Ei ehkä muotoilupalkintoa voita. Vai olenko ainoa jonka mielestä tuo näyttää, khrm aika persoonalliselta?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Ei ehkä muotoilupalkintoa voita. Vai olenko ainoa jonka mielestä tuo näyttää, khrm aika persoonalliselta?
Jarcco kirjoitti:Vai olenko ainoa jonka mielestä tuo näyttää, khrm aika persoonalliselta?
Kai sen noinkin voisi sanoa Läheistä sukua tälle: http://atomiczombie.com/product-deltawolf.htm
mielenkiintoinen tuo ransin vekotin, taas sai mielenkiintoisia visioita tuota katsellessa...
tuossa on ikävä kyllä jätetty ratkaisematta ongelma joka omassa projektissa on työn alla...
eli takavaihtaja...
ransin kikottimessa se on jätetty niin alas että talvella ei puhettakaan että voisi ajaa...
no voi jos on höylätty tiet mutta harvemmin ne aamulla on...
Miten tuossa rans:ssa on takapyörien veto toteutettu, vetääkö molemmilla pyörillä? Omalla englannilla ei auennut: http://www.ransbikes.com/ITR51.htm
Jukka
jviirret kirjoitti:Miten tuossa rans:ssa on takapyörien veto toteutettu, vetääkö molemmilla pyörillä? Omalla englannilla ei auennut: http://www.ransbikes.com/ITR51.htm
Jukka
Vasen pyörä vetää kuvasta katsoen:
Tuossakin kohdin olisi kehittämistä, ainakin minä vierastan tehoa hukkaavia välipyörästöjä. Kettwiesel ja Anura ovat paljon fiksumpia kaikin puolin.
jviirret kirjoitti:Miten tuossa rans:ssa on takapyörien veto toteutettu, vetääkö molemmilla pyörillä? Omalla englannilla ei auennut: http://www.ransbikes.com/ITR51.htm
'The prototype drives the left wheel, but if produced the right will be driven.'
Eli tekstin mukaan tuotantomalli vetää oikealla pyörällä.
Oisko sitten peräti niin, että tuotantomallissa vapaaratas ja pakka tulee suoraan oikean akselin nokkaan kiinni? Tuo väliakseli on kyllä ihan turha...
Jukka
jviirret kirjoitti:Oisko sitten peräti niin, että tuotantomallissa vapaaratas ja pakka tulee suoraan oikean akselin nokkaan kiinni? Tuo väliakseli on kyllä ihan turha...
Jukka
näin voisi olettaa...
sinällänsä havannoiva kuva että itsellä on tarkoitus rakentaa vastaavanlainen systeemi,
mutta sillä erotuksella että tuolla apuakselilla on kaksi hammaspyörää joista veto molemmille taka akseleille
molempien takakaseleiden päähän tulee vapaaratas..
Periaate sama kuin lightfootilla, http://www.lightfootcycles.com/courier.htm , mutta toteutustapa hieman erilainen?
Taitaa olla ainoa tapa jolla edes jotenkin järkevästi saadaan jatkuva veto kahdelle pyörälle, tehohäviöitä vaan voimansiirrossa aika runsaasti kun on 3x ketjut ja yksi ylimääräinen akselikin pyöriteltävänä. Auto tyyppisessä tasauspyörässä ilman lukkoa sama ongelma kuin autossakin, alkaa sutimaan kiinni jäädessään.
Jukka
jviirret kirjoitti:Taitaa olla ainoa tapa jolla edes jotenkin järkevästi saadaan jatkuva veto kahdelle pyörälle,
Jukka
niin varmastikkin kun käytetään "normi" vanteita...
itse voisin halutessani tai sellaiseen ratkaisuun päätyessä valita vaihtoehdoksi myös vapaapyörät vanteisiin, tällöin yksi akseli jäisi pois ja 2 ketjua...
nuita vapaapyörä tyyppisiä laakereita kun löytyy tuohon koossa 42mm ulko ja 17mm sisä...
tällöin akseli vain pitäisi koneistaa 25mm ->17m tuon vapaapyörän kohdalta ja jos jättäis originellin laakerin kaveriksi niin sisempi koneistaa 20mm....
sitten herää kysymys miten laakerin ja vanteen välinen kitka riittää kun ainakaan noissa mitä käpistelin ei ollut kiila uraa...
toki lisäksi vaihepakalle pitäsi tehdä koneistukset akseliin....
menipäs taas offtopikiksi...
jviirret kirjoitti:Tuo väliakseli on kyllä ihan turha...
Väliakseli ja vasemman pyörän veto ovat siksi, että tällä rakenteella pärjätään vakio osilla: rataspakan kiinnitys, vaihteen siirrin jne. Suoraa oikean pyörän vetoa varten tarvitaan rataspakalle kiinnitystapa, jossa pakka asennetaan akselille pieni ratas edellä.
Jori
Mustasudenkorento kirjoitti:itse voisin halutessani tai sellaiseen ratkaisuun päätyessä valita vaihtoehdoksi myös vapaapyörät vanteisiin, tällöin yksi akseli jäisi pois ja 2 ketjua...
nuita vapaapyörä tyyppisiä laakereita kun löytyy tuohon koossa 42mm ulko ja 17mm sisä...
tällöin akseli vain pitäisi koneistaa 25mm ->17m tuon vapaapyörän kohdalta ja jos jättäis originellin laakerin kaveriksi niin sisempi koneistaa 20mm....
sitten herää kysymys miten laakerin ja vanteen välinen kitka riittää kun ainakaan noissa mitä käpistelin ei ollut kiila uraa...toki lisäksi vaihepakalle pitäsi tehdä koneistukset akseliin....
menipäs taas offtopikiksi...
Tarkoitatko laakerin ja pesän välistä kitkaa? Eiköhän vapaapyörälaakerin valmistaja ilmoita millainen puristussovite tarvitaan. Tietysti laakerin momentinsiirtokyky tulee olla riittävä, luokkaa 50 Nm vähintään sanoisin.