Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Premnas »

En ole vielä hommannut pyörään viiriä ja harkitsin jos sellaisen hommaisin, mutta nyt kun lukee näitä juttuja, tulee sellainen olo että onkohan siinä sittenkään mitään ideaa. Tähän mennessä ei ole kolari ollut kuin kerran lähellä, ja silloinkin olisi voinut ennakoida (autoilija katseli ihan toiseen suuntaan kuin olis pitänyt..). Eihän se viiri kuitenkaan poista sitä, että huonosti näkyvissä risteyksissä pitää joka tapauksessa hidastaa. En luottaisi sellaisissa paikoissa viiriin, että autoilijat huomaisivat, vaikka voihan se tietty auttaa hiukan. Joten sama kai se sitten on olla viirittä kun joka tapauksessa hidastaa ja katselee ympärilleen. Usein minulla on päiväajossakin käytössä ajovalo, varsinkin jos on vähänkään pilvinen/hämärä päivä.

Minusta todennäköisempää melkeinpä on kolaroida siellä klv:llä kuin risteyksissä. Välillä tuntuu että ihmiset kävelevät päin, ellei kelloa soita koko ajan. Puhumattakaan muista pyöräilijöistä, jos ovat ajatuksissaan. Kyllä sitä itsekin joskus on pöllö, mutta sentään ajaa tien reunassa eikä keskellä tietä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

En ole vielä hommannut pyörään viiriä ja harkitsin jos sellaisen hommaisin, mutta nyt kun lukee näitä juttuja, tulee sellainen olo että onkohan siinä sittenkään mitään ideaa. Tähän mennessä ei ole kolari ollut kuin kerran lähellä, ja silloinkin olisi voinut ennakoida (autoilija katseli ihan toiseen suuntaan kuin olis pitänyt..).

Viiri näkyy kauas, eli vaikka autoilija törmäyshetkellä katsoikin muualle niin olisi saattanut kovaa(?) liikkuvan viirin nähdä jo aiemmin. Itse olen noissa matalimmissa pääsääntöisesti käyttänyt viiriä ja saanut siitä ihan positiivista palautetta. LowLWB:ssä ei vielä viiriä ole, mutta eräs autoilija pyysi sellaisen laittaan :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tarkoitin siis lähinnä sitä, että huomaako ne autoilijat sitä viiriäkään. Esim. tuossa "melkeen-kolari"-tapauksessakaan ei, kun autoilija tuijotti vain vasemmalle. Vaikka olisi viiri ollut, mutta kun autoilijan pää oli kääntyneenä väärään suuntaan. Tietty huomasi sitten siinä kohdalla että edessä on jotain. Siis jos autoilija lähtee liikkeelle pää kääntyneenä vasemmalle ja kun on lähtenyt liikkeelle jo, vasta sitten kääntyy katsomaan oikealle.

Mitä jos laittaisi tarakkaan kiinni sellaisen veneisiin tarkoitetun valomaston (tai sen tapaisen, siinähän on valoja vähän joka suuntaan, ei liene ihan laillinen tieliikenteessä). Semmonen vähän korkeampi tolppa, josta valkoinen valo eteenpäin (niin kuin tässäkin ketjussa tuosta vilkkuvalosta puhuttu) ja saisikohan siihen vilkkumattoman punaisen valon taaksepäin?

Viiri varmaan näkyisi kuitenkin hyvin autojen yli, kun pyörä kulkee pysäköityjen autojen vierellä, takana piilossa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Premnas kirjoitti:

Semmonen vähän korkeampi tolppa, josta valkoinen valo eteenpäin (niin kuin tässäkin ketjussa tuosta vilkkuvalosta puhuttu) ja saisikohan siihen vilkkumattoman punaisen valon taaksepäin?

Noita 3-5 ledin patteri lamppuja saa halpahalleista ja muista edullisista romuloista alta 5e hintaan ja liki kaikissa on 2 tai 3 eri toimintoa.
staattinen valo, juokseva valo ja vilkkuva valo yleensä. Väreistä löytyy punainen ja valkoinen.

Hommaa yhden punaisen ja yhden valkoisen ja 1,5m valkoista sähköputkea ja nippusiteillä lamput siihen kiinni ja nippusiteillä tolppa pyörän runkoon.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

heka313
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Maalis 2010, 08:50

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja heka313 »

Itse hommasin tänään kaksi kappaletta valkoisia ja yhden punaisen edellä mainitun kaltaisia viiden ledin halpislamppuja, jotka aion pistää kiinteästi kiinni muutaman päivän vanhaan trikeeni. Kaksi eteen (lokasuojatelineisiin) ja yksi taakse tarakkaan. Kaikki sitten vain "juoksu"-moodiin, (tosin ensimmäisenä meikäläiselle tuosta tulee mieleen vanha kunnon K.I.T.T), jolloin ajavat varmastikin asiansa huomiovaloina. Tämän lisäksi tarkoitus on virittää vanha 35W:n sisustushalogeenista tehty kypärälamppusetti uuteen käyttöön, eli muokkaan tuosta "pitkät", jolloin voin kahvassa olevasta napista väläyttää tarvittaessa hieman enemmän valoa kansalle. Tämä ei tietenkään auta taaksepäin, mutta viirin tankoon olen ajatellut vielä erikseen kiinnittää roikkumaan sellaisen pienen (punaisen) avaimenperäledin. Tällä setupilla luulisi pärjäävän...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja PW »

Noista halvoista ledivilkuista semmonen kokemus et eivät kauaa toimi. Semmoset missä paino napilla vaihetaan se vilkkumistapa, vaihtovat välillä ajossa vilkkumistaan tai lopettivat palamisen kokonaan. Johtuisko tärinästä ? Välillä palo hermo kun ei taas sammuneet siitä napista. Ostin takavaloksi vähän isomman takaheijastimen jossa keskellä ledivalo ja "oikeekatkaisija". Nyt on pelannu , ilmeisesti johtuu tuosta katkaisija tyypistä koska tässäkin on vilkku mahollisuus. Hinta noin 10,- .

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Toni
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Joulu 2009, 15:21
Paikkakunta: Tampere

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Toni »

heka313 kirjoitti:

Itse hommasin tänään kaksi kappaletta valkoisia ja yhden punaisen edellä mainitun kaltaisia viiden ledin halpislamppuja [...] Tämän lisäksi tarkoitus on virittää vanha 35W:n sisustushalogeenista tehty kypärälamppusetti uuteen käyttöön, eli muokkaan tuosta "pitkät", [...] viirin tankoon olen ajatellut vielä erikseen kiinnittää roikkumaan sellaisen pienen (punaisen) avaimenperäledin. Tällä setupilla luulisi pärjäävän...

Vaihda vielä viirin sellaiseen hopeisen kimmeltävään joulukuusentähteen ja laita pari kulkusta pinnoihin kiinni :D

heka313
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Maalis 2010, 08:50

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja heka313 »

Toni kirjoitti:
heka313 kirjoitti:

Itse hommasin tänään kaksi kappaletta valkoisia ja yhden punaisen edellä mainitun kaltaisia viiden ledin halpislamppuja [...] Tämän lisäksi tarkoitus on virittää vanha 35W:n sisustushalogeenista tehty kypärälamppusetti uuteen käyttöön, eli muokkaan tuosta "pitkät", [...] viirin tankoon olen ajatellut vielä erikseen kiinnittää roikkumaan sellaisen pienen (punaisen) avaimenperäledin. Tällä setupilla luulisi pärjäävän...

Vaihda vielä viirin sellaiseen hopeisen kimmeltävään joulukuusentähteen ja laita pari kulkusta pinnoihin kiinni :D

Tämä tehdään vastaan marraskuun loppupuolella (samaan aikaan kun kotona alkaa joulukoristeita ilmestyä ikkunoihin)...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mietin juuri että eihän oo tarkoituksena kuitenkaan saada nojakki näyttämään joulukuuselta..

Läpsytteleekö muuten se viiri kauheesti tuulessa?

Mulla oli myös vähän aikaa sellanen takavalo, punainen ja siinä oli muistaakseni 5 eri vilkkuvalotoimintoa. Mutta todella ärsyttävä se kytkin, välillä ei millään painamalla saanut sammutetuksi ja joskus ei sitten taas päälle edes.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Mietin juuri että eihän oo tarkoituksena kuitenkaan saada nojakki näyttämään joulukuuselta..

Läpsytteleekö muuten se viiri kauheesti tuulessa?

Ei alle 30km/h nopeuksissa. Tai siis jos nopeusero tuulen kans on alle 30km/h.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Erittäin hyväksi todettu vilkku on tämä: http://liikenteessa.wordpress.com/2009/ ... valintaan/
"Spectra Superflash on yksi markkinoiden kirkkaimmista takavaloista. Mallia myytiin ainakin viime vuonna Prismoissa reilusti alle 20 euron hintaan."
Ollut mulla käytössä myös päiväaikaan vilkku moodilla, yöllä se on liian kirkas käyttää...
Tähän väliin on kehuttava myös Spectran lokasuojia: road bladesit olivat ainoat mitkä sain Seiraniin kiinni, taakse iskarin liikkumattomaan yläosaan ja etu lokkarin rungon alle.

VOTE

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Mää sitten ajoin tänään elämäni ensimmäisen nojakkikolarin... :( Eli mopoilija ajoi kevyen liikenteen väylällä päin minua. Vuoden vanha Triceni meni ajokelvottomaksi ja pyöräilylaukkukin hajosi kiinnikkeiltään. Onneksi olin nojakilla liikkeellä - pystypyörällä olisin todennäköisesti loukannut itseni pahasti.
Syy oli totaalisesti mopoilijan, joka vielä kaiken kukkuraksi pakeni paikalta. Poliisiakaan ei asia tuntunut paljon kiinnostavan. No, huomenna menen tekemään rikosilmoituksen ja vakuutusyhtiölle vahinkoilmoituksen (pyörä oli erikseen vakuutettu). Onneksi oli sentään pari silminnäkijää (jos siitäkään on mitään apua). Tosi surkeata, kun juuri olin saanut nojakkikauden hyvälle alulle. Ei auttanut muuta kuin soittaa siippa paikalle hakemaan mut kotio.

musti

Toni
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Joulu 2009, 15:21
Paikkakunta: Tampere

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Toni »

musti&siippa kirjoitti:

Mää sitten ajoin tänään elämäni ensimmäisen nojakkikolarin... :( Eli mopoilija ajoi kevyen liikenteen väylällä päin minua. Vuoden vanha Triceni meni ajokelvottomaksi ja pyöräilylaukkukin hajosi kiinnikkeiltään. Onneksi olin nojakilla liikkeellä - pystypyörällä olisin todennäköisesti loukannut itseni pahasti.

Jumankauta! Toivottavasti sait tuntomerkit ylös ja kiinni jää. Saanko kuitenkin vielä kysyä tarkennusta onnettomuustilanteeseen; oliko puskia edessä, tiukka mutka vai mitä? Mopoilija ei ilmeisesti itseään telonut jos pääsi näppärästi pakoon?

p.s.
Mistä semmoisia vakuutuksia saa?

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Eli minä olin tulossa tuolta oikealta alas kevyen liikenteen väylää tarkoituksenani kääntyä vasemmalle alikulkutunneliin. Mopoilija tuli vasemmalta kevyen liikenteen väylää (jota siis ei saa ajaa mopoilla).

Näkyvyys on muuten hyvä, mutta siinä kevyen liikenteen väylällä on pikatien alikulkutunneli, josta mopoilija siis tuli. Lujaa.

Heikonlaisesti saimme tuntomerkkejä, liukkaasti pakeni paikalta. Ja "oikoi" lähtiessään rekkaria - näin jälkikäteen ajatellen siis peitteli rekkaria!

Nuo pyörät on sisällytetty kotivakuutukseen erillismaininnalla. En itse asiassa tiedä, kuinka vakuutusyhtiössä suhtautuvat tämmöisessä tapauksessa. Mutta huomenna sen kuulee.

musti

Tässä vähän selvennystä:

Kuva

Tää kartta ei nyt kyllä tule tähän millään oikeen, mä kun vedin siihen sen ukonkin, että on valokuva kohteesta, mikä olisi näyttänyt tiet oikein. Mutta klv, jota minä ajoin, tuli alas pikatien (Turuntien eli nykyisin oikeammin Raumantien 12) viereltä ja tarkoitukseni oli kääntyä jyrkästi vasemmalle ajaakseni tuon pikatien alikulkutunnelista. Eli kyseessä oli kahden klv:n y-risteys ja mopoilija tuli siis minuun nähden vasemmalta sieltä alikulkutunnelista.

http://lowride.info/phpBB3/download/fil ... &mode=view

Katotaan ny onnistuinko.... :roll:

Vielä muuten semmoinen juttu, että ihan ilman fyysisiä vaurioita en selvinnyt. Vasemman puolen olka ja käsivarsi saivat ilmeisesti sen verran kovan täräyksen, että kipeytyivät torstain aikana, joten poikkesin perjantaina vielä varmuuden vuoksi näyttämässä lääkärille. Ei mitään vakavampaa kuitenkaan. Buranaa.

Vielä tähän lisäyksenä, että mopoilija jäi kiinni minun omatoimisen tutkintani avulla.

musti lisännyt ja vähän vielä korjaillutkin tekstejä

Viimeksi muokannut musti&siippa, 18 Huhti 2010, 12:42. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Nonnii, nyt on käyty polliisilaitoksella ja vakuutusyhtiöllä. Poliisi kirjasi kaiken kiltisti ylös, mutta hirveän innolla eivät tietenkään näin "vähäpätöistä" asiaa lähde selvittelemään. Pitäisi laittaa CSI hommiin...

Vakuutusyhtiö kyllä korvaa, kunhan tiedetään, mitä pitää korjata ja saako korjattua ja missä. Tai lunastaa koko pyörän. Mutta omavastuu tietenkin on.

Nyt jo vähän helpottaa henkisellä puolella, kun sai nuo viranomaisasiat alulle.

Vastaa Viestiin