Jive klooni

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Jos jiveen pistää kaksi takapyörää talvea varten niin eikös niihin voisi virittää jotkin sukset kaveriksi (vaikka sentti maasta), siis jos sattuu olemaan paljon lunta niin takapyörät muuttuisivat suksiksi, eikä renkaat laahaisi kovin pahasti lumessa?

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja irakas »

Laitoin viimetalvena Ziphy 3:een sukset takapyörien alle. Ei ollut meno hääppöistä. :(

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, ei taida toimia. Pyörät (myös kolmipyöräiset) pyrkivät hieman ajaessa mutkitteleen, mutta sukset haraa vastaan. Myös kääntyminen on kankeaa..

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Maalattu:
Kuva
Hyvin rockaa :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No nii, vähän vaijereita siistimmin kiinni kuvaus hetkellä niin ei häviä yhtään kaupallisille tuotteille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kuinka iso on kääntäsäde oikealle ja vasemmalle ajamalla ja taluttamalla?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mahtavaa - värilläkään ei ole väliä, kunhan on punainen. Tosin mä tykkään nykyään myös oranssista.

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja JTH »

Onpas hyvän näköinen! Mites nuot stemmi ja stonga? Onko ite tehdyt vai kaupalliset?
Ja sitten odotellaan niitä ajokokemuksia!

Mutta hieno on!

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

No niin, vastauksia kysymyksiin:

  • Vaijerien reititystä on tosiaan parannettava, vaihdevaijerit siirrän taittopyörän ja rungon väliin.
  • Kääntösädettä en vielä ole mitannut, rajoittimia en ole laittanut. Ohjaustanko ja renkaaseen hankaava ketju alkavat rajoittaa kääntymistä liki yhtaikaa. Taluttaessa on kätevintä tehdä täyskäännös perää nostamalla. Jyrkissä käännöksissä ketju alkaa raplattaa ja välitys voi muuttua.
  • Ehdinkin jo maalata rungon ensin oranssiksi, mutta lopputulos ei miellyttänyt silmää joten uusiksi meni. Pitäisi aina tarkistaa sävy värikartasta eikä spray- purkin korkista!
  • Stemmi on tehty vakio- osasta jatkamalla 60 mm. Sarvet on yhdistetty kolmesta erilaisesta tangosta leikatuista pätkistä.

Laite on erittäin vakaa ajettava eikä tunnu mitenkään erityisen matalalta ajossa. Normaali liikenteessä ei etuvetoa huomaa, ei kääntösäteessä eikä ohjauksen vetelyssä. Jälkimmäisen ilmiön kyllä havaitsee kun ajaa yhdellä kädellä. En sanoisi siitä olevan mitään haittaa. Autoissakin etuveto on nykyään yleisin, vaikka sitäkin ennen pidettiin epäilyttävänä. :)
Tälläinen FWD konsepti vaatii tavallista huolellisempaa suunnittelua toimiakseen kunnolla. Lähinnä siksi että pienessä tilassa risteilee ketjua, rissoja, vaijereita, haarukka ja rengaskin jotka pitää saada toimimaan yhteistyössä. Olen melko tyytyväinen lopputulokseen, ehkä kuitenkin rattaallinen vetorissa on turhuutta, täysmuovinen leveällä uralla ajaisi asian ja olisi hiljaisempi.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

irakas kirjoitti:

Kuinka iso on kääntäsäde oikealle ja vasemmalle ajamalla ja taluttamalla?

Sakari

Jivellä pystyi ajamaan 6 m halkaisijaisessa ympyrässä ja pienellä treenillä meni 5 m. Suunnalla ei tuntunut olevan eroa.
Maantiellä pystyy vaivatta tekemään u-käännöksen. Taluttamalla menee 3 m helposti molempiin suuntiin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jaksaisitko vielä räpätä detskut:

  • kuinka tuo penkki on tuossa alhaalla kiinni - pikkukuvassa vaikuttaa kompaktilta ratkaisulta, muttei oikein näe.
  • ja tuosta ketjuja kuljettavista rissojen asemoinnista
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pastori kirjoitti:

Jaksaisitko vielä räpätä detskut:

  • kuinka tuo penkki on tuossa alhaalla kiinni - pikkukuvassa vaikuttaa kompaktilta ratkaisulta, muttei oikein näe.
  • ja tuosta ketjuja kuljettavista rissojen asemoinnista

Tuossa muutama:
http://personal.inet.fi/koti/muurman/JIVE/jive16.jpg
http://personal.inet.fi/koti/muurman/JIVE/jive17.jpg
http://personal.inet.fi/koti/muurman/JIVE/jive18.jpg

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jarcco kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kuinka iso on kääntäsäde oikealle ja vasemmalle ajamalla ja taluttamalla?

Sakari

Jivellä pystyi ajamaan 6 m halkaisijaisessa ympyrässä ja pienellä treenillä meni 5 m. Suunnalla ei tuntunut olevan eroa.
Maantiellä pystyy vaivatta tekemään u-käännöksen. Taluttamalla menee 3 m helposti molempiin suuntiin.

Ihan hyvät kääntösäteet. :) Lähteekö ketjut jossain tilanteissa päältä ja vaihtuuko välitys käännettäessä?

Paljonko painaa?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ja tärkein, onko nopea :) Siis verrattuna muihin nojakkeihisi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

irakas kirjoitti:

Ihan hyvät kääntösäteet. :) Lähteekö ketjut jossain tilanteissa päältä ja vaihtuuko välitys käännettäessä?

Paljonko painaa?

Sakari

Ketjut ei lähde päältä, mutta vaihteensiirrossa on jotain hämärää. Jos säätää ykkösen toimimaan niin seiska menee päälle jo kahvan ollessa kutosessa. Vaihde numero 6 ei toimi ollenkaan. Mahdollisia syitä ovat vaihdekahva/siirtäjä epäsopivuus (Sram MRX/Deore), omatekoinen u-mutkan poistaja tai joku muu?
Painaa henkilövaa-alla punnittuna 19 kg + rapiat.

jviirret kirjoitti:

Ja tärkein, onko nopea Siis verrattuna muihin nojakkeihisi.
Jukka

Tähän ei pysty antamaan tarkkaa vastausta, kun en harrasta mittareita. Ihmettelen ellei ole nopein, siksi herkästi kulkee. Polkemisessa ei tunnu pitkistä suojaputkista johtuvaa "laahausta" mikä on muista nojakeista tuttua. Ajoasento on hyvä, joskin jalat pitää totuttaa suurempaan poljinkorkeuteen.

Vastaa Viestiin