Sivu 70/78

Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 24 Maalis 2021, 21:53
Kirjoittaja jori
torneol kirjoitti: 24 Maalis 2021, 21:08

En harrasta pitkäpiippuisia eikä revolvereissa ole varmistimia...

Silloin kun haulikko- ja kivääriluvat vielä oli, niin varmistimen poistin juuri ennen nostoa. Silloin liipasinsormi kaarella suorana, ei liipasimella. Eikä niitä koneistoja herkistely.

Esim. se vanha Valmetin 16 cal. haulikko, jolla ammuttiin, oli mun kouraan tosi hyvä ergonomialtaan. Varmistin oli muistaakseni helppo tuupata peukulla pois.

Haulikko muutenkin vähän eri kuin luodikko tuossa asiassa...

Kuten sanoin, juuri kukaan ei katso kiikaritähtäimen läpi ennen kuin poistaa varmistuksen. On siis erittäin vaarallista tarkastaa kohde vasta tähtäinkiikarilla. Luodikossa on aina herkät liipasimet. Ei sillä muuten osu.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 24 Maalis 2021, 21:55
Kirjoittaja torneol

Onko Jori paljon ampunut luodikolla? Tarkoitatko herkkyydellä etuvedon pituutta vai laukaisukynnystä?


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 24 Maalis 2021, 22:01
Kirjoittaja jori

Kilpailin kauan sitten rata-ammunnassa ja ampumahiihdossa. Kilpa-ammunnassa liipasimet mitataan ennen kisaa.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 24 Maalis 2021, 22:19
Kirjoittaja hjv1527

Minä olen oppinut, että oli ase mikä tahansa, haulikko, kivääri, rk... liipasinsormi ei mene liipaisinkaaren sisäpuolelle ennen kuin päätös tappavasta laukauksesta on tehty. Radalla tietysti kohde on taulu, kiekko, tms.

Mutta vaikka kuinka olisi sormivarmistus, kuulostaa aika hurjalta, jos on niin herkkä liipaisin, että laukaus lähtee vaikka on jo tehnyt päätöksen olla ampumatta. Ei ole turvallisuus kohdillaan.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 11 Huhti 2021, 22:30
Kirjoittaja janx

Livelähetys alkoi 90 min sitten.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 13 Huhti 2021, 12:59
Kirjoittaja Hopea
hjv1527 kirjoitti: 24 Maalis 2021, 22:19

Minä olen oppinut, että oli ase mikä tahansa, haulikko, kivääri, rk... liipasinsormi ei mene liipaisinkaaren sisäpuolelle ennen kuin ...

Ihan pakko vielä kerran jatkaa. Tämä kun kuului vahvasti kotikasvatukseen. Keskeistä oli, itse taidon ohella, että

  • MITÄÄN sellaista ei ammuta, joka ei IHAN VARMASTI ole oikea kohde.
  • Ennen laukausta pitää myös olla taju siitä, minne se laukaus menee mahdollisesti ohittaessaan/läpäistessään maalin.

Ja varmistin poistetaan aina mahdollisimman myöhään. Se on myös ampujan turva erilaisissa tilanteissa.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 17 Huhti 2021, 09:57
Kirjoittaja PW

https://www.hs.fi/kaupunki/art-20000079 ... 5416066948
Siinä taas yksi onneton onnettomuus kun kääntyvä kuorma-autoilija tappaa (saanko noin sanoa?) pyöräilevän lapsen :(


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 19 Kesä 2021, 16:41
Kirjoittaja ki

Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 19 Kesä 2021, 22:40
Kirjoittaja jori

Tuomio oli siis 60 päivää ehdollista vankeutta tälle lakaisukoneen kuljettajalle, joka oikealle kääntyessään keilasi pyörätietä vastaan ajaneen pyöräilijän. Sivulla 67 selostus onnettomuudesta tästä lähtien. viewtopic.php?p=142509#p142509


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 23 Kesä 2021, 20:56
Kirjoittaja ki

EDIT korjasin ilmansuunnat. Lakaisukoneen kuljettaja ajoi siis itään kalevantieta, kartta liitteenä ja kääntyi hautausmaankadulle, tässä kohtaa hautausmaankatu on teravassa kulmassa suhteessa kalevantiehen ja pyöräilija ajoi kalevantieta länteen ja ylitti hautausmaankadun pyörätien jatketta pitkin missa kohtaa lakaisuauto törmäsi pyöräilijaan kohtalokkain seurauksin. Mikäköhän oli nopeus? Olisiko ajoradan vieressä yhtenä kaistana meneva pyöräkaista tassa kohtaa turvallisempi tai ainakin niin etta risteysalueella ei olisi tuota vihreää ruohokaistaletta ajoradan ja kevlin välissä eli kun autoilija katsoisi tuleeko autoja näkisi samalla automaattisesti pyöräilijat


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 23 Kesä 2021, 22:02
Kirjoittaja jori
ki kirjoitti: 23 Kesä 2021, 20:56

Lakaisukoneen kuljettaja ajoi siis länteen kalevantieta, kartta liitteenä ja kääntyi hautausmaankadulle, tässä kohtaa hautausmaankatu on teravassa kulmassa suhteessa kalevantiehen ja pyöräilija ajoi kalevantieta itään ja ylitti hautausmaankadun pyörätien jatketta pitkin missa kohtaa lakaisuauto törmäsi pyöräilijaan kohtalokkain seurauksin. Mikäköhän oli nopeus? Olisiko ajoradan vieressä yhtenä kaistana meneva pyöräkaista tassa kohtaa turvallisempi tai ainakin niin etta risteysalueella ei olisi tuota vihreää ruohokaistaletta ajoradan ja kevlin välissä eli kun autoilija katsoisi tuleeko autoja näkisi samalla automaattisesti pyöräilijat

Mistä päättelit, että tulosuunnat olisivat noin. Alkuperäinen uutinen onnettomuudesta kertoo suunnat päinvastoin.

2021-06-23-215625_1920x1080_scrot.png
2021-06-23-215625_1920x1080_scrot.png (99.44 KiB) Katsottu 4188 kertaa

Idästä lähestyvä pyöräilijä ajoi alamäkeen kohti risteystä runsaan kävelijäjoukon seassa heitä nopeammin. Oli aamuhämärä ja lakaisukoneen kuljettaja kääntyi loivasti täydellä vauhdilla oikealle pyörätien yli havaitsematta pyöräiljää.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 24 Kesä 2021, 06:46
Kirjoittaja ki

Ok. Väärä päätelmä sitten.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 14 Heinä 2021, 01:20
Kirjoittaja vuoltu

Eilisen lenkillä meni runko Raptobikesta. Tuuria taisi olla kun tuli vain kyynärpäähän pieni nahaton kohta ja takapuoleen kämmenen kokoinen asvaltti-ihottuma.

Kuva

Tie oli vähän liikennöity kuitenkin päällystetty. Päällysteen huonon kunnon takia ajoin leppoista 30 km/h vauhtia, kun yhtäkkiä heitti perän sivulle (keskemmälle tietä). Rungon lisäksi hiilikuitupenkki katkesi. Ja SRAM kiekko meni kehnoon kuntoon. Se ei oikein tykännyt sivuttaissuuntaisesta hankauksesta asvalttiin.... Päällirenkaaseen kului tietysti ensin melko iso reikä.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 14 Heinä 2021, 08:40
Kirjoittaja jori

Hui kauhistus. Onni onnettomuudessa kuitenkin, että olit matkassa nojapyörällä, sillä pystypyörällä rungon katkeaminen pudottaa kuskin paljon korkeammalta ja jopa päälleen. :shock:

Voisitko ottaa hyvässä valossa muutaman lähikuvan murtumispinnasta, jotta voimme päätellä, olisiko tuo ollut estettävissä, vai oliko murtuma koko matkalta hauras. Kovasti kiinnostaa tuo murtumistapahtuman yksityiskohdat, jotka tuosta murtumispinnan valokuvasta voidaan päätellä. Kuvassa pitäisi näkyä molemmat murtuneet puoliskot niin läheltä, että murtumispinnan struktuuri on havaittavissa.

Raptobiken runko taitaa olla alumiinia, joten murtuma siihen aina kehittyy jollain aikavälillä. Sinulle se aikaväli täyttyi tuossa kohdassa. Olet iso kaveri ja ajat kovaa, joten runko on käytössäsi tiukalla. Joku jännityskeskittymä siitä varmaankin oli, josta se lähti: hitsi, reikä tai muu epäjatkuvuus.

Kerro vielä tarkemmin, ehditkö huomata ohjauksen menon "löysäksi" ja hoipertelevaksi, ennen kuin rysähti. Alumiinirungolla tuo vaihe lienee niin nopea, ettei sitä ehdi havaita. Joka tapauksessa, kun havaitsette pyörän muuttuneen ohjauslöysäksi, kannattaa heti hidastaa vauhti varovasti nollaan ja tarkastaa syy.

Olen pahoillani onnettomuudestasi, ja hyvilläni, että henkilövahingot jäivät vähäisiksi. Nopeaa toipumista ja uutta pyörää alle toivon sinulle.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 14 Heinä 2021, 10:50
Kirjoittaja Hopea

No huh huh!

Runko katkesi juuri siitä, missä takahaarukka alkaa. Penkki ilmeisesti ei ollut tuolta ylempää enää kiinni juuri missään ja se katkesi ihan vain myötätunnosta pyörän rungon ottaessa asvalttiin.

Itse tapahtumassa kiinnostaa myös se, kuuluiko pyörästä ylimääräistä ääntä ennen rysäystä vai lähtikö takarengas alta täysin varoittamatta. Olen huomannut mietiskeleväni tuota nykyään aika usein ajaessani alumiinirunkoisilla pyörillä viiden metrin välein poikki olevaa asvalttitietä.