Tämän kesän ketjut näyttää ainakin kolmentonnin kohdalla viellä 70 prosentisesti hyviltä. Aika näyttää mitä kilometrit tuo ongelmia sitten.
Kauppias kehui ainakin paremmiksi , sitähän ne tekee jo myydäkseen. :mrgreen:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo no oli ne ketjut 90-luvulla eri tukevia verrattuna näihin nykyisiin, etenkin 9-vaihteisten ketjuihin.

Kun läjäsin nojakin pystypyörän 6-vaihteisilla osilla niin hommasin uudet Spectra-merkkiset ketjut jotka ovat KMC:n tekemät. Niillä tuli ajettua jotakin alle tonnin ja ketju bensalla pesun jälkeen vaikuttaa lähes uuden veroiselta.

Samoin talven jäljiltä pesin samalla kertaa bensalla myös SRAM:n 9-vaihteisen ketjun jolla oli ajettu jotakin tonnin verran silläkin. Ja sekin vaikutti uuden veroiselta.

Pitää kattoa mihin asti näillä pääsee... ja ettei katkea ketju ainakaan alamäessä, edelliselläkin lenkillä oli huiput jotain 55 km/h, silloin sattuu jos etupyörä menee lukkoon.

Luotan siihen että ketju katkeaa alamäkeä ennen olleessa ylämäessä 20-25 km/h nopeuksissa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin