Yksinkertainen katettu nojapyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Taitaa tuo rumpujarrujen huolon tarve, olla se syy niiden käyttöön . Itse valitsin omaan uusimpaan nojapyörään juuri ton takia.
Ei niitä voi verrata jarrutehossa kyllä levyjarruihin , mutta huollon vapaus on aika suuri tekiä .
Jokuhan on sanonut että "jarrut on vauhdin surma. " :D :D :mrgreen:

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Onko tämä 35mm versio samalla kierteellä kuin BSA-keskiö? 1,375x24tpi. On myös joku 1,370x24tpi. Kumpi noista edes on BSA? Netistä löytyy ristiriitaista tietoa.
https://www.skatepro.fi/378-17435.htm?s ... 5031070414

salt-am-freewheel-ej.jpg
salt-am-freewheel-ej.jpg (20.84 KiB) Katsottu 2510 kertaa

Kaksi paikkaa, mistä sopiva kierre löytyy: vanha teräsnapa ja (ehkä) BSA-keskiö.

kierteitä.jpg
kierteitä.jpg (34.05 KiB) Katsottu 2504 kertaa

Miten kiinnittää napa tai keskiö 20mm akseliin hitsaamatta?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

1,375" x 25,4 mm/in = 34,925 mm
1,37" x 25,4 mm/in = 34,798 mm

Molemmat ovat siis hieman vajaita 35 mm nähden. Tuollaiseen, noin 35 mm kierteeseen tehdää kuitenkin yleensä parin kymmenesosamillin käyntivälys, joten pitäisi sopia myös ristiin keskenään ja jopa 35 mm romppeitten kanssa. Ainakin siinä tapauksessa, että sisäkierre on nimellisesti suuremmassa. :)

Menee monimutkaiseksi navan kiinnittäminen pitävästi noin ohueen akseliin hitsaamatta. Jollet ole suunnitellut käyttää akselin taipumista jousto-ominaisuutena, suosittelen, että valitset akseliksi vähintään 30 mm ohutseinäputken, jolloin voit rauhassa hitsata sen kiinni, tai vaikka porata putkeen reikiä, jos sattuu huvittamaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Hitsaamista välttäisin silti, että akselin toiseen päähän hitsataan laipat pinnoille, eli sitä kautta mitään ei saa purettua.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

En ymmärrä. Piirrän kuvan.

Vetävä ulokeakselinapa-asennelma.png
Vetävä ulokeakselinapa-asennelma.png (6.45 KiB) Katsottu 2474 kertaa

Jotenkin näin sen saisi tehtyä niin, ettei hitsaaminen haittaa lujuutta. Tuossa on siis tuollainen hattulaippa, joka on kiinni tuolta oikeasta reunasta akselissa ja menee akselin päällä vasempaan reunaan, jossa laippa ja laipassa pari-kolme akselitappia, jotka vetävät rattaan hammasvälistä.

Oikeaan reunaan jäi piirtämättä akselille sisäkierre (Keskelle hitsattu mutteri), johon pultti ja prikka, joka pitää navan hatun päällä. Jotenkin näin.

Vetävä ulokeakselinapa-asennelma.png
Vetävä ulokeakselinapa-asennelma.png (11.21 KiB) Katsottu 2467 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

voimansiirto.jpg

Punaisella laakeripukit, sinisellä vapaaratas, vihreällä kiinteä ratas väliakselilla, keltaisella jarrulevy.

Kiekko on kiinteästi akseliin rakennettu, jotta se onnistuu ilman erikoisnapoja. Pitää siis keksiä, miten pyörän akselille kiinnittää vapaarattaan (ja jarrulevyn) niin, että ne saa purettua. Reikä akseliin ja siitä pultti läpi?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Voihan sen akselin purkaa keskeltäkin :wink:

Vielä tuohon rumpujarru-levyjarrua-asiaan. Hydraulinen levyjarru on laiskan miehen jarru. Sitä ei tarvitse säätää lainkaan eikä ole vaijeriakaan huollettavana. Palojenvaihto on ainoa mikä täytyy joskus tehdä :D

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

https://www.puuilo.fi/warma-hitsattava- ... 20-35x20mm
Tämä holkki istuisi kai mukavasti akselille. Tähän sitten hitsaisi jotain, missä on sopiva kierre. Holkki kiinni akseliin jotenkin. Pultti koko hoidon läpi?

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jooseha kirjoitti: 14 Joulu 2021, 13:27

Voihan sen akselin purkaa keskeltäkin :wink:

Miten?

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jori kirjoitti: 14 Joulu 2021, 13:07

En ymmärrä. Piirrän kuvan.

Eikö tämä vaadi erikoisnavan? Jos vapaaratas on aivan navan vieressä, jarru on vaikea toteuttaa. Jos nyt ymmärsin rakenteen oikein...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 14 Joulu 2021, 13:26

voimansiirto.jpg
Punaisella laakeripukit, sinisellä vapaaratas, vihreällä kiinteä ratas väliakselilla, keltaisella jarrulevy.

Kiekko on kiinteästi akseliin rakennettu, jotta se onnistuu ilman erikoisnapoja. Pitää siis keksiä, miten pyörän akselille kiinnittää vapaarattaan (ja jarrulevyn) niin, että ne saa purettua. Reikä akseliin ja siitä pultti läpi?

Juuri tästä syystä noita kuvia pitää käyttää. Ei voi kaikki muistaa, mikä missäkin projektissa on vaiheena milloinkin. Kuvien linkkaaminen foorumin muista viesteistä ei kuluta serveritilaa, joten sitä ei tarvitse ujostella. Mennään vain kursorilla kuvan päälle ja sieltä valitaan hiiren kakkosnapilla avatusta valikosta "Kopioi kuvan osoite" tms. ja pudotetaan tekstin sekaan tuolla vuoristomaisemaikonilla.

Tuollainen irrallinen akseli kannattaa tehdä keskeltä katkaistavaksi / irrotettavaksi. Tuolla keskialueella ei taivutusmomentit ole niin merkittäviä, etteikö vapaarattaan kierrettä voisi siihen hitsata. Vapaarattaan kiinnittämiseksi täytyy tietenkin olla irrotettava. Holkki sokalla päälle on ihan pätevä tähän kohtaan. Siinä se kestää sokanreiänkin tuolla alueella, jos ei halua hitsata.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jori kirjoitti: 14 Joulu 2021, 12:45

Jollet ole suunnitellut käyttää akselin taipumista jousto-ominaisuutena, suosittelen, että valitset akseliksi vähintään 30 mm ohutseinäputken, jolloin voit rauhassa hitsata sen kiinni, tai vaikka porata putkeen reikiä, jos sattuu huvittamaan.

Onko jotain riskejä, että akseli pettää, jos sen rakentaa näin:
Kuva
Eli tuolla kovimman momentin kohdalla on hitsisaumaa ympäri koko akselin (20mm).

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä siinä sellainen riski on. Tuo on siinä mielessä vähän pöhkö rakenne, että sen kovimmin rasitetussa kohdassa on rakennetta heikentävä hitsi. Silti koko akseli on samaa painavaa pökälettä tuonne hännänpäähän asti. Painaa aivan turhaan. Tuolta laakerien väliltä löytyy paikka, jossa akselin taivutusmomentti on jo niin pieni, että siihen voisi sijoittaa hitsiliitoksen, jossa akselimateriaalin voisi vaihtaa kevyemmäksi. Putkeksi.
Kyllä tuo 20 mm umpiakseli silti aika kauan kestää normaaleilla akselipainoilla. Suurin osa rakenteesta on kuitenkin rajusti ylimitoitettua.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Muutat tavaroiden järjestystä taka-akselilla, niin saat budejettiratkaisun. Pinnalaipat uloimpana. Molemmat laakerit sen jälkeen. Sisimmäksi hitsaat holkin, mutta vain akselin sisäpäästä, jolloin sen voi hioa auki monta kertaa ennen kuin kuluu liian lyhyeksi. Tähän holkkiin hitsaa rattaan ja jarrulevyn kiinnikkeet.

Kyseenalaistan kyllä koko purkamistarpeen. Käytännössä tulee tehtyä uusi pyörä kauan ennen kuin ensimmäinen kuluu rikki ja jos osaa pyörän tehdä, osaa sen korjatakin, vaikka se ei asentajalta onnistuisikaan :mrgreen:

Polkumies kirjoitti: 14 Joulu 2021, 13:33
jooseha kirjoitti: 14 Joulu 2021, 13:27

Voihan sen akselin purkaa keskeltäkin :wink:

Miten?

Rälläkkä, hitsattu holkki, kuorikytkin, kitkaliitosholkki...

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2ka ... rallycorsa

Onko tässä hyvä putki akseliksi? Hinta on hyvin kohtuullinen ja mitat tarkat.

Saako tähän sitten hitsata pinnalaipat eikä hitsi enää riskeeraa kestävyyttä? 30mm on maksimi, jotta vapaaratas ja jarrulevy sopii.

Vastaa Viestiin