Sivu 2/3

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 08:53
Kirjoittaja ajou
Polkumies kirjoitti: 27 Tammi 2021, 20:06

Penkki keikkuu auttamatta sivulta sivulle. Ovaalissa ei riitä suoraa kylkeä, jota vasten kulmaraudat tukisivat. Taaemmat kulmaraudat tosin ottavat vastaan vain vertikaalivoimia.

Siirsin nämä mietteeni tänne, kun en viitsinyt "häiritä" Polkumiehen rakenteluketjua:
Onkohan kukaan miettinyt trikeen sellaista penkkiä, joka keinuisi tarkoituksella sivuttain? Tarkoitan sellaista, jossa ajaja olisi aina vaaterissa, vaikka tie ja sen myötä trike olisivatkin kallellaan. Varsinkin pienet maantiet on usein niin kuperia tai mutkissa sisäkurviin päin kallellaan, että se tuntuu joskus jo epämukavalta, varsinkin, kun selän välilevyt ei ole enää nuoruuden vetreässä kunnossa. Pohdin tätä viime kesän Puumalan kierroksella, pääkaupunkiseudun pyöräteillä tämä ilmiö harvemmin häiritsee.

Tuli tässä kirjoittaessa vielä mieleen, että sellainen penkkihän voisi auttaa myös vauhdikkaissa kurveissa helpottamalla kuskin kallistumista. Olis varmasti helpompi rakentaa kuin kokonaan tilttaava trike!
Piirtelin Tinkercadilla karkeat pikaversiot ajatuksestani. Tuohon penkin alatukeen pitäisi tietysti laittaa jotkut rullat, jotka samalla estäisivät penkkiä nousemasta ylöspäin. Kolme rullaa ajais asian. Sehän voisi olla myös helposti lukittava keskiasentoon jollain ohjaustangosta vaijeriohjatulla jousisokalla, silloin kallistuksen voisi ottaa käyttöön vain tarvittaessa. Kuvissa kallistusta on nyt toki ihan liikaa, mutta periaate selvinnee ;-) Mitäs insinöörit tuumaa?

Kallistuva penkki 1.png
Kallistuva penkki 2.png
Kallistuva penkki.png
Putkirullat.png

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 09:37
Kirjoittaja jori

Hajatelmia ideastasi

  1. Onkohan tuo ongelma todellinen, vai johtuuko se siitä, että Arcus on korkea ja sen jousituksesta puuttuu kallistelunvakaaja, jolloin kori kallistuu jousien varassa kallistuksen suuntaan sitä enemmän, mitä vinompi alusta on.
  2. Penkin nivelöintipiste pitäisi olla sellaisella paikalla, ettei painopiste siirry kallistuksen mukana vastakkaiseen suuntaan ja aiheuta jousitetussa (kallistuksenvakaajattomassa) trikessä lisää kallistusta vastakkaiseen suuntaan.
  3. Jos tuo ensimmäinen päätelmä pitää paikkansa olisi ehkä kuitenkin helpompi kallistaa jousitettua trikeä kuin pelkkää istuinta.
  4. Nivelpisteen voi siirtää kuvasi mukaisesti kaarikiskolla, mutta myös nivelnelikulmiolla.

PS. Kokeilin samalla tuota Markdownia. :oops:


Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 09:46
Kirjoittaja Härski

Polvi-yms jalkanivelet ei välttämättä tykkää jos kampien pyörimistaso ei ole vartalonsuuntainen. :?


Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 09:47
Kirjoittaja Härski

Minunkin mielestä olis helpompi tehhä esim etuakselista kallistettavissa oleva.


Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 10:03
Kirjoittaja jviirret

Penkki kallistuisi, mutta polkimet ja ohjaustanko eivät? Pää siirtyisi kun penkki kallistuu, eli peilit pitäisi myös säätää.
Kaikki ratkaistavissa/siedettävissä olevia asioita, mutta minua ehkä kuitenkin häiritsisi vähemmän kallellaan istuminen kuin vinksin vonksin olevat hallintalaitteet ja polkimet.


Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 11:27
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti: 29 Tammi 2021, 10:03

Penkki kallistuisi, mutta polkimet ja ohjaustanko eivät?

Tuossa on paha ongelma. Penkin heiluminen kääntää käytännössä ohjausta :(


Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 12:42
Kirjoittaja Vilijami

[quote=jori post_id=145078 time=1611905866 user_id=14]

  1. Onkohan tuo ongelma todellinen, vai johtuuko se siitä, että Arcus on korkea ja sen jousituksesta puuttuu kallistelunvakaaja, jolloin kori kallistuu jousien varassa kallistuksen suuntaan sitä enemmän, mitä vinompi alusta on.

[/quote]

Aina kallellaan kulkevan kolmi- ja nelipyörän ongelma on todellinen. Lyhyessä koeajossa ei häiritse, mutta pitkässä vuosien ja tuhansien km aikana tympäisee ihan oikeasti. Enhän muuten olisi kiinnostunut pohtimaan ja rakentamaan telemark akselia tai muuta kallistuvaa kolmipyörää. En kaipaa kallistuksia vauhdikkaita mutkia varten, vaan nimenomaa suoraa ajoa varten.

Miksi nämä lainaukset epäonnistuvat (softapäivityksen jälkeen) sillointällöin? Ennen ei tällaista ongelmaa ollut. En ymmärrä mitä teen väärin?


Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 13:23
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 29 Tammi 2021, 12:42
jori kirjoitti: 29 Tammi 2021, 09:37
  1. Onkohan tuo ongelma todellinen, vai johtuuko se siitä, että Arcus on korkea ja sen jousituksesta puuttuu kallistelunvakaaja, jolloin kori kallistuu jousien varassa kallistuksen suuntaan sitä enemmän, mitä vinompi alusta on.

Aina kallellaan kulkevan kolmi- ja nelipyörän ongelma on todellinen. Lyhyessä koeajossa ei häiritse, mutta pitkässä vuosien ja tuhansien km aikana tympäisee ihan oikeasti. Enhän muuten olisi kiinnostunut pohtimaan ja rakentamaan telemark akselia tai muuta kallistuvaa kolmipyörää. En kaipaa kallistuksia vauhdikkaita mutkia varten, vaan nimenomaa suoraa ajoa varten.

Miksi nämä lainaukset epäonnistuvat (softapäivityksen jälkeen) sillointällöin? Ennen ei tällaista ongelmaa ollut. En ymmärrä mitä teen väärin?

Joo, oikeassa olet. Ilmaisin itseäni hieman väärin, mikä korostuu, kun listasta otetaan erilleen tuo ykköskohta.
Tarkoitukseni oli sanoa, että Arcuksen korkea painopiste ja jousitus ilman kallistelunvakaajaa tuottaa jousittamattomaan, matalapainopisteiseen trikeen verrattuna paljon suuremman kallistuman.

Aivan samaa mieltä olen tuosta kolmipyörän ajoasennon trimmauksen tarpeellisuudesta. Omassa Iskiaspyörässäni oli tällainen trimmi jo 2000-luvun ensivuosina. Toteutus oli tietenkin narulla. :mrgreen:

PS. Lainaus näytti toimivan lainauksen lainauksessani. :?


Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 13:24
Kirjoittaja ajou
jori kirjoitti: 29 Tammi 2021, 09:37

Hajatelmia ideastasi

  1. Onkohan tuo ongelma todellinen, vai johtuuko se siitä, että Arcus on korkea ja sen jousituksesta puuttuu kallistelunvakaaja, jolloin kori kallistuu jousien varassa kallistuksen suuntaan sitä enemmän, mitä vinompi alusta on.

Ei tämä olen Arcuksen (ICE Sprint X:n) ongelma, vaan jokaisen triken. Sama ilmiö häiritsee minua myös etujousittamattomassa Azub Triconissa, jolla sen Puumalan reissun ajoin.
Noissa mun kuvissa on ihan liikaa tuota kallistusta, kyse on minun selkääni ajatellen ehkä 3-5:sta asteesta. Kyllä lantio sen verran myöten antaa, että polvet ja nilkat ei ole tuossa se ongelma, siis jos joutuu ajamaan pidempään vinossa asennossa. Ihan sama tilanne kallellaan olevassa tiessä nytkin, minun pitää pitää yläkroppa suorassa, kun koko trike on kallellaan, jolloin alaselkään tulee ihan sama vääntö. Jos penkki kallistuisi edes tuon 3-5 astetta sivusuunnassa, niin helpottaisi asiaa, koska vääntö tulee silloin lantioon, eikä selkään.
En tosiaankaan ole varma, auttaisiko tämä viritelmä asiaa, mutta ongelma on todellinen. Varmasti ongelma tuntuu myös kinnereissä, joissa tietenkin voi nojata olkapäätä siihen kylkeen, jolloin se ei tunnu samalta kuin trikeissä.

Onko siis totta, että tämä ei ole koskaan häirinnyt muita trikekuskeja kuin Viljamia ja minua? Saariston rengastielläkin kaikki pikkutiet oli kärjistetysti sanoen niin kuin olisi kaljapullon kylkeä ajanut :lol:


Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 13:27
Kirjoittaja jori

Vastasin Artsin viestiin samaan aikaan kun hän kirjoitti omaansa. Vastaus siis Artsin viestin yläpuolella. 8)


Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 13:39
Kirjoittaja Vilijami
ajou kirjoitti: 29 Tammi 2021, 08:53

Mitäs insinöörit tuumaa?

Minun mielestäni tuota kannattaisi kokeilla, mutta ei vapaaehtoisesti heiluen, vaan lukittavalla vivulla liikuttaen. Silloin ei polkuteho häviä penkin heilutukseen. Sanoisin että maksimikallistustarve olisi 3 astetta. Jorin ehdottama nivelnelikulmio olisi yksinkertaisempi, keveämpi ja helpompi valmistaa.


Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 14:25
Kirjoittaja jooseha

Olisiko järkevämpää tehdä etujousituksesta epäsymmetrisesti säädettävä :? Tällöin ajoasento ei mene kieroksi, kun koko laite olisi suorassa.
Mä olen vähän skeptinen pelkän penkin kallistuksen kanssa. Epäilen että ainakin itselleni tulisi jatkuvasta kierossa polkemisesta vaivoja ja pw:llähän oli kiero mbb, joka aiheutti ennen oikaisua polvi- tai lonkkavaivoja.


Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 14:34
Kirjoittaja ajou

Minkälainen on nivelnelikulmio? Ei sano mulle mitään!


Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 16:42
Kirjoittaja jori
ajou kirjoitti: 29 Tammi 2021, 14:34

Minkälainen on nivelnelikulmio? Ei sano mulle mitään!

Netistä löytyy paljon tavaraa englanninkielisellä termillä "four bar linkage", tai spesifimmin tähän tapaukseen "triple/double rocker mechanism". Tämä on tällä palstalla tunnetumpi sanalla "virtuaalinivel", mutta myös tältä foorumilta löytyy nivelnelikulmio-haulla. Tässä animaatio, josta selviää periaate.
Tuo mekanismi liikkuu hetkellisesti, kuten vaakasuora (istuinosa) olisi nivelöity tukivarsien jatkeiden risteyskohdan ympäri. Tuo risteyskohta tietenkin liikkuu, mutta tässä on kyse niin pienestä kulmaliikkeestä, että myös tuo kiertymäpisteen liike on haitattoman pieni. Sinun tapauksessasi nuo pystysuorat varret ovat yhtä pitkät ja varsin lyhyet. Tässä symmetrinen liikemekanismi, jossa sinun tarkoitukseesi ylimääräinen osa suoraviennin toteuttamiseksi.

Tee pahvista, tai jäätelötikuista malli ja liitä kappaleet toisiinsa nastoilla tai nuppineuloilla ja kokeile, niin hahmottuu, mistä tuossa on kyse. :)


Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 17:11
Kirjoittaja Jarcco

Mahtaakohan kallistuvaa penkkiä saada toimimaan kunnolla? Kallistuva runko toimii varmasti, useita esimerkkejä löytyy. Tuossa yksi:
https://youtu.be/-pidQFy1Lm8
http://kazebikes.com/