Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Peltipoliisit liikenneympyröihin ja poliisit donitsi kourassa vahtaamaan ruutua? :)

Kumma juttu miten täällä etelä-pohjanmaalla tuo liikenne toimii aika hyvin. Eikö täällä pitäs olla niitä hulluja eniten. No, onhan noita läheltä-piti tilanteita muutama mullakin..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

Olen sitä mieltä, että kevyen liikenteen väylien sekoittaminen kiertoliittymän välittömään yhteyteen on vaarallinen ratkaisu. Se on vain niin helppoa, kun muutetaan risteys kiertoliittymäksi, niin siihen on enempiä ajattelematta helppo laittaa kevytväylä rinnalle. Ongelma on kuitenkin siinä, että kiertoliittymässä on aivan liian paljon seurattavaa tavalliselle autoilijalle.

Tavallisessa kahden tien 90 asteen risteksessessä on liikennemerkkejäkin paljon vähemmän häiritsemässä näkyvyyttä. Risteyksessä on vain 2 tai enintään 4 plus tietysti kevytväylän suojatiemerkkejä 4. Sama risteys muutettuna kiertoliittymäksi nostaa autotien liikennemerkkimäärän 8 plus 4 kevytväylän suojatiemerkkiä.

Tien viitoitukset ovat normaalissa risteyksessä ennen risteystä, kiertoliittymässä ne on ympyrän kehällä. Pahimmillaan tuolla on vielä useampi kaista ja niiden vaatimat merkinnät ja tietenkin kevytväylät kaikilla puolilla omine merkintöineen. Tuosta viidakosta kun tähyät kiertoliittymän takia varsin kaukaa kiertävän kevytväylän kulkijoita, tulee helposti virheitä, varsinkin, jos olet vieraspaikkakuntalainen ja joudut tutkimaan opastekylttejä.

Kevyen liikenteen onnettomuudet kiertoliittymissä johtuvat tavallaan samasta syystä, jonka takia liikenneympyrät julistettiin 60-luvulla vaaralliseksi ja korvattiin risteyksillä, joihin sitten laitettiin kärkikolmiot ja rikkaammissa kunnissa oikein liikennevalot. Kevytväyläkulkija on kiertoliittymässä epäsopiva rytmirikko.

Vanhassa liikenneympyrässä ei ollut kiertoliittymän merkkejä, eli kärkikolmiota ja sen alla kiertosuunnan merkkiä, siksi ympyrässä ajavan piti väistää ympyrään tulijaa, joka tuli oikealta. Tämä johti onnettomuuksiin ja lopetti liikenneympyräajan. Nykyyisissä kiertoliittymissä kiertävälle kaistalle tulija väistää sillä ajavaa. Ympyrässä ajavan ei siis tarvitse väistää ympyrään pyrkiviä, mutta pois pyrkiessään pitää kuitenkin väistää kevytväylän kulkijoita.

Jalankulkija ja myös pyöräilijä ovat kiertoliittymässä samanlaisessa asemassa, kuin aikanaan liikennemerkittömässä liikenneympyrässä ympyrään tulija: Kaikkien pitäisi väistää, mutta muu liikennetilanne ei sovi tähän. Kiertoliittymän rytmi menee sekaisin, jos pois pyrkivä auto pysähtyy odottamaan kv-kulkijaa. Koko kiertävä letka pysähtyy, jos ehtii, ellei sitten kiertoliittymässä ole useampaa kaistaa, joka taas sekin vaikeuttaa menijöiden aikomusten ja ajolinjojen arviointia.

Näistä syistä olen sitä mieltä, että kiertoliittymään ei saisi sotkea kevytväyliä välittömään läheisyyteen, vaan siirtään niiden risteäminen sen verran kauemmas, ettei suojatien eteen pysähtyvä ajoneuvo pysäytä kiertävää letkaa. Ymmärrän kyllä, että tämä on hankalaa kevytväylän käytön kannalta, koska taas joutuu vähemmällä voimalla varustettu kulkija kiertämään pidemmän matkan. Kv-kulkija on kuitenkin kiertoliittymän välittömässä läheisyydessä aina pahimmassa mahdollisessa tilanteessa - oikealle kääntyvän autoilijan edessä.

Ekaluokkalaistani olen opettanut Georg Malmstenin liikennelaulusta poiketen katsomaan aina myös taakse, ja varsinkin sinne. Pyörällä ajan mahdollisuuksien mukaan kiertoliittymäalueella ajoradalla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4639
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja janx »

Sattuipa sopivasti edelliseen aiheeseen: noin pari viikkoa sitten ajeltiin Puistolassa (karttalinkki) ja olin tulossa karttalinkin kuvassa olevan tien vasemmanpuoleista laitaa kohti ympyrää ylittääkseni kuvassa tien vasemmalta oikealle. Eräs nainen tuli ympyrästä eikä väistänyt. Sain pyörän pysäytettyä ennen ajoradalle joutumista, mutta kaaduin. Pientä nyrkinpuintia perään tosin joutui harjoittamaan. Pyörä ja kuski selvisivät ilman vaurioita tällä kertaa. Jatkoimme matkaa, mutta muutaman kilometrin päässä huomasin mittarini kadonneen. Se onneksi löytyi kaatumispaikalta. (Tää kuulostaa jotenkin ihan ala-asteen aineelta. :D)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos janx demosta ja kuvituksesta edelliseen viestiini. Onneksi ei käynyt pahemmin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja PW »

Kevennyksenä paikallinen Imatralainen tapa: Kiertoliittymään tuli auto täpärästi toisen eteen ja seuraavasta ulos. Seuraavissa valoissa perässä tullut nousi autosta ja meni huomauttamaan vanhahkolle miehelle, ett hänell ois ollu väistämis vellvollisuus. Mies hämmästyneenä: Mie luulin ett mie kerkesin, enks mie kerentkää ? :D
Näitä näkee aika paljon, omalla "huomaamattomalla" pyörällä kun ajelee niin auttaa kun ottaa tiukan katsekontaktin autoon tai kuskiin "tyyliin meinaatko oikeesti tulla sieltä ?"

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

Pirun paha tuo katsekontakti pitää, kun auto kiertää samaan suuntaan kiertoliittymää, tulee takaa ja kääntyy päälle. Parempi vain hyväksyä, että kiertoliittymässä on pyöräilijöillä käytännössä väistämispakko tai hengenmenopakko. Tai sitten voi ajella tyylikkäästi ajoradalla. Sori, tämä kyyninen asenne, mutta kiertoliittymässä pyöräilijän tai jalankulkijan aikeet eivät ole riittävän hyvin havaittavissa muualla, kuin ajoradalla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Pirun paha tuo katsekontakti pitää, kun auto kiertää samaan suuntaan kiertoliittymää, tulee takaa ja kääntyy päälle. Parempi vain hyväksyä, että kiertoliittymässä on pyöräilijöillä käytännössä väistämispakko tai hengenmenopakko. Tai sitten voi ajella tyylikkäästi ajoradalla. Sori, tämä kyyninen asenne, mutta kiertoliittymässä pyöräilijän tai jalankulkijan aikeet eivät ole riittävän hyvin havaittavissa muualla, kuin ajoradalla.

Oot oikeessa, varovainen saa olla. Jostain syystä en ilkee yleensä ajaa ajorataa myöten juuri kiertoliittymässä :? jotenkin koen sen erityisesti autoilijoiden "pyhäksi" alueeksi.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti:

Pirun paha tuo katsekontakti pitää, kun auto kiertää samaan suuntaan kiertoliittymää, tulee takaa ja kääntyy päälle. Parempi vain hyväksyä, että kiertoliittymässä on pyöräilijöillä käytännössä väistämispakko tai hengenmenopakko. Tai sitten voi ajella tyylikkäästi ajoradalla. Sori, tämä kyyninen asenne, mutta kiertoliittymässä pyöräilijän tai jalankulkijan aikeet eivät ole riittävän hyvin havaittavissa muualla, kuin ajoradalla.

Työmarkalla olevan kiertoliittymän läpi ajan melkein aina ajoradalla jos meinaan päästä läpi hidastamatta suuremmin. Ja jos virkavalta joskus tulee kysymään että miksi ajan ajoradalla vetoan siihen että näkyvyys kelville ei ole riittävä kun lähestyn 30 km/h kun siinä ei riittää näkyvyys edes pyöräteiden suunniteltuun nopeuteen eli 20 km/h.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja PW »

Imatrallakin on monenlaisia kiertoliittymiä. Jotkut ovat isoja jolloin kevytliikenne kulkee kaukana ajoradasta, saattaa olla puita/metsää välissä eli näköyhteys auton ja pyöräilijän välillä on todella huono lisäksi kun lähestyminen on alamäessä - vauhtia on pyörällä helposti enempi ku autoilija osaa kuvitella :?
Toiset liittymät taas on pieniä jolloin risteykset tulee tosi nopeesti ja autoilijan voi olla vaikea havaita ett jatkaako pyöräilijä liittymän kiertoa. Autoilija yleensä varmaan luulee ett pyöräilijä kääntyy eteen vaikka oikeesti autoilija kääntyy eteen poistuessaan liittymässä. Tämän kun itse ymmärsin, opin autolla ajaessakin huomioimaan pyöräilijät.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Hopea »

jori kirjoitti:

Pirun paha tuo katsekontakti pitää, kun auto kiertää samaan suuntaan kiertoliittymää, tulee takaa ja kääntyy päälle...

Minä olen ratkaissut tämän ongelman kiertämällä pyörällä näitä häkkyröitä myötäpäivään. Silloin tulen autoilijaa vastaan ja olen paljon paremmin havaittava. Jos ei, ainakin itse näen mitä autoilija on tekemässä. Joskus tämä johtaa siihen, että joudun kiertämään ympyrän melkein kokonaan sen yhden haaran ylittämisen sijaan. Silti teen sen mielelläni jos liikenne on yhtään vilkasta.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja PW »

Laitan tän nyt tänne vaikka en kolaroinut, kaatunut enkä ottanut muutenkaan vammoja - saatoin aiheuttaa pienen onnettomuuden kun eilen ajoin Lammassaaresta Imatran kylpylän mökeä ylös. Ajoin autotietä kun pyörätielle ei talluttamatta päässyt. Lähestyessäni kylpylän risteyttä näin pakurin tulevan vastaan ja vilkuttavan vasemmalle - matkaa oli jonkinverran ja hiljensin vielä että saa rauhassa kääntyä edestäni. Olin näkevinäni ett kuskin pää kääntyi suuntaani.
Kun pääsin risteyksen kohalle pakurin molemmat oikeen puolen pyörät oli ojassa ja yritti peruutella pois. Olisko jääny tuijottaan liian pitkäks aikaa - syytettä ootellessa :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Laitan tän nyt tänne vaikka en kolaroinut, kaatunut enkä ottanut muutenkaan vammoja - saatoin aiheuttaa pienen onnettomuuden kun eilen ajoin Lammassaaresta Imatran kylpylän mökeä ylös. Ajoin autotietä kun pyörätielle ei talluttamatta päässyt. Lähestyessäni kylpylän risteyttä näin pakurin tulevan vastaan ja vilkuttavan vasemmalle - matkaa oli jonkinverran ja hiljensin vielä että saa rauhassa kääntyä edestäni. Olin näkevinäni ett kuskin pää kääntyi suuntaani.
Kun pääsin risteyksen kohalle pakurin molemmat oikeen puolen pyörät oli ojassa ja yritti peruutella pois. Olisko jääny tuijottaan liian pitkäks aikaa - syytettä ootellessa :D

Olet päässyt samaan kategoriaan vähäpukeisten naisten kanssa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Laitan tän nyt tänne vaikka en kolaroinut, kaatunut enkä ottanut muutenkaan vammoja - saatoin aiheuttaa pienen onnettomuuden kun eilen ajoin Lammassaaresta Imatran kylpylän mökeä ylös. Ajoin autotietä kun pyörätielle ei talluttamatta päässyt. Lähestyessäni kylpylän risteyttä näin pakurin tulevan vastaan ja vilkuttavan vasemmalle - matkaa oli jonkinverran ja hiljensin vielä että saa rauhassa kääntyä edestäni. Olin näkevinäni ett kuskin pää kääntyi suuntaani.
Kun pääsin risteyksen kohalle pakurin molemmat oikeen puolen pyörät oli ojassa ja yritti peruutella pois. Olisko jääny tuijottaan liian pitkäks aikaa - syytettä ootellessa :D

Olet päässyt samaan kategoriaan vähäpukeisten naisten kanssa. :D

:D Joo, molemmathan on vaarallisia liikenteessä 8)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Api
Viestit: 126
Liittynyt: 26 Touko 2008, 22:43

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Api »

Monesti on ollut sydän kurkussa, kun on älynnyt vieneensä vaikkapa tietä ylittävien lasten huomion.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja PW »

Piruetti velomobililla, melkein onnettomuus

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin