Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tästä joku pahoittaa mielensä, mutta oma ehdotus on: poista koko etuvaihtaja.
60-luvulla on jo käyty kuussa, mutta toimivaa etuvaihtajaa ei polkupyörään saada.
Se on niin epätoivoinen saada toimimaan (pitkään, luotettavasti ja kunnolla), että nykysuuntaus on menossa yhteen eturattaaseen.
Ja ketjuputkesta saa vaihdettua sitä eturatasta, jos nyt välttämättä haluaa.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mahtaako siinä isoimmassa eturattaassa olla mitään nastoja tai muotoiluja kyljessä helpottamaan ketjun nousua? Mulla oli DFXL:ssä täysin sileä iso 60T eturatas, jolla ei meinannut ketju nousta sitten millään. Kun vaihdoin sellaiseen (samalla pienempään) missä on ne nystyt, ei ongelmia.

Jos siinä on nyt siis sileäkylkinen eturatas ja sen vaihtaisi muotoiltuun, niin voi olla että sen etuvaihtajan liike riittäisi kampeen koskematta nostamaan ketjun luotettavasti? TAi sitten ei...

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Vilijami kirjoitti: 03 Huhti 2021, 19:55

Tästä joku pahoittaa mielensä, mutta oma ehdotus on: poista koko etuvaihtaja.
60-luvulla on jo käyty kuussa, mutta toimivaa etuvaihtajaa ei polkupyörään saada.
Se on niin epätoivoinen saada toimimaan (pitkään, luotettavasti ja kunnolla), että nykysuuntaus on menossa yhteen eturattaaseen.
Ja ketjuputkesta saa vaihdettua sitä eturatasta, jos nyt välttämättä haluaa.

En nyt pahoita mieltäni, mutta haluisin nähdä sen suorituksen kun Stradassa tai muussa suppokinnerissä tekee tuon vaihdon ketjuputkesta kädellä ajamatta kurvista ulos :D

Silleen jännä lausunto tossa ylhäällä, kun mä en juuri ole joutunut pyörieni ETUvaihtajia säätämään, takusia sitäkin enemmän. Kinnerissäkin olis napavaihde jos siihen vaan sellasen saisi (yksipuolinen takahaarukka).

Markus Heikkilä

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mahe kirjoitti: 03 Huhti 2021, 20:02

haluisin nähdä sen suorituksen kun Stradassa tai muussa suppokinnerissä tekee tuon vaihdon ketjuputkesta kädellä ajamatta kurvista ulos :D

Jalalla?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Vilijami kirjoitti: 03 Huhti 2021, 20:08
Mahe kirjoitti: 03 Huhti 2021, 20:02

haluisin nähdä sen suorituksen kun Stradassa tai muussa suppokinnerissä tekee tuon vaihdon ketjuputkesta kädellä ajamatta kurvista ulos :D

Jalalla?

:mrgreen: Haluan edelleen nähdä, lainaa kinneri jostain ja ota video :D

Markus Heikkilä

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mahe kirjoitti: 03 Huhti 2021, 20:24

:mrgreen: Haluan edelleen nähdä, lainaa kinneri jostain ja ota video :D

Onko ne niin perhanan ahtaita?

Avatar
Jalli
Viestit: 91
Liittynyt: 09 Maalis 2021, 15:32
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Jalli »

Eniten vituttaa se että tuomosta paskaa annetaan lähteä valmistajalta eteenpäin. Ei ole ihan ready to ride...
Laitan viestiä Velomobile.nl:n suuntaan ja kysyn niiden näkemystä asiaan, että miten homma ratkaistaan. Kyllä 8000€ kinneri pitäisi olla sellainen, ettei siihen kovin isoja pajotuksia tartte tehä, ennen ensimmäistä lenkkiä....

Strada Carbon -2021

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nyt tarkistaisin miten rattaat on kiinni, koska yleensä ne on kiinni kammessa joten kammen siirtäminen ei auta kun rattaat tulee mukana.
Eli jos rattaat on kiinni kammen kiinnikkeiden sisäpuolella niihin voisi lisätä holkkeja kuten prikkoja joilla siirtää rattaat keskemmälle jolloin kammen ja rattaiden väliin tulisi vaadittua tilaa.
Jos rattaat erillisellä spiderilla kiinni niin sitten sinne väliin sitten holkkia jotta saat etäisyyttä kampeen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja jori »

Jalli kirjoitti: 03 Huhti 2021, 21:01

Eniten vituttaa se että tuomosta paskaa annetaan lähteä valmistajalta eteenpäin. Ei ole ihan ready to ride...
Laitan viestiä Velomobile.nl:n suuntaan ja kysyn niiden näkemystä asiaan, että miten homma ratkaistaan. Kyllä 8000€ kinneri pitäisi olla sellainen, ettei siihen kovin isoja pajotuksia tartte tehä, ennen ensimmäistä lenkkiä....

Ei siinä varmaan muuta vikaa ole kuin vaihteensiirtäjä hieman väärässä asennossa ja väärällä korkeudella. Ota kunnon kuva siitä vaihtajasta suoraan ketjun linjalta ja toinen kammen akselin suunnasta, niin voi edes kuvitella arvaavansa jotain. Sen kuvan tarvitse kuitenkin myös sitä varten, jos siitä reklamoit valmistajalle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Ei kyllä koskaan tullut vastaan moista. Minulla on 65/39 edessä ja vaihtaminen onnistuu ongelmitta, kunhan ei käytä takana pieniä rattaita, koska ketju löystyy ja tippuu pois. Joudun silloin poistumaan pulkasta ja avaamaan konepellin, minulla kun ei ole mitään toivoa päästä lähellekään eturattaita kädellä. Käytän pienempää ratasta ehkä 1-2 kertaa vuodessa ja ottaisin mielummin laajemmat välitykset taakse ja yhden ison rattaan eteen. Alphaa saa näköjään jo yhdellä eturattaalla ja 11-52 pakalla.

DF XL

Avatar
Jalli
Viestit: 91
Liittynyt: 09 Maalis 2021, 15:32
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Jalli »

Ei siinä varmaan muuta vikaa ole kuin vaihteensiirtäjä hieman väärässä asennossa ja väärällä korkeudella. Ota kunnon kuva siitä vaihtajasta suoraan ketjun linjalta ja toinen kammen akselin suunnasta, niin voi edes kuvitella arvaavansa jotain. Sen kuvan tarvitse kuitenkin myös sitä varten, jos siitä reklamoit valmistajalle.

Ohjain on täysin samassa linjassa rattaan kanssa ja ketjuohjaimen ulkolevyn ja hampaan välillä on 2mm välys. Eli säädetty täysin Shimano 105:n manuskan mukaan. Eilisen päivän käytin siihen aikaa, ja olen siitä täysin varma, että vaihtajan asentovirhe on pois suljettu.

Strada Carbon -2021

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja tm »

Jalli kirjoitti: 03 Huhti 2021, 21:01

Eniten vituttaa se että tuomosta paskaa annetaan lähteä valmistajalta eteenpäin. Ei ole ihan ready to ride...
Laitan viestiä Velomobile.nl:n suuntaan ja kysyn niiden näkemystä asiaan, että miten homma ratkaistaan. Kyllä 8000€ kinneri pitäisi olla sellainen, ettei siihen kovin isoja pajotuksia tartte tehä, ennen ensimmäistä lenkkiä....

Ilman muuta laitat noottia pajalle, sössineet ovat.

Kovin oli kapea Q-Factor noissa kammissa verrattuna tavallisiin maantiekampiin.
Jos ketjulinjaa ei ole siirretty vastaavasti kapeammalle, niin helposti tulee ahdasta etuvaihtajalle.
Toki tuntuu oudolta, ettei tuota olisi testattu.

Mittailin oman maantiefillarini kammet sekä yhdet hyllyssä olleet maantiekammet (Sram Apex), niissä etäisyys kammen sisäpinnasta isoimman keskiörattaan keskelle (ketjun keskilinjalle) oli 10,5 - 11 mm. Onko Stradan kammissa vähemmän? Luonnostelin mitan tuohon sun kuvaan.

clearance.jpg
clearance.jpg (51.81 KiB) Katsottu 4252 kertaa

Aikaisemmin laittamastasi kuvasta laskien pienemmän keskiörattaan hammasluku taitaa olla 34-hammasta, joten BCD lienee 110 mm.
Jos on normaalit compact-kammet, niin isompi ratas on 50 hammasta. Mutta koska kinneri, niin luultavasti isompi (?).

Strada_rattaat.jpg
Strada_rattaat.jpg (162.25 KiB) Katsottu 4252 kertaa

Tuo hyllyssäni oleva lyhennyskelpoinen Sram Apex on valitettavasti BCD 130 mm, rattaat 53/39.
Eli yhtä pieniä välityksiä sillä ei saa aikaiseksi. En ole tsekannut, onko noita vielä saatavilla compact-kokoisina (110 mm).

Sram_Apex.jpg
Sram_Apex.jpg (172.82 KiB) Katsottu 4252 kertaa
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja TMS »

Onnittelut uudesta kinnereistä! On kyllä tyylikäs väritys, metallinhohdolla saa kyllä hienon efektin aikaan. Ja Stradahan on kyllä varma valinta, vaikkei nopeimmasta päästä olekaan, niin kyllähän sekin normipyörään verrattuna on ihan eri luokassa. Se on myös tilava ja tavaratilat on hyvät.

Harmittava takaisku vain noiden kampien kanssa, et ole vielä tainnut kunnolla koeajollekaan päästä? Kyllähän nuo kuvien perusteella vaikuttaa sille, että ne on tarkoitettu vain yhdelle rattaalle, joku ihmeellinen virhe on käynyt. Saksan velomobiilifoorumin perusteella Romanian tehtaalla on viime aikoina ollut hieman ongelmaa laadun kanssa useammankin eri kinneri kanssa, joten ehkä siitä kyse. Tuo pieni Q-factor voi olla seurausta myös lyhennetystä akselista joita esimerkiksi DF:ssä toisinaan käytetään, kannattaa mitata myös keskiöputken pituus varmuudeksi. Silloin sen ei kyllä pitäisi aiheuttaa kuvattua ongelmaa.

Mutta velomobiel.nl pitää kyllä huolen asiakkaistaan, asia varmasti järjestyy kun vain heille kerrot.

Avatar
Jalli
Viestit: 91
Liittynyt: 09 Maalis 2021, 15:32
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja Jalli »

No niin, nyt on kinnerineitsyys mennyt. Kävin äsken pikasesti lyhen testilenkin Stradalla. Vaihtaja nosti nyt hyvin myös ajossa. Vieläkin se kampi hieman hankaa ketjuohjariin, mutta tuolla asetuksella se nyt toimii.
Lähtötilanne oli se, että ohjain ei ollut linjassa rattaan kanssa ja kampi otti rajusti kiinni ohjaimeen. Säädön jälkeen ajoin sitä rullien päällä, jolloin vaihtotilanteessa ketjulla oli liikaa kuormitusta, verrattuna normaaliin vaihtotilanteeseen, jolloin on pyöritystä, mutta ei niinkään vetoa. Tuo aivopieru aiheutti sen, että vaikka säädön saikin juuri ja juuri kohdilleen, ei vaihtaja toiminut kuten piti.

Onhan tuo aika tavalla eri maailma kuin maantiepyörä! Kiihdyttäminen ottaa aika tavalla enemmän aikaa, mutta sen jälkeen kun sen saa vauhtiin, huomaa että jokin puuttuu, nimittäin vastatuuli, jota vastaan pitää punnertaa... Mutta kovasti on uuden opettelemista, sehän se siitä tekeekin mielenkiintosta.
Nopeusmittari ei muuten toiminut, oli unohtunut tehtaalla magneetti pinnasta...

Strada Carbon -2021

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309

Viesti Kirjoittaja jori »

Onneksi olkoon ja tervetuloa nojapyöräilijäksi. :D

Nyt kun tiedät, ettei kyse ole valmistajan virheestä, vaan kinneri on ihan kunnossa, voit löysätä etuvaihtajan klemmaria ja kiertää sitä sen asteen tai pari vastapäivään ja kiristää klemmarin. Sitten pitää hieman löysätä etuvaihtajan vaijerin kireyttä vaihtajakahvan päästä kiertämällä säätöruuvia hieman sisään kahvaan päin, niin vaihtaa yhä hyvin, mutta lakkaa hälppimästä kampeen. Vauhdikkaita kilometrejä sinne pohjoiseen. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin