Sivu 1/1
Hydraulinen voimansiirto
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 20:08
Kirjoittaja Polkumies
Meinasin ehdottaa tällaista, mutta on sekin jo keksitty:
https://youtube.com/watch?v=OuzRifvfQGg
https://youtube.com/watch?v=f1_l87GACt8
Hyötysuhde on vain 80-90%, mutta NuVincillä ei ole sen parempi, ja sitäkin käytetään. Nojakissa voimansiirto letkulla ratkaisisi monta ongelmaa.
Painoa ja hyötysuhdetta voisi kompensoida sähköavulla.
Re: Hydraulinen voimansiirto
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 21:18
Kirjoittaja Härski
Vaikea kyl uskoa noinkaan hyvää hyötysuhdetta hydrauliselle voimansiirrolle.. Jostain jäänyt päähän et olisi lähempänä 60-70 prosentin luokkaa. Eli liki puolet menisi polkemisesta hukkaan ennen takapyörää. 
Re: Hydraulinen voimansiirto
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 21:23
Kirjoittaja Vilijami
Rakenna ihmeessä tällainen, ni saadaan kokemuksia.
Re: Hydraulinen voimansiirto
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 22:09
Kirjoittaja jori
Delftin yliopiston labrassa ajelin muutaman kymmenen metriä hydraulisella voimansiirrolla varustetulla trikellä. Ongelma tuossa on, että hyötysuhde on tuon yli 80% vain erittäin kovalla teholla ja kuormituksella. Mummoteholla hyötysuhde tuntui olevan alle kymmenen prosenttia. 
Re: Hydraulinen voimansiirto
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 22:52
Kirjoittaja Polkumies
Tuolla videolla pyöri näytöllä jotain 80-90% lukuja. Ehkä se olikin tehohäviö eikä hyötysuhde. Intuitio sanoo, että hyötysuhde olisi aika huono.
Re: Hydraulinen voimansiirto
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 23:53
Kirjoittaja jori
Polkumies kirjoitti: ↑20 Joulu 2021, 22:52
Tuolla videolla pyöri näytöllä jotain 80-90% lukuja. Ehkä se olikin tehohäviö eikä hyötysuhde. Intuitio sanoo, että hyötysuhde olisi aika huono.
Polkemisesta näkee, ettei ole kevyttä, vaikka vauhti on hidas. Nuo pumppu-, ja moottorikomponentit on suunniteltu pyörimään parhaalla hyötysuhteellaan 1000-5000 kierrosta minuutissa. Saa siinä veivata vauhdilla vaikka olisi lyhyemmätkin kammet, jotta tuohon kadenssiin pääsee. Kun kierrosnopeus on hitaampi, pumpun ja moottorin painetila ehtii vuotaa ja öljyvoidellut rakenteet hankaavat metallisella kosketuksella, kun vauhti ei riitä öljykalvon muodostumiseen. Paras hyötysuhde saavutetaan kuormituksen ylärajan läheisyydessä täydellä paineella ja täydellä kierrosnopeudella, johon polkemalla on aika paha päästä. Voi ne tietysti suunnitella hitaallekin pyörimisnopeudelle, mutta sitten tulee ongelmaksi suuret kitkahäviöt ja vuodot, sekä valtava laitteen paino.
Re: Hydraulinen voimansiirto
Lähetetty: 21 Joulu 2021, 10:38
Kirjoittaja jooseha
Määrittele ongelma, jota ratkaiset tuolla? Tuntuu usein että pelle pelottomat ratkaisevat oman suunnittelukykynsä rajoitteita luomalla lisää ongelmia
Ketju ei ole oikeasti kuin pikkujuttu suunnittelussa. Se ei vie juuri tilaa ja siihen voi tehdä mutkia
Toki jos sitä ei osaa kuljettaa alusta asti suunitelmassa, saattaa se sen mielekäs sovittaminen jälkikäteen aiheuttaa kovastikin päänvaivaa.
Re: Hydraulinen voimansiirto
Lähetetty: 21 Joulu 2021, 10:49
Kirjoittaja Polkumies
Ongelma on esim. deltatrikessä voimansiirto keskilinjalta polkimilta vehkeen reunoille pyörille, ja jousituksen vaikutus asiaan. Kysymys ei ole, miksi hydraulinen voimansiirto, vaan miksi ei.
Mutta jos tämän ongelman ratkaisussa hydrauliikalla kuluu 90% polkutehosta ja triken paino kaksinkertaistuu, niin ei ehkä kannata... 
Entäs pneumaattinen voimansiirto?
Re: Hydraulinen voimansiirto
Lähetetty: 21 Joulu 2021, 11:01
Kirjoittaja jori
Vieläkin huonompi. 
Re: Hydraulinen voimansiirto
Lähetetty: 21 Joulu 2021, 11:08
Kirjoittaja jooseha
Polkumies kirjoitti: ↑21 Joulu 2021, 10:49
Kysymys ei ole, miksi hydraulinen voimansiirto, vaan miksi ei.
Tämä olisi ollut hyvä tuoda jo avauksessa ilmi
Siitä vaan sitten tekemään 
Re: Hydraulinen voimansiirto
Lähetetty: 21 Joulu 2021, 11:37
Kirjoittaja Nojanalle
https://www.youtube.com/watch?v=7hfClQh3rxM Miksei sähköllä , saa polkee koko ajan . Vaikka olisi parkissa, näin sais enerkiaa tauaollakin .

Re: Hydraulinen voimansiirto
Lähetetty: 21 Joulu 2021, 12:18
Kirjoittaja jori
Tämä on jo toteutettu. Scouter kevytauto on juuri tällainen. https://scoutermobility.com/fi/kotimain ... -ajoneuvo/
Re: Hydraulinen voimansiirto
Lähetetty: 21 Joulu 2021, 21:27
Kirjoittaja Härski
Eikös vp-heimonen(oliko oikein?) kans ainakin aloittanu rakentamaan sarjahybridiä. Foorumilla on siihen säiekkin jossain jos kiinnostaa.
Re: Hydraulinen voimansiirto
Lähetetty: 21 Joulu 2021, 22:26
Kirjoittaja PW
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... f=3&t=3911
Härski tarkotti varmaan tätä nimimerkki vph:n ketjua.