Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Kävin oikeen googlen auton kyydissä ettimässä missä on edelliset kevarin merkit. Liittymissä ei oo missään, ylhäältä kevarin päästä löytyy yks mutt kuvan oton hetkellä pyörän kuva oli sutattu yli :? Alamäestä löyty merkki noin kilometrin päästä keskeltä kevaria, siellä alkupäässä taas ei oo merkkiä :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hopea kirjoitti:

Juuri tällaisia paikkoja pitäisi ilmoitella kaupunkien kunnossapidolle, nämä ovat pyöräilijälle hengenvaarallisia. Jos tulet sieltä mäestä, pyörätie päättyy yllättäen (merkkien puutteessa) keskellä risteystä. Autoilijalla ei ole aavistustakaan, että nurkan takaa voi tulla pyöräilijä ihan laillista väylää...

Tuollaisten paikkojen lisäksi olisi myös hyvä saada tuollaisia oletuksia tekevät autoilijat pois liikenteestä. Ovat vaaraksi turvallisuudelle :evil:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13805
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Tartteeko miun ny tästä alkaa kirjelmöimään kaupungille :? maine taas kasvaa kylällä :?

Laita kirjelmä, jossa viittaat tähän ketjuun, niin pääset helpommalla. Huomaavat, että ei ole vain Imatralaisten asia, millaisia liikennejärjestelyjä Imatralle tehdään. Se on käyntikortti, eikä sille mahda mitään. Pään työntäminen pensaaseen ei enää auta. Tämä on tärkeää tietojen vaihtoa, joka lopulta parantaa kaikkien liikennejärjestelyjen laatua.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tartteeko miun ny tästä alkaa kirjelmöimään kaupungille :? maine taas kasvaa kylällä :?

Laita kirjelmä, jossa viittaat tähän ketjuun, niin pääset helpommalla. Huomaavat, että ei ole vain Imatralaisten asia, millaisia liikennejärjestelyjä Imatralle tehdään. Se on käyntikortti, eikä sille mahda mitään. Pään työntäminen pensaaseen ei enää auta. Tämä on tärkeää tietojen vaihtoa, joka lopulta parantaa kaikkien liikennejärjestelyjen laatua.

Kun tiedän ett liikenneasioista vastaavalle on jo kirjottanu vaimoni ja poikani molemmilla sama sukunimi ku miulla ja vastaukset on ollu aika nuivia, ni ei vaan viitsis omaa ja suvun mainetta kasvattaa entisestään. Mukavempi vaan nurista täällä omassa porukassa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei varsinainen onnettomuus, mutta hurja tilanne kuitenkin. Olin äsken ajelemassa uutta pyörätietä Sanginsillalta kaupunkiin päin. Yhdessä risteyksessä oli pari oranssia kartiota, mutta arvelin niiden olevan merkkinä autoilijoille, etteivät aja pyörätielle. Aloin ihmetellä miksi renkaista kuuluu märkä mässähtelyääni, vaikka asfaltti on kuiva? Päätin polkea edessä näkyvän mäen päälle tutkimaan tilannetta, kun pääsin mäen päälle niin 20 metrin päässä oli asfalttikone tekemässä sitä pyörätietä jota ajoin. Käännyin äkkiä takaisin ja ensimmäisestä mahdollisesta kohdasta pois. Nyt on kojakeissa 3mm bitumikerros johon tarttuu kaikki karvalakkia pienempi tavara :evil: Onneksi ei kuitenkaan renkaat räjähtäneet kuumuudesta!

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Ei varsinainen onnettomuus, mutta hurja tilanne kuitenkin. Olin äsken ajelemassa uutta pyörätietä Sanginsillalta kaupunkiin päin. Yhdessä risteyksessä oli pari oranssia kartiota, mutta arvelin niiden olevan merkkinä autoilijoille, etteivät aja pyörätielle. Aloin ihmetellä miksi renkaista kuuluu märkä mässähtelyääni, vaikka asfaltti on kuiva? Päätin polkea edessä näkyvän mäen päälle tutkimaan tilannetta, kun pääsin mäen päälle niin 20 metrin päässä oli asfalttikone tekemässä sitä pyörätietä jota ajoin. Käännyin äkkiä takaisin ja ensimmäisestä mahdollisesta kohdasta pois. Nyt on kojakeissa 3mm bitumikerros johon tarttuu kaikki karvalakkia pienempi tavara :evil: Onneksi ei kuitenkaan renkaat räjähtäneet kuumuudesta!

Tommonen oranssi kartio kevarilla voi ilmeisesti tarkoittaa ihan mitä vaan, riittää kaikkeen informaatioon :evil:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3849
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pyörätiellä ei ole yleensä ikinä huviksi kartioita joten niille on yleensä joku hyvä syy olla siellä joten kannattaa olla varuillaan jos niitä ohittelee.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joo, oma vikahan se oli kun ohitin kartiot, mutta jotenkin vaan on tottunut ajatukseen, että asfalttihommissa on aina ihminen ohjaamassa liikennettä.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eilen 30pv. kun olin lenkillä Shoomaninpuistotiellä illan suussa , oli todella lähellä Nallen törmäys. Nuori loppi tuli vauhdilla Siwan kohdalle parkiin . Kun ei hahmottanut varmaan auton kokoo , niin ajoi nokan suoraan pyörätielle . Eikö minun eteen pirskatti. Sain väistettyä viimetingassa, sivulaukku vain laappas mersun mustaa puskuria . Sen verran heilautti pyörää , etten onneksi sentään kaatunut . Varmaan sen verran säikähdin etten saanut sanaa suusta , vaan jatkoin matkaa samalta istumalta. Kotona vasta mietiskelin illalla tapahtumaa. MIKÄ kumma ihmiset saa parkeeraan noin , oliko kiire hakeen kaljat . Vai pelkä välin pitämättömyys muista liikkujista. Toivottavasti laukku jätti mustaan puskuriin eres muistutuksen minusta. :mrgreen: :evil:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3849
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tämä kannattaa lukea liittyen onnettomuuksiin
http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2015 ... m-blaming/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13805
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

Tämä kannattaa lukea liittyen onnettomuuksiin
http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2015 ... m-blaming/

Minä niin tykkään tuon Marjut Ollitervon jutuista. :P

Laitan tähän lainauksen tuosta linkin tekstistä, jotta helposti selviää, mistä on kyse. Lainaan neljä esimerkkiä, jotka havainnollistavat, miten ajattelu on vinoutunut.

Kaksoisstandardit

Victim blamingin tunnistamiseksi on helppo testi. Kuvittele uhrin tai heikomman osapuolen tilalle autoilija. Esitä itsellesi kysymys: Ajattelisinko näin, jos kyseessä olisi autoilija? Olisiko se “normaalia”?

Annan muutaman esimerkin.

Esimerkki 1. Tilannenopeus

Pyöräilijä ajaa pääkadun pyörätiellä, jolla on 50 km/h rajoitus, reilusti alle nopeusrajoituksen. Autoilija tulee sivukadulta kolmion takaa pyöräilijän eteen ja törmää pyöräilijään. Mielestäsi pyöräilijällä oli liian suuri tilannenopeus. Pyöräilijän tulisi nopeutta alentamalla varautua siihen, että kolmion takaa voi tulla autoilija päälle.
Autoilija A ajaa pääkadulla, jolla on 50 km/h rajoitus, nopeusrajoituksen mukaan. Autoilija B tulee sivukadulta kolmion takaa autoilijan A eteen ja törmää tähän. Mielestäsi autoilijalla A oli liian suuri tilannenopeus. Hänen tulisi nopeutta alentamalla varautua siihen, että kolmion takaa voi tulla toinen autoilija päälle.


Esimerkki 2. Kypärä

Pyöräilijä väistää yllättäen kolmion takaa tulevaa autoilijaa, kaatuu ja lyö päänsä. Mielestäsi pyöräilijän loukkaantuminen on hänen oma vikansa, koska hän ei käyttänyt kypärää. Haluat muistuttaa pyöräilijöitä kypärän käyttämisestä.
Autoilija A väistää yllättäen kolmion takaa tulevaa autoilijaa B, menettää autonsa hallinnan ja törmää valopylvääseen. Auto rusentuu ja autoilija lyö päänsä. Mielestäsi autoilijan A loukkaantuminen on hänen oma vikansa, koska hän ei käyttänyt kypärää. Haluat muistuttaa autoilijoita kypärän käyttämisestä. (Ei, turvavyö ei ole sama asia kuin kypärä.)


Esimerkki 3. Itsensä näkyväksi tekeminen

Pyöräilijä ajaa pyörätiellä liikennesääntöjen mukaisesti. Vastakkaisesta suunnasta tulee autoilija, joka kääntyy vasemmalle pyöräilijän eteen ja törmää tähän. Kuulusteluissa autoilija kertoo, ettei ollut huomannut pyöräilijää. Mielestäsi törmäys oli pyöräilijän vika, koska hän ei ollut pukeutunut kirkkaisiin vaatteisiin. Haluat muistuttaa pyöräilijöitä heijastinliiveistä ja itsensä näkyväksi tekemisestä.
Autoilija A ajaa kadulla liikennesääntöjen mukaisesti. Vastakkaisesta suunnasta tulee autoilija B, joka kääntyy vasemmalle autoilijan eteen ja törmää tähän. Kuulusteluissa autoilija B kertoo, ettei ollut huomannut autoilija A:ta. Mielestäsi törmäys oli autoilijan A vika, koska hänen autonsa ei ollut neonkeltainen. Haluat muistuttaa autoilijoita, että olisi hyvä maalata auto heijastinmaalilla.


Esimerkki 4. Isomman oikeus

Pyöräilijä ajaa pääkadun pyörätietä. Autoilija tulee kolmion takaa pyöräilijän eteen ja törmää tähän. Pyöräilijä loukkaantuu vakavasti. Mielestäsi ei ole merkitystä, kuka on oikeassa ja kuka väärässä, koska pyöräilijä on se, jolle käy huonosti törmäyksessä auton kanssa. Haluat muistuttaa pyöräilijöitä, että pyöräilijän kannattaa aina väistää autoa.
Henkilöautoilija ajaa pääkadulla. Puoliperävaunuyhdistelmän kuljettaja tulee kolmion takaa henkilöautoilijan eteen ja törmää tähän. Henkilöautoilija loukkaantuu vakavasti. Mielestäsi ei ole merkitystä, kuka on oikeassa ja kuka väärässä, koska henkilöautoilija on se, jolle käy huonosti törmäyksessä rekan kanssa. Haluat muistuttaa autoilijoita, että pienempää autoa ajavan kannattaa aina väistää isompaa autoa ajavaa.
Kuulostivatko toiset esimerkit normaaleilta ja toiset hassuilta tai epäoikeudenmukaisilta? Ajattelitko, että eihän näin voi verrata, koska pyöräilijähän on ihan eri asia? Silloin asetat ihmisille eri arvon heidän valitsemansa kulkumuodon perusteella. Silloin syyllistyt sosiaalisen epätasa-arvon ylläpitämiseen, victim blamingiin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ammattilaiset harrastavat tuollaista muissakin yhteyksissä. Kuten mitäs kuljit minihameessa, raiskauksesi oli siis ok. Tämän päätöksen eri sanoin teki suomalainen tuomari.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2006
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Laitan tähän lainauksen tuosta linkin tekstistä, jotta helposti selviää, mistä on kyse. Lainaan neljä esimerkkiä, jotka havainnollistavat, miten ajattelu on vinoutunut.

Juuri tänään oli HS:n yleisönosastossa mielipidekirjoitus Viisas liikkuja käyttää huomioliiviä by Martti Soikkeli Turusta. Joopa joo. Selvästi kirjoitus syyllistää uhrit - oma syynne, kun uskallatte tulla teille ilman turvaliivejä!

Eikös kuitenkin autoilijoiden kuulu havaita muut tiellä liikkuvat riippumatta siitä, miten he siellä liikkuvat tai minkä värisesti he ovat pukeutuneet. Ei se ole pyöräilijän vika, jos häntä ei autoilija näe ilman heijastinliiviä.

Vastavuoroisesti ehdotan, että autojen ainoaksi sallituksi väriksi hyväksytään tästä lähtien neonkeltainen: "Saatte Mersunne, Audin tai BMW:n minkä värisenä tahansa, kunhan valitsette neonkeltaisen." Jep! LIsäksi kuskin ja matkustajien olisi viisasta käyttää turvavöiden lisäksi kypärää. Jooko?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jos oikein hidasälyinen syyllistäjä ei vähemmästä usko, pitäisikö sanoa, että varo taivaalta putoavaa pommia, kun ilmavoimat vahvemman oikeudella vaatii autosi näkyvyyttä ja panssarointia tiellä? Ja kotiisi tarvitset lisäksi asteroidipuolustuksen yhteensopivalla värityksellä foliohattusi kanssa. :lol: :roll:

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja samuel »

Läheltä piti-tilanteeksi lasken tämän.

Kesäkuussa hitsaamani stemmi meni uudelleen poikki kun pyörä kaatui pihassa itsekseen.
Näin jälkikäteen kylmää ajatus että ohjaustanko olisi jäänyt käteen kun ajoimme Takakenon kanssa perätysten Pispalassa viittäkymppiä.
(Siis minä poljin alamäkeä täysillä hampaat irvessä, mango rullasi perässä)

Pyöräni ei edelleenkään mene suoraan kun tangosta päästää irti.
Siitä kun olisi ajautunut täyttä vauhtia bussin nokkaan niin... :(

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Vastaa Viestiin