2- pyöräisten nojapyörien suosio on ollut laskusuunnassa, vaikka se voisi olla edelleen erinomainen vaihtoehto. Erikoisemmasta päästä lienee tyyppi jossa kammet ovat etupyörän keskiössä, jota on useamman tahon toimesta yritetty saada tuotantoon asti ilman suurempaa menestystä. Nyt yritetään taas, viidellä protolla yhteensä "25K Miles" testiajoa väitetään olevan takana. Kaupallistaminen on alkamassa.
MBB- pyörissä, kuten Cruzbike ja Kervelo, on polkemisen ohjausta kääntävää voimaa pyritty rajoittamaan ohjausgeometrialla. G4:ssä keskiö on lähestulkoon ohjausakselin linjalla (suora haarukka). Tekijän mukaan tämä mahdollistaa tehokkaan käsivoiman käytön kiihdytyksissä ja mäennousussa. Suurilla nopeuksilla normaalia isompi jättö tulee avuksi rajoittamaan mutkittelua.
Tällä kertaa ei ole sentään lähdetty kehittämään omaa napavaihdetta. Haarukka on erittäin robustia tekoa, jotta sen joustamiseen ei tuhlaannu tehoa.
Tekijä on keksinyt pyörätyypille nimen Coaxial bike. Patenttikin on haussa, vaikkei varsinaisesti ole keksitty uutta.
https://g4bikes.com/
https://hadland.wordpress.com/2021/05/0 ... t-bicycle/