Olen sitä mieltä, että kevyen liikenteen väylien sekoittaminen kiertoliittymän välittömään yhteyteen on vaarallinen ratkaisu. Se on vain niin helppoa, kun muutetaan risteys kiertoliittymäksi, niin siihen on enempiä ajattelematta helppo laittaa kevytväylä rinnalle. Ongelma on kuitenkin siinä, että kiertoliittymässä on aivan liian paljon seurattavaa tavalliselle autoilijalle.
Tavallisessa kahden tien 90 asteen risteksessessä on liikennemerkkejäkin paljon vähemmän häiritsemässä näkyvyyttä. Risteyksessä on vain 2 tai enintään 4 plus tietysti kevytväylän suojatiemerkkejä 4. Sama risteys muutettuna kiertoliittymäksi nostaa autotien liikennemerkkimäärän 8 plus 4 kevytväylän suojatiemerkkiä.
Tien viitoitukset ovat normaalissa risteyksessä ennen risteystä, kiertoliittymässä ne on ympyrän kehällä. Pahimmillaan tuolla on vielä useampi kaista ja niiden vaatimat merkinnät ja tietenkin kevytväylät kaikilla puolilla omine merkintöineen. Tuosta viidakosta kun tähyät kiertoliittymän takia varsin kaukaa kiertävän kevytväylän kulkijoita, tulee helposti virheitä, varsinkin, jos olet vieraspaikkakuntalainen ja joudut tutkimaan opastekylttejä.
Kevyen liikenteen onnettomuudet kiertoliittymissä johtuvat tavallaan samasta syystä, jonka takia liikenneympyrät julistettiin 60-luvulla vaaralliseksi ja korvattiin risteyksillä, joihin sitten laitettiin kärkikolmiot ja rikkaammissa kunnissa oikein liikennevalot. Kevytväyläkulkija on kiertoliittymässä epäsopiva rytmirikko.
Vanhassa liikenneympyrässä ei ollut kiertoliittymän merkkejä, eli kärkikolmiota ja sen alla kiertosuunnan merkkiä, siksi ympyrässä ajavan piti väistää ympyrään tulijaa, joka tuli oikealta. Tämä johti onnettomuuksiin ja lopetti liikenneympyräajan. Nykyyisissä kiertoliittymissä kiertävälle kaistalle tulija väistää sillä ajavaa. Ympyrässä ajavan ei siis tarvitse väistää ympyrään pyrkiviä, mutta pois pyrkiessään pitää kuitenkin väistää kevytväylän kulkijoita.
Jalankulkija ja myös pyöräilijä ovat kiertoliittymässä samanlaisessa asemassa, kuin aikanaan liikennemerkittömässä liikenneympyrässä ympyrään tulija: Kaikkien pitäisi väistää, mutta muu liikennetilanne ei sovi tähän. Kiertoliittymän rytmi menee sekaisin, jos pois pyrkivä auto pysähtyy odottamaan kv-kulkijaa. Koko kiertävä letka pysähtyy, jos ehtii, ellei sitten kiertoliittymässä ole useampaa kaistaa, joka taas sekin vaikeuttaa menijöiden aikomusten ja ajolinjojen arviointia.
Näistä syistä olen sitä mieltä, että kiertoliittymään ei saisi sotkea kevytväyliä välittömään läheisyyteen, vaan siirtään niiden risteäminen sen verran kauemmas, ettei suojatien eteen pysähtyvä ajoneuvo pysäytä kiertävää letkaa. Ymmärrän kyllä, että tämä on hankalaa kevytväylän käytön kannalta, koska taas joutuu vähemmällä voimalla varustettu kulkija kiertämään pidemmän matkan. Kv-kulkija on kuitenkin kiertoliittymän välittömässä läheisyydessä aina pahimmassa mahdollisessa tilanteessa - oikealle kääntyvän autoilijan edessä.
Ekaluokkalaistani olen opettanut Georg Malmstenin liikennelaulusta poiketen katsomaan aina myös taakse, ja varsinkin sinne. Pyörällä ajan mahdollisuuksien mukaan kiertoliittymäalueella ajoradalla.