Laastipaljuperäkärry
406 CF kaipailee peräkärryä erityisesti kauppa-asiointiin ja muuhunkin kuskaukseen.
Puuilosta paljun hankintaan ---->
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
406 CF kaipailee peräkärryä erityisesti kauppa-asiointiin ja muuhunkin kuskaukseen.
Puuilosta paljun hankintaan ---->
Vetokytkimen rakensin ensin.
Satulaputkeen 25mm stauffi, johon 8mm reikä kierrelevyn keskelle. Reijästä matala(torx)kantainen M8 pultti ja leikkuulaudasta kallistuslaakerit.
30x60x2 putkesta 30mm pätkä ja kapea sivu pois.
Ristinivel 22mm ohjaustangosta. Sen sisään 25mm reikäsahalla alumiinipulikasta tukiholkit, jotta pultit pystyy kiristämään, ilman että putki painuu läjään. Laakereiksi tuulilasinpesunestekanisterin kyljestä 25mm reikäsahalla pyöreitä levyjä.
Lopuksi 30x30x2 putki, johon tuumainen aisa menee kivasti sisään.
Mielestäni tuli toimiva, silmään sopiva tuotos ja vielä perustyökaluilla ja tarvikkeilla. Siis helppo ja edullinen.
Oho, olipa halpa. Voisi hakea vaikkei tarvitsisikaan. Jos keksimällä keksii tuolle käyttöä, tulee mieleen puhjennen renkaan reiän löytäminen. Ikinä ei ole riittävän suurta astiaa tuohon hommaan. Tuossa olisi. Samoin kuraisten saappaiden huuhtominen ja koiran. Hitto, tuohan on täysin välttämätön.
Itse käytän moista ilmalämpöpumpun pesussa. Menee modattuna hyvin pumpun sisäyksikön alle, jolloin voi toluvedellä (paineisella) putsata pumppua ja tavara valuu paljuun.
Paljun pohjan kokoinen vesivaneri. Aisalle stauffit. Kiekot ovat Dumbosta lainattu. Akselin kiinnitykseen alumiinipulikat. Kaikki pultattu yhteen.
Hyvältä näyttää! Minkä painoinen tuollainen palju on, noin suunnilleen? Jonkun verran pitää kuitenkin olla seinämävahvuutta, ettei ole liian vetelä (alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan).
Nimimerkillä "tuossapa tosiaan loistava aihio peräkärryyn"...
Ei tullut punnittua, mutta pari kiloa? Kiekot, pohjavaneri ja aisa painaa kuitenkin selvästi enemmän.
Ja valmis on. Vielä joku pressukangas, mihin ompelis reunoihin kujan kumiköydelle, niin sais tuon paljun reunan ympäri kiinni.
Koeajolla ei tuntunut paljon miltään. Siellä se perässä tuli.
Siinä ei kauan nokka tuhissut. Onneksi olkoon
Laita toinen samanlainen palju kanneksi päälle, niin saat lukittua baarin eteen ruokaostokset. EI maksa paljon ja on helpompi tehdä kuin nauhakujallinen pressu. Käytät vaikka toista paljua kantena siihen saakka, kunnes prssukansi valmistuu.
jori kirjoitti: ↑01 Huhti 2021, 16:35Siinä ei kauan nokka tuhissut. Onneksi olkoon
Laita toinen samanlainen palju kanneksi päälle, niin saat lukittua baarin eteen ruokaostokset.
EI maksa paljon ja on helpompi tehdä kuin nauhakujallinen pressu. Käytät vaikka toista paljua kantena siihen saakka, kunnes prssukansi valmistuu.
Muutaman illan valmistelin nuita osia ennakkoon, mutta silti oli nopea projekti.
Mietin jo ostaessa, että pitäiskö ottaa toinen kanneksi. Katsotaan, mihin ratkaisuun päädyn.
Nuo kiekot ovat nimimerkki Propelilta. Kannattaa kysyä, jos on tarvetta. Työskentelee paikassa, missä pyörätuoleja jne. menee purkuun.
Onpa näppärä. Pitäisikö itsekin tehdä
Mitähän vain yhdeltä puolelta tuettu normaali pyöränrenkaan akseli kestää? Siirtäisi siis laakerikartioita toiseen päähän akselia, jotta toiseen jäisi pidempi pätkä kiinnitystä varten. Triken eturenkainahan sellaiset ei kestä, mutta entä tällaisen kärryn pyörinä?
Rakentaisi palkista suorakaiteen, jonka sisälle palju tippuisi reunojensa varaan, ja palkkiin kiinni 622-renkaat.
Polkumies kirjoitti: ↑09 Huhti 2021, 18:43Onpa näppärä. Pitäisikö itsekin tehdä
Mitähän vain yhdeltä puolelta tuettu normaali pyöränrenkaan akseli kestää? Siirtäisi siis laakerikartioita toiseen päähän akselia, jotta toiseen jäisi pidempi pätkä kiinnitystä varten. Triken eturenkainahan sellaiset ei kestä, mutta entä tällaisen kärryn pyörinä?
Rakentaisi palkista suorakaiteen, jonka sisälle palju tippuisi reunojensa varaan, ja palkkiin kiinni 622-renkaat.
Kokeile. Ei siitä niin huono tuu, etteikö sitä vois tehdä uudestaan, jos rakenne osoittautuu huonoksi.
Entäs jos renkaille laittaisi sen verran positiivista camberia, ettei akseliin tule juurikaan sitä taivuttavaa voimaa vaan ainoastaan leikkaava voima (shear)? Kärsiikö kärryn käyttäytyminen jotenkin? Vauhdit ei toisaalta olisi kovin suuria tämän kanssa.
Renkaat olisi siis tällä tavalla vinossa, jolloin renkaan ja maan kosketuspiste jäisi suoraan akselin kiinnityspisteen alle.