Sinulla lukee tuolla 9mm uran leveydeksi. Turha sen rissan uran on siellä uran pohjalla olla kovin paljon ketjua leveämpi. Minulla on hyvin riittänyt alle 7mm uran pohjan leveys, vaikka ketju on seitsenlehtiselle pakalle, eli nykyketjuja leveämpää. Lisäksi uran pohjan reunoille kannattaa sorvata urat ketjun sivulevyille siten, että ketju istuu urassa keskirulliensa varassa. Keskellä uran pohjalla kulkee siis ketjun nimellisleveyden (minulla 3/32") reilu 2 mm leveä vähintään 1.5 mm korkea harjanne. Tämä parantaa hyötysuhdetta, koska sivulevyt eivät ketjun taipuessa hankaa rissan pohjaa vasten, vaan ketju taipuu omilla laakereillaan.
Ketju-uran sivut voi tehdä hiukan ulospäin laajeneviksi ja kaareviksi, jotta ketju varmemmin ohjautuisi uran pohjalle. Minulla ura on ulkoreunastaan 8,5 mm + pyöristetyt kulmat.
Minulla laakeripesään on sorvattu olake siten, että laakeri painetaan toiselta puolelta olaketta vasten. Laakerin ulkokylki on tällöin navan tasossa.Tuohon tasoon juuri laakerin ulkokehän ulkopuolelle ruuvasin kolme pientä muoviruuvia siten, että ruuvin kannat pitävät laakerin pesässään. Ruuvit voi voi tietysti laittaa molemmin puolin, niin olakke muuttuu tarpeettomaksi ja laakeripesän sorvaaminen helpottuu merkittävästi ainakin porakonesorveja silmällä pitäen.
Nuo etuvetoisten taittopyörät ovat suurempia, koska niiden kosketuskulma on suuri n. 110 astetta. Tämä tarkoittaa, että ketju painaa taittopyörää suurella voimalla. Suuren kuorman alla suurempi pyörä vierii paremmin.
Mietiskelin joskus CD-levyä käsissäni pyöritellessäni, että siitähän saisi helposti taittopyörän kylkilevyn. Levy on polykarbonaattia, eli kestää murtumatta iskuja ja kolhimista ja varaosat on halpoja. :)Lisäksi tarvitaan täsmälleen laakerin paksuista (7 tai 8 mm) muovilevyä, josta sorvataan rengas. Sisäreikä laakerille ja ulkopintaan harjanne ketjun rullia varten. Pannaan laakeri keskireikään ja molemmin puolin kiinnitetään CD-levyt ruuveilla ja loihh.. Siinä on taittopyörä FWD nojakkiisi.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma