Tämä ketju oli ennen (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri. Muutin otsikon lyhyemmäksi.
Mietin tuolla "Käytätkö kypärää" ketjussa kypäränsä rikkomisesta ja päänsä kolauttamisesta kertoneita. Montakohan kypärää on rikkoutunut nimenomaan nojapyöräonnettomuudessa. Muutaman olen kuullut vaihtaneen nojapyörään nimenomaan pystypyörällä tapahtuneen onnettomuuden jälkeen. Tästä ei enempää viisastu ennen kuin asiaa tutkitaan.
Ehdotankin, että rupeamme keräämään nojapyöräonnettomuuskuvauksia. Ei ehkä ihan kaikkia pyllähdyksiä, mutta vähintäänkin niitä, joissa kuski tai pyörä saavat vammoja. Kirjoitelkaa myös niistä, jotka ovat tapahtuneet aikaisemmin, jos on jäänyt päteviä muistikuvia. Keräämällä tällainen tietokanta voimme yrittää keksiä teknisiä ratkasuja tai käyttäytymismalleja, jotka minimoivat onnettomuuksia ja niiden aiheuttamia vahinkoja. Kukapa tämän työn muuten tekisi, ellemme me nojapyöräilijät. En tiedä pitäisikö meidän vertailun vuoksi kerätä myös pystypyöräonnettomuudet, koska meistäkin suurin osa on sekakäyttäjiä. Ehkpä on viisasta listata kaikki tälle joukolle sattuneet onnettomuudet. Eihän niitä kovin suurta määrä kerry -toivottavasti
Ilmeisesti rekisteriin täytyy kirjata ainakin onnettomuuden perustiedot:
Aika (päiväys ja kellonaika) kohtuullisen tarkasti.
Onnettomuuden tapahtumapaikka ja olosuhteet: säätila, sade, pimeys yms. seikat.
Ajotilanteen kuvaus: Oliko kiire, paljonko kilometrejä takana siltä päivältä yms.
Onnettomuuden syy: liiallinen tilannenopeus, tievauriot tai vieraan aineet tai esineet tiellä tms.
Kolarikumppani mahdollisimman tarkasti kuvattuna.
Ehkä on hyvä kirjata kaikki onnettomuudet omana otsikkonaan, jotta kirjanpito on helpompaa.
Tuleeko jollekin mieleen jotain muuta tärkeätä?
Jori