SH9

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Sammutuspeitteestä ei tässä tapauksessa olisi ollut apua, kun sillä ei olisi saanut peitettyä kunnolla palavaa aluetta.

Kyllä olisi. Sammutuspeite roskiksen päälle sammuttaa roskispalon. Jos palo on levinnyt laajemmaksi heitetään peite suurimman palon päälle ja lähdetään sitten etsimään muuta sammutuskalustoa.

Jori

Kun työpöydän alla ahtaasti, kiinni seinässä oleva pahvinen rosklaatikko oli täynnä, ja sen päällä vielä rutikuivia lapinhonkasäleitä, olisi sammutuspeitteen asentaminen niin, että siitä olisi ollut tässä tapauksessa hyötyä, ollut mahdoton tehtävä.

Ostin tänään sammutuspeitteen (17,40 €) ja vaahtoavan ensisammuttimen (13,20 €):

Kuva

Tulipa kummasti pajassa heti vähän turvallisemman tuntuinen olo! :D

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

sh9 on edennyt tällaiseen vaiheeseen:

Kuva

Vaihteita on 75 3 eri vaihtajalla, ja vaihteen valitsijoita tulee kaikkiaan 4, kun sähkövetoisessakin kiekossa on yksi. Bentraiderissa "Saurus" (http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=48625 ) sanoi, että noin monta vaihtajaa tekisi hänet hulluksi, jota minäkin kyllä vähän pelkään. :mrgreen:

Istuin on lainattu sh8:sta. Ei istu tähän sh9:ään kovinkaan hyvin. Täytyy tehdä oma. Paljon on vielä justeeraamista ennenkuin kaikki toimii kunnolla.

Sopivia akkuja en ole vielä löytänyt. Onko kellään vinkkejä? :roll:

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

Bentriderin sivulla AbrasiveScotsman ehdotti akkuja sivulta: http://www.maplin.co.uk/Module.aspx?ModuleNo=27088

Kun tuo englannin ja sähkötekniikan taito ei ole kehuttava, voisko joku sanoa, olisiko tuo 7Ah L/Acid Bat 12V MG47B £32.99 sopiva sh9:ään ja minkälaisia siihen sopivia latureita löytyisi.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

irakas kirjoitti:

Bentriderin sivulla AbrasiveScotsman ehdotti akkuja sivulta: http://www.maplin.co.uk/Module.aspx?ModuleNo=27088

Kun tuo englannin ja sähkötekniikan taito ei ole kehuttava, voisko joku sanoa, olisiko tuo 7Ah L/Acid Bat 12V MG47B £32.99 sopiva sh9:ään ja minkälaisia siihen sopivia latureita löytyisi.

Sakari

Jos nyt otan kantaa vain tähän akkuun, enkä muuhun.

Suomesta saatavilla 12V akkulatureilla voi hyvin tuon ladata, vaikuttaa ihan tavalliselle lyijyakulle, en nää siinä mitään kompaa.

Tuo 7 amppeerituntia tarkoittaa, että teoriassa voisit käyttää tuota akkua 7 tuntia yhden amppeerin kuormalla.

Bilteman luettelossa sivu 60 on esim. 7,2 Ah 2,7 Kg 18, 99 €

Ystävällisesti
Teuvo

Jälkikirjoitus.

Muistan vaan silloinkin kun veneiliät yrittivät keskustella viisaita akuista ja puhuttiin niistä starttiakuista ja viihdeakuista ja vapaa-ajanakuista niin ei minulle ainakaan niistä muita eroja tullut ilmi kuin tuo kuoren umpinaisuus, huollon tarpeen vähäisyys ja hinta. Kyllähän jotkin kalliit akut imeisesti ovat pitkäikäisempiä kuin Bilteman akut mutta ovatko niin, että sen perusteella kannataa akku valita.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

Teuvo kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Bentriderin sivulla AbrasiveScotsman ehdotti akkuja sivulta: http://www.maplin.co.uk/Module.aspx?ModuleNo=27088

Kun tuo englannin ja sähkötekniikan taito ei ole kehuttava, voisko joku sanoa, olisiko tuo 7Ah L/Acid Bat 12V MG47B £32.99 sopiva sh9:ään ja minkälaisia siihen sopivia latureita löytyisi.

Sakari

Jos nyt otan kantaa vain tähän akkuun, enkä muuhun.

Suomesta saatavilla 12V akkulatureilla voi hyvin tuon ladata, vaikuttaa ihan tavalliselle lyijyakulle, en nää siinä mitään kompaa.

Tuo 7 amppeerituntia tarkoittaa, että teoriassa voisit käyttää tuota akkua 7 tuntia yhden amppeerin kuormalla.

Bilteman luettelossa sivu 60 on esim. 7,2 Ah 2,7 Kg 18, 99 €

Ystävällisesti
Teuvo
.

Kiitos Teuvo tiedoista!

Olen tietenkin käynyt paikallisessa Biltemassa katsomassa akkuja, mutta myyjä väitti, että ainakin ne akut, mitä siellä silloin oli, olivat sopivia vain esim. moottoripyöriin, joissa akkua varataan ajon aikana. Olikohan ukkeli väärässä?

Suuria ovat laatu- ja hintaerot. Kun olin tilannut Saksasta Akku-Bikestä ( http://www.akku-bike.de/Produkte1.html) sivulla olleet akut, tarjosi kaveri sieltä seuraavaa:

I have also another alternative to the lead-acid batterys:
Hellpower Lithium-Polymer Battery, 37V 10 AH
If has the double energy as the lead battery but only one third of the weight ( 2,4 kg instead of 7,5 kg )
It has min. 300 lifecycles / 15.000 km , distance ca. 50km and costs 396 €
A 2A LiPo charger that fits cost 45€, a cable set with switch / fuse for it 12€.

Varmaankin olisi hyvä akku, mutta kovasti kallis. :cry:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teuvo kirjoitti:

Muistan vaan silloinkin kun veneiliät yrittivät keskustella viisaita akuista ja puhuttiin niistä starttiakuista ja viihdeakuista ja vapaa-ajanakuista niin ei minulle ainakaan niistä muita eroja tullut ilmi kuin tuo kuoren umpinaisuus, huollon tarpeen vähäisyys ja hinta.

No starttiakuissa on suurempi virranantokyky, josta johtuen sen sisäiset rakenteet ovat paksumpia ja näinollen kapasiteettiinsa nähden hieman raskaampi kuin ns. vapaa-ajan akut. Mutta kyllä mun mielestä tuossa sakarin käytössä voi ihan hyvin käyttää startti-akkujakin, varsinkin kun niitä saa helposti kaiken kokoisia ja hintakin on halvempi. Ainakin aluksi, ostaa sitten paremman jos rakenne muuten osoittautuu toimivaksi ja akku tulee tiensä päähän.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jari!
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Loka 2008, 21:58

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja Jari! »

Minä päädyin juuri tuollaisiin 7 Ah:n lyijyhyytelöakkuihin. Mutta ei Biltemasta: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=778 .

Ei vielä ajokokemuksia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja jori »

Kokeile Sakari ihan tavallisella auton akulla ensin, riittääkö se 12V pyrörittämään tuota moottoria riittävällä nopeudella ja riittääkö veto mieleisellesi tasolle. Lainaa vaikka autostasi. Tämän kokeen jälkeen voit sitten päättää akun koon (Ah). Jos vauhti ei riitä, voit koittaa kytkeä kaksi akkua 24V lähteeksi. Paikallaan jurraamista moottori ei kuitenkaan kestä 24 voltilla, joten on viisainta käyttää virtamittaria. Mittaa moottorin ottama virta 12 voltilla paikallaan jurratessa jarrut pohjassa ja ajossa. Ajovirrasta voit sitten laskea tarvittavan akkukoon, eli montako tuntia/minuuttia tällä virralla haluat pärryytellä. Seisovan koneen haukkaamaa virtamäärää ei saisi ylittää muutamaa sekuntia pidempään, kun kokeilet 24V käyttöä. Kun vauhti kasvaa, virta pienenee.
Minä en näe mitään syytä maksaa starttiakusta lähes tuplahintaa. Sillähän saa vain suuremman maksimivirran, jota et todellakaan tarvitse ja siitä on vain haittaa suurempana painona. Tuo brittiakku on ihan samanlainen kuin bilteman vastaava (toimistotarvike akku) vain tuplasti kalliimpi.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Tämän ketjun sivulla 5 yritin hiukan osaltani panostaa asiaan.

Jorikin puhui kuin miten minäkin jos olisin, paitsi niitä mittauksia en olisi puhunut.

Noita autokäytön moottoreita pidän huonoina ja toivoisinkin meistä jonkun ottavan 3 vaihemoottorit tutustuakseen ja meille selittääkseen ja opastaakseen.

Jos akussa lukee jotain lithiumista höristän aina korviani, uskon auringon nousevan sieltä.

Olen taipuvainen uskomaan kuulemiini salaliittoteorioihin joissa öljy-yhtiöt ovat ostaneet ja haudanneet monet lupaavt akkukeksinnöt.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kiitos taas arvokkaista neuvoista! :D

Jorin ehdottama auton akun käyttö tuntui houkuttelevalta, mutta, kun muistin kuinka työläs sen irroittaminen ja paikalleen asennus oli jopa autoasentajalla Jyväskylän Akku-Neliössä ostaessani Toyottaani uuden akun, ostaa paukasin Biltemasta sen 12 V:n ja 7,2 Ah:n kuulemma huoltovapaan lyijyakun ja Akku-Neliöstä sille laturin CTEK XS 800, jolla voi ladata lyijyhappoakkuja, joiden kapasiteetti on 1,2-32 Ah. Se siis automaattisesti valitsee oikean virran ja katkaisee sen, kun akku on täysi.

Asensin tuossa illansuussa akun sh9:ään ja jännissäni lähdin testaamaan. Homma tuntui muutamilla koeajokierroksilla yllättävän lupaavalta. Tasaisella lähtee liikkeelle ja nousee loivaa ylämäkeä polkematta. Kun mittasin jännitteen koeajon jälkeen ei se vielä ollut pudonnut juuri ollenkaan. Tietenkin vasta pitemmällä koeajolla totuus paljastuu. Joka tapauksessa auton tuulilasinpyyhkimen moottori ainakin jotenkin pelittää. Akku-Neliössa hyvin palveleva ja asiantunteva kaveri sanoi, että hänen mielestään porakoneen moottori olisi virtaa säästävämpi.

Kun noita vaihteita ja valitsimia sh9:ssä on niin paljon, on minun laitettava ainakin aluksi kojetauluun kaavio, miten ja mihin vaihtajaan kukin vaihdevipu vaikuttaa. Muuten ei millään selviä sekoilematta vaihteistosta. :oops:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

irakas kirjoitti:

Kun mittasin jännitteen koeajon jälkeen ei se vielä ollut pudonnut juuri ollenkaan. Tietenkin vasta pitemmällä koeajolla totuus paljastuu. Joka tapauksessa auton tuulilasinpyyhkimen moottori ainakin jotenkin pelittää.

Lyijyakun purkukäyrässä nimellisjännitteen tuntumassa sinnitellään suhteellisen pitkään.

Oliko koeajolenkki sen verran pitkä, että pääsi testaamaan moottorin lämpenemistä?

Miten moottorin saamaa sähkö annostellaan? Kytketään yksinkertaisesti vain päälle ja pois; täysvääntö ja ei vääntöä?

Onko moottorin ja vetävän pyörän välissä jonkinlaista mekaanista veto/vaapa-kytkintä, ettei polkijan tarvitse pyörittää sähkömoottoria, esimerkiksi tyhjentyneen akun tapauksessa, tms?

Onko tämä tuulilasinpyyhkijänmoottori tavallinen kenttäkäämityksellä varustettu sarjamoottori (ei kestomagneettia kentässä)? En ole vuosikymmeniin avannut yhtään. :)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tulipa hyviä kysymyksiä! :lol:

Joutilas kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kun mittasin jännitteen koeajon jälkeen ei se vielä ollut pudonnut juuri ollenkaan. Tietenkin vasta pitemmällä koeajolla totuus paljastuu. Joka tapauksessa auton tuulilasinpyyhkimen moottori ainakin jotenkin pelittää.

Lyijyakun purkukäyrässä nimellisjännitteen tuntumassa sinnitellään suhteellisen pitkään.

Oliko koeajolenkki sen verran pitkä, että pääsi testaamaan moottorin lämpenemistä?

Ei ollut pitkä, muutama n. 100 m lenkki. Aikomus oli kokeilla moottorin lämpenemistä, mutta en sitten innoissani muistanutkaan.

Miten moottorin saamaa sähkö annostellaan? Kytketään yksinkertaisesti vain päälle ja pois; täysvääntö ja ei vääntöä?

Nyt oli toistaiseksi vain väliaikainen yksinkertainen on/off-katkaisin virtajohdossa. Olisikohan järkeä hankkia kytkimen yhteyteen jonkinlainen potenttiometri, jolla voisi säädellä ajopelin nopeutta?

Onko moottorin ja vetävän pyörän välissä jonkinlaista mekaanista veto/vaapa-kytkintä, ettei polkijan tarvitse pyörittää sähkömoottoria, esimerkiksi tyhjentyneen akun tapauksessa, tms?

Moottori on ketjuvälitteisesti kytketty oikeaan takapyörään, jossa on vapaa ratas. Kauramoottorin poljin veto kohdistuu erillisenä vasempaan takapyörään.

Onko tämä tuulilasinpyyhkijänmoottori tavallinen kenttäkäämityksellä varustettu sarjamoottori (ei kestomagneettia kentässä)? En ole vuosikymmeniin avannut yhtään. :)

Tämä on tärkeä kysymys. En ole vielä avannut moottoria, mutta virtakytkinpaikkoja on neljä, joista kahteen kun kytketään virta, moottori lähtee pyörimään. Olisikohan nyt niin, että nuo kaksi muuta ovatkin juuri kenttäkäämitystä varten? Moottorihan pyöri ilman niiden kytkentääkin, mutta jos on niin, että ne ovat kenttäkäämitystä varten, ja niihin kytketään virta, tulee kait silloin potkua moottoriin monin verroin enemmän. Täytyy kokeilla. Kait niihin voi kytkeä suoraan akusta 12 V:n virran?

On tää kyllä jännää hommaa! :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Tämä on tärkeä kysymys. En ole vielä avannut moottoria, mutta virtakytkinpaikkoja on neljä, joista kahteen kun kytketään virta, moottori lähtee pyörimään. Olisikohan nyt niin, että nuo kaksi muuta ovatkin juuri kenttäkäämitystä varten? Moottorihan pyöri ilman niiden kytkentääkin, mutta jos on niin, että ne ovat kenttäkäämitystä varten, ja niihin kytketään virta, tulee kait silloin potkua moottoriin monin verroin enemmän. Täytyy kokeilla. Kait niihin voi kytkeä suoraan akusta 12 V:n virran?

Ne muut kytkentäpaikat ovat todennäköisesti pysäytysasentoa varten. Tuulilasinpyyhkijä vaatii, että moottori pysähtyy täsmälleen oikeaan paikkaan, kun virta katkaistaan. Siellä on siis sisäinen kytkin, joka katkaisee virran, kun ulostuloakseli on tietyssä paikassa.
Jotta jotain viisastuisimme, mittaa moottorin ottama virta (kytke yleismittari 10A asennossa virtapiirin kanssa sarjaan). Moottori haukkaa lähdössä varmasti toista kymmentä amppeeria, mutta muutam sekunti ei haittaa tavallista yleismittaria, kunhan amppeerit laskevat myöhemmin alle sen 10 A. MIttaamalla virran saat käsityksen moottorin ottamasta sähkötehosta (Voltti kertaa Amppeeri) ja jonkunlaisen arvion sen antamasta tehosta takapyörälle. Virtamittaus auttaa myös päättelemään, mitkä niistä liittimistä pitää kytkeä, kun halutaan täystehoista vetoa moottorilta ja kuinka kauan sillä seitsemällä (oikeammin noin viidellä, sillä lyijyakkua ei kannata ajaa ihan kuivaksi) ajelee. Aloita mittaukset ylös nostetulla vetopyörällä, niin saat tiedon myös systeemin nollatehosta (paljonko moottori ottaa tehoa sisäisiin vastuksiinsa ilman kuormitusta).

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

irakas kirjoitti:

Olisikohan järkeä hankkia kytkimen yhteyteen jonkinlainen potenttiometri, jolla voisi säädellä ajopelin nopeutta?

Jos "potentiometrillä" tarkoitetaan ohmista sarjavastusta, niin ajatus ei tehoa hukkaavana tunnu kovinkaan onnistuneelta. Pitäisi olla jonkinlainen elektroninen "hakkuri". Jos rajoituksen käyttötarve rajoittuu vain hetkellisiin poikkeustilanteisiin, kuten hyvin saattaa olla, niin jonkinlaisena hätäapuratkaisuna voisi ajatella pientä sarjavastusta, jonka päälläoloa valittaisiin sen rinnalle kytketyllä kytkimellä. Kytkin ON, täysi teho; kytkin OFF vastuksella rajoitettu teho. Vastuksen pitää kestää koko moottorin ottama virta, mutta ohmimäärä jää jonnekin alle 1:n. Näin saataisiin yksinkertaisesti kaksiasentoinen tehosäätö.

En ole vielä avannut moottoria, mutta virtakytkinpaikkoja on neljä, joista kahteen kun kytketään virta, moottori lähtee pyörimään.

Ellei moottorihässäkässä ole mitään notuleita värkin kytkennästä, niin voisiko jotain periaatekuvaa löytyä jostain. Aivan umpimähkään sähköjä ei kannata mennä nastoihin tarjoamaan. Pahimmillaan voi kytkeä 12v sen oletetun pysäytyskytkimen napoihin, ja se saattaa silloin olla entinen. Ei välttämättä vaikuta moottorin pyörintään, mutta kuitenkin.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh9

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jori:
"Ne muut kytkentäpaikat ovat todennäköisesti pysäytysasentoa varten. Tuulilasinpyyhkijä vaatii, että moottori pysähtyy täsmälleen oikeaan paikkaan, kun virta katkaistaan. Siellä on siis sisäinen kytkin, joka katkaisee virran, kun ulostuloakseli on tietyssä paikassa.
Jotta jotain viisastuisimme, mittaa moottorin ottama virta (kytke yleismittari 10A asennossa virtapiirin kanssa sarjaan). Moottori haukkaa lähdössä varmasti toista kymmentä amppeeria, mutta muutam sekunti ei haittaa tavallista yleismittaria, kunhan amppeerit laskevat myöhemmin alle sen 10 A. MIttaamalla virran saat käsityksen moottorin ottamasta sähkötehosta (Voltti kertaa Amppeeri) ja jonkunlaisen arvion sen antamasta tehosta takapyörälle. Virtamittaus auttaa myös päättelemään, mitkä niistä liittimistä pitää kytkeä, kun halutaan täystehoista vetoa moottorilta ja kuinka kauan sillä seitsemällä (oikeammin noin viidellä, sillä lyijyakkua ei kannata ajaa ihan kuivaksi) ajelee. Aloita mittaukset ylös nostetulla vetopyörällä, niin saat tiedon myös systeemin nollatehosta (paljonko moottori ottaa tehoa sisäisiin vastuksiinsa ilman kuormitusta).

Jori"

Hyvä, täytyy tehdä kyseiset mittaukset. Siirtyvät viikon loppuun, kun olen kohta lähdössä Helsinkiin Marjatta-tyttäreni taidenäyttelyn avajaisiin galleria Aarniin (Tapiolassa, WeeGeessä, entinen Weilin&Göösin talo) Näyttely on siellä auki 28.5-21.6. klo 18-20. Abstraktia avantgardea! Avajaiset tänään klo 18-20. Suosittelen!

Ehtisikö joku kertoa, miten oikeasti tällaisella hankkimallani mittarilla mitataan:

Kuva

Olen kysellyt sieltä sun täältä, mutta kukaan ei ole kunnolla pystynyt selittämään. On niin pirusti erilaisia lukemia :evil: Täytyy vain summanmutikassa kokeilla eri asentoja. Mihin kohtaan on kulloinkin mittausta varten kierrettävä keskiviisari ja johtojen pistokkeet asennettava?

Voikohan tällaisen mittarin kytkeä kiinteästi 12 V:n virtapiiriin:

Kuva

Ostettu muuten aikoinaan Tikkakosken Ilmailumuseon Katinhäntä-myymälästä.

Vai tarvitaanko kärähtämisen estämiseksi jonkin kokoinen etuvastus? Vai onkohan sellainen laitteeseen jo sisään rakennettu.

Olishan se mukava ajon aikana seurata paljonko on apuvoimaa vielä käytettävissä.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin