Mä vähän pelkään että tässä tulee tangon ja keskiön välistä liian lötkö vähänkin kovempaan polkemiseen.
Joo, tämä ei ole mikään optimirakenne kovempaan menoon. Löysä, ja polkimet menee penkkiäkin alemmas, joten selkänoja pitää laittaa suht pystyyn, ja aerodynamiikka kärsii.
Jotain Vendettan kaltaista olen viimeaikoina miettinyt, kunhan pääsisi kunnon työkaluilla rakentamaan. Mhelanderin pyörän tyyliin, mutta teräksestä. Eturunkoon olen yrittänyt löytää romupyörää mahdollisimman paksulla satulaputkella, jotta tulisi kiertojäykkyyttä. Voisihan satulaputken tietysti korvata itse paksummalla, jos on teräsrunko, mutta tuleeko sitten vaikeuksia etuvaihtajan asentamisen kanssa... ja materiaali ei olisi kromolia. Vaan onko kaikki halpispyörät kromolia vai onko osassa ihan perusterästä?
Tarkoitus oli vetää tuolta satulaputken sisältä stemmi suoraan ohjaustangolle, mutta ongelmia tuli haarukan kaulaputken kanssa, johon sopi ainoastaan tuo pitkän mutkan tekevä 21mm stemmi. Välttääkseni etupuomin yläpään kiinnittämisen yhä ylemmäs (mikä laskisi polkimia entisestään) päädyin nyt tähän rakenteeseen, joka varmaan on löysempi kuin keskiöltä ohjaustangolle ulottuva yhtenäinen puomi.
Vaikka löysä noin ohut etupuomi olisi joka tapauksessa...
Ei se haittaa vaikka ohjaustangon ja poljinkeskiön väli on vähän notkea. Tangosta ei pidä repiä vastaan, vaan siihen ripustetaan jarru ja vaihdevivut. Nopeammin opit oikean polkutekniikan, kun alusta asti harjoittelet jalkaohjauksen.
Ei se haittaa vaikka ohjaustangon ja poljinkeskiön väli on vähän notkea. Tangosta ei pidä repiä vastaan, vaan siihen ripustetaan jarru ja vaihdevivut. Nopeammin opit oikean polkutekniikan, kun alusta asti harjoittelet jalkaohjauksen.
Haittaa ja ei haittaa. Aluksi asiaa ei edes huomaa ennen kuin oppii kunnolla ajamaan. Voi olla ettei senkään jälkeen haittaa. On tuo kuitenkin sen verran tukeva ettei se nyt ihan spagettia ole. Taipuu muttei pieni taipuma haittaa kuin niitä, jotka pyöräilee kelloa vilkuillen verenmaku suussa
Mun pyörässä on ollut 6 vuotta keula, joka taipuu selvästi polkiessa. Ekan vuoden siinä oli vain tuumainen putki, johon verrattuna Polkumiehen pyörä on eri jäykkä. Kyllä mä sen vielä joku päivä jäykistän - ehkä
Ei se haittaa vaikka ohjaustangon ja poljinkeskiön väli on vähän notkea. Tangosta ei pidä repiä vastaan, vaan siihen ripustetaan jarru ja vaihdevivut. Nopeammin opit oikean polkutekniikan, kun alusta asti harjoittelet jalkaohjauksen.
Mbb- tä voi polkea myös täysin ilman käsiä. Mutta mutta.. Mikäs sen keskiön pitää paikoillaan kun polkimia tuupataan..
Ekassa fillarissa oli muistaakseni 32millinen puomi.. Nykyinen on jossain 40mm nurkilla eikä sekään täysin taipmaton ole. Että tältä[kin] pohjalta ajateltuna unohtaisin satulaputken miettimisen siinä vaiheessa kun lähtee jäykkyyttä hakemaan.
Kitkavaihtajan kun laitat niin toimii millä vaan pakalla.
Tosin yli kympakoista ei mulla ole empiiristä kokemusta, mutta uskoisin toimivan vaikka 12 ketjulla jos hieman vaivaantuu ohentaa rissapyöriä, mikäli ne on liian paksut.
Useampi lehtiset ei hirveästi ole leveämpiä paketteja kun ovat lehdiltään ja väleiltään kapeampia. Mulla on tälläkin hetkellä kasivaihtaja kymppipakassa ja kaikki pelaa. Paitsi kuski.
Keikkuu auttamatta sivulta sivulle. Ovaalissa ei riitä suoraa kylkeä, jota vasten kulmaraudat tukisivat. Taaemmat kulmaraudat tosin ottavat vastaan vain vertikaalivoimia. Etummaisten yläreunaan mahtuisi vielä juuri ja juuri laittamaan pultin. Ehkä se kiristäisi riittävästi.
Korjautuisi varmaan myös pulttaamalla kulmaraudat rungon läpi, mutta sitten ei saa portaatonta säätöä. Kuinkahan paljon ja kuinka isoja reikiä runkoon uskaltaa tehdä? Kyljessä reiät heikentävät vähiten?
Rakentelu hidastuu, kun ulkona on ajokeli, jossa juuri ja juuri kestää pystärilläkään pystyssä. MBB:llä ajoharjoittelu ei houkuttele tai sitten tähän pitää saada kaksi takarengasta.
Korjautuisi varmaan myös pulttaamalla kulmaraudat rungon läpi, mutta sitten ei saa portaatonta säätöä. Kuinkahan paljon ja kuinka isoja reikiä runkoon uskaltaa tehdä? Kyljessä reiät heikentävät vähiten?
Putkeen laitettavaan pulttiliitokseen pitää laittaa holkki sisälle, muuten pulttia kiristäessä varsinkin tuollainen peltiputki painuu läjään. Pop-niitti toimisi paremmin, varsinkin teräksisenä.