https://tekniikanmaailma.fi/26-vuotias- ... ksinnosta/
Tekniikan Maailman jutussa kerrotaan uudesta vaihtajasysteemistä. Kehittäjä suunnitellut tätä lähinnä maastopyörien ongelmien takia, vaihtajahäkki rikkoutuu helposti maastossa. Ketjunkiristäjä siirretty eturattaan lähelle.
En muista tarkkaan Hilgon ketjunkiristäjää, missä kohtaa sijaitsee?
Onko tässä jotain uutta? Mitään käyttöä nojapyöriin?
Polkupyörän voimansiirron kehittelyä
Polkupyörän voimansiirron kehittelyä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä
PW kirjoitti: ↑19 Marras 2021, 09:28https://tekniikanmaailma.fi/26-vuotias- ... ksinnosta/
Tekniikan Maailman jutussa kerrotaan uudesta vaihtajasysteemistä. Kehittäjä suunnitellut tätä lähinnä maastopyörien ongelmien takia, vaihtajahäkki rikkoutuu helposti maastossa. Ketjunkiristäjä siirretty eturattaan lähelle.
En muista tarkkaan Hilgon ketjunkiristäjää, missä kohtaa sijaitsee?
Onko tässä jotain uutta? Mitään käyttöä nojapyöriin?
Ei tuossa mitään dramaattista uutta ole, mutta takavaihtajan kippaamisessa tuonne ylös, vetävän ketjun viereen on yksi hyvä ominaisuus, jota voisi käyttää hyväksi. Olisi melko helppo tehdä vaihtajahäkkiin apuhaarukka, joka mahdollistaisi vaihtamisen paikoillaan, esim. valoissa seisoessa. Pitääpä miettiä lisää...
Jännästi tuota juttua lukiessa tuli déjà-vu-kokemus. Teksti alkoi näyttää yhä vain tutummalta. Luin loppuun ja selitys oli tekstin alla. Se oli Jukka Mäennenän kirjoittama. Heh, olin aikanaan ollut hänen diplomityönsä valvojana ja tarkastajana. Kirjoitustyylin voi siis tunnistaa vielä kymmen vuoden kuluttua.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä
Tuossa on yksi rissa enemmän ku perinteisessä, tosin rissat taitaa olla isompia, ainakin edessä olevat. Hukkuuko tuohon ylimäärästä energiaa? Ei varmaan huomaa ajossa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä
Huono puoli on tossa tosiaan tuo vetävän puolen ylimääräinen rissa mikä takuulla näkyy hyötysuhteessa.
Jori varmaa suunnittelee pientä suistinta mikä yltäisi takapakan lähellä lykkäämään ketjua rattaalta toiselle pakan vetävältä piolelta.. Takaperin polkaistaessa vaihde vaihtuisi vaikka liikennevaloissa seisoskellessa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä
Tuohan sopisi twistiketjuiseen etuvetoiseen!
Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä
Kun kääntää kuvaa 90 astetta vastapäivään, huomaa että eipä ole paljoa eroa perus twistiketjurakenteeseen, paitsi tässä rakenteessa kääntyilevä eturengas olisi herkemmin törmäyskurssilla paikkaa vaihtelevan kiristinpyörän kanssa.
Muistaakseni tosiaan hilgossa oli pitkälti sama tekniikka vaihteensirrossa kuin tässä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä
Katsoin videon ja tosiaan kiristinpyörän liike ei ole kiertyvälle ketjulle hyvä juttu.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä
Ai, te kiinnititte huomion tuohon vetävän ketju taittopyörään. Minä käsitin, että se liittyy takajousituksen mekanismiin ja sen tarkoitus on vain estää perän pomppiminen polkiessa. Ei niinkään tuohon vaihdeideaan.
Mutta joo. Härski on oikeassa, minä nimenomaan haaveilen suistajasta, joka siirtäisi myös vetävän ketun puolella olevaa haarukkaa, jolla voisi vaihtaa vaihdetta taakse päin polkiessa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä
Kyllä taittopyörä liittyy myös vaihdeideaan ketjunkiristäjän kautta. Normaalilla ketjulinjalla tuollaisen kiristäjän liikerata jää mitättömän pieneksi
Toki tuohon rattaiden väliin voisi rakentaa myös toisenlaisen vaikka kuinka pitkäliikerataisen ketjunkiristäjän.
Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä
Joissain Hasen deltoissa vaihtaja ei mene alas. 20-tuumaisilla renkailla ja vaihtaja kahden takapyörän keskellä maavara jäisi muuten hyvin pieneksi.
Ketjun kiristys on kai teleskooppipuomin yhteydessä ja säätövara riittää vaihteenvaihdon lisäksi teleskoopin säätöön.