Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti: 28 Kesä 2022, 10:23

Tuli monia hyviä "tuotekehittelyideoita" ens kesää varten :mrgreen:.

Ite polkasin 259,2km. Ihan tyytyväinen ottaen huomioon etten oo ajanut yhtäkään kunnon lenkkiä koko vuonna eli valmistautuminen ko. tapahtumaan olematon. Ehkä ens vuonna koitan hiukan treenata etukäteen. Ei sillä että nyttenkin olis kyllä energiaa riittänyt enempäänkin mutta kun onnistuin jotenkin runttaamaan polvet ja nilkat vaikka niitä yritin varoa. Voi olla että liian kuluneet lukkopolkimet ja sandaalit olivat huono yhdistelmä, koska kengät vaihdettuani myös polvivaivat helpottivat.

Sunnuntaina oli kyllä koko loppupäivä tosi jäykkä olo ja väsytti kauheasti, no ei ihme kun oli univelkaa reippaasti. Mut eilen ja tänään jo paljon parempi olo.

Sinulla taitaa olla toisissa kengissäsi klossit hieman eri asennossa siellä kengän pohjassa. Siirrä polvia kipeyttävien kenkien klossit samaan asentoon kuin kipeyttämättömissä kengissä.

Yleisesti ottaen nojapyöräilykengissä klossien pitää olla enemmän takana ja ulkolaidoissa pystypyöräilykenkiin nähden, koska jalkojen paino kiertää jalkoja auki niin, että jalkaterä osoittaa ulommas laajempaan V-asentoon ja nilkkaa niin, että pohjelihas joutuu työskentelemään supistuneena. Näihin molempiin auttaa tuo klossin siirto kohti kantapäätä ja ulkosyrjää.

Toistan tämä taas. Polvikipuihin pitää reagoida heti. Jos polvi on kipeä kummalta tahansa sivulta, kierrä jalkaterää polkimella eri asentoon. Jatka polkemista jalkaterä vinossa siinä asennossa, jossa kipu helpottaa.

Jos polvi kipeytyy lumpion ylä- tai alapuolelta, kuopaise polkaisun jatkeeksi enemmän kantapään suuntaan ja vähennä polven oikaisulla tehtävää työtä.

Jos polvi kipeytyy takaa, kuopaise vähemmän tai siirry istumaan hieman edemmäs, jotta jalka ei mene niin suoraksi. Toisinaan myös tähän auttaa jalkaterän asennon muuttaminen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itsellä oli sellaisia outoja nivel kipuja aikanaan, silloin käytin Shimano SM-SH 51:sen klosseja.
Ostin kokeeksi Shimano SH-56:den , antavat enenpi jalalle vapaata liikettä .
Vapaus poistaa turhia jännitteitä . Itse suosittelen kokeileen . Voipi nivelille vapaus koittaa. 8) 8)

Astraeus
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Maalis 2022, 16:47

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Viesti Kirjoittaja Astraeus »

Kiitokset järjestäjille ja kilpakumppaneille!

Sää oli täydellinen ja mitään isompia murheita ei ollut. Tosin jalat turposivat monta kertaa ja erittäin kipeät lopun ajon aikana. Fizikin Ventot ovat hiilikuitupohjalla, kevyet mutta pirun kovat. Superkompensaatiota odotellessa. 3 kertaa Alastaroa takana ja saldo: 585km -> 614km -> 705km.
2021 kun 614km niin vauhti ilman sadetta oli niin hyvää. Että laskeskelin että 30kph keskarilla ja 30min tauoilla 700km on mahkut.

2022 lähdin ripeästi liikkeelle. Eka satku 32.2kph. Siitä se lähti laskemaan. Mutta sain kontrolloitua sitä nopeilla tauoilla.
600km tuli täyteen 20h 35min kohdalla. Eli 3h 25min aikaa viimeselle satkulle. Jalat aika kipeät siinä kohtaa ja meinasin tyytyä johonkin 670km. Sain kaivettua hyvän temmon päälle ja 700km täyttyi 10min ennen 24h. Maalissa halusin kengät pois jalasta ASAP. Laitoin Fizikeihin Shimanon pohjallisen. Kun Fizikin oma oli pirun kova. Silti varpaat muusina.

Yöksi laitoin aerokypärän päähän. Lähdin Girolla matkaan. Aerosukkia mietin laittaa kenkien päälle. Mutta pelkäsin jalkojen turpoavan kuumuudessa. Kaikki muutkin aerokikat oli käytössä. Teippasin kaikki ruuvit pyörässä. Ompelin jopa hanskat aerommiksi.

Varalle otin 4 kiekkoa. Tosin turhaan.
Element Bolt imaisi ekan 2500mAh varavirtalähteen ja näytti 80%. Oli onneksi toinen ja latasin sen 100% 6h ennen loppua ja otin pois.

Ruokapuoli: Mukaan otin kaikki juomapullot mitä minulla on. Eli 20+ pulloa urheilujuomaa + vitamiiniporetabletteja + 2x Kong strong + 2x Vichyä + kokista. Luultavasti 20 litraa nestettä meni läpi. En juo pelkkää vettä. Ruuaksi keksejä, leipää ja banaaneja. Ennen lähtöä kreatiinia valtavat määrät muutama päivä.

Treeninä: Treenasin talven spinnerillä suht kovaa. Pyörityksessäni on ollut heikkouksia. Aika paljon treenasin yhden jalan pyöritystä. Sillä sai jalkaan voimaa ja nimenomaan treenattua pyöritystä. Ennen Alastaroa ulkona 175km + 135km lenkit. Nopeutta yrittänyt nostaa. Jokaisen lenkin maantiepyörällä yrittänyt pitää 30kph+. Läskipyörällä ylämäkivetoja joskus.

Ajot jatkuneet jo. Alastaro on pikkuhiljaa unohdettu. Haluan yhden 24h kisan kauteen.
Seuraavaksi fillarilla Yyterin hiekkarannoille.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jori kirjoitti: 28 Kesä 2022, 18:43

Sinulla taitaa olla toisissa kengissäsi klossit hieman eri asennossa siellä kengän pohjassa. Siirrä polvia kipeyttävien kenkien klossit samaan asentoon kuin kipeyttämättömissä kengissä.

Yleisesti ottaen nojapyöräilykengissä klossien pitää olla enemmän takana ja ulkolaidoissa pystypyöräilykenkiin nähden, koska jalkojen paino kiertää jalkoja auki niin, että jalkaterä osoittaa ulommas laajempaan V-asentoon ja nilkkaa niin, että pohjelihas joutuu työskentelemään supistuneena. Näihin molempiin auttaa tuo klossin siirto kohti kantapäätä ja ulkosyrjää.

Toistan tämä taas. Polvikipuihin pitää reagoida heti. Jos polvi on kipeä kummalta tahansa sivulta, kierrä jalkaterää polkimella eri asentoon. Jatka polkemista jalkaterä vinossa siinä asennossa, jossa kipu helpottaa.

Jos polvi kipeytyy lumpion ylä- tai alapuolelta, kuopaise polkaisun jatkeeksi enemmän kantapään suuntaan ja vähennä polven oikaisulla tehtävää työtä.

Jos polvi kipeytyy takaa, kuopaise vähemmän tai siirry istumaan hieman edemmäs, jotta jalka ei mene niin suoraksi. Toisinaan myös tähän auttaa jalkaterän asennon muuttaminen.

Mä vähän luulen että kyse on liian kuluneista sandaaleista ja lukkopolkimista. Sandaaleissa kun on pohja kulunut niin että klossi törröttää pohjaa ulompana. Toi koko yhdistelmä pääsee elämään liikaa ja on varmasti kiertänyt väärään asentoon. Toiset kengät kolisivat/napsuivat lukkopolkimissa eli ei niilläkään ollut niin kivaa ajaa vaikka sivusuunnassa pysyikin paremmin linjassa koska kengät eivät olleet kuluneet. Nää polvikivut eivät tulleet esille heti ajaessa vaan vasta pyörän päältä noustessa. Oli mulla jotenkin sisäreidetkin jumissa.

Mä myös fiksuna säädin ajoasentoa vähän pystymmäs ennen tapahtumaa, ettei tarvisi tyynyä asetella niskan taa kun en ole vielä keksinyt mikä ratkaisu olisi itselle siihen sopiva. Tämä ajoasennon muutos varmaan vaikutti siihen että tarkalleen polven yläpuolelta ja ehkä myös polven päältä alkoi kipeytyä. Toi kuopaisu olisi onnistunut varmasti muuten mutta kun runttasin nuo nilkatkin niin se ei tuntunut enää hyvältä. Sinänsä omaa hölmöyttä, olisi se pitänyt tietää ajoissa että kun on tottumaton tällasiin ajoihin ja on ennestään aiemmin saanut rasitusvammoja että olisi ottanut sen huomioon mutta ei aina voi onnistua.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Viesti Kirjoittaja tm »

Astraeus kirjoitti: 28 Kesä 2022, 21:16

Kiitokset järjestäjille ja kilpakumppaneille!...

Kiitos itsellesi osallistumisesta ja tuosta raportista.
Mukava lueskella asioista suorituksen taustalla.
Onnittelut vielä huimasta km-määrästä!

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Viesti Kirjoittaja TMS »

Oho, kovat kilometrit on Astraeus ajanut. Kuinka kauan olit kaikkiaan liikkeellä ja kauanko tauolla?

Itsekin kävin mielenkiinnosta sunnuntai aamupäivällä katsomassa mikä oli Alastarolla meno, tämän vuoden ensimmäinen noin 300 km lenkki tuli siitä. Ja tulihan sitä rataakin pari kierrosta kierrettyä ihan vaan kokeeksi. Epäilemättä kaksipyöräiselle kiva rata ajaa, kinnerillä voisi käydä raskaaksi ainakin tuollaiseen 24h ajoon ja renkaita saisi varata nipullisen mukaan jos yrittäisi kovaa ajaa, olisivat varmasti kulutustavaraa.

Kuuma oli kyllä sää, paluumatkallani totesin että pelkkä vesi ei toiminut noin pitkällä matkalla. Piti Somerolla pitää oikein kunnon tauko kun olo meni huonoksi, lämpöuupumuksen oireita varmaankin. Sinänsä asia ei tietysti mikään yllätys ollut, ei pelkkä vesi toimi jos oikein kovin hikoilee. Soitellen sotaan tuli lähdettyä, mutta oppia ikä kaikki.

Astraeus
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Maalis 2022, 16:47

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Viesti Kirjoittaja Astraeus »

@TMS: Boltista lukien.

Kokonaisaika: 24:00:58
Matka: 705.24km
Liikkeellä: 23:26:20
Taukoa: 34:38
Syke: 119bpm
Keskinopeus: 30.1kph
Kalorit: 14303

Stravassa sama: https://www.strava.com/activities/7370236702

Kun nyt analysoi. Aikalailla suunnitelmien mukaan. Eli 30min mitä oli tarkoitus tauotella. Eli sen mitä ottaa uudet pullot autosta, ruokaa taskuun jne. Vaihdoin uuden varavirran Boltiin yhdessä vaiheessa varmuuden vuoksi. Bolt on pettänyt aiemmin. Naisten ykköseltä hieno suoritus! Melkein 600km. Oli jotain ongelmia Elemntin kanssa niin jäi 600km? Auton jätin keskelle kenttää, jotta varikkopysähdys on mahdollisimman nopea. Ei missään vaiheessa väsyttänyt. Mutta jalat alkoivat hivenen väsyä. Kun piti pitää "veto päällä" kokoajan ei voinut rullailla tai tauotella.

Suoritukseen tyytyväinen. Haaveissa oli 700km. Pahaa notkahdusta ei tullut. 12h kohdalla 355km. Lisäksi sykkeet alkoivat laskemaan kohti 100bpm. Rataennätys vihdoinkin. Yritin sitä viime vuonna: 655km. Jäin 614km:n. Mikä oli siihen vesisateeseen hyvä veto.

Pyörässä 50-36 - 12/28 välitys. Kokoajan 50T:llä. Joten 36T voisi vaikka ottaa pois ensi vuonna. Testasin 11-28 ja 12-28 pakkoja. 12-28 antoi suoremman ketjulinjan. Tosin en ole tyytyväinen näihin Shimanon pakkoihin. Puuttuu 16T.

Rissat vaihdoin uusiin juuri ennen lähtöä. Onneksi koska vanhat olivat aika likaiset. Nopeuden otan kalustosta. Itsellä kun on pelkästään hitaita lihassoluja. Talven spinneritreeni luultavasti auttoi. Spinnerilläkin täytyy pitää "veto päällä" niinkuin 24h. Viime vuoden HRS(10,000m)+trenching(11,000m) everestaus auttoi kanssa. Tälle vuodelle löysin optimimäen.

Kadenssianturin jätin pois. Sillä tiedolla en tee mitään. Enkä halua jalkaan yhtään lisägrammaa. 50mm kiekoissa butyylit. Mietin laittaa latexit, mutta en löytänyt 60mm venttiileillä. Pumppasin extrapainetta renkaisiin ennen +½bar. Koska Alastarossa on siloinen asfaltti. Mainitsinkin kenttämestarille siitä. Kun hiihtelen 90mm rullilla Suomen maanteillä niin täristää niin helvetisti. Suoraan sanoen mahdoton hiihtää. Maantien epätasaiseen pintaan hukkuu paljon watteja. Tämän huomaa vasta kun vetelee rullaluistimilla.

Jarmo H
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 22:04

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Päivitetään vähän ruokailua tai siitä mitä tuli syötyä:
järjestäjien tarjoilusta:

  • 2 neekerin suukkoa tai mitä ne nykyään ovatkin sitten nimeltään
  • juustonaksuja parikymmentä
  • perunalastuja muutama
  • 1 jäätelöpuikko
    -1 mehujää
    -1 kuppi teetä

omista eväistä:
5 banaania
13 mars suklaapatukkaa
erilaisia pähkinäsekoituksia 3 pientä pussia ehkä joku 500 grammaa
vettä porevitamiinitableteilla noin 6 litraa
ed energiajuomaa 3 pulloa.

Lauantain puolella tuli mittariin 257km ajoaikaa oli mennyt 11tuntia 40minuuttia. Sitten alkoi tuntumaan (ei väsyttänyt) että ei saa 500kilometriä ja seuraavan 4 tunnin aikana tuli pidettyä pidempiäkin taukoja.

Ennen kisaa ajattelin että joku 20hx20km/h olisi kiva tai 22hx22km/h

Sunnuntaina joskus aamu neljän aikana innostui taas vähän paremmin ja tauot lyhynivät jossain välissä laskin että yli oman keskiarvon n.440km voisi päästä, 450km olisi kiva tasaluku.
Siihen vajaa 30km lisää ja tulisi nojapyörä ennätys täyteen.
Sitten kuitenkinvoisi olla 500km:n mahdollisuudet.
Viimeiset noin pari tuntia ajoinkin omaa kovaa vauhtia ehkä joku 26...27km/h
Sunnuntaille 251,26km ja 10h 25min.

Lopputulos oli sitten 508,26km Ajoaikaa 21 tuntia 45minuuttia.

Sykemittari oli päällä 24 tuntia 5 minuuttia 22 sekuntia.
kalorit 12345
sykealueella 16h 14min 35sek
keskisyke 119
maksimi 149.
Lauantain alussa syke tuntui olevan jatkuvasti 130...140 tuntumassa. Yöllä välillä putosi alle 90.

Omat tulokset:
2015....Crescent Giga...197kierrosta......536,037km
2019....Crescent Giga........................513,93km
2022....Crescent Giga........................508,26km
2016....Stevens Mobster(läski 4,8")........500,664km (tähän lisätty se yksi puuttuva kierros)
2018....Hurricane Challenge................470,53km
2021....Hurricane Challenge................433,78km
2014....Crescent Giga...130kierrosta......353,730km
2017....Crescent Giga........................306,62km

Jarmo H
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 22:04

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Saataisiinko jossain välissä vaikka tuloksetkin näkyville (tietysti se vähän sotkee vieraampia kun radalla olo ajassa on isoja heittoja. Itse varmaan hitaampia polkijoita pitkään radalla viihtyneistä.
Vaikka top10/sarja olisi kiva tai vaikka kaikkikin tulokset.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Matkansa ilmoittaneiden tulokset matkan mukaan järjestettynä. Sarjat (M)iehet, (N)aiset, (J)uniorit.

NimiNumeroSarjaMatka
Toni Helminen39M705
Sirpa Salo-Saari54N585.86
Jarmo Huhtanen6M508.26
Jarkko Rajala57M475.6
Keijo Oksanen34M456
Johanna Toivonen38N372
Markus Heikkilä11M355
Jari Hintikainen51M349
Katja Hintikainen52N349
Mika Palokoski55M339
Lauri Roukala58M308.8
Tuomas Paunila32M305
Jari Raaska64M302
Pekka Manninen37M284
Markku Tavasti35M266.8
Susanna Roos33N259.2
Jouko Mäenpää31M229
Ulla Mannila36N221
Josefina Sipponen65N220
Eetu Vereshtshagin63M219
Jere Nurmi17M218
Teppo Mäkelä24M203
Jussi Kallioniemi44M165.9
Kristian Salikoski70M150
Arto Mannila53M140
Sampo Laaksonen62M126
Unto Vapaaoksa47J121.3
Sohvi Vapaaoksa46J100
Katja Kettunen48J100
Jere Jalasvirta50J81.3
Jade Jalasvirta43J75.9
Elina Piirainen45N75.9
Jaana Kriikka40N44

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Omasta suorituksesta kootut selitykset:

Alku lähti hyvin liikkeelle vaikka kuumuus oli tukalaa. Kun sitten muutaman tunnin jälkeen alkoi jalkapohjia poltella sietämättömästi oli pakko pidentää taukoja. Aina tauon jälkeen puoli tuntia pystyi ajamaan ja sitten oli taas pakko pitää jaloittelutauko, mikä alkoi syödä motivaatiota rotan lailla.

Pakko oli alkaa kokeilla eri klossin paikkoja, sandaalien ja pyöräilykenkien vuorottelua ym. kikkoja joilla kipua saisi lievitettyä. Vastoin foorumin konsensusta, kenkien klossien siirto n. 10mm lähemmäs varpaita tuntui lopulta parhaalta. Lisäksi aloin irottaa joka toinen tai kolmas kierros kengät lukoista takasuoralla ja rullailin hetken varpaita heilutellen.

Päätin kuitenkin suosiolla odottaa että ilma viilenee, kun alkoi olla selvää että oma henk. koht. ennätys on mahdollista parantaa helpohkosti kunhan vaan saa koneen käyntiin, mutta sen enempää ei viitsi itseään kiduttaa.

Yöllä sitten viileässä kinneri lensi muutaman tunnin ennen nukkumataukoa ja lopun 3h ajelua. 355km on kuitenkin oma vuorokausiennätys, mutta paljon enempäänkin olisi ollut saumoja tuolla radalla.

Kaiken sujuessa itsellä vessa & jaloitttelu & evästauko / 1,5-2h tuntui hyvältä, n. 6h välein "kunnon" ruokaa ja ajaessa aina mukana suklaata ja banaania tms. jota voi haukata kun siltä tuntuu. Letkupullossa vettä, toisessa juomapullossa laimeaa mehukattia jossa hyppysellinen merisuolaa seassa oli hyvä nesteresepti helteessä, nestettä meni läpi reilu litra / tunti kuumimpaan aikaan ja kusella ei tarvinnut käydä.

Ajoin koko ajan aurinkokatoksella, kuuppaa en ottanut edes mukaan, eikä sitä olisi voinut käyttääkään kuin yöllä kuumuuden takia.

Tukaluuteen olisi auttanut jos olisi älynnyt heti alussa ottaa DF:n konepellin pois. Sen vaikutus nopeuteen ja aerodynamiikkaan on Alastaron radalla yllättävän vähäinen mutta ilmanvaihtoon dramaattinen. Tätä vaan en helteen pehmittämillä aivoilla älynnyt kokeilla ennen kuin sunnuntaiaamuna. Konsti tulee jatkossa käyttöön helteellä ajaessa, pitää vaan miettiä mihin sen kannen saa talteen jos on kinneri täynnä retkikamaa.

Ajoaikaa kertyi lopulta vain vajaa 12h, keskari oli jossain 32 huitteilla.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Viesti Kirjoittaja Mahe »

TMS kirjoitti: 29 Kesä 2022, 20:19

Oho, kovat kilometrit on Astraeus ajanut. Kuinka kauan olit kaikkiaan liikkeellä ja kauanko tauolla?

Itsekin kävin mielenkiinnosta sunnuntai aamupäivällä katsomassa mikä oli Alastarolla meno, tämän vuoden ensimmäinen noin 300 km lenkki tuli siitä. Ja tulihan sitä rataakin pari kierrosta kierrettyä ihan vaan kokeeksi. Epäilemättä kaksipyöräiselle kiva rata ajaa, kinnerillä voisi käydä raskaaksi ainakin tuollaiseen 24h ajoon ja renkaita saisi varata nipullisen mukaan jos yrittäisi kovaa ajaa, olisivat varmasti kulutustavaraa.

Kuuma oli kyllä sää, paluumatkallani totesin että pelkkä vesi ei toiminut noin pitkällä matkalla. Piti Somerolla pitää oikein kunnon tauko kun olo meni huonoksi, lämpöuupumuksen oireita varmaankin. Sinänsä asia ei tietysti mikään yllätys ollut, ei pelkkä vesi toimi jos oikein kovin hikoilee. Soitellen sotaan tuli lähdettyä, mutta oppia ikä kaikki.

En tietysti tiedä miten asiat olisi sinun 50+ ajonopeuksilla, mutta mun vauhdeille (takasuoran jälkeinen neulansilmä "Las Palmas" menee 35-40 km/h, keskari 32) Alastaron rata on just passeli, voi ajaa rennosti eikä jarruihin tartte koskea sitten kun ajolinjat löytyy. Aikalailla autojen renkaanjälkiä seuraten ajelu ainakin tuntuu tehokkaimmalta kinnerillä. Renkaat (n. 4000 km ajettu Contact Speed) näytti kuluvan jonkun verran mutta pintaa on edelleen jäljellä. Noilla samoilla ajettiin myös viime vuonna 300km samalla radalla.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti: 05 Heinä 2022, 11:13

Tukaluuteen olisi auttanut jos olisi älynnyt heti alussa ottaa DF:n konepellin pois. Sen vaikutus nopeuteen ja aerodynamiikkaan on Alastaron radalla yllättävän vähäinen mutta ilmanvaihtoon dramaattinen. Tätä vaan en helteen pehmittämillä aivoilla älynnyt kokeilla ennen kuin sunnuntaiaamuna. Konsti tulee jatkossa käyttöön helteellä ajaessa, pitää vaan miettiä mihin sen kannen saa talteen jos on kinneri täynnä retkikamaa.

Tätäkö kantta tarkoitit.
Kuva
Jäi kiinnostamaan. Mihin suuntaan ilma tuossa puhalsi. Paistoiko aurinko pahasti/hyvin tuosta jaloille. Voisiko tuohon suunnitella saranoinnin niin, että sen saisi ajon aikana potkaistua auki samaan tapaan kuin pakun liukuoven niin, että se jäisi siihen päälle viiden sentin päähän yläpuolelle. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Juuri tuo. Ilma puhaltaa tuolta aika kivasti kuskin kroppaan, tosin kädet ja tilleri on ilmavirran edessä, mutta kuitenkin huomattava lisäys kinnerin kopassa kiertävään ilmavirtaan kun DF:ssä ei ole jalka-aukkoja pohjassa vaan normaalisti ainoa ilmanvaihto tulee keulasta poljinpuomin läpi. Tuo huoltoaukkohan on lähes vaakasuorassa, nokka viettää eteenpäin korkeintaan hyvin loivasti tuossa kohdassa.

Lisäksi tuo huoltoaukko alkaa puhaltaa vähän jo aika pienissä nopeuksissa kun se nokan SPAI (Stagnation Point Air Intake) alkaa toimia kunnolla vasta lähempänä parinkympin nopeutta.

Jalat on sen verran syvällä kinnerissä, että aurinko ei pahasti porota niihin ainakaan koko aikaa, riippuu tietty suunnasta mistä paistaa, radalla sekin vaihtelee koko ajan.

Mulla on toinenkin kansi varastossa ja 3d-printattu nacaduct -tyylinen ilmanottorööri siihen asennettavaksi, pitäis vaan saada aikaseksi sahata reikä siihen kanteen niin voisi kokeilla. Saksan foorumin perusteella nacaduct tuossa kohdassa ei toimi kovin hyvin, ilma virtaa vaan sen yli mutta hyvin vähän sisään kinneriin. Kokeilemalla tuo selviää kunhan saan aikaseksi.

Markus Heikkilä

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 2022

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tuli tapahtuman jälkeen puhetta Ismon kanssa siitä että voisi saada tapahtumalle enemmän näkyvyyttä jos saisi innostettua paikalle jonkun paikallislehden toimittajan tekemään juttua ja ottamaan kuvia, niin että näkyisi miten erilaisilla ajokeilla tässä tapahtumassa ajetaan ja mikä on tapahtuman luonne. Eikös siellä joku vuosi joku käynytkin?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin