Sivu 1/1

RANS:lta delta trike

Lähetetty: 30 Loka 2008, 06:29
Kirjoittaja jviirret

Suosikki valmistajaltani tullut delta trike:

Kuva

http://www.ransbikes.com/Trizard.htm#

Jukka


Re: RANS:lta delta trike

Lähetetty: 30 Loka 2008, 09:10
Kirjoittaja Jarcco

Ei ehkä muotoilupalkintoa voita. Vai olenko ainoa jonka mielestä tuo näyttää, khrm aika persoonalliselta?


Re: RANS:lta delta trike

Lähetetty: 30 Loka 2008, 09:34
Kirjoittaja tavasti
Jarcco kirjoitti:

Vai olenko ainoa jonka mielestä tuo näyttää, khrm aika persoonalliselta?

Kai sen noinkin voisi sanoa :-) Läheistä sukua tälle: http://atomiczombie.com/product-deltawolf.htm
Kuva


Re: RANS:lta delta trike

Lähetetty: 30 Loka 2008, 09:50
Kirjoittaja Mustasudenkorento

mielenkiintoinen tuo ransin vekotin, taas sai mielenkiintoisia visioita tuota katsellessa...
tuossa on ikävä kyllä jätetty ratkaisematta ongelma joka omassa projektissa on työn alla...
eli takavaihtaja...
ransin kikottimessa se on jätetty niin alas että talvella ei puhettakaan että voisi ajaa...
no voi jos on höylätty tiet mutta harvemmin ne aamulla on... :roll:


Re: RANS:lta delta trike

Lähetetty: 30 Loka 2008, 13:03
Kirjoittaja jviirret

Miten tuossa rans:ssa on takapyörien veto toteutettu, vetääkö molemmilla pyörillä? Omalla englannilla ei auennut: http://www.ransbikes.com/ITR51.htm

Jukka


Re: RANS:lta delta trike

Lähetetty: 30 Loka 2008, 14:08
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:

Miten tuossa rans:ssa on takapyörien veto toteutettu, vetääkö molemmilla pyörillä? Omalla englannilla ei auennut: http://www.ransbikes.com/ITR51.htm

Jukka

Vasen pyörä vetää kuvasta katsoen:
Kuva
Tuossakin kohdin olisi kehittämistä, ainakin minä vierastan tehoa hukkaavia välipyörästöjä. Kettwiesel ja Anura ovat paljon fiksumpia kaikin puolin.


Re: RANS:lta delta trike

Lähetetty: 30 Loka 2008, 14:12
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Miten tuossa rans:ssa on takapyörien veto toteutettu, vetääkö molemmilla pyörillä? Omalla englannilla ei auennut: http://www.ransbikes.com/ITR51.htm

'The prototype drives the left wheel, but if produced the right will be driven.'

Eli tekstin mukaan tuotantomalli vetää oikealla pyörällä.


Re: RANS:lta delta trike

Lähetetty: 30 Loka 2008, 15:02
Kirjoittaja jviirret

Oisko sitten peräti niin, että tuotantomallissa vapaaratas ja pakka tulee suoraan oikean akselin nokkaan kiinni? Tuo väliakseli on kyllä ihan turha...

Jukka


Re: RANS:lta delta trike

Lähetetty: 30 Loka 2008, 16:06
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:

Oisko sitten peräti niin, että tuotantomallissa vapaaratas ja pakka tulee suoraan oikean akselin nokkaan kiinni? Tuo väliakseli on kyllä ihan turha...

Jukka

näin voisi olettaa...

sinällänsä havannoiva kuva että itsellä on tarkoitus rakentaa vastaavanlainen systeemi,
mutta sillä erotuksella että tuolla apuakselilla on kaksi hammaspyörää joista veto molemmille taka akseleille
molempien takakaseleiden päähän tulee vapaaratas..


Re: RANS:lta delta trike

Lähetetty: 30 Loka 2008, 18:54
Kirjoittaja jviirret

Periaate sama kuin lightfootilla, http://www.lightfootcycles.com/courier.htm , mutta toteutustapa hieman erilainen?
Taitaa olla ainoa tapa jolla edes jotenkin järkevästi saadaan jatkuva veto kahdelle pyörälle, tehohäviöitä vaan voimansiirrossa aika runsaasti kun on 3x ketjut ja yksi ylimääräinen akselikin pyöriteltävänä. Auto tyyppisessä tasauspyörässä ilman lukkoa sama ongelma kuin autossakin, alkaa sutimaan kiinni jäädessään.

Jukka


Re: RANS:lta delta trike

Lähetetty: 30 Loka 2008, 19:28
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:

Taitaa olla ainoa tapa jolla edes jotenkin järkevästi saadaan jatkuva veto kahdelle pyörälle,
Jukka

niin varmastikkin kun käytetään "normi" vanteita...

itse voisin halutessani tai sellaiseen ratkaisuun päätyessä valita vaihtoehdoksi myös vapaapyörät vanteisiin, tällöin yksi akseli jäisi pois ja 2 ketjua...
nuita vapaapyörä tyyppisiä laakereita kun löytyy tuohon koossa 42mm ulko ja 17mm sisä...
tällöin akseli vain pitäisi koneistaa 25mm ->17m tuon vapaapyörän kohdalta ja jos jättäis originellin laakerin kaveriksi niin sisempi koneistaa 20mm....
sitten herää kysymys miten laakerin ja vanteen välinen kitka riittää kun ainakaan noissa mitä käpistelin ei ollut kiila uraa...

toki lisäksi vaihepakalle pitäsi tehdä koneistukset akseliin....

menipäs taas offtopikiksi... :(


Re: RANS:lta delta trike

Lähetetty: 30 Loka 2008, 20:24
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Tuo väliakseli on kyllä ihan turha...

Väliakseli ja vasemman pyörän veto ovat siksi, että tällä rakenteella pärjätään vakio osilla: rataspakan kiinnitys, vaihteen siirrin jne. Suoraa oikean pyörän vetoa varten tarvitaan rataspakalle kiinnitystapa, jossa pakka asennetaan akselille pieni ratas edellä.

Jori


Re: RANS:lta delta trike

Lähetetty: 30 Loka 2008, 21:40
Kirjoittaja Jarcco
Mustasudenkorento kirjoitti:

itse voisin halutessani tai sellaiseen ratkaisuun päätyessä valita vaihtoehdoksi myös vapaapyörät vanteisiin, tällöin yksi akseli jäisi pois ja 2 ketjua...
nuita vapaapyörä tyyppisiä laakereita kun löytyy tuohon koossa 42mm ulko ja 17mm sisä...
tällöin akseli vain pitäisi koneistaa 25mm ->17m tuon vapaapyörän kohdalta ja jos jättäis originellin laakerin kaveriksi niin sisempi koneistaa 20mm....
sitten herää kysymys miten laakerin ja vanteen välinen kitka riittää kun ainakaan noissa mitä käpistelin ei ollut kiila uraa...

toki lisäksi vaihepakalle pitäsi tehdä koneistukset akseliin....

menipäs taas offtopikiksi... :(

Tarkoitatko laakerin ja pesän välistä kitkaa? Eiköhän vapaapyörälaakerin valmistaja ilmoita millainen puristussovite tarvitaan. Tietysti laakerin momentinsiirtokyky tulee olla riittävä, luokkaa 50 Nm vähintään sanoisin.