Putken litistäminen ovaaliksi

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Putken litistäminen ovaaliksi

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Jossain tuli vastaan linkki sivulle, jossa kaveri litisti pyöreää putkea ovaaliksi. Putket oli suoria pätkiä ja sitä litistettiin kahden paksun vanerilevyn välissä ja vanereita puristettiin yhteen pulteilla joita oli noin 5cm välein.

Eilen testailin putken litistämistä( muistaakseni 34mm putkea 1,6mm seinämällä). Putki ruuvipenkkiin ja aina leukojen levyinen pätkä ovaaliksi. Putki oli taivutettu 90 asteen kulmaan, joka aukesi hieman, mikä nyt olikin odotettavissa. Mutkaa pitää taivuttaa jonkin verran yli, että siihen jää litistämisen jälkeen haluttu kulma. Pitäs vähän testailla, että miten paljon sitä putkea voi litistää ilman sisäpuolista tukea (jos sitä putkea litistää liikaa, niin siitä tulee poikkileikkaukseltaan 8 muotoinen, eli se taipuu keskeltä enemmän).

Jukan sivuilta katsoin että mm. se lowracerin takapää oli tehty 30x15x2mm putkesta, ilmeisesti se on vähintään riittävän jäykkää tavaraa 26" renkaan kanssa?

Onkohan tuosta litistämisestä työmäärää vastaavaa hyötyä? Jos kokeilisi 25mm putkea leipoa sopivaksi. Hmm, jos takahaarukasta tekisi kumityynyllä "jousitetun", niin sen takahaarukan saisi taivutettua kuletusta varten kaksinkerroin (kääntää haarukkaa alaspäin, niin että se on sitten runkoputkea vasten penkin alla). Jos siihen saa joustoa kumityynyllä, niin kestääkö siinä sitten ohuempi putki vrt. jäykkään takahaarukkaan?

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Putken litistäminen ovaaliksi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Litistin 50,8mm putkea samalla vaneri-ruuvipenkki metodilla - tarve oli tosin vain saada sitä päästä littanaksi, että ohuempi putki rimmaa siihen paremmin.
Aika kova homma - ruuvipenkin pitää olla hyväkuntoinen huomasin ma.

Jos tarvitsisin itse pidempää pätkää, harkitsisin valmista putkea - vai onko semmoinen mahdoton taivutettava?

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Putken litistäminen ovaaliksi

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Ainakaan mun käytössä ei ole laitteita joilla sais valmiiksi ovaalia putkea taivutettua. Pitäskin katsoa, jos sais mankelilla litistettyä.. Jori sais vahvistaa että touhussa ei ole järkeä, niin vois keksiä muuta seuraavaksi.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Putken litistäminen ovaaliksi

Viesti Kirjoittaja jori »

visiopetteri kirjoitti:

Ainakaan mun käytössä ei ole laitteita joilla sais valmiiksi ovaalia putkea taivutettua. Pitäskin katsoa, jos sais mankelilla litistettyä.. Jori sais vahvistaa että touhussa ei ole järkeä, niin vois keksiä muuta seuraavaksi.

Minulle ei oikein selvinnyt, mitä olet tekemässä siitä ovaaliputkesta, mutta..
Ovaaliputkea voi kyllä taivuttaa. Ainakin Tampereen liikennelaitoksen busseissa on osia, jossa näin on tehty.
Omat ovalointini olen tehnyt ruuvipenkissä teräslevyjen välissä ja kerran peltimankelilla. Mankeli oli hyvä vehje ovalointiin. Täytyy vain pitää huolta, ettei ovaali lähde kiertymään ropeliksi putken matkalla, ellet nimenomaan sitä halua. Mankelia veivaillaan edestakaisin ja koko ajan maltillisesti kiristetään teloja tiukemmalle. Sen kiertymisen estämiseksi siihen putkeen kannattaa laittaa kiinni pitkä poikkitanko -vaikka edes lauta- jonka asennosta heti näkee kiertymisen.
Minulla on ollut tarkoitus ovaloida runkoputkea reisien väliin jäävästä kohdasta. Taas tuli kylmät ilmat ja runkoputki kylmettää ikävästi reisiä. Jos sen ovaloisi kapeammaksi, siihen mahtuisi liimaamaan eristelevyä kylkiin.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin