OT:
Innostuin illalla niin että tutkiskelin noita Jive sivustoja sillä seurauksella että näin unta että lähdin tuota Jarkon Jiveä koeajamaan.
Hämmästykseni oli suuri kun Jive olikin perille päästyäni vanha juttu ja tekeillä oli uusi pyörä jonka runko perustui Harry Bertoian kuuluisan metalliverkkotuolin istuinosaan.
En mä nyt tätä koeajoasiaa ihmettele. Mustta mistä ihmeestä alitajunta nappasi tämän Bertoian. Olen kohdannut tuolin vain kerran elämässäni noin 15 vuotta sitten jolloin näin sen kaverilla ja tutkin sitä jostain kirjasta. Siis yhden kerran. On se mieli ihmeellinen.
Jive will be back! Vaihteena on nyt Nexus 8, muuten on kutakuinkin samassa kunnossa kuin oli 2009. Olen näemmä alkanut harrastaa vanhojen nojapyörien entisöintiä . Muutenkin on wanhat vehkeet alkanu kiinnostaa, ajalta jolloin muovi ja mikropiirit ei olleet pääosissa. Tuossa katselin myyntipalstoja niin jos olisin säilönyt kaikki mopot mitä aikanaan omistin niin nyt niistä saisi ostohinnan moninkerroin, autoissa sama juttu. Kukaties nojakitkin voi joskus olla haluttua keräilytavaraa...
Pienen parannuksen tein, käänsin v-jarrun vetosuunnan toiselle puolelle. Nyt selviää lyhyemmällä vaijerilla kun ei tarvitse väistellä ketjua.
Tuossa katselin myyntipalstoja niin jos olisin säilönyt kaikki mopot mitä aikanaan omistin niin nyt niistä saisi ostohinnan moninkerroin
Myyntipalstoilla on vain myymättä jääneitä
Jukka
No, suurin pappatunturien ym keräilyinnostus taitaa olla jo ohi. Kai niitä silti hankitaan vaikka pappaikään tulevilla lahjaksi.. Pitää muistaa että kotimaiset Tunturi, Helkama ja Solifer lopetti mopojen valmistuksen 90-l lopulla joten kanta harvenee kaiken aikaa. Hyvin säilyneet nuorison sporttimallit on tosi harvassa.
No, suurin pappatunturien ym keräilyinnostus taitaa olla jo ohi. Kai niitä silti hankitaan vaikka pappaikään tulevilla lahjaksi.. Pitää muistaa että kotimaiset Tunturi, Helkama ja Solifer lopetti mopojen valmistuksen 90-l lopulla joten kanta harvenee kaiken aikaa. Hyvin säilyneet nuorison sporttimallit on tosi harvassa.
Itse taas epäilen että tarjonta räjähtää noiden(kin) osalta kun suuret ikäluokat luopuu harrasteajoneuvoistaan. Nuoremmat on muuttaneet asutuskeskuksiin joissa ei harrastuksen jatkamiseen ole mahdollisuuksia, eikä ehkä mielenkiintoakaan
Soliferia saa jo uustuotantona: http://www.soliferskootterit.fi/
No, suurin pappatunturien ym keräilyinnostus taitaa olla jo ohi. Kai niitä silti hankitaan vaikka pappaikään tulevilla lahjaksi.. Pitää muistaa että kotimaiset Tunturi, Helkama ja Solifer lopetti mopojen valmistuksen 90-l lopulla joten kanta harvenee kaiken aikaa. Hyvin säilyneet nuorison sporttimallit on tosi harvassa.
Itse taas epäilen että tarjonta räjähtää noiden(kin) osalta kun suuret ikäluokat luopuu harrasteajoneuvoistaan. Nuoremmat on muuttaneet asutuskeskuksiin joissa ei harrastuksen jatkamiseen ole mahdollisuuksia, eikä ehkä mielenkiintoakaan
Soliferia saa jo uustuotantona: http://www.soliferskootterit.fi/
Jukka
Mopo, kuten fillarikin on paljon autoa kätevämpi harrastepeli jos tilaa on rajoitetusti. Se, että mekaanisten laitteiden harrastelu jää harvojen huviksi, kun jengi löhöilee sohvalla pelejä pelaillen voi olla toteutuva skenaario. Kun omaakin jälkikasvua katselee...
Noita kiinanihmeitä tuskin kannattaa hankkia arvonnousu mielessä...
Noita kiinanihmeitä tuskin kannattaa hankkia arvonnousu mielessä...
Olen ihan varma että kaikki ajatteli 80-luvulla 60-luvun yleisimmistä autoista, traktoreista ja mopoista ihan samalla tavalla
Tullakseen arvokkaaksi keräilyesineeksi pitää ajoneuvon olla riittävän yleinen. Silloin se on jättänyt "muistijäljen" suureen osaan kansaa, mutta tuhoamisvimma on suurta kun lähestyvät elinkaaren loppuaan. Yleisten ajokkien entisöinti on helpompaa kun osia saa, joten kynnys sellaisen harrastamiseen on matalampi. Pappatunturi, kuplavolkkari, ford mustang jne ovat hyviä esimerkkejä. Hinnat on tänä päivänä kovempia kuin monen aikoinaan paljon harvinaisemman/kalliimman ajoneuvon.
Se, että mekaanisten laitteiden harrastelu jää harvojen huviksi, kun jengi löhöilee sohvalla pelejä pelaillen voi olla toteutuva skenaario. Kun omaakin jälkikasvua katselee...
Nyky nuorisoa(kuulostampa yhtäkkiä vanhalta ) kiinnostaa pörinävehkeet yhtä paljon kun meitä 70luvuilla syntyneitä hevosvetoiset maatalouskoneet ja 100v vanhat käsityökalut. 2000-luvulla syntyneelle polttomoottorilaitteet edustaa niin wanhaa tekniikkaa ettei sen harrastamista koeta mielekkäänä. Ehkäpä he aikuisena harrastavat 90-luvun pelikonsoleita ja kännyköitä?
Olen ihan varma että kaikki ajatteli 80-luvulla 60-luvun yleisimmistä autoista, traktoreista ja mopoista ihan samalla tavalla Tullakseen arvokkaaksi keräilyesineeksi pitää ajoneuvon olla riittävän yleinen. Silloin se on jättänyt "muistijäljen" suureen osaan kansaa, mutta tuhoamisvimma on suurta kun lähestyvät elinkaaren loppuaan. Yleisten ajokkien entisöinti on helpompaa kun osia saa, joten kynnys sellaisen harrastamiseen on matalampi. Pappatunturi, kuplavolkkari, ford mustang jne ovat hyviä esimerkkejä. Hinnat on tänä päivänä kovempia kuin monen aikoinaan paljon harvinaisemman/kalliimman ajoneuvon.
jviirret kirjoitti:
Nyky nuorisoa(kuulostampa yhtäkkiä vanhalta ) kiinnostaa pörinävehkeet yhtä paljon kun meitä 70luvuilla syntyneitä hevosvetoiset maatalouskoneet ja 100v vanhat käsityökalut. 2000-luvulla syntyneelle polttomoottorilaitteet edustaa niin wanhaa tekniikkaa ettei sen harrastamista koeta mielekkäänä. Ehkäpä he aikuisena harrastavat 90-luvun pelikonsoleita ja kännyköitä?
Jukka puhuu viisaita.
Taidan lainata tuon paksunnetun uuteen Pikajalkaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Onko tuossa uusi maali vai onko se vaan harhaa? Näyttää räikeämmältä ja siksi hienommalta
jviirret kirjoitti:
Itse taas epäilen että tarjonta räjähtää noiden(kin) osalta kun suuret ikäluokat luopuu harrasteajoneuvoistaan. Nuoremmat on muuttaneet asutuskeskuksiin joissa ei harrastuksen jatkamiseen ole mahdollisuuksia, eikä ehkä mielenkiintoakaan
Nuoremmilta ikäluokilta puuttuu myös muistot näistä vehkeistä. Ne on vaan koneita vuosien takaa ajalta ennen miesmuistia