Minua hämmentää tämä ketjun joutuminen pinnoihin. Miten se on mahdollista.
Luulisi, että jos ketju katkeaa, katkeaa se vetävältä puolelta. Polkemisen jatkuessa katkospaikka lähtee siis kulkemaan kohti eturatasta paluupuolen muodostaessa yhä pahemmin riippuvaa lenkkiä eturattaa takapuolelle. Katkoksen takarattaan puoleinen pää valuu takapyörän vapaanapa siristen alas tielle ja häntäpää kiertää eturattaan kautta, jos polkeminen jatkuu. Pinnoihin kiertymään pääsevä ketjun pää pitäisi siis olla vasta se ketjun jälkipää. Senkin joutuminen pinnojen ja haarukan väliin tuntuu aikamoiselta ihmeeltä.
Jotenkin todennäköisempänä pitäisin kaatumisonnettomuuden syynä katkenneen ketjun eturattaassa vielä kiinni ollessaan muodostaman eturattaalta alas päin riippuvan lenkin, joka estää etupyörän kääntymisen oikealle ja tällä tavoin aiheuttaa kaatumisen. Tai ketjun riippuvan lenkin joutumisen etupyörän alle, mikä jalkojen ollessa polkimilla nykäisee rajusti polkimista, mutta hyvin nopeana tapahtumana pysäyttää etupyörän ja aiheuttaa kaatumisen.
Vika ei siis niinkään olisi katkenneen ketjun pään joutumisessa etuhaarukan ja -kiekon väliin, vaan löystyvän paluuketjun lenkissä, joka riippuu etupyörän tiellä. Puoli kierrosta eturattaan ympärillä kiinni oleva ketju on myös sivusuunnassa aika jäykkä ja saattaa pahassa tapauksessa estää ohjaamisen; lyhytakselivälisessä oikealle ja pitkäakselivälisessä vasemmalle.
Jos tämä ajatuskuvio pitää paikkansa paluuketjun ohjauksen poistaminen onkin ollut onnettomuuden edesauttaja. Käsittääkseni muut eivät ole kaatuneet ketjujen katkeamiseen. Mitä sanot Markku, voisiko tässä päättelyssä olla järkeä kokemuksesi valossa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma