Sivu 1/7
Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Lähetetty: 12 Maalis 2021, 22:19
Kirjoittaja Jalli
Hei
Pikku hiljaa kiinnostus kasvanut velomobiileihin. Haaveissa olisi hommata oma kinneri. Aiempaa kokemusta nojapyöräilystä ei ole, mutta noin kuusi vuotta olen aktiivisesti ajanut maantiepyörällä. Talvella pyöränä on fatbike. Eli pyöräily on ennestään tuttua touhua.
Velomobiileissa kiehtoo eniten tuo vauhti ja mahdollisuus pitkiin pyörälenkkeihin, ilman että on kovin sään armoilla.
Ja olisihan se hyvä, että tänne napapiirillekin ilmaantuisi myös velomobiili....
Yhtenä vaihtoehtona ensimmäiseksi velomobiiliksi olen ajatellut Mangoa. Mitäs mieltä foorumilaiset tästä?
Haluaisin, avoimet pyöräkotelot, vaikka se hieman vie aerodynaamisia ominaisuuksia...
Mites tuo rungon materiaali? Paljonko painoa säästää esim. Mango Sportissa, jos ottaa hiilirungolla? 2-3 kg?
Foorumilla on useita Mangon omistajia. Olisi mukava kuulla heidän kokemuksia.
Itse asiassa yksi kolmipyöräinen velomobiili löytyy jo nyt tallista, mutta se on varustettu kakstahti moottorilla, eli Velorex 350/16, vuosimallia 1968.
download/file.php?mode=view&id=20218
Re: Ensimmäinen velomobiili
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 10:45
Kirjoittaja janx
Tervetuloa foorumille. Lienetkö ensimmäinen Rovaniemeläinen foorumilla. 
Ehkäpä saamme joskus Lowride Rovaniemi -tapahtuman. Menneet ja tulevat menneet löytyvät täältä. 
Edit: Ja tervetuloa tämän vuoden Tuusulan Lowrideen vaikka ilman nojakkiakin. 
Re: Ensimmäinen velomobiili
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 10:50
Kirjoittaja Vilijami
Jalli kirjoitti: ↑12 Maalis 2021, 22:19
Itse asiassa yksi kolmipyöräinen velomobiili löytyy jo nyt tallista, mutta se on varustettu kakstahti moottorilla, eli Velorex 350/16, vuosimallia 1968.
download/file.php?mode=view&id=20218
Hillittömän siisti peli. Tuollaisen haluaisin itse rakentaa.
Re: Ensimmäinen velomobiili
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 10:58
Kirjoittaja Ralii
Vilijami kirjoitti: ↑13 Maalis 2021, 10:50
Jalli kirjoitti: ↑12 Maalis 2021, 22:19
Itse asiassa yksi kolmipyöräinen velomobiili löytyy jo nyt tallista, mutta se on varustettu kakstahti moottorilla, eli Velorex 350/16, vuosimallia 1968.
download/file.php?mode=view&id=20218
Hillittömän siisti peli. Tuollaisen haluaisin itse rakentaa.
Sama! Olis täydellinen lähiliikenteen kauppakassi ja työmatkapeli.
Re: Ensimmäinen velomobiili
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 11:12
Kirjoittaja PW
Jep, tere tulemast foorumille. Mango kuskit varmasti kertovat pyörän ominaisuuksista, niitähän on Suomessa jonkin verran aikoinaan hommattu. Käytettyjä varmaan edullisesti löytyy Hollannin "toreilta". Nykyisin eivät ole niin muodissa, valmistetaanko enää? Pienen varoituksen sanoisin kyseisen firman (Sinner/Drymer) tuotantotavoista ja nopeudesta, vaikeuksia ollut heidän nykyisen "lippukinnerinsä" (Hilgo) toimituksissa ja myös varaosien toimituksissa.
Velomobile.nl tuotannossa on Strada, joka myös on avoimilla rengasaukoilla ja sen toumitusaika lienee kohtuullinen kun tehtaan pisin jono on Quatroissa.
Re: Ensimmäinen velomobiili
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 16:39
Kirjoittaja Jalli
Vilijami kirjoitti: ↑13 Maalis 2021, 10:50
Jalli kirjoitti: ↑12 Maalis 2021, 22:19
Itse asiassa yksi kolmipyöräinen velomobiili löytyy jo nyt tallista, mutta se on varustettu kakstahti moottorilla, eli Velorex 350/16, vuosimallia 1968.
download/file.php?mode=view&id=20218
Hillittömän siisti peli. Tuollaisen haluaisin itse rakentaa.
Kiitoksia vaan. tämän rakenteluun meni kaksi vuotta, tuosta se lähti...
download/file.php?mode=view&id=20222
Re: Ensimmäinen velomobiili
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 16:43
Kirjoittaja Jalli
PW kirjoitti: ↑13 Maalis 2021, 11:12
? Pienen varoituksen sanoisin kyseisen firman (Sinner/Drymer) tuotantotavoista ja nopeudesta, vaikeuksia ollut heidän nykyisen "lippukinnerinsä" (Hilgo) toimituksissa ja myös varaosien toimituksissa.
Juu, Sinner biken sivulla lukee, että tuotanto pysähdyksissä Covidin takia, mutta sähköpostissa kuitenkin kertoi, että Mangon toimitusaika on kuusi viikkoa
...
Re: Ensimmäinen velomobiili
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 17:09
Kirjoittaja PW
Jalli kirjoitti: ↑13 Maalis 2021, 16:43
PW kirjoitti: ↑13 Maalis 2021, 11:12
? Pienen varoituksen sanoisin kyseisen firman (Sinner/Drymer) tuotantotavoista ja nopeudesta, vaikeuksia ollut heidän nykyisen "lippukinnerinsä" (Hilgo) toimituksissa ja myös varaosien toimituksissa.
Juu, Sinner biken sivulla lukee, että tuotanto pysähdyksissä Covidin takia, mutta sähköpostissa kuitenkin kertoi, että Mangon toimitusaika on kuusi viikkoa
...
Mie en luottas tuohon firmaan, ekoissa Hilgoissa tais mennä useampi vuosi ja millon lupailivat, millon ei vastanneet mitään. Vasta joku valitti, ett ei tullu vastauksia, eikä tuotetta ku tilas racehoodin???
Re: Ensimmäinen velomobiili
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 17:14
Kirjoittaja PW
https://www.marktplaats.nl/l/fietsen-en ... elomobiel/
Tuossa yksi "tori", josta löytyy käytettyjä kinnereitä, vaihtuvuus keväällä aika hyvä. Nyt ei näy Mangoja, Alleweder olis
Onkos Suomessa se Alleweder viel myymättä - Saukin kaverilla?
Re: Ensimmäinen velomobiili
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 19:38
Kirjoittaja TMS
Tervetuloa vaan foorumille.
Kirjoituksestasi tuli kuva, että on tarkoitus ostaa ihan uusi kinneri? Eihän Mangossakaan varsinaisesti mitään vikaa ole, mutta onhan se tavallaan hieman vanhentunut malli. Ja varsinkin jos nopeus on tärkeä hankintakriteeri, niin avoimilla pyöräkoteloilla olevista malleista DF ja Alpha 7 ovat siinä mielessä aika lailla eri tasolla kuin Mango. Hilgokin on varmasti hieman Mangoa nopeampi malli. Hilgon suuri etu on myös suht helposti ja nopeasti irrotettava yläosa, ja sen ansiosta pyörän huollettavuus on kaupallisista kinnereistä aivan omalla tasollaan. Tai onhan Waw tietysti varsin hyvin huollettavissa.
Mangoja saa euroopasta välillä parilla tonnilla, eli niiden jälleenmyyntiarvo ei ole parhaasta päästä. Tietysti kotimaan markkinat ovat eri asia, mutta harkisisin kyllä kahteen kertaan Mangon ostamista uutena, vaikka toki sen hankintahintakin taitaa olla halvimmasta päästä.
Re: Ensimmäinen velomobiili
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 23:10
Kirjoittaja tm
Tervetuloa foorumille.
Minkäkokoinen kuski kyseessä?
Mangoa en omasta kokemuksesta voi suositella isolle kuskille, kun parempiakin löytyy markkinoilta, esim. edellä mainittu Strada.
Entä minkäkuntoista asfalttitietä kaavailluilla (todennäköisillä) ajoreiteillä on tarjolla? Vaikuttaa ainakin rengastukseen, ja sitä kautta kenties myös itse kinnerin valintaan.
Re: Ensimmäinen velomobiili
Lähetetty: 14 Maalis 2021, 07:58
Kirjoittaja jooseha
TMS kirjoitti: ↑13 Maalis 2021, 19:38Hilgon suuri etu on myös suht helposti ja nopeasti irrotettava yläosa, ja sen ansiosta pyörän huollettavuus on kaupallisista kinnereistä aivan omalla tasollaan. Tai onhan Waw tietysti varsin hyvin huollettavissa.
Onhan Hilgo hyvä verrattuna suurimpaan osaan kinnereitä, mutta kovin hankala Leitraan verrattuna. Toisaalta painivat hieman eri sarjassa. Hilgo on enemmän tai vähemmän vauhti edellä suunniteltu, kun taas Leitrassa on pääpaino käytännöllisyydellä arkiajossa.
Re: Ensimmäinen velomobiili
Lähetetty: 14 Maalis 2021, 11:19
Kirjoittaja Saukki
Joo Alleweder mahtaa vielä olla myytävänä. Se oli vähän niinku jo lähdössä ulkomaille, mutta voisin kuvitella, että myyjä myisi sen mieluummin kotimaahan. Vähemmän vaivaa 
Tässä myynti-ilmoitus: viewtopic.php?f=4&t=6573
Re: Ensimmäinen velomobiili
Lähetetty: 14 Maalis 2021, 14:02
Kirjoittaja TMS
Joo kyllä Leitrankin tosiaan on huollettavuutta ajatellen eri sarjassa, mutta muutenkin tosiaan hieman eri kategorian laitteesta kyse. Mutta vaikea tietysti antaa tarkempia suosituksia, kun ei ketjun avaaja ole kovin tarkasti vielä avannut aiottua käyttötarkoitusta ja -ympäristöä.
DF etupyöräkoteloita on muuten suurennettu alkuvuosien malleista, ja uudet versiot syö isompia renkaita aivan kuten Alpha 7:kin. Käsittääkseni 50 mm renkaat pitäisi nyt mennä noihin molempiin, vaikka tietysti Mangolla ja Stradalla kääntösäde on varmasti pienempi noilla leveillä renkailla. Vanhoissa DF:ssä kun 32 mm eturenkaat on aikalailla maksimit.
Re: Ensimmäinen velomobiili
Lähetetty: 14 Maalis 2021, 15:43
Kirjoittaja Jalli
Pääasiallinen käyttötarkoitus olisi sama, kuin maantiepyörällä nykyisin. Eli ajaa sillä kuntolenkkejä, jotka ovat pituudeltaan 50-200 km.
Tiet joilla nykyään ajan, kiertelevät Kemijoen ja Ounasjoen ympäristössä. Kunnoltaan ne ovat tyypillistä suomalaista asfalttitietä, parempiakin voisivat olla, mutta eihän liikenteestä kerätyllä 8 miljardilla eurolla ihan joka paikkaan priimaa pintaa saa
... Tärinäuria ei onneksi ole näillä reiteillä juuri ollenkaan.
Lisäksi työmatkat ajan nykyään pyörällä (n.20km edestakaisin). Kesäisin maantiepyörällä (Alu-runko, hiilikuitukeula ja 28mm renkaat) ja talvella läskilla. Sadekelillä velo olisi varmasti hyvä peli tuohonkin.
Mitä tulee sitten näihin kinneri vaihtoehtoihin, niin ensisijaisesti etsinnässä on käytetty, siksi kysyinkin kommentteja Mangosta. Uudenkaan osto ei ole täysin poissuljettu. Tuolloin se varmaan kallistuisi Stradaan.
Tuo Alleweder on parikin kertaa nousut esiin, mutta eikö se ole hieman eri tason laite, verrattuna vaikkapa Stradaaan ja Mangoon, jos käyttötarkoitus on edellämainittu? Toki Allewder olis mielenkiintoinen rakentaa itse, mutta ilmeisesti rakennussarjan valmistus on loppunut.
Omat fyysiset mitat ovat 180cm ja 83kg. Jos olisi mahdollisuus päässä testaamaan jotain kinneriä ennen hankintaan, se varmasti helpottaisi valintaa. Tosin lähimmät kinnerit taitavat olla Oulussa...
Kiitokset jo nyt tulleista kommenteista!