Sivu 3/7

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 12 Touko 2016, 21:33
Kirjoittaja PW

Joskus ihmetelly miks ne kaikki kaivonkannet pitää sijottaa kevarille :?


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 12 Touko 2016, 22:55
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Joskus ihmetelly miks ne kaikki kaivonkannet pitää sijottaa kevarille :?

Ei ne kaikki ole kevarilla. Kun kevaria ei ole, ne ovat pientareella tai kymmenen sentin pientareen vieressä ajoradan puolella. Kuitenkin aina siinä, missä PITÄÄ ajaa pyörällä. :evil:


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 12 Touko 2016, 23:31
Kirjoittaja PW

Tuossa lähi kevarilla on syksyn kaivamisen jäljiltä melkonen monttu. Jos täyttäs sen mullalla ja istuttas vaikka puun;)


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 14 Touko 2016, 09:59
Kirjoittaja PW

http://ls24.fi/artikkelit/rollaattori-m ... tyshommiin Joku toimittaja kirjottaa tästäkin asiasta - näitä reunakiviähän on kylvettynä varmaan lähes joka kunnassa ja tarkoitetaan tietyst niitä poikittaisia, liittymissä ym. ajoa haittaavia. Eikä sitä varmaan suunnittelijat, eikä rakentajat muuten tajuu jos eivät itse käytä pyörää tai muuta kulkuveuvoo kevarilla. Miten nää paikalliset liikenne suunnittelijat sais heräämään, meilläkin Imatralla näitä on asennettu viel viime vuonna, liikenneympyröiden liittymiin. Lappeenrannassa oli jossain korjattu vanhoja reunakiveyksiä, laittamalla siihen pätkä asfalttia liuskaksi - vähän kökkö ratkasu mutt parempi ku ei mitään. Halvempi ja parempi olis kun ei laitettas ollenkaan.


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 18 Touko 2016, 09:32
Kirjoittaja PW

Lehdessä kehuivat kunnostavansa kevareita Imatralla ja ja sehän on hyvä, siellä oli oikeesti kunnostus tarpeessa olevia pätkiä. Asfaltti on kuulemma nyt halpaa 900000€/100000m2 kun viime vuonna 800000€/65000m2. Karjalantien varressa pitkä pätkä, joka on runsaassa käytössä - pääsee Imatralta pohjosen suuntaan.
Keskustojen välistä Tainionkoskentien varsi, jota oon vältelly huonokuntoisuutensa takia ja käyttäny mieluummin vaihtoehtona hiekkapintasta. Tämä on hyvä juttu.
Tainionkosken sillalta ylöspäin myös uutta pintaa. Tuosta tekis mieli keskustella jonkun kanssa, jos miettisivät samalla miten sillalta paremmin pääsis siihen kevarille jos vaikka poistaisivat yhen reunakiven samalla - nykyään se on melkosta arpomista mistä millonkin menis, riippuen vähän tuleeko autoja ja mistä suunnasta :roll:


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 18 Touko 2016, 11:13
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Lehdessä kehuivat kunnostavansa kevareita Imatralla ja ja sehän on hyvä, siellä oli oikeesti kunnostus tarpeessa olevia pätkiä. Asfaltti on kuulemma nyt halpaa 900000€/100000m2 kun viime vuonna 800000€/65000m2. Karjalantien varressa pitkä pätkä, joka on runsaassa käytössä - pääsee Imatralta pohjosen suuntaan.
Keskustojen välistä Tainionkoskentien varsi, jota oon vältelly huonokuntoisuutensa takia ja käyttäny mieluummin vaihtoehtona hiekkapintasta. Tämä on hyvä juttu.
Tainionkosken sillalta ylöspäin myös uutta pintaa. Tuosta tekis mieli keskustella jonkun kanssa, jos miettisivät samalla miten sillalta paremmin pääsis siihen kevarille jos vaikka poistaisivat yhen reunakiven samalla - nykyään se on melkosta arpomista mistä millonkin menis, riippuen vähän tuleeko autoja ja mistä suunnasta :roll:

Tee Petri video, jossa esittelet tuon ongelmakohdan. Paljon helpompi käydä neuvottelemassa, kun on selkeä dokumentti, minkä pohjalta keskustelu käydään. Ei ne siellä liikennesuunnittelussa kaikkien paikkojen yksitiskohtia muista. Sitten ne katsovat kartasta, joka ei läheskään aina kerro, mitä sinne oikeasti on tehty, vaan pelkästään sen, mitä on suunniteltu. Vähintäänkin sarja valokuvia paikoista, mistä on jotain sanottavaa. Kyllä ne yleensä suopeasti suhtautuvat, kun olet ajoissa liikkeellä ja sinulla on selkeästi asian selvittävät dokumentit ongelmakohdasta ja tavasta korjata ongelma.

Meillä Tampereella oli hyvä esimerkki siitä, miten todellisuus ja katukartat ovat ristiriidassa. Kaupungin katukartoissa pyörätie oli paikassa, jossa todellisuudessa oli orapihjalja-aidalla ja portilla siirtolapuutarha-alueen sisään eristetty jalkakäytävä. :shock: Kaupungin viskaalit olivat sitä mieltä, että aja vain sitä pyörätietä, mutta kun minulla ei ollut avaimia porttiin, jotta olsisin päässyt ajelemaan portin taakse. Nyt siitä on orapihlaja-aita poistettu, portti auki ja sinne pääsee pyöräilemään. :D


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 18 Touko 2016, 14:28
Kirjoittaja PW

Ehkä yritän makuuhuoneen kautta - jos hoituu maksan luonnollisesti luonnossa :mrgreen: Oma kylähullunmaineeni ei välttämättä edistä hanketta oli video tai ei 8)


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 18 Touko 2016, 14:40
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Ehkä yritän makuuhuoneen kautta - jos hoituu maksan luonnollisesti luonnossa :mrgreen: Oma kylähullunmaineeni ei välttämättä edistä hanketta oli video tai ei 8)

Tee silti video ja ota kuvat, niin Annin on helpompi esittää asiansa. Älä kuitenkaan kuvaa David Attenbourgh-tyyliin, jos pelkäät että naamasi pilaa asian. :)
Kuva


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 19 Touko 2016, 00:25
Kirjoittaja ajarmala
jori kirjoitti:

Paljon helpompi käydä neuvottelemassa, kun on selkeä dokumentti, minkä pohjalta keskustelu käydään. Ei ne siellä liikennesuunnittelussa kaikkien paikkojen yksitiskohtia muista.

Jori, sinähän olet oikea ajatusten Tammerkoski! Loistava idea: joko valokuvia tai vaikka videota. Rupesinkin heti tuumaamaan, miten saan videokameran teipatuksi kiinni Milaniin sillä tavalla, että se näyttää kelvien pomput. Pohjaan sitä ei uskalla teipata, koska pomput ovat niin jyrkkiä, että kamera höyläytyy ensimmäisessä veke. Mutta jos laittaisi sen kiinni alas Milanin kylkeen... Siinä se kuvaisi hyvin kelvien möykyt - kokeilu menee ensi viikkoon, mutta sitten sen näkee.


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 22 Touko 2016, 14:39
Kirjoittaja vaaka

Kyllå minua niin harmitti rinnan ajavien lukumäärä. Ei noin monta aiempina vuosina ole osunut kohdalle. Yksi mies tiivisti naapuriaan kohden, muut tien ja maailman omistajat. Yksi nainen hätääntyi, että tämähän näyttää vaaralliselta ja ei osannut muuta kuin panikoida ja pysyä linjallaan. Onhan se väistäminen sekä jarrut ja jonomuodostelma toki kauhean vaikea konsepti ja ei sitä ilman muutamaa tuplatohtorin titteliä voi olettaa ymmärtävän. Jaa miksi leveän pyörän teko/hankinta hirvittää? Tie on vain teoriassa niin leveä, että eri suuntiin menevät mahtuvat toistensa ohi. Mutta nämä rakettikirurgit :roll: Mollaus ei jäänyt Helsinkiin, kyllä Espoossa puolet tapauksista tuli, vaikka alle puolet matkasta olikin. Sukupuolijakauma keskellä kaistaa olijoista oli kaksi miestä ja noin 7 naista. En viitsinyt laskea, kun olisi voinut harmittaa.


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 26 Touko 2016, 10:51
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Ehkä yritän makuuhuoneen kautta - jos hoituu maksan luonnollisesti luonnossa :mrgreen: Oma kylähullunmaineeni ei välttämättä edistä hanketta oli video tai ei 8)

Tästä oli vähän puhetta mutta kun virkamiehelläkään ei oo oikeen tietoo kenelle asia kuuluu ja kuka vastaa vai vastaako kukaan. Toteuttavia organisaatioita on yhtiöitetty, liekkö tarkoituksella häivytetty organisaatiokaaviot - ettei vaan kukaan saa selvää :evil: eikä tiedä kehen ottaa yhteyttä :?


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 27 Touko 2016, 14:04
Kirjoittaja vaaka

RIP takasisuri tri pyörässä. Näin esteen, hidastin pieneen vauhtiin ja nykäisin eturenkaan ilmaan ja myöhässä kevensin perää. Tarkkaa nopeuttani en tiedä, mutta luokkaa kevyttä hölkkää. Luulin , että ilmaa oli renkaassa riittävästi reissun alussa, kun nojasin pyörään kaikki raajat ilmassa. Kun en löytänyt mitään ulkokumin sisäpuolelta, oli kai tullut pinch flat. Muuta en keksi syyksi.

Korokkeen oikealla reunalla oli terävämpiä kulmia, mutta menin keskeltä, kun olin ohittanut lapsen pyörällä.

Sijainti Kalasatamassa koilliseen Itäväylälle nousevasta rampista, joka sijaitsee taustalla näkyvällä sillan kameran puolella sataplus metriä kamerasta.


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 28 Touko 2016, 10:16
Kirjoittaja PW

Imatralla oltiin pitkään oisko -80luvulle, ilman liikenne valoja. Sitten niitä tuli nopeahkoon tahtiin. Viimevuodet taas on rakennettu liikenneympyröitä joten joistakin risteyksistä on liikennevalot poistuneet. Tämä vuosi on välivuosi ympyröinnissä mutta ens vuonna rakentavat Saareksiinmäelle, josta poistunee valot samalla ja se typerä nöyryytys nappi. Sitten niitä nappeja ei taida jäädä ku yks jota pitää painaa :D Jotain hyötyä ympyröistäkin :D


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 28 Touko 2016, 10:53
Kirjoittaja jori

Meillä on Särkänniemen kohdalla pari suojatievaloa, jotka vaihtuvat jalankulkijalle vihreäksi, kun painaa nöyrryytysnappia. Näissä nöyrryytystä on kuitenkin vielä lisätty sillä, että napin painamisen jälkeen pitää odottaa yksi ylimääräinen kokonainen kierros ajoratojen valojen vaihtumisia, vaikka nämä suojatiet ovat suuntaan, johon menee hyvin vähän kävelijöitä, eikä kävelijät siis juuri lisäänny, vaikka heidät pakotetaan odottelemaan ylimääräinen valokierros. Koska jalankulkijoita menee näistä yli vähän, ei tuolla ylimääräisellä odottamisella ole liikennevirtaa parantavaa vaikutusta, vain kävelijöitä hidastava. :evil: Olen itse ryhtynyt tällaisen havaittuani pyöräilemään suoraan päin punaisia siinä valokierron vaiheessa, kun pitäisi olla jalankulkijoille vihreät jo ensimmäisellä kierroksella. Tällaisia järjestelyjä minä sanoisin nöyrryytysnapista poiketen NÖYRRYYTYSNAPEIKSI. :evil:


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 28 Touko 2016, 10:58
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Meillä on Särkänniemen kohdalla pari suojatievaloa, jotka vaihtuvat jalankulkijalle vihreäksi, kun painaa nöyrryytysnappia. Näissä nöyrryytystä on kuitenkin vielä lisätty sillä, että napin painamisen jälkeen pitää odottaa yksi ylimääräinen kokonainen kierros ajoratojen valojen vaihtumisia, vaikka nämä suojatiet ovat suuntaan, johon menee hyvin vähän kävelijöitä, eikä kävelijät siis juuri lisäänny, vaikka heidät pakotetaan odottelemaan ylimääräinen valokierros. Koska jalankulkijoita menee näistä yli vähän, ei tuolla ylimääräisellä odottamisella ole liikennevirtaa parantavaa vaikutusta, vain kävelijöitä hidastava. :evil: Olen itse ryhtynyt tällaisen havaittuani pyöräilemään suoraan päin punaisia siinä valokierron vaiheessa, kun pitäisi olla jalankulkijoille vihreät jo ensimmäisellä kierroksella. Tällaisia järjestelyjä minä sanoisin nöyrryytysnapista poiketen NÖYRRYYTYSNAPEIKSI. :evil:

Joo, tommoset napit on todella ärsyttävät ja toimin joskus samalla lailla. Imatralta just tuo nappi poistuu ensi vuonna, liikenneympyrän myötä :)