Sivu 2/3

Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 11:05
Kirjoittaja Mahe
aj kirjoitti: 30 Syys 2021, 08:58

Morjens kaikki asianharrastajat, luin mielenkiinnolla näitä kommentteja ja päätin että laitan tänne kopiona muutaman kysymyksen ja vastaukseni tässäkin ketjussa olevalle harrastajalle, siinä tulee samalla joitain asioita joita täällä on mietitty

Hollantilaisella munakinnerillä ajavana kiinnostaa, että onko tästä tulossa oikeasti poljettava vehje joka kulkee järkevällä vaivalla myös sähkön loppuessa? Eli mekaanisella voimalinjalla + sähköavulla?
Näissä ajopeleissä kun valitettavasti trendi näyttää kulkevan siihen suuntaan että polkeminen on vain lisäominaisuus ja ajopelit on ankkureita painoltaan ja aeroltaan koska sähkön kanssa ei tarvitse huolehtia niistä asioista. Tää sitten johtaa siihen että polkupyörinä niistä puhutaan vain, jotta voidaan jotenkuten oikeuttaa pyöräteillä ajaminen. Aerohan näyttäis olevan hallussa, onko teillä joku tavoitepaino tälle jo tiedossa?

-Kyllä tämä on mahdollisimman kevyeksi rakennettu ensisijaisesti lihasvoimalla kulkeva "polkuauto", Ymmärrän kysymyksesi ja olen todennut aivan saman, suomessakin on tuommonen melko raskastekoinen kaksipaikkainen poljettava kulkuneuvo ollut kymmenenuutisissa, mutta tuo on juuri niin kuin mainitsit että polkeminen on vain lisäominaisuus.
-tarkoitus on nimenomaan saada kaikki mahdollisimman kevyeksi, - ja kevyeksi polkea. Kiekot on maantiepyörästä (622) ja vierintävastus on pieni, - toki kompomissi piti tehdä että etupyörät saadaan kääntymään!! - nyt jo olen todennut että sähköavusteisuutta ei edes välttämättä tarvita ja mietinkin jos olisi malli ilman sähköavustusta,...No varmaankin sähkö on tätä päivää ja myynnin kannalta tärkeää. - kuitenkin niin että ajoneuvolla todellakin pääsee lihasvoimalla melko lujaa, vaikka sähköavustus loppuu 25 km/h kohdalla.
-Painosta ei voi vielä tarkalleen sanoa, kun tuo uusi sähkömoottori/vaihteisto on vielä vähän kesken, pitkä runko kahdelle ihimiselle ja jousitus tietenkin asettaa vaatimuksia jäykkyyelle,- alle 50 kg kuitenkin. Voimansiirto on kuitenkin hyvin yksinkertainen ja ensisijaisesti on ajateltu käyttäjää, että se olisi mahdollisimman huoltovapaa ja yksinkertainen käyttää.

50kg kahdella polkijalla ei kuulosta ollenkaan pahalta. Varmaan liikahtaa ihan kivasti ilman sähköjäkin.

aj kirjoitti: 30 Syys 2021, 08:58

Kuvissa penkit on kovin pystyssä, varmaan nojakulma tulee olemaan edes jonkun verran säädettävissä?
Katto? Lokasuojat?
Oletteko miettineet tuon ratin rinnalle muita ohjausratkaisuja? Tankkityyliset vivut tai kapea ohjaustanko hollanninkinnerien tyyliin?

-Ei ole tarkoitus tehdä nojapyörää, niitä on jo paljon olemassa ja niillä on vankkumattomat kannattajansa, ja hyvä niin. Penkkien asento on tarkoituksella vähän pystympi, asento tuntuu nyt ihan hyvältä ja kaupunkiajo on nojapyörää tavalliselle ihimisellä helpommin lähestyttävä, kun näkee ja näkyy paremmin. Tarkoituksella on tehty asennosta ja ajamisesta melko "automainen", koska moni vierastaa nojapyörien ajoasentoa. -toki itse ymmärrän sen hyvätkin puolet.
-Penkkien sijoitus rinnakkain on ollut vaatimus alusta alkaen, tietenkin mietitytti se metrin maksimileveys. Itse olen 187cm pitkä ja painan 86 kg, videossa näkyy että hyvin mahdun vaimon kanssa siinä polkemaan, kokeiltiin vähän isommankin kaverin kanssa, ja aivan mukavalta se kuitenkin tuntuu, - toki on niin että yli satakiloisilla kavereilla tulee jo varmaan ahdasta. - tuo metrin max leveys siis liittyy lainsäädäntöön
-Penkkeihin tulee kova rasitus, aivan kuin jalkaprässin istuimeen, joten jäykkyys on tärkeä, nyt vielä on vain etäisyyden säätö.
-ei ole suunniteltu kattoa, lokasuojat pitää saada lisävarusteena, kun ehditään. Ratin rinnalle ei ole suunniteltu muita ohjausjärjestelmiä, ratti ja sen paikka ja etäisyys on suunniteltu niin että polvet mahtuu hyvin liikkumaan.

Toivotaan että saadaan homma toimimaan, - kovasti täällä tehdään töitä ja kiinnostuneena luen harrastajien kommentteja.

Itse tulee näitä katseltua aina vähän pidempää matkaa ajavan silmin. Kokeilematta ja näkemättä on vaikea arvioida miten ahdasta ohjaamossa tulee, tuo metri vaan tuntui ajatuksen tasolla kovin pieneltä kahdelle hengelle, siinä kun päivän istuu ja tönii toista olkapäällä mutkissa niin on perhesopu koetuksella :D


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 11:27
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti: 30 Syys 2021, 10:38

Ei natsaa oikein lainsäädäntöön tuo monirenkaisen 1 metri?

28 §

Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon leveys

Enintään kaksipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 25 §:n 2 momentissa säädetystä poiketen 0,80 metriä, kaksipyöräisen moottorilla varustetun polkupyörän kuitenkin 1,00 metriä. Useampipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 1,25 metriä. Kevyen sähköajoneuvon enimmäisleveys on 0,8 metriä.

Tuo on kumotun asetuksen teksti eli siihen ei kannata vedota. Asiasisältö on toki sama kuin sen korvanneessa Tieliikennelaissa, mutta sanamuodot on pitänyt muuttaa. Ei ymmärrä.

Voimassa oleva kohta löytyy TLL:aista 128§ ja liite 7.4, jos jotain kiinnostaa.


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 12:07
Kirjoittaja Vilijami

Laitetaan lainaus tuosta voimassa olevasta:

Liite 7.4

Kevyen sähköajoneuvon, moottorilla varustetun polkupyörän ja polkupyörän sekä näiden perävaunun suurin sallittu leveys (128 §)

Ajoneuvo leveys, metriä
a Kevyt sähköajoneuvo ja enintään kaksipyöräinen polkupyörä 0,80
b Kaksipyöräinen moottorilla varustettu polkupyörä 1,00
c Yli kaksipyöräinen polkupyörä 1,25
d Perävaunu a-c kohdassa tarkoitettuun ajoneuvoon 1,25

Eli oli moottori tai ei, niin 1,25m on monipyörän suurin leveys.

Tarkoittaa sitä, että kaksisuuntaiset kevyenliikenteenväylät tulisi olla joka kohdassa vähintään 2,5m mielummin 3m leveitä. Ei toteudu monessakaan paikassa.


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 12:50
Kirjoittaja jori

Eli kevyt monipyöräinen sähköajoneuvo saa olla vain tuon 0,8 m, mutta sen peräkärry 1,25 m. :shock: Monipyöräinen polkupyörä voi siis olla 1,25 m leveä, mutta siinä ei voi olla moottoria. Tai voi, mutta enintään tuo polkupyörästatukseen oikeuttava pedelec 250W.

Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että kahden hengen monipyöräinen ajoneuvo, joka vaatii painonsa takia enemmän apumoottoritehoa kuin tuon 250W, ei voi olla yli 0,8 m leveä. :shock:

Olen täysin vakuuttunut, ettei näitä edes yritetä tehdä loogisiksi. :evil:


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 13:16
Kirjoittaja Vilijami

Moottoroitu polkupyörä (peukkukaasu, 251-1000w ja 25km/h) on silti polkupyörä, vaikka vakuutuksen vaatiikin.
Kyllä se saa olla 1,25m, koska on monipyöräinen.

Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla polkimia ja leveys max 0,8m.


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 15:39
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 30 Syys 2021, 13:16

Moottoroitu polkupyörä (peukkukaasu, 251-1000w ja 25km/h) on silti polkupyörä, vaikka vakuutuksen vaatiikin.
Kyllä se saa olla 1,25m, koska on monipyöräinen.

Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla polkimia ja leveys max 0,8m.

Ookei, polkimetko sen nyt sitten määrittelevät. Entäs jos on airot. Onko sitten soutuvene? Entäs se 1000 W ja 45 km/h. Mikäs se sitten on?

Yhä suuremmalla syyllä toistan tuon edellisen viestini kommentin: "Olen täysin vakuuttunut, ettei näitä edes yritetä tehdä loogisiksi." Entäs, jos määriteltäisiin vain korkein nopeus ja etuoikeustaso eri väylillä. :?


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 16:20
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: 30 Syys 2021, 15:39

Entäs se 1000 W ja 45 km/h. Mikäs se sitten on?

L1e-b eli Mopo


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 16:27
Kirjoittaja wwhv

(en ole moderaattori mutta) jospa nyt palattaisiin takaisin
tähän otsikon mukaiseen laitteeseen ja pyrittäisiin auttamaan
heitä suurenmoisessa projektissaan ja sen TULEMAssa.


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 16:35
Kirjoittaja Nojanalle
wwhv kirjoitti: 30 Syys 2021, 16:27

(en ole moderaattori mutta) jospa nyt palattaisiin takaisin
tähän otsikon mukaiseen laitteeseen ja pyrittäisiin auttamaan
heitä suurenmoisessa projektissaan ja sen TULEMAssa.

Samaa mieltä . :twisted: :twisted:


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 16:38
Kirjoittaja Vilijami
wwhv kirjoitti: 30 Syys 2021, 16:27

(en ole moderaattori mutta) jospa nyt palattaisiin takaisin
tähän otsikon mukaiseen laitteeseen ja pyrittäisiin auttamaan
heitä suurenmoisessa projektissaan ja sen TULEMAssa.

Tämähän liittyy nimenomaan otsikon mukaisen laitteen lakisääteiseen leveyteen.


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 18:18
Kirjoittaja Pastori
Vilijami kirjoitti: 30 Syys 2021, 16:38
wwhv kirjoitti: 30 Syys 2021, 16:27

(en ole moderaattori mutta) jospa nyt palattaisiin takaisin
tähän otsikon mukaiseen laitteeseen ja pyrittäisiin auttamaan
heitä suurenmoisessa projektissaan ja sen TULEMAssa.

Tämähän liittyy nimenomaan otsikon mukaisen laitteen lakisääteiseen leveyteen.

Moderaattori on samaa mieltä. Ei tämä nyt vielä mitenkään kaukana ole teemasta. Jatkakaa.


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 19:20
Kirjoittaja wwhv

uskoisin kuitenkin että eiköhän tää kyseisen
laitteen kehittelijä ole perehtynyt pykäliin ennenkuin
ovat lähteneet tekemään protoa. ja tuskin tulevat
muuttamaan laitteen leveyttä enää tässä vaiheessa...


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 19:46
Kirjoittaja Pastori
wwhv kirjoitti: 30 Syys 2021, 19:20

uskoisin kuitenkin että eiköhän tää kyseisen
laitteen kehittelijä ole perehtynyt pykäliin ennenkuin
ovat lähteneet tekemään protoa. ja tuskin tulevat
muuttamaan laitteen leveyttä enää tässä vaiheessa...

Mikäli oli perehtynyt - niin ei varmaan laita pahakseen vaikka tämä selviäisi muillekin tässä ketjussa.
Mikäli ei ole perehtynyt - niin nämäkin tiedot tulivat tässä kätevästi tietoon saatetuksi.

Jos saa kysyä, niin mikä tässä keskusteluketjussa nyt allergisoi näin kovasti? Ainahan nämä rönsyilevät.


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 20:24
Kirjoittaja trike76

Mielenkiintoinen laite ja täytyy näyttää peukkua yrittämisestä.
Tuli mieleen että miksei ole samalla kehitetty yksipaikkaista versiota?
Varmaan suurin osa pyörämatkoista kuten automatkoistakin tehdään yksin joten luulisi että pelkästään kaksipaikkaisen kinnerin markkinat ovat hieman rajatummat. Lisäämällä valikoimaan yksipaikkaisen veikkaisin potentiaalisten asiakkaiden määrän kasvavan huomattavasti, vaikka hinta melko suolainen onkin peruskinnereihin verrattuna.


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 20:36
Kirjoittaja jori
wwhv kirjoitti: 30 Syys 2021, 19:20

uskoisin kuitenkin että eiköhän tää kyseisen
laitteen kehittelijä ole perehtynyt pykäliin ennenkuin
ovat lähteneet tekemään protoa. ja tuskin tulevat
muuttamaan laitteen leveyttä enää tässä vaiheessa...

Ei ollut Segwaynkään kehittelijä perehtynyt tsaristisiin suomalaisiin liikennepykäliin. Nuo Segwaythän olivat suomessa monta vuotta laittomia, tai siis niillä ei ollut lupa ajella millään liikennealueilla, ennen kuin tehtiin vartavasten muutama vuosi sitten sähköajoneuvolaki, jonka tultua voimaan rinnakkaiskaksipyöräiset katosivat liikenteestä. :roll:

Tuosta Vilijamin taulukosta selvisi jotain, mutta vieläkin ihmettelen, mihin tarvitaan tuota 250 W sääntöä, jos kuitenkin on 25 km/h sääntö ja molemmat ovat kategoriassa polkupyörä. Eihän tuollainen lisäsähköteho ketään tapa tai edes vammauta, ellei mene suoraan sydämen läpi. :shock: