Positiivinen tuulahdus kinnerimaailmaan!
Kun ultimaattinen nopeudentavoittelu ei ole ykkösenä prioriteettilistalla, niin pystyy tekemään valtavirrasta poikkeavia vehkeitä .
Paljon on töitä tehty, että on saatu aikaiseksi noin tyylikäs ajokelpoinen kinneri, nostan hattua. Seuraava iso haaste lienee sitten kaupallinen.
622-kokoiset kiekot ovat hyvä valinta, kiekkojen jättäminen korin ulkopuolelle on mahdollistanut tämän. Iso pyöräkoko parantaa niin rullausta kuin mukavuuttakin, ja leveillä navoilla saa pinnatkin kestämään, hyvä.
Kaikki tiet eivät ole tasaista ehjää asvalttia, ja leveällä laitteella ei kaikkia kuoppia pysty aina väistämään. Omaan makuun leveämpi rengastus olisi parempi, mutta saahan noilla kapeilla tietysti luotua keveyden illuusiota. Mielikuvillahan tätäkin laitetta ensisijaisesti myydään, kuten niin montaa muutakin uutta asiaa. Ja helppohan tuohon on vähän leveämmätkin renkaat jälkikäteen vaihtaa, jos vanteiden leveys vaan sen sallii.
Ajoasentoa (tai pikemminkin tiukkaa sylikulmaa) tuossa jo kritisoitiin. Lyhyeen ajoon varmaan toimii, pitemmällä epämukavampi kuin avoimella sylikulmalla. Ei nojapyörien ajoasento ole sattumalta kehittynyt sellaiseksi kuin se on. Mutta ymmärrettävää että tästä on haluttu tehdä helpommin lähestyttävä, kaikille tuttu automainen. Jos asiakas ei paremmasta tiedä, niin toiminee tuokin. Mukavuusasia tämäkin.
Penkkien pehmuste pistää silmään: ilmavampi ventisit-tyylinen verkkomatto olisi mukavampi, ei olisi paita selästä niin märkä hikoillessa. Toki sähköllä kevyesti kruisaillessa tämäkään ei nouse ongelmaksi. Lisävarustelistalle kuitenkin?
Mukavuuslistaa voisi jatkaa kabiinin sadesuojalla, joku irrotettava sadeviitta-tyylinen lisävaruste olisi helppo toteuttaa, ja sen saisi piiloon tavaratilaan hyvällä säällä. Aina ei ole aurinkoinen ja lämmin sää.
Mites tuo lokasuojattomuus, osuuko vesisuihku sadekelillä kuinka pahasti kabiiniin, vai meneekö pääosin ohi? Varmasti tällä on jo vesisateessakin ajettu (?).
Sähköapu on kaupallisessa mielessä hyvä olla, vaikka hyväkuntoinen polkija jaksaisikin tasaisella ajella ilman. Omalla Quest-kinnerillä kun liikkuu, niin ylivoimaisesti eniten kysytään että onko sähköapu, ja kysyjien mielenkiinto yleensä lopahtaa heti kun kuulevat, että kyseessä on pelkkä sähkötön polkupyörä... 1CV:tä esitellessä tätä ongelmaa ei ole . Tavallista pystypyörää isompi kulkupeli mielletään luonnollisesti raskaaksi poljettavaksi luomuna. Ja varmasti tuolla joutuu joskus yksinkin ajamaan, eli ilman toista luomumoottoria. Silloin sähköapu on poikaa.
Omasta mielestä tuo kaksipaikkaisuus on hyvä asia, sellaisten tarjonta markkinoilla on sangen vähäistä. Toivottavasti penkin ja poljinkeskiön välinen etäisyys on helposti säädettävissä, helpottaa satunnaisen apukuskin ottamista kyytiin.
Metrin leveys toki karkottaa kapeimmilta pyöräteiltä etenkin kaupunkien keskustoissa, oma tila pitää tuolloin ottaa autokaistan laidasta.
Toivotan onnea ja menestystä tälle projektille!
Kaupallistaminen ei tule olemaan helppoa, varsinkaan kun ostajakunnan pitää olla sangen maksukykyistä porukkaa. Sellaista jotka muutenkin poikkeavat pursiseuran terassilla lasillisella, ja joiden ei tarvitse taloudellisessa mielessä miettiä tarkkaan kaikkia hankintojaan. Tavallinen asuntovelallinen tuulipukukansa ei ole tällaisen kulkupelin ykköskohderyhmä. Ei tästä miksikään Corollan korvikkeeksi ole, avo-Corvetten korkeintaan .
Kaiken ilmastoahdistuksen keskellä tällaisen markkinoille tuonnin luulisi olevan nyt kyllä helpompaa kuin esim. 10 vuotta sitten. Toivottavasti siitä tulee riittävästi lisäbuustia.
Saukin koeajoa odotellen...