Sivu 1/2
Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa
Lähetetty: 24 Syys 2021, 17:12
Kirjoittaja Vilijami
Talvipyörässä pitäisi olla suht pysty ajoasento, koska vaakasuoraan maatessa tuuli puhaltaa lahkeista sisään, hengitys huurustaa silmälasit ja tasapainoilu on haastavaa, eikä jalkoja saa nopeasti maahan.
Runko pitää olla matalalla, ehkä 20cm korkeudella maasta, että pilkkihaalareissa talvisaapas nousee helposti sen yli.
Kervelossa on ihan hyvä ajoasento tällaiseen. Mutta tuota etunapaa ei löydy romulavoilta.
Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa
Lähetetty: 24 Syys 2021, 17:16
Kirjoittaja Vilijami
Tällainen fat-seminojapyörä tai CF vois olla suunittelun pohjana.
Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa
Lähetetty: 24 Syys 2021, 17:20
Kirjoittaja Vilijami
Trisledin maxissa ois etuveto-twistiketjuratkaisu ”väärinpäin”. Silloin taakse tulisi vetävä sähkökiekko. Muutenkin etuveto antaisi mahdollisuuden erilaisiin perävaihtoehtoihin bike, trike, tandem, rahti, ymym.
Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa
Lähetetty: 24 Syys 2021, 17:22
Kirjoittaja Vilijami
F’lowroller malli olisi myös kiinnostava, mutta pystymmällä ajoasennolla. Mitenkähän tuohon matala runkovaatimus yhdistetään? Täytyisi ehkä piirellä ja/tai tehdä romuinstallaatoita?
Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa
Lähetetty: 24 Syys 2021, 17:30
Kirjoittaja Vilijami
Ja jotta ei olisi liian helppoa, niin ohjaustanko tulisi asettua tähän tapaan kädet alaviistoon ja kyynärpäästä suht suoraan. Tässä 406 CF:fässä pystyn pitämään huonoa kättä ohjaustangolla.
Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa
Lähetetty: 24 Syys 2021, 17:33
Kirjoittaja Vilijami
Twisterin ohjaustanko on liian korkealla, että huono käsi pysyisi siinä muutamaa kilometriä pidempään. Tankoa ei pysty tässä enää laskemaan, muuten polvi ottaa tankoon. Joo’o tiedän että lyhemmät kammet (nyt 152mm) auttaisi hieman 
Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa
Lähetetty: 24 Syys 2021, 18:01
Kirjoittaja jooseha
Tuosta saat maksiminojakulman kallistamalla miestä muttet käsivarsia. Aika pian kädet ottaa polviin. Penkin täytyy siis olla korkealla, koska keskiötä ei voi laskea alemmas. Pyörästä tulee pitkä, takapainoinen tai kääntyväkeskiöinen.
Ennakkoluulottomalle sähköapumiehelle Flowroller voisi tosiaan olla kiinnostavan lyhyt lähtökohta. Moottori taakse, niin johon kulkee ja taas on ihmisillä aivot solmussa pyörää katsellessaan
Ohjauksen sopivuus liukkaalle tosin arveluttaa 
Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa
Lähetetty: 24 Syys 2021, 19:27
Kirjoittaja Vilijami
Eli nojakulma ois tuota luokkaa. Ja tuossa kuvassa on 170mm kammet.
Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa
Lähetetty: 24 Syys 2021, 19:44
Kirjoittaja Vilijami
Etukiekkoa pitäisi siis siirtää tuon verran eteenpäin ja vastaavasti takakiekkoa, että molemmilla renkailla ois suunilleen edes sama kuorma.
Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa
Lähetetty: 24 Syys 2021, 19:51
Kirjoittaja Polkumies
Liittyisikö ketjun aiheeseen...
Olen miettinyt itsetehtyä hihnavetoa (noja)pyörään. Huoltovapaus houkuttelisi varsinkin talvipyöräilyssä. Kaupalliset kuten Gates Carbon Drive ovat kalliita eikä hihnan pituus muutenkaan riittäisi kuin MBB:hen tai pystypyörään.
Kokeilin kerran mersun hihnavetoista mainospyörää, jossa oli auton V-hihna ketjun tilalla. Polkutuntuma oli vähän löysä, kun poljinta polkaisi kovempaa, mutta ehkä sillä pärjäisi.
Ensimmäinen ongelma on, löytyykö mistään helposti ja halvalla niin pitkää hihnaa, että se riittäisi takavetoiseen nojapyörään?
Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa
Lähetetty: 24 Syys 2021, 20:13
Kirjoittaja Vilijami
Pikatulema 
Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa
Lähetetty: 24 Syys 2021, 20:16
Kirjoittaja jooseha
Polkumies kirjoitti: ↑24 Syys 2021, 19:51
Liittyisikö ketjun aiheeseen...
Olen miettinyt itsetehtyä hihnavetoa (noja)pyörään. Huoltovapaus houkuttelisi varsinkin talvipyöräilyssä. Kaupalliset kuten Gates Carbon Drive ovat kalliita eikä hihnan pituus muutenkaan riittäisi kuin MBB:hen tai pystypyörään.
Kokeilin kerran mersun hihnavetoista mainospyörää, jossa oli auton V-hihna ketjun tilalla. Polkutuntuma oli vähän löysä, kun poljinta polkaisi kovempaa, mutta ehkä sillä pärjäisi.
Ensimmäinen ongelma on, löytyykö mistään helposti ja halvalla niin pitkää hihnaa, että se riittäisi takavetoiseen nojapyörään?
Nähdäkseni ei liity mitenkään Viljamin talvipyörään eli olis vaikka oman ketjun paikka.
Mutta kysymykseen. Hihnoja kyllä löytyy ja helposti. Hae vaikka iikoohoolta 4 metrinen, niin ei pituus lopu heti kesken 
Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa
Lähetetty: 24 Syys 2021, 20:17
Kirjoittaja jooseha
Hyvä. Pääset huomenna hitsaamaan 
Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa
Lähetetty: 24 Syys 2021, 20:20
Kirjoittaja Vilijami
Polkumies kirjoitti: ↑24 Syys 2021, 19:51
Liittyisikö ketjun aiheeseen...
Olen miettinyt itsetehtyä hihnavetoa (noja)pyörään. Huoltovapaus houkuttelisi varsinkin talvipyöräilyssä. Kaupalliset kuten Gates Carbon Drive ovat kalliita eikä hihnan pituus muutenkaan riittäisi kuin MBB:hen tai pystypyörään.
Kokeilin kerran mersun hihnavetoista mainospyörää, jossa oli auton V-hihna ketjun tilalla. Polkutuntuma oli vähän löysä, kun poljinta polkaisi kovempaa, mutta ehkä sillä pärjäisi.
Ensimmäinen ongelma on, löytyykö mistään helposti ja halvalla niin pitkää hihnaa, että se riittäisi takavetoiseen nojapyörään?
Näyttää 13mm leveää kiilahihnaa löytyvän ainakin 4 metriä pitkänä.
https://www.virtasenkauppa.fi/kiilahih ... 00-mm-7593
Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa
Lähetetty: 24 Syys 2021, 21:01
Kirjoittaja Härski
Mites tuo jättö?
Vähempikin piisais... Mut.. Sit kasvaa taas tilleri, mikä taas huonontaa ohjattavuutta.. .. Tai jos taittaa haarukkaa nii ketjuvoimat vetelee...
Elä vielä ala hitsaamaan! Tuumataan ny tovi.