4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 25 Helmi 2024, 19:59

Saa nähdä kuinka nuo isot takakiekot kestää kesäkurvailut. Mulla on huonoja kokemuksia 559 takakiekoista takapainoisessa deltatrikessä ja takapainoisessa lwb tadpolessa. Pinnat venyivät melkoisen lahjakkaasti. Toki ne olivat käytettyjä ja perusmarkettilaatuisia.

Kuinkahan vaikea homma olisi tehdä hiili/lasikuidusta lautasmaiset kiekot, joissa käyttäisi valmiita vanteita ja napoja? Korvaisi vain pinnat. Suurin vaikeus olisi varmaan saada kiekot suoriksi, kun rihdata ei voi.

Eikö ihan yksi riittävän monikerroksinen levy kuitumateriaalia kestäisi, kun auton peltivannekin kestää, vaikka siinä ei ole mitään "leveyttä", vain yksi prässätty peltikerros. Ei siis tarvitsisi tehdä monimutkaisempaa geometriaa kuten auton alumiinivanteissa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Mitä jos tekisikin koriksi vain kevyen sade+aurinkosuojan, alla näkyvään tyyliin?
Kaarelle taivutettu solumuovilevy, joka voisi olla etu- ja takapäästä auki (kuten kuvissa), tai kiinni jolloin tulisi vähän ajoviimasuojaakin.
Alta auki, eli ei lattiaa.

EDIT: kuvista poiketen tuosta katto-osasta ei ole aikomus tehdä kokonaan läpinäkyvää, korkeintaan vain reunoilta.
Materiaaliksi vaikka 1 mm paksu polykarbonaattilevy + teippaus.

3Fat_korihahmotelma1_etu.jpg
3Fat_korihahmotelma1_etu.jpg (60.39 KiB) Katsottu 868 kertaa
3Fat_korihahmotelma1_taka.jpg
3Fat_korihahmotelma1_taka.jpg (61.9 KiB) Katsottu 868 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo on yksinkertaisuudessaan hyvä. Peitä kuitenkin päädyt, niin viiman läpipuhallus lakkaa.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Härski »

lämpimään vuodenaikaan minä ainakin nautin siitä ajoviimasta. Korin sisälle tahtoo tukehtua helteellä. Toki kelien viiletessä on tuota helppo tilkitä lisää.

Viimeksi muokannut Härski, 26 Helmi 2024, 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Korin avaus kulkua varten: kaarevan yläkannen alle laitetaan pari lasikuituista telttakeppiä, jotka kääntävät avattaessa yläkannen pystyyn suoraksi levyksi, pois kulkemisen tieltä.

3Fat_korihahmotelma1_kori_auki.jpg
3Fat_korihahmotelma1_kori_auki.jpg (73.05 KiB) Katsottu 854 kertaa
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tuleeko kate kiinni runkoon vai penkkiin? Jos runkoon niin töyssyisellä tiellä voisi olla hauskan näköistä, kun kuskin pää hyppii välillä piiloon ja välillä näkyviin tuossa reiässä :D

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Tulee kiinni penkkiin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 25 Helmi 2024, 23:59

Korin avaus kulkua varten: kaarevan yläkannen alle laitetaan pari lasikuituista telttakeppiä, jotka kääntävät avattaessa yläkannen pystyyn suoraksi levyksi, pois kulkemisen tieltä.

Miten nuo kepit taivutellaan kaarelle ja kiinnitetään penkillä istuen? :shock:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kepeille Riittänee kun seisaallaan kääntelee kääntyvän reunan jäykisteeksi.

Toki kannen etureunan asemointi ja lukitus vaatii hetken tuumimisen. Joustavat kumilenkit esim antanevat liikkumisvapuksia niin lukitukselle kuin kuskillekkin asettauduttaessa pekille sen jälkeen kun etureuna on lukittu.. 🤔

Hmm.. Ei tuossa kyllä taida tila riittää sellaiselle manööverille..

Noh.. Teppo yllättänee jällee nokkeluudellaan!

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Härski kirjoitti:

.. Teppo yllättänee jällee nokkeluudellaan!

Narua aattelin tähänkin taikasanaksi: kansi vedetään kiinni naruilla. Rustaan illemmalla esityksen aiheesta...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 26 Helmi 2024, 07:54

Tuleeko kate kiinni runkoon vai penkkiin? Jos runkoon niin töyssyisellä tiellä voisi olla hauskan näköistä, kun kuskin pää hyppii välillä piiloon ja välillä näkyviin tuossa reiässä :D

tm kirjoitti: 26 Helmi 2024, 10:55

Tulee kiinni penkkiin.

Takapäästään. Edestä varmaankin silti runkoon. Siellähän jalatkin ovat kiinni rungossa. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 26 Helmi 2024, 13:44
Polkumies kirjoitti: 26 Helmi 2024, 07:54

Tuleeko kate kiinni runkoon vai penkkiin? Jos runkoon niin töyssyisellä tiellä voisi olla hauskan näköistä, kun kuskin pää hyppii välillä piiloon ja välillä näkyviin tuossa reiässä :D

tm kirjoitti: 26 Helmi 2024, 10:55

Tulee kiinni penkkiin.

Takapäästään. Edestä varmaankin silti runkoon. Siellähän jalatkin ovat kiinni rungossa. :?

Jos kysymyksessä puhutaan kuskin pään liikkeestä koriin/katteeseen nähden, niin silloin puhutaan takapään kiinnityksestä.
Katteen etupää tulee kiinni runkoon tai sen poikkiputkesta penkille lähteviin kuormaliinoihin/vaijereihin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Korin sulkemisnarut ajattelin laittaa kuvan mukaisesti: toiset päät joustavien "piiskojen" päihin, toiset pylpyröiden kautta jollekin kelalle (jota ei näy kuvassa, nuolet kuvaavat narujen vetämistä korin sulkemiseksi).

Taaempi pylpyrä tulisi kiinni penkin yläkiinnitysputkeen, ja etummainen rungon poikkiputkeen tai johonkin lähistölle.

Kelan käyttö joko käsin veivaamalla tai sähkömoottorin avustuksella. Kelauksen ja vapautuksen pitää onnistua niin kyydissä istuen kuin korin ulkopuolelta käyttäen.

Tämä on vasta ajatuksen tasolla, hyviä ideoita saa niin halutessaan heitellä :D .

Korilevyjen reunoihin (jakosaumaan siis) on aikomus laittaa jotkut alumiiniprofiilit tai vastaavat jäykisteet, että korilevyt pysyvät koko matkalta vastakkain korin ollessa kiinni.

Korin_sulkemisnarut_.jpg
Korin_sulkemisnarut_.jpg (72.65 KiB) Katsottu 764 kertaa
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Jokin samanlainen mekanismi kuin rullamitassa ja pölynimurin johdossa, joka keräisi narun siististi rullalle?

Entä sulkeutuuko kansi hyvin ja kaartuuko se nätille kaarelle, jos telttapatja ja vahvikkeet ovat homogeenisiä koko matkan vasemmalta oikealle? Pitäisikö vahvikkeiden olla "sarana"puolelta vahvempia ja saumapuolelta kevyempiä? Kuten jousipyssyn kaari on tyvestään vahvempi kuin kärjistään, jotta se taipuu nätisti koko matkalta, eikä vain tyvestään jossa momentti on suurin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

No itse asiassa veikkaan tässä puoliympyrä-taivutuksessa käyvän ennemminkin niin, että tuo kiinteästi tuettu/lukittu pää ei lähde taipumaan kauniisti tasasäteiselle kaarelle... Sama lopputulos, ei tule täysin symmetrinen.

Tässä tapauksessa taivutettavan tangon pitää joka tapauksessa olla sen verran hentoinen ja helposti taipuva, ettei puhuta kovista jännityksistä ja voimista. Helpottaa tasaisemman muodon syntymistä.

Jos ei toimi, niin sitten pitää ottaa vaihtoehto B, C jne käyttöön. Ennen sitä tarvii haalia jostain sopiva "piiska" ja kokeilla käytännössä.

Ehkä etu- ja takapäähän kannattaa tehdä tuohon kaareutuvan kannen alle kiinteät puoliympyrän muotoiset kaaret/levyt, joita vasten kansi kaareutuu. Oli siinä sitten nuo ylöskääntävät piiskat tai ei.

Tai sitten tehdä tuosta kannen muodosta kiinteä, ja laittaa toiseen laitaan vain saranat -> aukeaa kuin "aarrearkun" kansi :-).

Vastaa Viestiin